Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*Uppdaterar lite*

När temperaturen började dala mot -30 tog jag fram mina hästars vintertäcken, dock utan att lägga på dom. Därefter har det hållit sig kring -20 ner till -25. Båda hästarna är oklippta, inga täcken i eller utanför stallet om dom inte jobbat. Innetemperaturen när det är så här kallt, i stallet, är -4 grader...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Haha ja, jag har haft 600gram på min ena som mest, då var det -36 (skoja inte, DET är kallt!)

200 gram stalltäcke med hals + 400gram utetäcke med ofodrad hals
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag var det ovanligt kallt :D ca -5

Häst 1, klippt. Var i hagen = Rambo stalltäcke 400 gram och Rambo Wug 370 gram.

Häst 2, oklippt på ett tag. Var på tävling =
underst = Equiline ylle täcke
mitten = Människo duntäcke :D
överst = Anna S duntäcke
bilt :p = http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18480000-18489999/640x480/18486130.jpg

Just NU står de inne och har 600 gram stalltäcke på sig.

Att övertäcka sin häst på det här sättet, är brott mot djurskyddslagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Såvida du inte känner personens hästar har du absolut ingen aning om det.

kl

-6 och risk för snö, enligt väderleksrapporterna. Oklippta varmblodet har 220g + 320g samt hals 220g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

300 och 400g täcke (som inte blir så varmt som en det tror, mest tungt).

Fast det där beror enligt min erfarenhet helt på vilken sorts täcken man har. Jag personligen märker klar skillnad vid dubbla täcken beroende på passform och material, och jag har en häst som påverkas så att hon bara snubblar fram i ridningen när hon stått och fryst.

Att det skulle bli "tungt" är jag inte särskilt bekymrad över eftersom hästen nästan dagligen får jobba i en timme med en sisådär 60 kg mer på ryggen, dessutom en rörlig tyngd som är fördelad över mindre yta.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

INGEN häst som är i skick att tävlas behöver 3 täcken varav två duntäcken vid minus 5 grader. Det är löjligt.

Djurskyddslagstiftningen säger att "utrustning skall vara väl anpassad och att täcken endast skall användas vid behov, och då i huvudsak som skydd mot kyla, väta eller insekter."

Dvs - du får inte täcka hästen om det inte annars skulle ha frusit (eller varit utsatt för insekter osv). Läs "täckets påverkan på hästens temperaturreglering", eller vilken forskning/vetenskaplig artikel som helst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Läser tiodygnsprognosen för mitt område, och det verkar som att veckan kommer bjuda på milt väder, vilket betyder inget täcke inne :D Även fast man har fancy täcken som andas och allt det där så tar det emot att ha två täcken så att huden inte får samma chans att andas.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Min dam går ute dygnet om så hon har just nu på sig ett 350g Amigo insulator stalltäcke utan hals samt ett 420g Rambo supreme med 150g hals. Bor uppe i norraste norrland så vi har ganska kallt denna årstid :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Varför klipper man sina hästar så mycket om de ändå inte kan hålla värmen?

Om hästen är oklippt och ändå fryser, får man ha täcke på då ;)

Mat i all ära men inte fan önskar jag min häst ståendes stilla i ligghallen med maten i över 12 h!! Täcke som hästen vill röra sig i hagen med känns faktiskt som ett självklart val.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl

Hämtade en täckadponny igår kväll, 200g Amigo. Tog av och släppte ut i den hö-stinna hagen och än så länge inga tecken på att hon fryser. Hon är lite tjock också...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*KL*

Jag känner min häst och han har det han behöver för att klara sig utifrån hans förutsättningar just nu. Att man kan se till sin egen hästs förutsättningar tycker jag är stor insikt som man som hästägare behöver besitta. Hästar är individer och behöver olika mkt täcken. Finns inget rätt eller fel så länge man utgår från SIN häst.

Min har iaf:

Vid -5 eller lägre temp
inne: 300 gr
ute: inne + 300 gr helhals täcke

vid -5 eller varmare
Inne: 200 gr
Ute: inne + 300 gr helhalstäcke

runt 0:an och varmare

Inne: 200 gr
Ute: inne + 100 gr Amigo med 100 gr liner under + 150 gr hals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag fattar oxå att maten värmer längre än bara när de tuggar :-P men min hade både behövt skydd och massor med mat för att klara sig otäckad i denna blåsten. Hoppas dock han vänjer sig till nästa vinter!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*KL*

Helklippt halvblod, kanske inte frusen men med känslig rygg. 300 gram Horseware MIO inomhus samt tjockt (vet ej antal gram. 400?) Shires med helhals ute. Vid riktigt kallt eller ruskigt väder har hon stalltäcket under utetäcket.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Jag känner min häst och han har det han behöver för att klara sig utifrån hans förutsättningar just nu. Att man kan se till sin egen hästs förutsättningar tycker jag är stor insikt som man som hästägare behöver besitta. Hästar är individer och behöver olika mkt täcken. Finns inget rätt eller fel så länge man utgår från SIN häst.


Håller med om det som står ovan, bra skrivet :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

KL

Tynnpelset fryslort, varmblod inne nu ca + 3-4 grader.
300 gr Showmaster Angus stalldyne
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Kl
9 årig varmblodsvalack, mkt tunnpälsad(ser ut att ha sommarpäls) och svårfödd. Fri tillgång på grovfoder och väldigt aktiv i hagen.

Idag har det varit ca -3 grader ute och i stallet var det strax över nollan nu.

Inne: 200 g Rambo Newmarket
Ute: 200 g Rambo med helhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag har det blivit mildare väder.
Fblet har varit ute med 300g liner + 200g Rhino Wug
Korsförlamningshästen har varit ute med 300g liner + 450 g bucas
Shettisen har haft sitt 360g Rhino m helhals.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*KL*
Att man kan se till sin egen hästs förutsättningar tycker jag är stor insikt som man som hästägare behöver besitta. Hästar är individer och behöver olika mkt täcken. Finns inget rätt eller fel så länge man utgår från SIN häst.

Delvis KL

Okej, och hur vet man att man besitter denna insikt/känsla/kunskap?
Min erfarenhet (räcker egentligen med att läsa tråden) är att alla som understryker att dom känner till sin jättespeciella hästs jättespeciella behov (90% av alla hästar är JÄTTESPECIELLA och avviker totalt från hur en normal häst rent biologiskt fungerar) övertäcker hästen. Väldigt väldigt mycket.

Varför inte bara utgå från forskningen som finns, och om det inte fungerar - täck hästen lite till då. I stället för att från början utgå ifrån att hästen behöver dubbla eller tredubbla fodrade täcken vid temperaturer som faktiskt är inom hästens komfortzon. Det är, som sagt, brott mot djurskyddslagen. Oavsett vad man anser.

:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 704
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 545
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp