Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Tror du att folk generellt sett förmänskligar hästen?

Den s.k forskningen är INTE entydlig.

Jag tycker tvärtom- att folk inte sätter på hästarna mer än 2 täcken idag mot 3-4 som förr.
Det övre för att skydda mot väta.

Du kanske inte läser om hästar som nästan var vecka får avlivas akut pga undernäring. Där hade ett täcke kunnat rädda liv.

Lagen borde vara den motsatta. Skydda hästen med ett täcke som håller för väta. Som det ser ut nu utgår man efter de dåliga studierna o menar att ALLA hästar kan vara utan sålänge de inte är klippta, fast man i nästa stund är medveten om att hästens päls sätts ur funktion under sådana omständigheter.
Om hästen är smal går mkt energi åt att bara bevara värme o sen alstra värme.

"Hästar kan ha samma täcke inne som ute"- vad är det för dumheter om det inte handlar om människans bekvämlighet- att det är praktiskt.
Rimmar det med den övriga "studien":mad:

Ta av täcket inne i ett varmstall!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Tror du att folk generellt sett förmänskligar hästen?

Den s.k forskningen är INTE entydlig.

Jag tycker tvärtom- att folk inte sätter på hästarna mer än 2 täcken idag mot 3-4 som förr.
Det övre för att skydda mot väta.

Är den inte? Vad är det för fel på forskningen som finns menar du? Råd från agronomer, veterinärer, hippologer, forskare.. Brukar låta i princip likadant. Men du kanske vet bättre hur situationen ser ut idag och vad som behövs göras? :grin:

Läs tråden... Är det två täcken är det ofta två tjockt fodrade täcken, vid alldeles för låga temperaturer. Som ligger inom komfortzonen för hästen som art. Eller tre täcken. Fyra är ju bara SJUKT.


Du kanske inte läser om hästar som nästan var vecka får avlivas akut pga undernäring. Där hade ett täcke kunnat rädda liv.

Lagen borde vara den motsatta. Skydda hästen med ett täcke som håller för väta. Som det ser ut nu utgår man efter de dåliga studierna o menar att ALLA hästar kan vara utan sålänge de inte är klippta, fast man i nästa stund är medveten om att hästens päls sätts ur funktion under sådana omständigheter.
Om hästen är smal går mkt energi åt att bara bevara värme o sen alstra värme.

Men snälla. Det är tröttsamt att bemöta dina inlägg för du kliver alltid ner i sandlådan och tillskriver människor åsikter de aldrig uttryckt. Vanvårdsfall är vanvårdsfall, det har öht inget med detta att göra. Självklart ska en undernärd häst ha täcke. Problemet är ju att den har en ägare som vanvårdar den. Jag har aldrig någonsin sagt att täcken i sig är dåligt.

Vilka är dessa dåliga studier? :confused: Vad har du för krav på vetenskap/kunskap för att det ska duga för dig? Högre krav än diverse professorer, uppenbarligen.

Ja - vid väta kan du självklart skydda din häst med ett täcke. Det strider inte mot lagstiftningen och jag har aldrig sagt något annat. Men att ha dubbla tjockt fodrade täcken vid mellan 0 och -10 vid klart väder är ren idioti om hästen är någorlunda frisk och kry.

"Hästar kan ha samma täcke inne som ute"- vad är det för dumheter om det inte handlar om människans bekvämlighet- att det är praktiskt.
Rimmar det med den övriga "studien":mad:

Ta av täcket inne i ett varmstall!

Hoppas VERKLIGEN att det där inte var riktat till mig och att det inte var mig du citerade för jag har aldrig skrivit så. Det är precis det jag själv anmärkte på efter att ha läst tråden. Varför denna täckeshysteri? Det är inte förenligt med djurskyddslagen att täcka hästen i varmstall, i 99% av fallen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Den "professor" som gjort studien på 5 hästar ansåg just att det är Ok att ha samma täcke i ett stort varmt stall som ute- försvarar sin egen verklighet- den praktiska.
Varav "komfortzonen" på 20 graders skillnad utan att se till om hästen har sommarpäls, vinter eller är klippt.

Om du läser när inlägget var gjort- för 5 år sen så fanns inga sådana lagar o väldigt få övertäcker så mkt - den som du anklagade för att vara kriminell....:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Den "professor" som gjort studien på 5 hästar ansåg just att det är Ok att ha samma täcke i ett stort varmt stall som ute- försvarar sin egen verklighet- den praktiska.
Varav "komfortzonen" på 20 graders skillnad utan att se till om hästen har sommarpäls, vinter eller är klippt.

Om du läser när inlägget var gjort- för 5 år sen så fanns inga sådana lagar o väldigt få övertäcker så mkt - den som du anklagade för att vara kriminell....:rofl:

Jag har väl inte hänvisat till någon speciell studie? Låter det där som något jag skulle tycka var bra? Läser du ens vad jag skriver? :rofl: INGEN med någon som helst kunskap skulle låta bli att ta hänsyn till klippt, vinterpäls eller sommarpäls, vad pratar du om egentligen och vad har det med mig att göra?

Du tycker alltså också att det var ett idiotiskt sätt att täcka sin häst på? Du håller alltså med mig? Jag tog det inlägget som ett övertydligt exempel. MÅNGA övertäcker sina hästar och du verkar också se det problemet så vad är det egentligen du är ute efter med den här diskussionen? :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Grabben (oklippt, halvblod) har haft samma täcke den senaste månaden. Rambo Supreme 200 gram. Står i kallstall som inte blir kallare än 0 grader. Har täcke på inne. Ute har det varierat mellan 0 med nederbörd och blåst till -15 och strålande sol.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Delvis KL

Okej, och hur vet man att man besitter denna insikt/känsla/kunskap?
Min erfarenhet (räcker egentligen med att läsa tråden) är att alla som understryker att dom känner till sin jättespeciella hästs jättespeciella behov (90% av alla hästar är JÄTTESPECIELLA och avviker totalt från hur en normal häst rent biologiskt fungerar) övertäcker hästen. Väldigt väldigt mycket.

Varför inte bara utgå från forskningen som finns, och om det inte fungerar - täck hästen lite till då. I stället för att från början utgå ifrån att hästen behöver dubbla eller tredubbla fodrade täcken vid temperaturer som faktiskt är inom hästens komfortzon. Det är, som sagt, brott mot djurskyddslagen. Oavsett vad man anser.

:)

Jag känner att jag besitter denna kunskap då jag har en "speciell" häst (och ja, kors i taket, en JÄTTEspeciell häst ;) ) då min häst är skadad och sjuk och behöver de täcken han har för att inte lägga onödig energi, som behöver sätta sig på hullet istället, för att hålla värmen.

Min häst har inte läst forskningsresultatet utan han är en individ som behöver täcken utfrån sina förutsättningar.
Min häst är även 18 år och han har inte det underhållsfett som behövs för att hålla värmen på eget sätt. Och det accepterar jag och jag täckar honom för att hjälpa honom.
Och nej, det är inte bara för att han är 18 år utan för att han har lite sämre förutsättningar från hästarna som ingick i forskningarna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Problemet är ju att den har en ägare som vanvårdar den.

Jag hoppas verkligen att du tänkt dig för innan du skrev denna mening?
Min häst har inte tillräckligt med underhållsfett då han är sjuk och skadad, inte att jag vanvårdar honom. Jag gör allt för den hästen. Alla smala hästar är inte vanvårdade, det kan finnas en annan förklaring bakom också.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag hoppas verkligen att du tänkt dig för innan du skrev denna mening?
Min häst har inte tillräckligt med underhållsfett då han är sjuk och skadad, inte att jag vanvårdar honom. Jag gör allt för den hästen. Alla smala hästar är inte vanvårdade, det kan finnas en annan förklaring bakom också.

"Du kanske inte läser om hästar som nästan var vecka får avlivas akut pga undernäring. Där hade ett täcke kunnat rädda liv." skrev Axel och det var det jag svarade på. En häst som måste avlivas akut pga undernäring är grovt vanvårdad. Vad det har med diskussionen om att folk övertäcker sina hästar att göra har jag svårt att förstå. :p

Jag tror inte att du vanvårdar din häst, och jag tror absolut att den behöver täckas utifrån det du beskriver. Jag vet att det kan finnas tusen olika anledningar till att en häst är dålig i hullet och SJÄLVKLART ska den då ha täcke vid behov. Jag har aldrig påstått något annat och om du inte är en av dom som täcker sin häst i onödan och bortom rimlighetens gränser ska du inte ta illa upp. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ok bra att du vet att det finns anledningar. Men tänk lite på dem innan du går fram som en bulldozer. Blir lite trevligare då :-)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Grabben (oklippt, halvblod) har haft samma täcke den senaste månaden. Rambo Supreme 200 gram. Står i kallstall som inte blir kallare än 0 grader. Har täcke på inne. Ute har det varierat mellan 0 med nederbörd och blåst till -15 och strålande sol.

Då är det väl inte kallstall?? Har själv isolerat stall där det max går ner till +1. Så jag har bara täcke på ute på min oklippta häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag har ju faktiskt skrivit att det finns hästar som behöver täcken av olika anledningar, det tror jag att alla är överens om. Finns nog ingen forskning och inga experter som ifrågasätter det. Din häst är ju uppenbarligen en av dom så därför var det tråkigt att just du tog illa upp.

Faktum kvarstår dock att det ÄR brott mot djurskyddslagen att täcka sin häst överdrivet mycket och i onödan. Tycker att folk bör veta om det, för mycket av det som står i den här tråden är sjukt och gör mig faktiskt riktigt arg.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Om det gör dig arg så kanske du ska låta bli tråden?

Tog illa upp, nja, tycker bara att man ska andas 10 gånger extra innan man skriver och far fram i 180 om det gör en så arg. Tyvärr tror jag inte att du kan ändra på allas, alla här, sätt att täcka sina hästar. Man täckar sina hästar utifrån en anledning. Och det får man acceptera.
De som skrivit här är långt ifrån alla hästägare så det finns mängder av hästar till här i landet som kanske inte täckas alls. Detta är en piss i nilen. Kanske de som skriver här, precis som jag, har en anledning att täcka sina hästar som de gör. Det finns ju som sagt tusentals anledningar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Kl
att många sätter på 2 täcken är som regel för att den ena är på inne- i kallstallar, klippta hästar osv.

M a o de som inte kör racet- var bekväm o ha samma täcke på inne som ute.

Det är inte otäckta hästar som kläs på för att gå ut.

Jag har stått i stallar där det inte ingått täckesservice o då får det bli så illa o visst kan man ursäkta det med en massa ...

Vi satt med jackan på i skolan för att skåpen var för små o man sprang mellan klassrummen på 70-80talet. Var det bra?
Nej men bekvämt om man är lat...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Runt +3 växlande sol och molnigt, 320g ute och naken eller 280g inne, beroende på om det drar sig mot minus till kvällen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Här är det några plusgrader ute och någon plusgrad inne. Just nu är de inne och har:

H1 Sto 15år helklippt med kortkort päls har Amigo Insulator 550g
H2 Val. 11år helklippt med lite utväxt har Hansbo Event Plus 400g
H3 Val. 8år helklippt med lite utväxt har Shires TCH Stable 400g
H4Sto 6 år helklippt ingen utväxt har Eskadron termotäcke 400g
H5 Val. 9 år oklippt shettis naken

KL
Enligt djurskyddslagen ska man sätta hästens behov i första rummet. Det innebär ibland att diverse andra luddiga regler får stryka på foten just för hästens bästa.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*Uppdaterar lite*

När temperaturen började dala mot -30 tog jag fram mina hästars vintertäcken, dock utan att lägga på dom. Därefter har det hållit sig kring -20 ner till -25. Båda hästarna är oklippta, inga täcken i eller utanför stallet om dom inte jobbat. Innetemperaturen när det är så här kallt, i stallet, är -4 grader...

Hänger undan vintertäckena ... + grader, snöar för fullt. Räcker nog med att ha fleecefodrade regntäckena beredda resten av vintern...båda oklippta hästarna går nakna i hagen som inne i stallet.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Runt nollan, snöstorm hela dagen. Yllefodrat regntäcke ute, naken inne (oklippt vbl-travare med kort vinterpäls).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Kl

Några plus, typ storm, regn till och från. 300 g med helhals eftersom jag är osäker på om kraken tar skydd eller inte när det blåser så jäkla mycket. Maten finns i skyddet så risk finns att han står och hänger på sin favoritplats utan mat för länge.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Luft 5.8 grader. Vindhastighet 10 m/s, 19 m/s i byarna. Molnigt.

Hästen har 100 grams Horseware California.

Funderar på att byta till 200 gram i kväll eftersom det kryper ner mot nollan. Eller så väntar jag tills i morgon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 602
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 393
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp