Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Knapplån

Vi har -10 och sol idag, halvklippta kallblodet har haft Rambo wug 100g på inne, nu ute med bucas freedom fullneck 200g. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Mellan 5 och 10 minusgrader både dag och natt här, lite kallare på nätterna.

Frusen, för tillfället skadad, 20-årig travare har 100 g stalltäcke inomhus på nätterna och stalltäcket + 200 g vintertäcke ute i hagen.

Hade hellre haft enbart ett 300 g vintertäcke istället för dubbla täcken, men enda anledningen till att han inte klarar sig med 200 g just nu är för att det är kallare än vanligt och i kombination med skadan. Annars brukar 200 g räcka finfint.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag tror min kommer bli en sådan där klenis sen när hon är vuxen och klippt :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL

Jag har två kallblodstravare med "islandshästklippning", just nu -20, inga täcken. Har i princip bara täcken på hästarna om det är kallt och nederbörd samtidigt. :bump:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

(Någon annan förresten som märkt att ens häst får svårare att hålla värmen när det ligger snö ute trots att det inte blev kallare än det var innan snön kom? :confused: Nu pratar jag om ca -5grader ute kanske. )

Nej, men det går direkt åt mer mat. De pillar ändå mycket i snön men tydligen inte tillräckligt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Kl
-15 här i regel sen flera veckor .
Halvklippt fullblod i full kondition , ofrusen. HW rhino Wug 200 gram inne och ute .

Har mat i hagen större delen av dagen - ute 07.30-17 i regel .
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*knapplån*

ligger på runt -10 här och min häst har 300 gram inne och har ett 300gram med hals över detta i hagen.
Är helklippt, varmblodig travare och 21 år
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Häst 1: fullblod/russ/halvblod 144 hög boxvila 15 minus, frusen har
Underst:flistäcke
Över:mark todd täcke 300g
Överst: horseware täcke 450g med 300g hals från okänt märke.

Häst 2: ponnykorstning konik/appalosa 139hög lösdrift lite frusen
Underst: flistäcke x 2
Över: hökks rutigt vintertäcke typ 300g
Överst: horseware täcke 400g med hals 200g
Tränas varje dag hårt, svettig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Herre gud vad vissa här täckar på sina hästar.

Miniatyr 1, filtklippt på lösdrift: 300 g täcke natt, vid sol & vindstilla utan täcke dag
Miniatyr 2, samma som ovan: 300 g täcke med fodrad hals (halsdelen på för att skydda neck wrapen från de anda hästarna) natt, fint väder naken dag.
Mina får gå nakna om dagarna om det är fint väder för de leker ganska våldsamt för stunden (4 unghingstar) så täckena håller inte så länge annars :p
De har med fri tillgång på hö.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

-5, svag blåst. Naken ute som inne, fortsätter det blåsa får han ev ha på sig ett fleecefodrat regntäcke efter tömkörning senare idag.

Igår var det lite kallare med lätt snöfall, naken halva dagen, gick ut med ylletäcke + fleecefodrat regntäcke efter konditionsträning. Oklippt vbl-travare med kort vinterpäls.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

oklipp lurva, står i kallstall.
200 gram innetäcke och på det ett 300 gran sjöhagen vintertäcke.

Hon är dock en fryslort, regnar/snöar och blåser de ovanligt mycket fryser hon nästan alltid så hon skakar och får gå in framåt lunch oavsett vad hon har på sig :crazy: Händer 1-2 gånger om året kanske......

Hon har även plockats hem från sommarbetet som 4 åring då hon frös så förbaskat (unghästbete)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Helt sjukt att vissa har 3-4 täcken SAMTIDIGT på sina hästar, jesus! :eek:

Här är det runt -10 grader. Min halvklippta 26-åriga valack (frusen) har ett HW Amigo 300 g ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Min tanke också, jag tkr jag kan ha mkt ibland. Men nej....!

Just nu -4 o rejäl blåst. 100g liner, 100g regntäcke
Inne, ca 0gradigt. 200g stalltäcke.

Halvklippt(en del utväxt), 18 år, vbl.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Herregud vad mycket täcken en del har!
Mitt varmblod på 20 år har 200 g stalltäcke inne (ca 0gradigt), 300 g ute, antingen stalltäcke + 100 g regntäcke, eller 300g vintertäcke. Detta har han fram tills det blir en -15 grader och blåst, då kan han ha stalltäcke + vintertäcket = 500g.
Är det fint väder = sol/ingen blåst och max -10 grader kan det hända att det blir bara 100g fodrade regntäcket.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Håller med! Det måste bli grymt tungt med 300g och 400g! Mitt tjockaste täcke är 350 g tror jag, har använt det 1 gång på pållan som helklipptes i okt, men hon blev för varm.

Kl

Just nu har hon 150 g täcke både ute och inne, ca -10 ute , ingen blåst.
Ca 5-7+ inne, samma täcke men vill ha henne naken, täckesbyte ingår ej.
Går ute från 09.30 och kommer in mellan 17.00-19.00.

Varför klipper man sina hästar så mycket om de ändå inte kan hålla värmen?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

På grund av sjukdom som gjorde matte helt nojjig är numer hästen inlindad i bomull.
26årig D-ponny, oklippt i stall som är näst intill lika kallt som ute.

Naken ute och inne vid +5 och varmare
Mellan -5 och + 5, naken inne och 100g Thermo master tornado premium ute.
- Dessa varierar beroende på övrigt väder som blåst och regn.

Inne vid -5 till minus 15, 200g stalltäcke shires (ett no-name reserv och ett shires reserv).
Ute vid -5 till minus 15, 200g stalltäcke plus 100g utetäcke (Thermo Master tornado premium x2) alt reserv three horses of scandinavia 100g.

Under minus 15, 300g shires stormbreaker ute och inne

Minus 25 och lägre - 200g stalltäcke + 300g utetäcke. (hänt en dag detta året)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

jisses vad folk har täcken på sina hästar!

Hos oss lägger vi ut mer mat när det blir kallt snarare än lägger på täcke....

Nu är det -5 och ca 5-6 st av närmare 45 hästar (mest oklippta ponnys dock) har nåt täcke på.

Senaste dagarna har vi dock haft -20 (plus minus 5 grader i stallet) och då har även mina fått varsitt 100grams utetäcke på men det åkte av idag...

Min storhäst är klippt på bogen och lillhästen är halvklippt rätt nyligen
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ja jag hoppas det är därför folk klipper sina hästar.
Men en helklippning så hästen skakar trots 300 och 400g täcke (som inte blir så varmt som en det tror, mest tungt).
Då räcker det med halvklippning, spårklippning eller täckesklippning.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Shit när jag läser lite i tråden verkar det som att den dagen med -26 som min gick med 500g på sig inte var i närheten av vad många klär på sina hästar. För mig har ett 300g varit standard vintertäcke vid "normal kall vinter", så jag tyckte själv att det kanske var lite overkill med hela 500g :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 779
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 632
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 144
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp