Vad kan man göra?

Geografiskt:
-Örebro-ish på landet

Socialt:
- Socioekonomisk grupp: typ medel, några lite under och några lite över.
- Sociala aktiviteter: Stall, fika med kompisar

Arbete:
- Sjukskriven, men annars socialtjänst
 
Ebony Horse Club - det ar en valgorenhetsorganisation i Brixton dar vi jobbar med ungdomarna i omradet :)

Ja vad kul! De var på min ridskola innan de fått eget ställe för några år sedan. Så himla fint stallet blev och så typiskt södra London att ha det i järnvägsvalven :) Jag har inte varit där så mycket mer än att jag hälsat på några gånger och att mina kompisar är där ibland.
 
Flera skriver om klass, och jag inser att jag inte riktigt har koll på klassindelning... Jag är uppvuxen i en Stockholmsförort med föräldrar utan annan utbildning än gymnasium. Jag och min man tjänar mig veterligen under medel. Men vi bor i ett vräkigt hus vid havet med pool, båt, x antal bilar etc. Är jag medelklass? Arbetarklass? Eller nåt annat? "Underklass"? :)

Jag gillar inte ordet klass, det känns förlegat. Utan använder hellre begreppet socioekonomisk grupp (även om det egentligen betyder exakt samma sak, faktiskt). Jag hittar inte heller någon tydlig indelning för alla ord, men här finns en lista som SCB har:

http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Forsta_Statistik/Klassifikationer/_Dokument/SEI-MIS.pdf

Enligt denna lista är jag tjänsteman, mellan. När jag säger "övre medel" för min vänskapskrets tänker jag mig inkomster kring 30 000:- till 40.000:-/mån. Men jag kanske är helt ute och cyklar där? Definitionerna verkar som sagt inte skrivna i sten.

Jag tror att låginkomsttagare, vad jag gissar skulle vara vad du beskriver som underklass tjänar 10 000:- eller mindre i månaden (jag tror det är ca 4,7 procent av befolkningen). 21 753:- är medianinkomsten i Sverige och där omkring räknas man väl som medel då. En del pratar om att gränsen för att räknas som höginkomsttagare ligger på 37 500:- men andra att den ligger kring 50 000:-. Har inte riktigt koll på vad som gäller där. Vet bara att det är någon gräns vid 37 500:- där man betalar skatt som jag snart åker på.

Ja, det känns ju lite obehagligt att prata om dessa indelningar tycker jag. Främst p.g.a vetskapen att en del lägger värderingar i det. Men det är ju ett sätt att ha koll över inkomster i Sverige och folks ekonomiska förutsättningar. Om det är någon som har bättre koll på detta får ni gärna komma med input eller rätta mig.
 
@Singoalla Klasstillhörighet är inte enbart en fråga om inkomst.

Jag skulle till och med säga att klasstillhörighet har väldigt lite med inkomst att göra, även om det är en indikator.

Den här tråden gjorde mig nyfiken på var folk drar gränsen mellan medelklass och övre medelklass. Men om det enbart är en fråga om vad det står på lönekuvertet så förstår jag mer hur folk har tänkt, men håller nog inte med alls :p

För att knyta an till @Singoalla s inlägg så skulle jag säga att de flesta som tjänar mellan 30-40 000 i månaden tillhör medelklassen (och det går ingen gräns just där). Och att de flesta som folk rent pengamässigt tycker är överklass tillhör den övre medelklassen. Men som sagt, inkomst har egentligen väldigt lite med saken att göra. Socialt kapital är en starkare indikator en ekonomiskt kapital om man frågar mig.

Klassbegreppet är såklart väldigt förlegat när det gäller praktisk indelning av samhället. Men fortfarande väldigt intressant i diskussioner om samhällsstrukturer osv tycker jag.
 
@Singoalla Klasstillhörighet är inte enbart en fråga om inkomst.

Som jag skrev så får ni gärna komma med input eller rätta mig, men det skulle ju bidra lite mer till tråden om du ville utveckla begreppet klasstillhörighet då? På Wiki står det "en samhällsklass är en grupp i ett samhälle som har liknande socioekonomiska förutsättningar", och när jag pluggade statsvetenskap så var det främst ekonomin eller yrkesutövning som var i fokus när vi pratade om socioekonomiska grupper. Men utveckla gärna som sagt!
 
Geografiskt:
-Utanför Arvika på landet

Socialt:
-Umgänge: Väldigt blandat skulle jag säga både privat och i jobbsammanhang
-Sociala aktiviteter: Mest hästrelaterade om det är utanför jobbet

Arbete:
-Konstorsjobb inom byggbranschen. Administation av olika slag (ekonomi, logistik, inköp mm). Litet bolag där alla har hemmakontor (även jag) och är utspridda i Sverige och Norge. Har bara gymnasieutbildning men har ca 7 års erfarenhet inom främst redovisning.

Eftersom jag både jobbar hemma, har hästarna hemma och tränar hemma så blir det inte så mycket socialt förutom närmsta familjen. Jag trivs med det då jag nog kan räknas som en ensamvarg. Träffar vänner ibland men de har lika fullspäckade liv som jag. Har däremot mycket kontakt med min bästa vän och vi hittar på saker så ofta vi kan och har barn i samma ålder, blir oftast hästrelaterat och nu har hon sin foderhäst hos mig så då kommer vi ses flera dagar i veckan.

Utanför jobbet så rider jag, renoverar och grejjar i huset/på gården tillsammans med min man, umgås med barnen och tränar. Det är det som händer mestadels :) Är styrelsemedlem i min förening också så där blir det en del ideelt arbete också.
 
Det är nog för att det allt som oftast är omöjligt att mäta :)

Skulle gissa det. Jag tycker att det är svårt att hitta mätpunkter överlag i denna diskussion. Därav länkning till inkomst och yrkesutövning som verkar vara det vanliga som man tittar på när man pratar om detta.
 
Men om du pluggat statsvetenskap måste du väl ha koll på vad klass/socioekonomisk tillhörighet innebär? @Singoalla
 
Men om du pluggat statsvetenskap måste du väl ha koll på vad klass/socioekonomisk tillhörighet innebär? @Singoalla

Som jag skrev på pratade vi om begreppen klass och socioekonomisk grupp i form av inkomst och yrkesutövning. Olika länder har olika mätpunkter, olika ideologier pratar om begreppen på olika sätt. Man gör även skillnad på subjektiv och objektiv klasstillhörighet. Det är ett begrepp som inte har ett enda definitivt svar. Jag har redan länkat till vad vi i Sverige mäter när vi pratar om socioekonomisk indelning i mitt senaste inlägg.

Gällande exakt vart gränserna går i inkomst gjorde jag ingen djupdykning i på universitetet, jag hade politisk teori som inriktning och inte statistik :) Därav mina frågeställningar kring dessa gränsdragningar.
 
Tack alla för intressant info om klasser! :up: Nu har jag vidgat mina vyer lite.
Upptäckte genast hur "inskränkt" jag var när Singoalla skrev om att medianinkomsten i Sverige ligger runt 21700:-, och det jag tänker på som medellön ligger på nånstans 36-37000:-, men jag kom på att det nog endast gäller bland de som har ett jobb och bor i Stockholmsområdet. :o Som sagt, det är nog nyttigt att titta utanför sin egen bubbla. :)
 
Geografiskt:
Norrlands kustland
Fjällen

Socialt:
Främst medelklass, akademisk utbildning
Ffa jobbet... Annars AW, hockey, skidåkning, skridskoåkning, fika, grillning, bastu, hundar, jakt, bio. Rätt så mansdominerad umgängeskrets, inga "tjejgäng". Sällan paraktiviteter.

Arbete:
Privat sektor, IT-branschen. Blandat män/kvinnor
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 442
Senast: Lillefrun
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 903
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hej! Skriver detta både för att få råd, men även för att skriva av mig. Jag är 30 år gammal, och det senaste har jag känt mig så...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 596
Senast: Elektronen
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 640
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp