Bukefalos 28 år!

Vad har jag för rättigheter?

Sv: Vad har jag för rättigheter?

Personligen hade jag tyckt det var skitäckligt om någons katt gick och pinkade och sket i mina rabatter. Mysigt att ligga på knä och plantera och få knän och händer fulla med kattskit. Nu har vi inte problemet, hundarna äter katter.

Jag hade absolut försökt lösa problemet och haft förståelse för olägenheten det skapar med katt i rabatterna. Alla vill ju inte heller ha katt inpå sig (och därför inte skaffat egen). Oavsett rättigheter så blir det himla stökigt och knöligt och på sikt helt ohållbart att vara osams med sin hyresvärd, särskilt så som ni bor.

Jag håller med till 110%! Fattar inte att det ska vara så självklart att en katt får springa vind för våg, men inte en hund eller häst eller gris. Det är så j-vla äckligt när en katt har pissat på ens grejer, t ex på dynorna till utemöblerna och diverse andra saker som katterna verkar gilla att ha som toalett...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

KATTÄGAREN borde ta ansvar för situationen som denne sätter katten i. Det kan ju innebära livsfara för katten att ha den i fel miljö.

Som hundägare ansvarar jag för hundens välbefinnande, varför är det omöjligt för kattägaren att ta samma ansvar?

Tanken slog mig precis: anser kattägare att det är en mänsklig rättighet att få ha utekatt oavsett om ens boendesituation passar för det eller ej?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men om du nu hade problem med katter så kan väl du flytta istället? Varför katten?


Varför ska djuren få flytta på sig/lida/ändra på sig för vår skull?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

KATTÄGAREN borde ta ansvar för situationen som denne sätter katten i. Det kan ju innebära livsfara för katten att ha den i fel miljö.

Som hundägare ansvarar jag för hundens välbefinnande, varför är det omöjligt för kattägaren att ta samma ansvar?

Tanken slog mig precis: anser kattägare att det är en mänsklig rättighet att få ha utekatt oavsett om ens boendesituation passar för det eller ej?


Jag vet inte hur alla kattägare tänker men jag skulle t.ex. aldrig skaffa katt om jag bodde inne i stan eller hade nära tung trafik. Men om jag skulle bo så som Ts beskriver (på landet) så skulle jag välja att ha utekatt. Det känns bäst för katten.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Visst, jag förstår vad du menar. Dock, en utegående katt kan man inte bestämma över vart den ska gå.

Bara för att vi människor tycker något är äckligt eller irriterande tycker jag inte vi ska straffa katterna genom att tvinga dem att hålla sig inomhus.

Inga djur straffas.. ;) Inget lösdrivande djur ska besvära andra, då brister ägaren i sitt ansvar. Oavsett djurslag.
Det är väldigt enkelt. Kan du inte säkerställa att katten inte ställer till obehag för andra, ska den inte gå ute utan uppsikt. Katter skiljer sig inte på något sätt från andra djur vad gäller domecticeringsgrad. De är inte halvvilda på något sätt. ;) Det går utmärkt att hålla katter välmående och välstimulerade utan att låta dem bajsa i folks trädgårdar. Vill man promt ha dem springande ute utan uppsikt får man bo utan grannar. :D

Man ska aldrig behöva freda sin tomt från andra människors djur, helt enkelt. Det är ägarens ansvar, inte mitt.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Jag avskyr katter ....

Hoppsan, en katthatare mitt ibland oss.
Visserligen så håller jag med om att man skall slippa kattskit och piss om man inte har nöjet av själva katten.
Men lagen verkar inte fungera så.

Och så undrar jag ju vad dessa små djur kan ha gjort dig för ont för att dra på sig din avsky?
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men är du seriöst och allvarlig? Skulle jag flytta för att grannen efter sex år bestämmer sig för att skaffa katt?! Nej, så fungerar inte tillvaron. Sex grannar besväras av den sjunde grannens katt och hela kvarteret ska flytta för att kattägaren vägrar inse att katten inte fungerar i miljön.

Tillåt mig småle.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Vad jag tycker om katter påverkar ju egentligen ingenting i mitt fall. Hundarna äter inte färre katter även om jag gillat dem.

Dessutom tycker jag hat är ett väl starkt ord.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

.... anser kattägare att det är en mänsklig rättighet att få ha utekatt oavsett om ens boendesituation passar för det eller ej?

Inte jag i alla fall.
Och jag har 8 katter (två försvann, gissningsvis uppätna av räv eller lodjur).
Katter fungerar utmärkt som innedjur.

Men lagen verkar tycka det.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Fast katter är ju oftast (det finns väl undantag) så pass väluppfostrade att de gräver ner skiten. Så om du inte har maximal otur och inom några dagar lyckas med konststycket att gräva med händerna på exakt samma plats som katten haft som toa så lär du aldrig märka att katten varit där.

Då har vi också maximal otur :(
För vår grannes trettioelva katter knallar gärna över till vår sida om tomtgränsen och gör sina behov på betongplattorna (och gud vet hur mycket som finns gömt i gräsmattan) där det således inte är möjligt att gräva ner nånting.
Kommer ha svårt att släppa ut lillgrabben i trädgården, små barn brukar ju stoppa saker de hittar i munnen.
Vet inte vad vi ska göra åt problemet, får väl fortsätta mocka efter hennes katter.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Inga djur straffas.. ;) Inget lösdrivande djur ska besvära andra, då brister ägaren i sitt ansvar. Oavsett djurslag.
Det är väldigt enkelt. Kan du inte säkerställa att katten inte ställer till obehag för andra, ska den inte gå ute utan uppsikt. Katter skiljer sig inte på något sätt från andra djur vad gäller domecticeringsgrad. De är inte halvvilda på något sätt. ;) Det går utmärkt att hålla katter välmående och välstimulerade utan att låta dem bajsa i folks trädgårdar. Vill man promt ha dem springande ute utan uppsikt får man bo utan grannar. :D

Man ska aldrig behöva freda sin tomt från andra människors djur, helt enkelt. Det är ägarens ansvar, inte mitt.


Liksom, jag fattar ju att det är så. Och jag knappt förklara igen. Men kort och gott, jag upplever det som att vi människor är egoistiska uppblåsta typer som bara bryr sig om "MITT!". Om min katt vill gå ute då? Katternas naturliga beteende? Plasta in möblerna. Gräv med spade.

Det jag fetmarkerade: du menar att man håller dem inne? Många mår säkert jättebra, men jag skulle aldrig vilja göra så...
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Men är du seriöst och allvarlig? Skulle jag flytta för att grannen efter sex år bestämmer sig för att skaffa katt?! Nej, så fungerar inte tillvaron. Sex grannar besväras av den sjunde grannens katt och hela kvarteret ska flytta för att kattägaren vägrar inse att katten inte fungerar i miljön.

Tillåt mig småle.

Nej jag var inte seriös. Men det var ett grovt exempel på att människan kanske borde "flytta på sig", eller ändra sig istället.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Skaffa inte katt om du inte kan erbjuda dem en vettig miljö. En vettig miljö är inte grannar som måste freda sig från kattbajs, kattkiss och katthår i t ex utemöbler, rabatter och gräsmattor.

Jag skulle inte drömma om att skaffa hund om jag inte kunde erbjuda dem en vettig miljö att vistas i.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Ja, det är enormt tråkigt att man i detta landet inte dömer utifrån lagtext. För i lagen är det ingen skillnad på ägaransvaret mellan hund och kattägare. Det döms däremot tvärt emot landets lagar, för att även högt uppsatt rättsfolk tror på någon slags förlegad syn om att katter är halvvilda varelser.

Jag hoppas att i takt med att kattens status ökar och medvetenheten om katter ökar kommer lagen att följas vad gäller även domar rörande katter. Det ligger troligen en lång bit fram i tiden, då det inte finns något större allmännintresse i det här landet att värna om katternas situation. Men kanske i en avlägsen framtid. :)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Nej jag var inte seriös. Men det var ett grovt exempel på att människan kanske borde "flytta på sig", eller ändra sig istället.

Men katter är och har alltid varit domectiserade husdjur. Varför ska vi flytta oss för andra människors husdjur? Ska vi fylla naturen med kor, hundar, hästar och katter? Nej låt de vilda djuren vara i naturen och låt människor ta ansvar för sina husdjur. :)
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Precis, med ett seriöst ägaransvar kanske kattens status kan göra att den slipper bli utsatt i skogen, lämnad som sommarkatt, förvildad som utkastad innekatt etc.
 
Sv: Vad har jag för rättigheter?

Det kan jag väl hålla med om om det är flera grannar som klagar och som ev. skadar katten. Men i Ts fall var det en granne och jag hade inte sålt/stängt inne min katt för att en granne klagar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 253
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 806
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 200
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 084
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp