Bukefalos 28 år!

Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är inte så att katter gräver ner, katter krafsar över. Och det är verkligen stor skillnad.

Men så länge du inte gräver i det de krafsat över så ser du ju inte skiten så vad är problemet. Jag tyckte du skrev tidigare att du inte ens hade trädgårdsland så det borde ju ännu mera minimera risken.

För din skull hoppas jag att du inte har rävar i grannskapet då de inte krafsar över utan verkar glada i att lägga sina fullt synligt. För att inte tala om hästar.....
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ghä!
Kattskit är minst lika vidrigt som hundskit.
Jag plockar upp massor på ridbanan och på gräsmattan för att slippa gå i det.
Men det är ju mina katter på min mark och därmed mitt privata lilla problem.

Du verkar ha väldigt ouppfostrade katter. Mina katter och de flesta jag känner till täcker över skiten så att man inte ser den.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Du vet uppenbarligen inte så mycket om katter, men jag kan upplysa dig om att de flesta katter mår bra av utevistelse utan koppel. Och en ansvarsfull kattägare vill ju att katterna ska trivas och må bra.

Visst - men!
Man får för den skulle inte låta det gå ut över andra människor.
Om man anser att den egna katten måste få gå ut lös och springa som den vill så får man allt skaffa egen mark till det - anser jag då.
Mina 8 katter springer ute som de vill men hamnar ändå aldrig hos grannen.
Egen mark mitt i skogen är bra för katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det har väl inget med fostran att göra.
Försök gräva ner skiten i frusen mark med en halv meter snö på om du kan.
Ridbanan ser de som en jättestor kattlåda.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Rävbajs är liksom torrare och inte lika vidruígt kladdigt, men jag plockar upp det också.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det har väl inget med fostran att göra.
Försök gräva ner skiten i frusen mark med en halv meter snö på om du kan.
Ridbanan ser de som en jättestor kattlåda.

Det är väl olika med olika katter. Mina katter lyckas alltid att hitta några lämplig vintertoaletter. Enda gången jag sett en oövertäckt kattskit hemmavid är när de av misstag blivit instängda i något utrymme.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Här så är det snabbt ut i närmaste snöhög som gäller i kylan och så snabbt in igen i värmen i hallen eller sadelkammaren.

Men jag är allt litet nyfiken på hur du gör för att fostra dina katter till att gräva ner sin skit?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

och nu tillbaka till orginal fragan..

ts har inga rad mer an "sprayflaska" som hjalp att halla borta, eller ha katten inne ett tag, eller flytta. bo sa nara som du gor till hyresvarden gar det juinte att undvika att kisse spatserar runt..
och kallsortering ar jattebra, forstar hon inte hur det fungerar? Visst kan det komma rattor och annat i det, men om man tommer ofta nog sa blir det inte samlat pa hog.. gar det inte att resonera med hyresvard, kanske dags att hitta annat boende.. svart nar man kanske trivs etc.. lycka till med
dina problem..
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men jag är allt litet nyfiken på hur du gör för att fostra dina katter till att gräva ner sin skit?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det. Jag har nog inte uppfostrat mina katter alls egentligen. Det är väl antagligen deras mor jag ska tacka för att hon visat hur man ska göra när man går på toa.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Om man är 8 veckor gammal och räddad från att bli uppäten av grävlingen så är man nog inte så bra på det och kanske inte heller så bra på att lära sina ungar den delen heller.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har inte rävar men väl rabatter. Du menar att kattägande grannar ska få besluta om jag ska eller inte ska gräva i mina rabatter?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag har inte rävar men väl rabatter. Du menar att kattägande grannar ska få besluta om jag ska eller inte ska gräva i mina rabatter?

I ett tidigare inlägg skrev du "Jag har inget trädgårdsland, så det är ingen aktuell frågeställning för mig. ", det var anledningen till att jag inte trodde att du hade några rabatter att gräva i.


En grannkatt som någon gång skiter i din rabatt kan väl ändå inte betyda att den katten (eller dess ägare) hindrar dig att jobba i ditt trädgårdsland. Hur ska du då agera ifall något verkligt problem dyker upp?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig klarare.

Trädgårdsland och rabatter är för mig helt skilda saker. Jag har rabatter. Inget trädgårdsland.

Jag avskyr kattskit. Det är faktiskt en av de få grejor jag verkligen kaskadkräks av. Och nej, hundarna visar ingen pardon mot katter som kommer in. De följer samma naturliga beteende som bajsande katter. D v s de äter katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Knapplån*

Det är ditt ansvar som kattägare att se till att din katt inte ställer till med oangelägenheter för andra, punkt. Upplever grannen det som ett problem att er katt gör ifrån sig på deras tomt får ni åtgärda det. Den som har rättigheter här är grannen, som valt att inte ha katt och därför inte ska behöva stå ut med andra människors djur.

Antingen får du flytta till en plats utan grannar, eller så får du hålla katten under kontrollerad utevistelse, på det sätt som lagen om tillsyn om hund och katt säger. :)

Jag har under många år varit i din grannes sits. Det är INTE mitt ansvar att freda min tomt mot andras lösdrivande djur, det ansvaret ligger på de som äger djuren.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Varför kan inte kattägare hålla koll på sina katter?


Och hur tycker du man ska hålla koll på ett lösgående katt menar du?


Något som stör mig mycket är när vi människor tror vi äger hela världen och tycker att andra levande varelser ska rätta sig efter oss!
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag begär inte att rådjur, vildsvin och andra frilevande djur ska rätta sig efter mig. Men jag förutsätter att djurägare tar ansvar för sina djur. Vill man ha katt och ha den ute får man bosätta sig på ett sådant sätt att det inte stör andra människor.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men jisses! Vad är det som gör det så viktigt att inte störa oss människor? Varför ska djuren tassa på tå runt oss?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Och hur tycker du man ska hålla koll på ett lösgående katt menar du?


Något som stör mig mycket är när vi människor tror vi äger hela världen och tycker att andra levande varelser ska rätta sig efter oss!

Det är domesticerade djur. Det är ditt ägaransvar att hålla koll på din katt. Eller hund, eller häst, eller ko, eller lamadjur. Inget av dem har något i min trädgård att göra, då har du brustit i ditt ägaransvar. :)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag vill inte ha kattbajs i mina rabatter. Vill kattägaren ha det lägger jag mig absolut inte i dessa böjelser. Men JAG vill inte ha kattbajs. Jag avskyr katter och är dessutom allergisk mot dem. Väljer man att skaffa katt får man ta ansvar för den.

Det är ju många katter som stryker med just för att irriterade grannar inte längre orkar få sina trädgårdsdynor nedkissade, trädgårdar nerbajsade och skrikande katter gör väl ingen glad? Är det rättvist mot katten att ägaren promt ska hålla katt trots att situationen inte egentligen erbjuder katten en bra tillvaro? Blir katten gladare av att vara hatad? Eller måste alla älska katter så snart grannen väljer att hålla sig med katt?

Nu har jag som sagt inga problem med katter, hundarna tar hand om de eventuella doftdöva katter som hittar in här. Och det ber jag inte om ursäkt för.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det är domesticerade djur. Det är ditt ägaransvar att hålla koll på din katt. Eller hund, eller häst, eller ko, eller lamadjur. Inget av dem har något i min trädgård att göra, då har du brustit i ditt ägaransvar. :)


Visst, jag förstår vad du menar. Dock, en utegående katt kan man inte bestämma över vart den ska gå.

Bara för att vi människor tycker något är äckligt eller irriterande tycker jag inte vi ska straffa katterna genom att tvinga dem att hålla sig inomhus.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 804
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 195
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 081
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp