Vad kan man göra?

Singoalla

Trådstartare
Vad gör folk? Ja, världens mest difusa fråga men det är precis det jag undrar :p Jag har på sistone funderat en del på vilken liten bubbla som de flesta människor ändå lever i, inklusive jag själv. Det är väl egentligen inte så konstigt, det handlar väl om att ha hittat ett sammanhang som man trivs i och få livet att flyta på någorlunda smidigt och behagligt. Konsekvensen blir ju dock att man oftast umgås med en viss typ av människor, i en viss typ av sammanhang, och just nu är jag himla nyfiken på att ta klivet utanför min egen bubbla och öppna ögonen för vad alla andra håller på med. Såhär ser min lilla bubbla ut, och då har jag utgått från vart jag befinner mig som oftast och vad jag spenderar mestadelen av min sociala tid med. Självklart har alla bubblor ”tentakler” då och då men de har jag räknat bort här.

Geografiskt:
- Stockholm (Lidingö, innerstad)
- Väddö (vinterbonat landställe)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: övre medel (-ish)
- Sociala aktiviteter: middagar, utekvällar, AW, promenader (samt sociala medier)

Arbete:
- Kontorsarbete, projektledning. De flesta på mitt jobb har en akademisk utbildning i grunden.

Jag är nyfiken på hur era bubblor ser ut? Vart befinner ni er geografiskt? Storstad, mellan, liten eller lantligt? Vilka människor umgås ni med och vad sysslar ni med för sociala aktiviteter på er lediga tid? Buke känns som ett ypperligt forum för att få in en salig blandning av svar på dessa frågor :)

Sedan undrar jag också vad man kan hitta på om man vill upptäcka nya saker i livet? Det är ju enkelt att tänka i samma mönster. Åker jag på reser så blir jag ofta inspirerad av mina vänner som är ganska lika mig själv, och bokar något utifrån deras recensioner. Gör jag helgplaner så gör jag det tillsammans med mina vänner och då blir det samma helg efter helg. Jag vill helt enkelt ha tips på aktiviteter som man kan hitta på, gärna på helger! Kan man boka in en tid för forsränning, gå på speedway, turridning, promenera i någon spännande miljö, besöka något litet B&B i en by man inte visste fanns? Ja, inte tusan vet jag? Låt tipsen hagla i denna tråd! :D
 
Tja min bubbla ser för nuvarande ut såhär:

Geografiskt
Lidköping (boende)
Skara - Hästen/stallet samt utgör basen för mitt arbete. Annars resterande Skaraborg

Socialt:
De människor jag möter inom ridsporten samt släktträffar Ålderstyp 25-55umgängeskrets
Sociala aktiviteter - Tjejträff, Konserter, sociala medier, Träning med hästarna

Arbete:
Kontorsarbete i viss mån. Jag är utesäljare inom mark/Va så mycket jobb med uppsökande kontakt av nya entreprenörer som kunder vilket innebär en del resande inom Skaraborg. Mycket kundkontakt vilket jag stormtrivs med. Väldigt mansdominerat yrke.

Vi har gått in i en rejäl bubbla då vi köpte hus förra året och håller på och storrenoverar. Jag ägnar dagarna åt att jobba, stall, hem laga mat, renovera, sova i just den ordningen. Ska man göra något så får man schemalägga det lång tid i förväg och verkligen planera in.

Jag och Sambon är dock väldigt lika och vi provar gärna på något nytt som verkar intressant oavsett vad det skulle vara. Ta en korthelg med camping, åka iväg på fysiska ansträngande övningar såsom cykling vid Kinnekulle mm mm Vi provar gärna på allt en gång. Vi hoppsa få lite mer tid över när huset står klart så vi kan umgås mer med våra vänner, släkt och familj.
 
Geografiskt, landet mellan Flen-Katrineholm.

Vänner har jag i alla samhällsklasser från höginkomsttagare till white trash.
Sociala aktiviteter är fika med vänner eller käka, spontangrillning eller bara glida förbi och snacka lite om allt och ingenting och umgås med både folk och fä av alla sorter.

Hittar på nya saker gör jag hela tiden iom. att jag är en skapare och problemlösare, gäller det upplevelser så är jag gärna ute i skog och mark eller ute med kajaken. Gymmar gör jag inte då jag har skogen utanför knuten färdig att använda 365 dar om året och det är gratis.
 
Geografiskt:
Molkom (bostad, riktigt på landet)
Karlstad (arbete)

Socialt: umgås med folk ur olika "socialgrupper" med det gemensamma intresset hästsport.
Räknas nog själv som höginkomsttagare.
Sociala aktiviteter: huvudsakligen häst-relaterat. Träningar, tävlingar, clinics.
Träffar grannar när jag är ute och rider och de är ute och promenerar.
Ibland fika hemma hos någon granne (de bjuder oftare än jag tackar ja).
Ibland konserter, teatrar och då oftast med föräldrarna som bor 12 mil bort.

Umgås egentligen inte med arbetskamrater eller sådana med samma yrke som jag.

Arbete: sjukvård.
 
Geografiskt:
Karlstad, Värmland
(Till liten del även Halmstad)

Socialt:
Socioekonomiskt:
Typ "övre medelklass", ganska ovanligt yrke som många blir nyfikna på, har akademisk utbildning.

Sociala aktiviteter:
TYP INGA. :rofl:
Jag ägnar fritiden åt flock, familj och företag, är oerhört luststyrd och vill bara göra roliga saker. Driver ett företag som bisyssla tillsammans med en kompis och tycker att det är så jävla roligt att det är inte klokt. Vill typ bara träna och tävla hund på fritiden. (Både jag och min man har fritidsaktiviteter som vi är engagerade i.) Umgås gärna med vänner men vill inte ha så mycket arrangemang eftersom jag är ganska snål med min tid och vad jag lägger energi på, ÄLSKAR när det droppar in någon som bara hade vägarna förbi. Älskar visserligen även kulturupplevelser, middagar på stan och dagspa (med vem spelar egentligen inte så stor roll) - men det händer inte så ofta och så fort det blir "stort och krångligt" vill jag gå hem och lägga mig i soffan. Ringer någon och säger "Ska vi ta en promenad?" så säger jag ja på dirr. Tycker väldigt mycket om att dejta min man, men antar att vi helt enkelt "är där i livet" just nu, som småbarnsföräldrar och med en relation som snart fyller 10 år.

Är nog typiskt ambivert?
Supersocial och extrovert på "arena", men introvert som fan när jag är hemma och älskar att få vara ifred en stund varje dag. Konstigt nog har jag JÄTTEMÅNGA vänner från olika bakgrunder/platser/åldrar, får lätt nya bekantskaper och är en väldigt lojal kompis trots att jag sällan umgås ordentligt. :D
 
Geografiskt:
- Stockholm (innerstad)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: blandat! Allt från adel, vassa karriärkvinnor, rödvinsbohemer, kulturfolk, modefolk, skådisar, artister, operafolk, dansare, modeller, konstnärer, modedesigners... en bred mix! Gemensamt har vi dock att vi är fria, självständiga personer. Relativt ointresserade av "familjeliv, villa och Volvo". Skulle säga att de flesta jag umgås med är folk som njuter av livet här och nu. Äter och dricker gott, idkar kultur/populärkultur, är väldigt mobila och gillar att resa och hoppa på diverse projekt. Ålder är inte så viktigt, vi är mellan 20-70 kanske.

- Sociala aktiviteter: middagar ute, AW, resor, vinkvällar, events, modevisningar, pressdagar, fashionweek.

Arbete:
- PR/Marketing / Mode (för min del då).
 
Geografiskt: mitt i landet större universitetsstad
Socialt: oblandat folk med lite för mycket universitetsutbildning med varierande grad av användbarhet och lite för många 5p extrakurser. Socioekonomisk grupp, ingen aning, ekonomiskt blandad (beroende på den varierande användbarheten gissar jag). Sociala aktiviteter folk gör: MMORPG, läsa böcker, serietidningar, dricka te, mer eller mindre formella middagar, träna.
Arbete: kontor annan stad, lagom roliga. umgås inte så mycket privat.
 
Geografiskt:
- Västra Småland, på landet, men umgås med vänner från hela södra Sverige eftersom jag flyttat runt en del.

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: Blandat, men kanske främst medelklass/övre medelklass. Har flera väldigt spridda umgängeskretsar, som inte flyter ihop så mycket. Har t ex flera nära vänner som aldrig träffat varandra :p
- Sociala aktiviteter: Främst jakt och hundträning som upptar stor del av min fritid (och då med flera olika grupper), men även en hel del vin- och middagskvällar, sällskapsspelskvällar, sociala medier.

Arbete:
- Reklambyrå. Familjär stämning där jag umgås en hel del med en av mina kollegor. Vi funderar på att starta en sidorverksamhet ihop bl a.
 
Geografiskt:
Stockholm (Södra förorterna inkl. Stälje. Bor själv i ort på T med 8 bokstäver precis mitt emellan Sthlm-Stälje)

Socialt:
Socioekonomisk grupp: Jag skulle väl själv kalla mig övre medelklass. Men umgås med precis hela spannet. Allt från arbetarklass i t.ex. min kommuns norra delar, till höginkomsttagare/överklass närmare stan.
Sociala aktiviteter: Hästrelaterat + sociala medier :p

Arbete:
Har inget. :o
 
Vad gör folk? Ja, världens mest difusa fråga men det är precis det jag undrar :p Jag har på sistone funderat en del på vilken liten bubbla som de flesta människor ändå lever i, inklusive jag själv. Det är väl egentligen inte så konstigt, det handlar väl om att ha hittat ett sammanhang som man trivs i och få livet att flyta på någorlunda smidigt och behagligt. Konsekvensen blir ju dock att man oftast umgås med en viss typ av människor, i en viss typ av sammanhang, och just nu är jag himla nyfiken på att ta klivet utanför min egen bubbla och öppna ögonen för vad alla andra håller på med. Såhär ser min lilla bubbla ut, och då har jag utgått från vart jag befinner mig som oftast och vad jag spenderar mestadelen av min sociala tid med. Självklart har alla bubblor ”tentakler” då och då men de har jag räknat bort här.

Geografiskt:
- Stockholm (Lidingö, innerstad)
- Väddö (vinterbonat landställe)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: övre medel (-ish)
- Sociala aktiviteter: middagar, utekvällar, AW, promenader (samt sociala medier)

Arbete:
- Kontorsarbete, projektledning. De flesta på mitt jobb har en akademisk utbildning i grunden.

Jag är nyfiken på hur era bubblor ser ut? Vart befinner ni er geografiskt? Storstad, mellan, liten eller lantligt? Vilka människor umgås ni med och vad sysslar ni med för sociala aktiviteter på er lediga tid? Buke känns som ett ypperligt forum för att få in en salig blandning av svar på dessa frågor :)

Sedan undrar jag också vad man kan hitta på om man vill upptäcka nya saker i livet? Det är ju enkelt att tänka i samma mönster. Åker jag på reser så blir jag ofta inspirerad av mina vänner som är ganska lika mig själv, och bokar något utifrån deras recensioner. Gör jag helgplaner så gör jag det tillsammans med mina vänner och då blir det samma helg efter helg. Jag vill helt enkelt ha tips på aktiviteter som man kan hitta på, gärna på helger! Kan man boka in en tid för forsränning, gå på speedway, turridning, promenera i någon spännande miljö, besöka något litet B&B i en by man inte visste fanns? Ja, inte tusan vet jag? Låt tipsen hagla i denna tråd! :D

Intressant tråd! Jag har alltid haft två bubblor och känt mig väldigt kluven i det. Dels har jag varit en "vanlig" stalltjej, jobbat med hästar och då umgåtts mycket med det hästfolk som tränar och tävlar på lägre nivå i lite olika discipliner. Hårt arbete, smutsigt, down to earth liksom. Samma geografiska plats och mycket "alla känner alla"-känsla.
Dels har jag haft min musikbubbla utanför Sverige och då är det ju en HELT annan typ av människor och sammanhang och jag har nästan blivit en helt annan person i mitt agerande eftersom jag då inte behöver vara ansvarstagande på samma sätt som i hästbubblan. Träffat folk som bryr sig om musik, kultur, mode, folk från alla möjliga länder och jag har rest mycket och bott hemma hos folk och därmed fått se olika länders vardag på ett sätt man inte får om man "bara" är turtist. MEN eftersom alla jag mött i den bubblan har varit vit medelklass som gillar en viss musikscen är alla lite likadana. Alla har liknande stil, samma skivsamling och liknande politiska åsikter. Så det blir ju en bubbla i sig fast en internationell sådan. Alla känner alla där med, man kan liksom spela i Boston och träffa nån man känner eller nån som känner nån.

Ganska länge kände jag mig splittrad. Det blir lite overkligt när man lever rockstjärneliv, vaknar i Hamburg täckt av glitter och så ska man hem och kvällsfodra liksom. Å andra sidan var det också roligt för när man blev trött på den ena bubblan kände man ändå att det fanns nåt mer i livet än bara just det. Men det var jobbigt att skifta fokus.

Nu har jag minskat ner på resandet och spelandet (lite med flit), och spelar mest i Sverige. Det blir lite mindre mental krock då, plus att mitt band i Sverige inte är lika stora som mina utländska band och då har vi inte riktigt kommit in i "musikbubblan" här. Det blir inte samma totala avgränsning från den ena bubblan till den andra som det blev innan.
 
Geografiskt:
- Stockholms västerort
- Stockholms norrort

Socialt:
- Tillhör nog Medelklass till övre Medelklass men umgås med hela spannet. Allt från vanliga svenssons till hipsters till "orten" till Paradise hotel till överklass.

Sociala aktiviteter:
- hästsport, sportfiske, tatueringar, restaurangbesök.

Arbete:
- Föräldraledig för tillfället men jobbar på ett större möbelvaruhus.

Just nu med en enmånaders bebis så lever jag verkligen i min bubbla. Träffar mest min familj men börjar sakteliga röra mig utanför hemmets trygga väggar.
 
Geografiskt:
- London

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: övre medel (-ish) i snitt, men betydligt mer blandat bland hastfolket och vissa vanner
- Sociala aktiviteter: middagar, pub, teater, stallet, utflykter till landet eller citybreaks pa kontinenten.

Arbete
Kontors - Konsult

Jag har ganska bra blandning av "bubblor" - jag har hastganget, 2 olika grupper fran universitetet, mina flatmates och lite annat lost folk jag samlat pa mig. Mitt basta tips for att "bryta bubblan" ar att volontara med nagot kul! Jag har volontarat pa en ungdomsgard/ridskola i over tre ar och har dar en kanonstark vangrupp dar vi har ett delat intresse och aker pa resor och utflykter tillsammans.
Jag har precis anmalt mig som "first aider" med Brittiska Roda Korset ocksa, och kommer sakert hitta en ny "bubbla" och tillvaro dar.
 
Oj vilken rolig tråd.
Jag bor på landet utanför Örebro men har även bott mycket i stan.
Umgås med folk som är snälla helt enkelt... Dels blir det mycket med hundfolk då jag tränar en del och går promenader. Och dom jag umgås med där är studenter till flashiga jobb.
I övrigt träffar jag främst folk för lite festligheter och det är nog folk med ofta inte så flashiga jobb. Utan lite blandat där med.
Jag trivs inte alls med stela typer.
Drar mig ofta till folk som är lite speciella.
Dock har alla mina sambos och pojkvännens haft mycket pengar så just genom dessa har jag umgåtts med lite ordentligare folk.
Och man ska inte dra alla över en kant men .. Personligen trivs jag bättre med folk utan fina jobb och pengar .

Vad jag brukar göra... Brukar rida gå på gym. Träna och tävla hund . jobba och festa :)
 
Geografiskt:
- Stockholm (Norrort och city)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: jag tillhör nog medelklass och umgås mest med "arbetarklass"-medelklass. Men visst förekommer hela spannet. Jag är dock inte så akademisk och kände mig inte helt bekväm med mina övre medelklass-kompisar under skoltiden, så jag trivs bättre med folk som är lite enklare. Jag har ett praktiskt yrke så de flesta jag träffar är ju mer lagda åt det hållet.

- Sociala aktiviteter: fika, middagar, AW, gymträning, yoga och pole dance

Arbete:
- Hotell- och restaurang
 
Vad gör folk? Ja, världens mest difusa fråga men det är precis det jag undrar :p Jag har på sistone funderat en del på vilken liten bubbla som de flesta människor ändå lever i, inklusive jag själv. Det är väl egentligen inte så konstigt, det handlar väl om att ha hittat ett sammanhang som man trivs i och få livet att flyta på någorlunda smidigt och behagligt. Konsekvensen blir ju dock att man oftast umgås med en viss typ av människor, i en viss typ av sammanhang, och just nu är jag himla nyfiken på att ta klivet utanför min egen bubbla och öppna ögonen för vad alla andra håller på med. Såhär ser min lilla bubbla ut, och då har jag utgått från vart jag befinner mig som oftast och vad jag spenderar mestadelen av min sociala tid med. Självklart har alla bubblor ”tentakler” då och då men de har jag räknat bort här.

Geografiskt:
- Stockholm (Lidingö, innerstad)
- Väddö (vinterbonat landställe)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: övre medel (-ish)
- Sociala aktiviteter: middagar, utekvällar, AW, promenader (samt sociala medier)

Arbete:
- Kontorsarbete, projektledning. De flesta på mitt jobb har en akademisk utbildning i grunden.

Jag är nyfiken på hur era bubblor ser ut? Vart befinner ni er geografiskt? Storstad, mellan, liten eller lantligt? Vilka människor umgås ni med och vad sysslar ni med för sociala aktiviteter på er lediga tid? Buke känns som ett ypperligt forum för att få in en salig blandning av svar på dessa frågor :)

Sedan undrar jag också vad man kan hitta på om man vill upptäcka nya saker i livet? Det är ju enkelt att tänka i samma mönster. Åker jag på reser så blir jag ofta inspirerad av mina vänner som är ganska lika mig själv, och bokar något utifrån deras recensioner. Gör jag helgplaner så gör jag det tillsammans med mina vänner och då blir det samma helg efter helg. Jag vill helt enkelt ha tips på aktiviteter som man kan hitta på, gärna på helger! Kan man boka in en tid för forsränning, gå på speedway, turridning, promenera i någon spännande miljö, besöka något litet B&B i en by man inte visste fanns? Ja, inte tusan vet jag? Låt tipsen hagla i denna tråd! :D

Jag bor och lever i en riktig bubbla, sådär lite patetiskt lik "alla" jag umgås med i både kläd-, inrednings- och livsstil.
Geografiskt:
- Göteborg (centrum)
- Onsala (hem och stall)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: medelklass skulle jag väl säga typ
- Sociala aktiviteter: stallhäng, middagar, resor, konserter, utekvällar

Arbete:
- Advokat. I perioder umgås jag rätt mkt med mina kollegor (alltså inte bara på jobbet, för där är jag ju också mycket). Älskar min arbetsplats och den är lite som en fritidsgård. Dock väldigt homogen grupp av människor i liknande ålder, av naturliga skäl samma utbildning (många på samma uni dessutom), väldigt likartade åsikter i de "stora" frågorna, typiskt vit, priviligerad, välbetald medelklass som vill ta samhällsansvar och gärna lyssna på lite punk och dricka gott öl samtidigt. ;)

Mitt liv har gått från att vara väldigt blandat socialt till att mer och mer bli lika. Dels för att mina vänner och jag vuxit upp ihop och många av oss gått samma väg med karriär, utbildning, familjebildning osv. Dagarna med efterfester till 10 på förmiddagen i en lägenhet med lakan som gardiner och billigt rödvin känns avlägsna där vi sitter i våra villor i förorten liksom. Samma sak i stallet, förr stod jag uppstallad i stall med mer socioekonomisk spridning bland hyresgästerna. Pga att jag vill ha nära till stallet från hemmet så blir det liksom samma homogena grupp där. Det gör mig inget i sak, det är på ett sätt skönt att slippa friktionen som uppstår i stall med ett gäng sverigedemokrater som man tvingas möta varje dag och inte alltid orkar ta diskussionen med t.ex., men det är lite trist också. Och lätt gjort att helt tappa greppet om vad som faktiskt pågår i den övriga världen som jag endast kommer i kontakt med via sociala medier nu. Jag "nöts" inte längre lika mkt mot oliktänkande och det är trist.
 
Jag kan nog hålla med om att volontärarbete som att hjälpa till i frivilligorganisationer eller ideella insatser i en förening kan vara en möjlighet till vidgade vyer, på ett väldigt handfast sätt... :) Jag har själv sökt efter att göra aktiviteter som ska ge mig en annan upplevelse av livet, och det går ju att ordna, men försätter mig ju egentligen inte i en annan bubbla tänker jag, eftersom jag fortfarande bor som jag bor och lever som jag lever. Men för att utmana mig själv har jag testat bl.a. fallskärmshoppning, trumresa, att leva primitivt i en stuga utan el eller vatten, gå på middag i mörker och uppleva att äta en måltid utan att se, ägnat mig åt personlig utveckling, mm, mm. Sen kan man ju också (om man har möjlighet) resa till olika delar av världen, för att få perspektiv på sin egen verklighet.

Men jag har nog inte en helt homogen bubbla... Bor lantligt på Södertörn några mil söder om Stockholm, har ingen utbildning men arbetar som administratör inom den akademiska världen tillsammans med forskare, är gift med en hantverkare och får därmed min dos av hantverkarjargong (="underdog, porr och rasism", ha ha! :p ;) ), är hästintresserad men har inget stort umgänge inom hästvärlden utan mest icke-hästintresserade vänner, är överlag ganska olik min umgängeskrets och familj tycker jag, då jag är mer åt "kulturell miljömupp och personlig utvecklingsflummare"-hållet än vad de andra jag känner är. :D
På fritiden ägnar jag mig åt långa skogspromenadermed hunden, ridning på andras hästar, kurser, träffa vänner över fika eller middagar, veteranbilsträffar, kulturella aktiviteter, träning, utflykter, båtturer i skärgården, trädgårdsarbete, plus en himla massa annat. Det finns många fritidsintressen som jag skulle vilja utforska om jag bara hade tid! :)
 
Geografiskt:
- Universitetsstad (bor)
- Stockholm (uppväxtorten)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: (övre) medelklass
- Sociala aktiviteter: studentikosa aktiviteter, resor, mat, musik, kultur

Arbete:
- Just nu student men senare kvinnodominerat yrke inom vården med universitetsutbildning.

Jag kommer från en otroligt homogen omgivning: kulturelitistiskt med bostadsrätt i Stockholms innerstad, vit övre medelklass och välbetalda akademikerjobb. Har som vuxen dock sökt mig till lite mindre snofsiga miljöer, mer medel-arbetarklass än överklass, mer hyresrätter och färre akademiker. Fortfarande väldigt vitt, tyvärr.
 
Vad gör folk? Ja, världens mest difusa fråga men det är precis det jag undrar :p Jag har på sistone funderat en del på vilken liten bubbla som de flesta människor ändå lever i, inklusive jag själv. Det är väl egentligen inte så konstigt, det handlar väl om att ha hittat ett sammanhang som man trivs i och få livet att flyta på någorlunda smidigt och behagligt. Konsekvensen blir ju dock att man oftast umgås med en viss typ av människor, i en viss typ av sammanhang, och just nu är jag himla nyfiken på att ta klivet utanför min egen bubbla och öppna ögonen för vad alla andra håller på med. Såhär ser min lilla bubbla ut, och då har jag utgått från vart jag befinner mig som oftast och vad jag spenderar mestadelen av min sociala tid med. Självklart har alla bubblor ”tentakler” då och då men de har jag räknat bort här.

Geografiskt:
- Stockholm (Lidingö, innerstad)
- Väddö (vinterbonat landställe)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: övre medel (-ish)
- Sociala aktiviteter: middagar, utekvällar, AW, promenader (samt sociala medier)

Arbete:
- Kontorsarbete, projektledning. De flesta på mitt jobb har en akademisk utbildning i grunden.

Jag är nyfiken på hur era bubblor ser ut? Vart befinner ni er geografiskt? Storstad, mellan, liten eller lantligt? Vilka människor umgås ni med och vad sysslar ni med för sociala aktiviteter på er lediga tid? Buke känns som ett ypperligt forum för att få in en salig blandning av svar på dessa frågor :)

Sedan undrar jag också vad man kan hitta på om man vill upptäcka nya saker i livet? Det är ju enkelt att tänka i samma mönster. Åker jag på reser så blir jag ofta inspirerad av mina vänner som är ganska lika mig själv, och bokar något utifrån deras recensioner. Gör jag helgplaner så gör jag det tillsammans med mina vänner och då blir det samma helg efter helg. Jag vill helt enkelt ha tips på aktiviteter som man kan hitta på, gärna på helger! Kan man boka in en tid för forsränning, gå på speedway, turridning, promenera i någon spännande miljö, besöka något litet B&B i en by man inte visste fanns? Ja, inte tusan vet jag? Låt tipsen hagla i denna tråd! :D

Mkt intressant tråd! Här kommer mitt bidrag:

Geografiskt:
- Stockholm (Norrort)
- Grebbestad (Landställe , även tidigare bosatt en period i regionen)

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: Jag räknar mig själv som medelklass fast sett till min fantastiska studentinkomst kanske detta inte är helt överrensstämmande.. Kommer ifrån övre medel.
- Sociala aktiviteter: middagar, ridning. Tyvärr väldigt begränsad i nuläget pga hälsan, listan brukar annars vara betydligt längre.

Arbete:
- Extrapersonal i butik (inriktning djur/odling/lantbruk), heltidsstuderande m. teknisk inriktning

Jag umgås numer främst med personer med liknande bakgrund och intressen (övre medel/medel, Sthlm/förortsbor). Har fått lite intressant input tack vare studierna då det kommer individer från hela landet och även ifrån andra länder som öppnat upp lite för nya synvinklar. Bodde även utomlands (Malaysia) som barn och fick uppleva mycket, men fortfarande i samma sociala bubbla.
 
Flera skriver om klass, och jag inser att jag inte riktigt har koll på klassindelning... Jag är uppvuxen i en Stockholmsförort med föräldrar utan annan utbildning än gymnasium. Jag och min man tjänar mig veterligen under medel. Men vi bor i ett vräkigt hus vid havet med pool, båt, x antal bilar etc. Är jag medelklass? Arbetarklass? Eller nåt annat? "Underklass"? :)
 
Geografiskt:
- London

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: övre medel (-ish) i snitt, men betydligt mer blandat bland hastfolket och vissa vanner
- Sociala aktiviteter: middagar, pub, teater, stallet, utflykter till landet eller citybreaks pa kontinenten.

Arbete
Kontors - Konsult

Jag har ganska bra blandning av "bubblor" - jag har hastganget, 2 olika grupper fran universitetet, mina flatmates och lite annat lost folk jag samlat pa mig. Mitt basta tips for att "bryta bubblan" ar att volontara med nagot kul! Jag har volontarat pa en ungdomsgard/ridskola i over tre ar och har dar en kanonstark vangrupp dar vi har ett delat intresse och aker pa resor och utflykter tillsammans.
Jag har precis anmalt mig som "first aider" med Brittiska Roda Korset ocksa, och kommer sakert hitta en ny "bubbla" och tillvaro dar.

Kul! Vilken ridskola/stall? // Nyfiken ex-Londonbo
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 442
Senast: Lillefrun
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 903
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hej! Skriver detta både för att få råd, men även för att skriva av mig. Jag är 30 år gammal, och det senaste har jag känt mig så...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 596
Senast: Elektronen
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 641
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp