Vad jobbar ni hästmänniskor med?

Jag är frilansande projekt- och produktionsledare inom kommunikationsbranschen. Just nu kontrakterad på en digitalbyrå februari ut, sen får vi se. Jag bor på söder i sthlm och jobbar på Östermalm. Just nu jobbar jag 80%, dels för att undvika att gå in i väggen igen och dels för att hinna träna dagtid en fm/em i veckan.

Har ingen egen häst men rider lektion 4,5 mil hemifrån och ibland på mina kompisars hästar som står ungefär lika långt bort.
 
Jag är kriminalvårdare och jobbar heltid (i vårt fall snitt 38,25 h/v) på en anstalt i södra Sverige. (Även om jag för tillfället är utlånad till ett av Sveriges säkerhetshäkten.) Arbetsgivare är Kriminalvården. Båda jobben ligger 12-15 minuter bilresa hemifrån.
Arbetsuppgifterna varierar men i stort sett sysslar jag med bevakning, visitationer och transporter/bevakning vid rättegångar.
Schemat varierar mellan 6.45 och 19. Jag jobbar ibland nätter (18-07) men det är inte så ofta nuförtiden.

Numera har jag bara två hästar och de är inackorderade i ett stall 6 km hemifrån. Stallägaren frukostfodrar alla dagar och övriga pass delar samtliga inackorderade på. (Jag har i snitt fem pass per vecka vilket är helt okej.)
Jag bor i radhus tillsammans med 3,5-årig dotter (varannan vecka) och en hund (heltid).
 
Jag är kriminalvårdare och jobbar heltid (i vårt fall snitt 38,25 h/v) på en anstalt i södra Sverige. (Även om jag för tillfället är utlånad till ett av Sveriges säkerhetshäkten.) Arbetsgivare är Kriminalvården. Båda jobben ligger 12-15 minuter bilresa hemifrån.
Arbetsuppgifterna varierar men i stort sett sysslar jag med bevakning, visitationer och transporter/bevakning vid rättegångar.
Schemat varierar mellan 6.45 och 19. Jag jobbar ibland nätter (18-07) men det är inte så ofta nuförtiden.

Numera har jag bara två hästar och de är inackorderade i ett stall 6 km hemifrån. Stallägaren frukostfodrar alla dagar och övriga pass delar samtliga inackorderade på. (Jag har i snitt fem pass per vecka vilket är helt okej.)
Jag bor i radhus tillsammans med 3,5-årig dotter (varannan vecka) och en hund (heltid).

Har du socionomutbildning i botten eller hur fick du jobbet? Är det intressant? Det är ett yrke som jag funderat på. Men vi har ju inte så många anstalter här i närheten. Tror det finns två?! Kanske.
 
Har du socionomutbildning i botten eller hur fick du jobbet? Är det intressant? Det är ett yrke som jag funderat på. Men vi har ju inte så många anstalter här i närheten. Tror det finns två?! Kanske.

Juristutbildning i botten. Kriminalvården utbildar dessutom all fastanställd personal internt (betald utbildning).
Intressant i stort, ja, men det betyder inte att det är intressant 365 dagar om året :)

Var bor du någonstans? (Du behöver inte svara om du inte vill.)
 
Juristutbildning i botten. Kriminalvården utbildar dessutom all fastanställd personal internt (betald utbildning).
Intressant i stort, ja, men det betyder inte att det är intressant 365 dagar om året :)

Var bor du någonstans? (Du behöver inte svara om du inte vill.)

Aha. Jurist kommer jag nog inte in på. :p Jag bor i Umeå! Har alltid varit lite intresserad av kriminalvården så tror jag skulle tycka att det var intressant, men man vet ju inte. Just nu är jag arbetslös processoperatör - det jobbet inte heller intressant 365 dagar om året ;)
 
Aha. Jurist kommer jag nog inte in på. :p Jag bor i Umeå! Har alltid varit lite intresserad av kriminalvården så tror jag skulle tycka att det var intressant, men man vet ju inte. Just nu är jag arbetslös processoperatör - det jobbet inte heller intressant 365 dagar om året ;)

I Umeå finns ett häkte och två anstalter (Umeå och Sörbyn). Verksamhetsområdet söker sommarvikarier till sommaren så du kanske ska passa på att söka? Vill du ha länk till annonsen så kan du hojta till :)
 
Jag är relativt ny här på Bukefalos så jag har ingen aning om detta ämne har diskuterats flitigt sedan tidigare. :angel:

Men det jag är nyfiken på... Vad jobbar ni hästmänniskor med? Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?

Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag? :)

Processoperatör inom bioteknik typ, världens bästa jobb :D http://www.repligen.com/ Siten i Lund där jag jobbar är ett gammalt företag med nya, amerikanska ägare sedan något år tillbaka, jag blev anställd efter det. Skitbra arbetskamrater, skitbra chefer, ordning och reda och precis sådan arbetsuppgifter som passar mig perfekt, älskar att åka till jobbet!

Vi tillverkar Protein A som används i läkemedelsindustrin för att rena läkemedel enkelt förklarat. Jag jobbar i kromatografin vilket innebär sista steget där en himla massa soppa från fermentationen ska renas ner till 20-70 l slutprodukt vi fyller på flaskor och säljer. Jag vill inte veta vad en flaska är värd, då tappar jag den nästa gång :p

Jobbar 3-skift, natt nu alltså. Just nu håller jag koll på ett system som tvättar sista kolonnen, ett annat som diafiltrerar vår produkt och sköljer lite tankar och kopplar in dem igen till nästa batch som ska igång när dagpasset går på vid 6.15. Jobbar heltid och en vecka dag/kväll/natt vilket innebär 5*6-14, 5*13.30-21.30 och 4*21.15-06.15. Alla raster betalda och förutom skiftöverlämning så har vi väldigt fri flex, att sluta efter 14 en fredag är SENT här oavsett pass.

Bor med sambo på liten gård med en egen häst och en inackorderad där både häst och matte är helt ljuvliga! 15 min till jobbet, enbart motorväg, pendlar med elbil, love it.
 
jag jobbar som Elprocad ritare. Enkelt förklarat så ritar jag el-ritningar. Det är ganska roligt för det mesta, men ibland är det sååå tråkigt. Jobbet jag är inblandad i nu innebär för mig att kopiera och klistra in 1400 blad från ett blad till ett annat, det är ju ungefär lika utmanade och spännande som att se färg torka :yuck:
Roligare är det när jag får rita elscheman, det är ju lite kreativt och kräver en del tankeverksamhet. :)

Är anställd i ett litet tvåmanna, eller tre med mig då, företag. Jobbar hemifrån och lägger upp mina dagar ganska fritt hur jag vill. Det är jätteskönt att jobba hemifrån. På en 5min paus hinner jag hänga en tvätt eller starta diskmaskinen, eller dammsuga ett rum.. Eller så om jag ser att solen skiner ute och det är en varm dag, så tar jag lång lunch och åker till stallet. För mig är det SÅ skönt att kunna vara ute dom ljusa timmarna på vintern.

Jag har 1,5-2km till stallet. Står i ett helkollektiv, så vi delar på fyra fodringar/dag. För mig som har två hästar blir det 8 pass i veckan.
 
Undersköterska på äldreboende. Har vikariat månad för månad, förra månaden 75% och denna månad 50%... 75% tycker jag är lagom så det är målet :) Bra med varierande arbetstider på vinterhalvåret så man kan vara ute när det är ljust. Men rutinmänniska som jag är hade jag nog passat bättre på 7-16 jobb. Har två ponnyer, två hundar och husrenovering på gården 15min från jobbet.
 
Jag är relativt ny här på Bukefalos så jag har ingen aning om detta ämne har diskuterats flitigt sedan tidigare. :angel:

Men det jag är nyfiken på... Vad jobbar ni hästmänniskor med? Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?

Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag? :)

Jag pluggar 125% (socionom kombinerat med psykologi) och jobbar extra som boendehandledare hos kommunen, snittar på typ 25-30% där. Har ca 6 km till jobbet, 3 km till skolan och stallet ligger 9 km hemifrån. Går bra med bussar i alla riktningar, vilket är riktigt smidigt. Jag har haft egen häst ända fram till i höstas, nu rider jag dock ett par andra hästar i samma stall som där vi stod, 1-3 dagar i veckan
( ja, jag hinner både med att sova och ha ett socialt liv också :angel: )
 
Jag är relativt ny här på Bukefalos så jag har ingen aning om detta ämne har diskuterats flitigt sedan tidigare. :angel:

Men det jag är nyfiken på... Vad jobbar ni hästmänniskor med? Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?

Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag? :)
Heltidsanställd fritidsledare på kommunal fritidsgård. Jobbar mycket kvällar så det blir flera förmiddagar hemma vilket är perfekt då jag kan rida i lugn och ro under förmiddagen då. Har två hästar som jag har hemma. Den ena är bara 1,5 år så det är bara en som ska ridas. Jobbar inne i stan och det tar en dryg kvart med bilen så det går rätt fort dit. (18 km)
 
Pluggar fortfarande i skolan [14 fyller 15 den 24 december]. Så har inte så mycket jobb utom diverse extra jobb på ridskolan emellanåt med att rida deras ponnyer! Nu har jag ju fått hem en ponny jag ska få betalt för att rida/träna/tävla. Så antar att det är mitt "jobb" :D.
 
Jag är relativt ny här på Bukefalos så jag har ingen aning om detta ämne har diskuterats flitigt sedan tidigare. :angel:

Men det jag är nyfiken på... Vad jobbar ni hästmänniskor med? Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?

Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag? :)

Jag är kemitekniker med master inom miljö och jobbar som avfallsansvarig i en kommun utanför Göteborg :) Jag har ansvar för allt som rör avfall i kommunen dvs sopohämtning, återvinningsstationer , återvinningscentral, upphandling av tjänster, ansvar för de entreprenörer komunen har, ekonomi mm mm :)

Vi flyttade till egen gård i december förra året och vi har 2 hästar hemma på gården, en "tävlingshäst" och en äldre herre som skogsrids metadels. Jag har ca 5,5 mil och 40-45 minuter till jobbet med bil.
 
Jag är relativt ny här på Bukefalos så jag har ingen aning om detta ämne har diskuterats flitigt sedan tidigare. :angel:

Men det jag är nyfiken på... Vad jobbar ni hästmänniskor med? Alltså, vad har ni för yrke? Arbetsuppgifter? Arbetsgivare? Sysselsättningsgrad? Deltid, heltid?! Studerar ni kanske?

Har ni en eller flera hästar? Bor ni på gård med eget stall och hur långt har ni till jobbet varje dag? :)

Jag jobbar som signaltekniker på järnvägen. Mina arbetsuppgifter är underhåll och reparation av främst elektriska saker inom järnvägen. Och arbetstiderna skiftar enormt. Tar ca 45min till jobbet med bil.

Jag har två hobbyhästar som rids när det finns tid. Trivs bra i stallet och det är bra gemenskap. Och det tar ca 10min med bil :)
 
Jag jobbar som fjärrtågklarerare/trafikledare på trafikverket. Heltid, med varierande arbetstider dygnet runt och året runt. Passar mig helt ypperligt som hästägare! Har mycket nattjänstgöring, landar på 34 timmar i veckan, tjänar bra och har massor med tid över för min häst!

Dessutom är yrket en dröm, krävande, varierande, spännande! Ibland lugnt, ibland smäller det till och det blir massor att göra. Och när arbetspasset är slut är det bara att stänga dörren och någon annan tar över, inga uppgifter som ligger och väntar.

Mina arbetstider ser ut som följer, antingen jobbar jag förmiddag, eftermiddag eller natt.
Förmiddag: 06.00-13.30
Eftermiddag: 13.30-21.00
Natt: 21.00-06.00

Jobbar en helg i månaden.

Var snäll mot oss i spåret och ge oss bra tider ;) En bra fjärr = en bra dag

/Signaltekniker i Hm
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 961
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp