Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag håller med dig! Funderade på om jag skulle skriva något eller inte... Och vet inte om jag ska vara ledsen eller arg. Är ledsen för hästarnas skull, och arg på ägarna! Att man går på företagens marknadsföring så enkelt och slänger på hästen lika mycket täcken som man själv vill ha när man sover ensam i ett kallt rum...

Jag är frusen och kan lätt sova med dubbla täcken och kanske till o med pyjamas om rummet är riktigt riktigt kallt. Men inte sjutton tror jag hästarna känner samma sak!
Jag läser artiklar med vetenskaplig grund, kontrollerar hästarnas status (värme/kyla under täcket, står och spänner sig utan täcke osv) och en massa sunt förnuft.

Täckar vid behov och inget annat. Minusgrader, blåst eller nederbörd brukar vara avgörande faktorer.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag skriver aldrig i dessa trådar (för att jag vet att jag blir påhoppad), men nu kan jag inte låta bli. Jag klär min häst efter vad han behöver. Han ska inte vara för varm, inte för kall, det ena är inte värre än det andra. Så fort han har "för lite" täcken sätter han päls med raketfart. Och ja, nu kommer argumentet att hästen sätter inte päls efter kylan utan ljuset, men det är inte vetenskapligt fastställt, och om så vore, hur kommer det sig att han sätter päls på magen (där han inte har täcke), men inte på ryggen/rumpan?

åtminstone pollan och jag rider på elitnivå. Våra hästar gör det bra, dom presterar bra. Jag tex får alltid beröm av veterinärer, kiropraktorer, tränare etc. över min hästs fysik, hur spänstig, välmående, glad, mjuk osv han är.

När jag tittar mig runt omkring på tävlingar har istort sett alla hästar lika mycket täcken. Är det så att sveriges bästa (nu inte att säga att det är vi två, utan eliten i allmänhet, typ landslaget) har missat något som alla skogsryttare tydligen insett (säger inte att du är skogsryttare, men oftast är det dessa, samma människor som är så himla mycket för "naturlig" hästhållning som vidhåller dessa argument)? Att det är så att ryttarna klär på hästarna så att deras prestationsnivå bara är 60 %? :smirk: Skulle inte tro det. På den här nivån görs allt för den där sista mm, och det är bara skrattretande att tro att okunskap/ovilja skulle göra att man minskade sin hästs prestationsnivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag skriver aldrig i dessa trådar (för att jag vet att jag blir påhoppad), men nu kan jag inte låta bli. Jag klär min häst efter vad han behöver. Han ska inte vara för varm, inte för kall, det ena är inte värre än det andra. Så fort han har "för lite" täcken sätter han päls med raketfart. Och ja, nu kommer argumentet att hästen sätter inte päls efter kylan utan ljuset, men det är inte vetenskapligt fastställt, och om så vore, hur kommer det sig att han sätter päls på magen (där han inte har täcke), men inte på ryggen/rumpan?

åtminstone pollan och jag rider på elitnivå. Våra hästar gör det bra, dom presterar bra. Jag tex får alltid beröm av veterinärer, kiropraktorer, tränare etc. över min hästs fysik, hur spänstig, välmående, glad, mjuk osv han är.

När jag tittar mig runt omkring på tävlingar har istort sett alla hästar lika mycket täcken. Är det så att sveriges bästa (nu inte att säga att det är vi två, utan eliten i allmänhet, typ landslaget) har missat något som alla skogsryttare tydligen insett (säger inte att du är skogsryttare, men oftast är det dessa, samma människor som är så himla mycket för "naturlig" hästhållning som vidhåller dessa argument)? Att det är så att ryttarna klär på hästarna så att deras prestationsnivå bara är 60 %? :smirk: Skulle inte tro det. På den här nivån görs allt för den där sista mm, och det är bara skrattretande att tro att okunskap/ovilja skulle göra att man minskade sin hästs prestationsnivå.


Nej. jag anser att det är värst på hobby ryttar nivå ang. extrem övertäckning. där finns det en stor skara ryttare/hästägare som tyvärr inte har rätt kunskaper, och inte är intresserade eller förstår behovet av att lära sig mer. så man täckar på, ofta i misssriktad välvilja, utefter hur man själv känner och tänker som människa, och utifrån hur stallkompisen gör. tex. det är inte skrattretande över huvud taget att okunskap påverkar dessa hästar, det är dagens sanning.

kanske lite onödigt dock med dina smirk smileys ang. hur duktiga eliten är och nämnandet av skogsmullar? blir lite nedlåtande för att tala klarspråk. du verkar i övrigt ha missat att det över huvud taget inte handlar om ngn gröna vågen attityd att hästar skall gå utan täcken. det handlar bara om att man skall veta hur och varför man täckar, och täcka på ett för hästen sunt sätt. Inte 600 gram inklusive helhals i stekande vårsol i april månad. BLAND ANNAT. och nej - jag överdriver inte. Önskar jag gjorde det.

däremot, med den täckning som pollan angett i denna tråden, så nej - hennes täckning motsvarar inte kunskap om hur hästen fungerar och vad den mår bäst av, om du frågar mig. elit eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Nej. jag anser att det är värst på hobby ryttar nivå ang. extrem övertäckning. där finns det en stor skara ryttare/hästägare som tyvärr inte har rätt kunskaper, och inte är intresserade eller förstår behovet av att lära sig mer. så man täckar på, ofta i misssriktad välvilja, utefter hur man själv känner och tänker som människa, och utifrån hur stallkompisen gör. tex. det är inte skrattretande över huvud taget att okunskap påverkar dessa hästar, det är dagens sanning.

kanske lite onödigt dock med dina smirk smileys ang. hur duktiga eliten är och nämnandet av skogsmullar? blir lite nedlåtande för att tala klarspråk. du verkar i övrigt ha missat att det över huvud taget inte handlar om ngn gröna vågen attityd att hästar skall gå utan täcken. det handlar bara om att man skall veta hur och varför man täckar, och täcka på ett för hästen sunt sätt. Inte 600 gram inklusive helhals i stekande vårsol i april månad. BLAND ANNAT. och nej - jag överdriver inte. Önskar jag gjorde det.

däremot, med den täckning som pollan angett i denna tråden, så nej - hennes täckning motsvarar inte kunskap om hur hästen fungerar och vad den mår bäst av, om du frågar mig. elit eller inte.


Det var inte menat som att eliten var så himla duktig och skogsmullar inte. Jag menar det att på elitnivå görs verkligen allting för att hästarna ska prestera väl. Det läggs ner otaliga resurser, både i pengar och tid, för att hästarna ska må väl och prestera väl. Det var själva tanken att hästarna i dessa fall skulle ha så pass mycket täcken att dom bara når upp till 60 % av sin prestationsförmåga som jag finner skrattretande. Ingen skulle lägga bort så mycket bara för att dom själv fryser el. dylikt.

Och ja, jag tycker också att det är för hemskt med hästar som är för varma. Om jag har satt på mina hästar så mycket täcken mår jag jättedåligt. Jag är manisk med vad dom har på sig, har säkert 20 täcken till varje häst, för att kunna anpassa det exakt efter deras behov. Då tycker jag att det är lika illa att ha ett regntäcke och ett termotäcke och säga att "jag slänger på det om det går under 0 grader". Jag är väl insatt i vad alla olika material har för funktion, när de kan tänkas behövas osv.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Och ja, jag tycker också att det är för hemskt med hästar som är för varma. Om jag har satt på mina hästar så mycket täcken mår jag jättedåligt. Jag är manisk med vad dom har på sig, har säkert 20 täcken till varje häst, för att kunna anpassa det exakt efter deras behov. Då tycker jag att det är lika illa att ha ett regntäcke och ett termotäcke och säga att "jag slänger på det om det går under 0 grader". Jag är väl insatt i vad alla olika material har för funktion, när de kan tänkas behövas osv.

Då kan jag hålla med dig ang. det du säger här.
:bow:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*halvt knapplån*

Smyger in ett inlägg i den "heta-potatis-debatten". Är som Sofie_B i det att jag gärna har 20 täcken i olika material och i olika tjocklek - för att kunna anpassa efter väder!

Får lite rysningar när man läser "extremfallen", åt båda hållen. Självklart ska ingen häst stå i 600 gram i +grader och sol! Hujedamig, ser framför mig de där dressarna i plast som MMA-snubbarna drar på sig och tränar i för att svettas bort en massa kilon inför en match. För så känns det nog för häststackaren i sitt 600 gram när solen steker.

Men inte heller kan jag förstå de som - bara på ren princip - ska vägra täcka sin häst, allt i den naturliga hästhållningens namn. Olika hästar har olika behov, inte sjutton vill då jag ha att min häst ska stå naken i underkylt regn.

Så ett rungande JA (!), jag täckar. Just nu, temepraturen kring nollan och grått och ruskigt ute = 200 grams täcke. Riktigt kallt, snöstorm etc. så åker 400 grams täcket fram, hals har det också. Vid varmare temp, sisådär mellan 0-10 grader blir det regntäcke med tunt foder. Har även ett ofodrat regntäcke för kyligare sommarregn. Annars kan kusarna gott vara nakna på sommaren! Naken inne också för den delen, stallet håller 8-10 grader och han har päls. Som sista tillägg, så går våra hästar ute från ca 08 - 20.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min häst har haft på sig ett 300 grams Amigo innetäcke, regntäcke utanpå om hon ska ut i hagen och det är lerigt.

Nuförtiden är det ju lite varmare så snart blir det 150g Amigo täcke + fleecetäcke utanpå eller eventuellt bara 150g täcket.

Hästen är inte klippt men hon har så tunn päls att hon inte behöver klippas. Stallet är kallstall (tror jag) och hon står på halm så hon har hela tiden något att tugga på.

Hur vet man om hästen har lagom varmt täcke och inte fär varmt? Det ska väl ändå kännas lite varmt innanför täcket? Kände under mina kläder och det var varmt mellan dem och kroppen och jag känner mig lagom varm.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Hur vet man om hästen har lagom varmt täcke och inte fär varmt? Det ska väl ändå kännas lite varmt innanför täcket? Kände under mina kläder och det var varmt mellan dem och kroppen och jag känner mig lagom varm.


nej det ska inte kännas varmt under täcket så som du själv skulle tycka är bekvämt.
Hästen har päls, och temperaturen ovanpå pälsen är inte samma temperatur som den har inne vid kroppen.
Hästen reglerar heller inte sin temperatur på samma sätt, och har en helt annan temperatur-spännvidd för vad den upplever varmt eller kallt, för en människa så slår det ju på bara ett par tre grader mellan vad vi tycker är bekvämt eller för kallt eller varmt, hästens spann är väldigt mycket större.

om du sticker in handen under täcket skall det INTE vara varmt därinne utan bara "handtempererat". då är det lagom.
samma sak om det är iskallt under täcket - då har du fel täcke, dvs täcket kyler mer än det värmer.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Var ca 5 + hemma idag
oklippt häst men lite päls ändå
vintertäcke på 300g tog av henne regntäcket hon hade över då hon har börjat svettas så dant....
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Fleecetäcke med teddyfodrat utetäcke över. Här är ca 5 till 10 plus. Oklippt, går ute i stor hage ca 12 timmar / dag
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

nej det ska inte kännas varmt under täcket så som du själv skulle tycka är bekvämt.
Hästen har päls, och temperaturen ovanpå pälsen är inte samma temperatur som den har inne vid kroppen.
Hästen reglerar heller inte sin temperatur på samma sätt, och har en helt annan temperatur-spännvidd för vad den upplever varmt eller kallt, för en människa så slår det ju på bara ett par tre grader mellan vad vi tycker är bekvämt eller för kallt eller varmt, hästens spann är väldigt mycket större.

om du sticker in handen under täcket skall det INTE vara varmt därinne utan bara "handtempererat". då är det lagom.
samma sak om det är iskallt under täcket - då har du fel täcke, dvs täcket kyler mer än det värmer.

Sen måste man tänka på att det är skillnad på hur varmt det ska kännas under täcket på en klippt häst och en icke klippt häst. Ju mer päls hästen har, desto längre ifrån hästens kroppstemperatur kommer man. På en oklippt häst ska det vara svalare under täcket än på en klippt häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

ja definitivt.
men inte heller en klippt häst skall vara starkt varm under täcket. Bara för att hästen är lite klippt så innebär det inte att den per automatik fryser. Alltför många tror att för att hästen är klippt på halsen och magen, så ska den därför vara riktigt riktigt ombonat varm med täcken och där man känner efter, så känner man på rygg, länd och kors - som fortfarande har päls och där den stora värmeregleringen sker. Det är en otroligt stor skillnad på hel och halvklippning ang hur hästen hushåller med värmen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

precis, ju kortare och tunnare päls, ju varmare känns hästen att ta på. vilket inte därmed betyder att den klippte/kortpälsade hästen är för varm och den med tjock päls för kall under sitt täcke..

jag är manisk, springer och känner på mina flera ggr om dan. :p
men jag vet inte hur många gram dom har på sig och såntdär, utan dom har vad jag vet dom är lagom varma i. och det är olika för alla tre...!!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Håller helt med.. Jag har inte heller samma på mina hästar (om det nu inte råkar passa), dom är individer och har olika behov dom också!

Har tex en häst som är superfryssen på vintern, och jättevarm på sommaren. På vintern står han med mycket täcken, men så fort det kryper över 10 + måste han vara naken, annars blir han för varm.

Den andra är väldigt tålig, blir nästan aldrig kall, men sällan heller för varm. Svettas inte när man rider, sätter inte päls. Hon är lite konstig. :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Häst 1 (rakad)
inne:
Equiline stalltäcke 350 gr
ute:
samma som inne +
varmt: +equiline utetäcke ofodrat, regntätt
kallt: + lamicell ute täcke 220gr


Häst 2
inne:
Rhino Wug stable 370gr
ute:
samma som inne +
varmt: + jacson ute täcke ofodrat, regntätt
kallt: + jacson ute täcke 200 gr fodrat


Häst 3
inne och ute samma
kallt: Jacson 200gr regntätt
varmt: bucas 150 gr regntätt


häst 4
inne och ute samma
kallt: Rhino wug 200gr
varmt: Rhino wug ofodrat
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag tänker inte hoppa på dig, MEN det är väldigt stor skillnad på att göra som du säger att du gör och anpassar dig efter individer, och göra som h*n jag svarade som täckade för mycket oavsätt häst bla för att "det såg mysigt ut". På allvar hur proffesionellt är det att resonera så?

Sen för backrond-cheken så har jag internationella resultat på både ponny och häst, mästerskaps medaljer mm. Vilket innebär att jag bla ser till hästarnas välmående för att de ska kunna prestera på topp. Jag vet att överhettade hästar presterar inte på höjden av sin förmåga, är du duktig vet även du det, och pollan. Vem skulle vilja starta en tävling i 10+ med dubbla underställ, fleece jacka och dunjacka under kavajen? ( bortse från hur det skulle se ut). Nu vet jag inte allt om varesig dig eller pollan men i min värd är inte 120-130 elitnivå på storhäst. Är ni dock juniorer så visst men då är ni inte myndiga heller.

Jag har över 85 täcken till tre hästar. Byter så ofta det behövs precis som du. Jag vet även som jag skrev i inlägget till pollan att nu kan h*n inte bara ta av täckena och se glad ut då skulle de självklart frysa. Men det behöver inte bero på att de är frusna utan kan lika gärna (troligtvis) bero på att människor har tagit bort deras naturliga fömåga att reglera kroppstemperaturen.

Sen ÄR det så att mycket vi gör med hästarna görs med en god vilja, men är inte så bra för hästarna. Det beror inte på ilvilja, jag tror verkligen inte att tex pollan någonsin skulle vilja behandla sina hästar illa. Men okunskap leder till felaktig behandling. Det är inte jag som hittat på det.

Tex har du en häst som är övertäckad och därmed lite seg, ger du den då mer krafftfoder eller svalare täcke? Förhoppningsvis svalare täcken men jag tror tyvärr de flesta skulle ge mer krafftfoder av tävlingsryttarna. För att de anser att de behöver mer krafft för att klara av att prestera på den nivån som krävs av dem.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Har tex en häst som är superfryssen på vintern, och jättevarm på sommaren. På vintern står han med mycket täcken, men så fort det kryper över 10 + måste han vara naken, annars blir han för varm.

Den andra är väldigt tålig, blir nästan aldrig kall, men sällan heller för varm. Svettas inte när man rider, sätter inte päls. Hon är lite konstig. :p

För att förtydliga, som du skriver här anpassar du dig efter din häst.

Pollan skrev i tidigare inlägg tydligt ut att alla hennes hästar har 200g på sig vid 15+ och 370g vid 10+. Något jag reagerade på och tyckte var fel eftersom alla friska hästar med kroppsvärmes reglering som fungerar ALDRIG har en nedrekritisktemperatur (när de börjar röra sig tex skaka eller äta för att hålla värmen) på 15 plusgrader. Ring alla vetrinärer och de skulle hålla med.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag tänker inte hoppa på dig, MEN det är väldigt stor skillnad på att göra som du säger att du gör och anpassar dig efter individer, och göra som h*n jag svarade som täckade för mycket oavsätt häst bla för att "det såg mysigt ut". På allvar hur proffesionellt är det att resonera så?

Sen för backrond-cheken så har jag internationella resultat på både ponny och häst, mästerskaps medaljer mm. Vilket innebär att jag bla ser till hästarnas välmående för att de ska kunna prestera på topp. Jag vet att överhettade hästar presterar inte på höjden av sin förmåga, är du duktig vet även du det, och pollan. Vem skulle vilja starta en tävling i 10+ med dubbla underställ, fleece jacka och dunjacka under kavajen? ( bortse från hur det skulle se ut). Nu vet jag inte allt om varesig dig eller pollan men i min värd är inte 120-130 elitnivå på storhäst. Är ni dock juniorer så visst men då är ni inte myndiga heller.

Jag har över 85 täcken till tre hästar. Byter så ofta det behövs precis som du. Jag vet även som jag skrev i inlägget till pollan att nu kan h*n inte bara ta av täckena och se glad ut då skulle de självklart frysa. Men det behöver inte bero på att de är frusna utan kan lika gärna (troligtvis) bero på att människor har tagit bort deras naturliga fömåga att reglera kroppstemperaturen.

Sen ÄR det så att mycket vi gör med hästarna görs med en god vilja, men är inte så bra för hästarna. Det beror inte på ilvilja, jag tror verkligen inte att tex pollan någonsin skulle vilja behandla sina hästar illa. Men okunskap leder till felaktig behandling. Det är inte jag som hittat på det.

Tex har du en häst som är övertäckad och därmed lite seg, ger du den då mer krafftfoder eller svalare täcke? Förhoppningsvis svalare täcken men jag tror tyvärr de flesta skulle ge mer krafftfoder av tävlingsryttarna. För att de anser att de behöver mer krafft för att klara av att prestera på den nivån som krävs av dem.


140 (145) klasser på ELIT-tävlingar som vi rider anser vi som elit, men de kanske det inte är i din värld? Eller vad menar du med 120-130?
Jag är 16, Sofie 20-21 (?)


.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Det var inte menat som att eliten var så himla duktig och skogsmullar inte. Jag menar det att på elitnivå görs verkligen allting för att hästarna ska prestera väl. Det läggs ner otaliga resurser, både i pengar och tid, för att hästarna ska må väl och prestera väl. Det var själva tanken att hästarna i dessa fall skulle ha så pass mycket täcken att dom bara når upp till 60 % av sin prestationsförmåga som jag finner skrattretande. Ingen skulle lägga bort så mycket bara för att dom själv fryser el. dylikt.

Vill bara lägga in en liten detalj här. Som jag tror har betydelse. Ta Flippan som tävlar i hela europa hela vintern. (Faktan från ridsport repotage om Malin för något år sedan.) Det betyder i vanliga fall. Östegötland +5-(10), blåsigt, regn/snö. Då hade Flippan 4 stalltäcken och ansågs lagom varm. Pälsen var max 3 mm. Men var tävlar hon? Jo en vecka i italien (+20), en vecka i frankrike (+15), en gång i kaula lumpur (+35). Och att en häst som är van vid ca 20+ inte kan täckas som en häst van vid 5+ kan jag helt förstå och sätta mig in i. Detta är ett känt fenomen inom arabimporten. Men det är lite skillnad på Malins hästar som hela tiden byter yttertemperatur och de som står i sverige hela vintern.

Tror jag iaf. Har jag fel visa gärna vetenskapliga fakta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 597
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 972
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp