Bukefalos 28 år!

Vad kostar era ponnyer i månden?

S

s-sarahh

visste inte vart jag skulle lägga denna, så flytta gärna om det är fel (:

iaf, nu är det äntligen dags att skaffa ponny, en riktigt fin c-ponnytjej har vi hittat :D

vet ju att pengarna lätt springer iväg sen också, men jag skulle vilja veta lite vad ni betalar för era ponnyer varje månad.
ex.
stallplats (och vad ingår),
foder (och hur mycket mat får eran varje dag),
hovslagare,
strö,
försäkringar,
träningar,
och något mer som jag säkert har glömt.

:)
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats: 600kr/månad. ingår: 3 fodrinagr, ut-och insläpp och där finns en hyfsat bra ridbana.
foder Hö: 700kr/månaden (hämtar själv då stallet har hösilage och min tant tål inte det)får: 8kg hö/dygn. D&H sexteen+ : ½ kg delat på morgon och kväll. Så en säck på 20kg räcker ca 40dagar.
hovslagare: 350 kr / var 8-10 v.
strö
: Haml som köpes av stallägaren för 10kr st, använder ca 5-10 i månaden.
försäkring: 282kr i månaden (if)
träningar: vi tränar inte, bara "skogsmullar"

Tanten är en 17 år gammal Arab/halvblods korsning (ser ut som en arab).
Hyfsat lättfödd och hobbyrids bara.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats (och vad ingår)
Plats på lösdrift, med möjlighet till installning 500:-
foder
300:- - 350:- mån Hösilage, halm och linfröolja, linfrön, lite krubbskrammel, mineraler, saltsten
hovslagare
350:- i halvåret (mer behövs inte just nu)
strö
Ingår i foder, de äter av halmen som används att strö lösdriften
försäkringar
85:-/månaden, ingen livförsäkring
träningar
250:-/per gång, inkörning

Gäller a-ponny.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Jag har en D-ponny hemma, detta är vad han kostar mig:

Stallplats:
Har eget stall, men räknar på att boxen kostar omkring 500:-/mån.
(de som är inackorderade betalar 600:- för box, el, sadelkammare osv. ingår utsläpp mån-fre, en fodring mitt på dagen och sent på kvällen. Vi delar på utläpp helger, fodring på eftermiddagarna och insläpp).

Foder:
7-7,5 kg hö per dygn kostar 2,85:-/kg (med moms),
något kg halm för att lite mer tugga på (en bale på 300kg för 200:-)
300g betfor (en säck kostar ca 120:- för 25 kg),
400g vetekli (en säck med 20-25 kg kostar ca 130:-),
100 g sojamjöl (kommer inte ihåg pris),
mineraler ca 90g (hink på 8 kg kostar 260:-)

Man får ju anpassa kraftfoder efter grovfodret, en analys är värd sina pengar. Kostar 400-500:-

Hovslagare:
800:- skoning runt om. Ungefär var 7e vecka. Har flytsulor fram de kostar ca 350:- paret.
Kostnader för ex snösulor, extra broddhål mm tillkommer.
Beroende på var i landet man bor kostar det mer eller mindre, den dyraste i mina trakter tar 1000:- för en skoning runt om.

Strö:
Använder spån på bale från känd tillverkare. Köpte defekta balar (lite trasig plast, fel tryck) direkt på fabriken 45:- per bale. Räknar med en åtgång på 1 bale per vecka.
Hade tidigasre löst spån i en tom box som jag hämtade på en såg, det kostade 30:- per kubik (en spånbale rymmer ca 0,6 kubik).
Beroende på var man bor i landet varierar pris och tillgång, det finns de som betalar dubbelt så mycket som mig för samma vara.

Försäkringar:
Har liv och vet.vård kostar ca 600:-/mån.

Träningar:
Tränar inte så aktivt nu, har inte hittat någon bra tränare där jag bor.
Ridhusen här tar lite olika betalt, vissa tar 20-50:- per timma (kompispris) andra tar så mycket som 200:-/timma.
På de lite större anläggningarna är det medlemsskap i klubben och ett manegkort som krävs, kostar minst 700:- per halvår. På vissa ställen får man betala mer om man ska boka ridhuset för ensamridning för ex instruktör.

Veterinär:
Det är alltid bra att ha hästen vaccinerad. Vad en vaccination kostar beror på var man bor, ex långt från stationen osv. Men räkna med minst 800:- (bättre att räkna högre än lägre). Dyrare om man vaccinerar mot botulism också.
Sedan kan det bli kolik och sårskador, ett jourbesök av DV kostar minst ett par tusenlappar.
Kolla masken minst en gång per år 300:-, har man tur slipper man avmaska. Annars tillkommer kostnad för avmaskningsmedel och för att vet ska skriva recept.

Utrustning:
Beror på vad som följer hästen, kanske behöver ni köpa till en sadel, träns och ett par täcken?
Beroende på vilket märke man väljer kan det kosta hur mycket som helst!
Sedan går det ju åt annat, sadeltvål, medel mot flugor, stallapotek mm.

Jag har säkert glömt flera saker, men detta är vad jag kommer på på rak arm.

Lycka till med ponnyn!
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Jag har tre islandshästar och summorna jag skriver är totalpriset för alla 3.

stallplats
2500:-/Månad inklusive spån och hö.
Alla in o utsläpp + mockning etc ingår om jag inte vill/kan själv.

foder
Bortsett från hö av hög kvalité så blir foderkostnaden/månad ca 200:-
Då äter de väldigt lite, men det de äter är müsli, mineraler, kiselgur,
ibland foderjäst och alger.

hovslagare,
Var 10'e vecka och just nu går de barfota, ca 600:- /alla tre.
Annars har jag för mig att tex skoning m vinterskor o brodd kostar ca 750-800/häst

strö
Läs ovan

försäkringar
Har dem försäkrade i Agria och allt som allt med tilläggsförs. etc
så kostar det ca 630:-/månad

träningar
Nu tränar jag inte aktivt pga jag är sjukskriven så hästarna står mest för tillfället. Men annars brukar väl en kurs kosta 1500:- ungefär och då tillkommer boxplats, transport, hästfoder, mat till mig, bensin etc.


Sedan så tillkommer ju om man vill köpa utrustning o sånt,
ibland blir det skitdyrt då man köper sadel eller täcken och ibland går det ju flera månader utan att man behöver köpa ens en grimma.

Det är dock klokt att i början bara köpa det nödvändigaste och köpa saker på tex bukes annonser, blocket, tradera där nya grejer kan säljas för typ hur lite som helst och ändå knappt vara provade ens.

Något jag alltid ser till att ha 'någon reserv' utav är borstar, grimmor och grimskaft, tyglar och stigläder. Det vore trist att behöva uppsöka dyraste ridsportbutiken och köpa första bästa bara för man behöver akut om ngt går sönder.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Min Islänning kostar totalt ca 1.500:-/månad
Då har jag räknat in allt och delat med 12.

Hon går på lösdrift som kostar 650:-/månad Nov-Maj
Och på sommarbete Maj-Nov som kostar 700:- för hela tiden.

Vinterhalvåret ingår foder/tillsyn/utfodring
Behöver alltså inte köpa något foder, men köper lite ”godis” för ca 100:-/månaden (högt räknat)

Hovslagaren tar 450:- var 8de vecka.

Vaccinationer/avmaskning ca 1000:-/år

Försäkring 323:-/månad

Utrustning är inköpt men räknar med ca 2 000:-/år där också, för alltid blir det något nytt varje år

Tränar inte men hon transporteras mellan vinter bete och sommarbetet och det kostar ca 1000:-/år

Eftersom jag säkert har glömt något så avrundar jag det till 1.500:-/månad
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Har en D-ponny på 142,5 cm.

stallplats
Jag betalar 1050 kr i månaden för kallhyra. Står i ett kollektivstall, så vi sköter allting gemensamt. Har en fast fodring i veckan, samt helgfodringar på rullande schema (brukar bli ca 2-3/månad).

foder (och hur mycket mat får eran varje dag),
Han får 6 kg hö varje dag. Och 1/2 kg müsli, och 1 kg safe and sound. Sedan får han även betfor efter ridning. Kostnad;
Hö: 3,20kr/kg
Müsli: 10kr/kg
S&S: 12kr/kg
Betfor (kwikbeet): 11kr/kg

hovslagare
Kostar runt 1000-lappen var 6e-8e vecka. Beroende på om vi byter ut skorna, eller har kvar dem till nästa omgång.

strö
Han står på halm med tunn torvmixbädd under (mest bara för att han inte ska ligga på det hårda golvet om han lyckas blocka flytta bort halmen. Torvmixbalarna kostar 65 kr/st. Jag brukar inte behöva ta mer än 1-2/månad. Halmen kostar 1,50kr/kg. Den kostnaden brukar gå upp till ca 200kr/månaden.

försäkringar
ca 317kr/månaden

utrustning
Här går det ju inte direkt att säga någon exakt summa, men det kan vara viktigt att tänka på att det alltid ska finnas en viss buffert, så man har råd att kunna akuthandla ifall saker går sönder (för det gör de!!)
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Jag har tyvärr ingen egen häst och det beror ju på att jag bor i Stockholm! Jag kikade lite på inläggen på priserna...oboy vilken skillnad det kan vara.

Jag vet inte var du bor s-sarahh, men tänk verkligen på att priserna skiljer beroende på var du bor.

Tex. Skåne vs Stockholm:
(jämförde med kokkorn's inlägg)

Stallplats Skåne: 600kr/månad. Stockholm: 6000kr/mån
Foderhö Skåne: 700/mån. Stockholm: tror man kan hitta ungefär samma.
Hovslagare Skåne 350kr. Stockholm: 1000kr.
Strö Skåne: 10kr st. Stockholm: vet inte exakt, men man får säkert räkna med det dubbla.
Försäkring Skåne: 282kr Stockholm: ingen aning
Träningar Skåne: inget pris. Stockholm: räkna runt 250:- för 30 min.

Urs, om man ändå hade varit född nån annan stans...
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

D-ponny 143 cm

Stallplats:
Har eget stall, men räknar på att boxen kostar mig omkring 600 kronor inklusive spån. Vi tar 700 kronor i månaden per box vi hyr ut. Det som ingår är in- och utsläpp, fodring fyra ggr/dag, el, sadelkammare, torkrum.

Foder:
8 kg hösilage per dygn kostar 1:95 kr/kg (med moms), 400 gram havre 1:09 kr/kg, mineraler ca 70 gram (kommer inte ihåg pris), 25 ml B-vitamin (129 kr/liter)

Hovslagare:
550 kr, halvskoning. Ungefär var 7e vecka. Verkning 400 kr (går barfota 1-2 månader under vintervilan)

Strö:
60 kr per spånbale och det går åt 1-2 balar i veckan (ponnyn använder sin box som toalett mycket flitigt)

Försäkringar:
Har liv och vet.vård kostar ca 500:-/mån.

Träningar:
I ridhusen häromkring tar man allt från 70-250 kr/per timma. Manegkort på ridskolorna brukar gå på upp mot 2500 kr/år och då får man ta hänsyn tillridskolans verksamhet alla dagar i veckan under vardagseftermiddagar/kvällar och helgförmiddagar. Detta slipper man ju dock om man rider i privat ridhus och då brukar även priset sjunka med åtminstone 1000 kr. Min instruktör tar 450 kr för ett 45 minuters pass. Jag tränar dock bara 2 ggr i månaden max eftersom att hon bor 10 mil ifrån mig och det är ju en bit att köra så om man räknar med bensin och transport blir ca 700 kr/gång.

Veterinär:
Vaccination går på minst 1000 kr för mig. Avmaskning runt 300 kr/gång och görs 2-3 ggr om året. Sedan tillkommer hästtandläkarens avgifter då jag kollar upp tänderna 1-2 ggr/år ca 1500 kr/gång. Och förutsätter att hästen inte blir sjuk eller skadar sig alls iom dessa beräkningar.

Utrustning:
Eftersom att jag haft egen häst i nio år nu så har jag nog det mesta i utrustningsväg. Ja alldeles för mycket prylar egentligen. Men det brukar bli ett nytt schabrak eller ett och annat täcke :angel: Går ungefär på 500 kr/månad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

citerar mig själv från en annan tråd

B-ponny.

Har delat upp det i månadskostnad.
Stallplats: 700kr inkl. halm. (lösdrift)
Hö: 250kr (fri tillgång)
Hovslagare: 450kr (helskodd, jag åker till hovslagaren)
Kraftfoder: 30kr (betfor + eggersmann classic mix)
Försäkring: 200kr (A1, Sveland)
Veterinär: 300kr (skulle nog vara 0kr om det inte var för ponnyn har återkommande ögoninflammationer)

Totalt: 1930kr/mån

Sen tillkommer ju andra kostnader som träning, utrustning osv. och småsaker som nya grimmor, saltsten mm.

Träning går på i snitt max 300kr/mån. Utrustningen är dyrare då jag ska investera ny körutrustning. Sen ska hon även på betäckning i år igen.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats (och vad ingår), 1850 fullservice''

foder (och hur mycket mat får eran varje dag), hösilage ingår i hyran, men vi köper havre, betfor och mineraler så det blir ca 200 i månaden

hovslagare, 1000 var 7:e vecka

strö, Spån ingår i hyran

försäkringar, 250 i månaden

träningar,Ponnyn promenadrids endast pga skada.

Det är en maxad d-ponny och vi bor några mil norr om gbg.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Jag har en 3-årig connemaraponny.

stallplats (och vad ingår)- kallhyran är 500:-/månad och vi är fem personer som delar på stallpassen (dvs. in/utsläpp + fodringar). Tre fodringar/dag. Man mockar och gör i ordning maten själv.

foder (och hur mycket mat får eran varje dag)- Han äter hösilage, havrefri musli, mineraler och salt. Kostar mig ca 450:- i månaden. (Äter ca 5kg hösilage och 0.5 kg musli.)

hovslagare- Går barfota än så länge, verkningen kostar 250:-

strö - Spån, ca 200:- /månad

försäkringar - Folksam, 205:- /månad.

träningar - Inte ännu, han är under inridning.

Total månadskostnad: 1600:-
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Jag har en c-ponny (haflinger) som står i Lerum (utanför Gbg)

stallplats (och vad ingår), - 2250:- i månaden, då ingår utsläpp + fodringar och ridhus i anslutning till stallet. Plus att man har helgansvar ca var 4-e månad.
foder (och hur mycket mat får eran varje dag), - Han får 7 kilo ensilage per dag, kostar ca 400:- i månaden.
hovslagare, - 850:- kronor varannan månad
strö, - ca 200:-/månad
försäkringar - Folksam, ca 200:- i månaden.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats Lösdrift där fodring tre gånger om dagen ingår, tillsyn samt halm och havre. Kostar mig 500 kr/månad.
foder Ariel äter 5 kg hö, 5 hg havre, 3 hg sojamjöl, 1,5 hg mineraler och 30 g foderkrita. Det kostar 700 kr i månaden.
hovslagare Kostar mig 400 kr då Ariel bara verkas.
strö Ingår.
försäkringar Jag har autogiro, blir drygt 150 kr i månaden, men då är hon livförsäkrad för 20 000 kr och veterinärvårdsförsäkrad för 60 000 kr.
träningar Kostar ingenting än så länge, då hon är unghäst.

Utgiftsposter jag saknar är utrustning (kan skena iväg rejält) och veterinär. Åtminstone tandkoll och vaccinering bör man tänka på. Jag har haft veterinär ute förra året för grundvaccinering och vargtandsborttagning, men normalt får man nog räkna med 500-1000 kr per år.

Totalt har Ariel kostat mig (i snitt) 1800 kr i månaden, men ha då i åtanke att hon bor väldigt, väldigt billigt. Lycka till med ponnyn!
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

I runda slängar, per månad

Kallhyra 1600
Foder ca 750 Vi betalar hösilage per månad 7kg/ dag 520 + 5kg hö/dag som vi köper in vid behov, dvs klumpsummer, och ibland äter de gräsfrö o halm.

Träning, 650/månad, tränar varannan vecka
En spånbal per vecka 260/månaden vi köper ju pallar, vilket gör att vissa månader är dyra, och andra inbillar man sig att hästen kostar lite :p
Hovslagar var sjunde vecka 450, barfota
Försäkring 7000/ år
sedan ska man stoppa om sadeln, ha ut kiropraktor, vaccinera, avmaska osv.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats (och vad ingår), 500
foder (och hur mycket mat får eran varje dag), grovfoder ingår i stallhyran, ger endast mineraler vilket går på runt 100 kronor
hovslagare, 300 var 8 vecka (ca), alltså 150
strö, ingår i stallhyran
försäkringar, Billig som tyvärr inte täcker så mycket (för sent för att ändra, 20 år) alltså ca 50
träningar, Just nu inget alls, men 300 per tillfälle

Alltså 800 kronor om man inte räknar med träningen.

Har förresten en 20-årig islandsvalack
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

lite halvt knapplån

Herregud!! Var bor ni för att ha det så billigt?! Era stallägare kan ju inte tjäna ett rött öre på er. :eek:
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Vi betalar följande för våra hästar

Stallhyra till ponny/storhäst

stallhyra: 800 kr
då ingår

HÖ: 6-8 kilo/dag
havre: 1 l/dag
Halm
fri tillgång på betfor
in/utsläpp
täckbyten

hovslagare: 700 varannan månad


Stallhyra shettis
Då ingår:
stallhyra: 400
Hö: ca 4 kilo/dag
halm
fri tillgång betfor
in/utsläpp
täckbyten

Hovslagare: 500 varannan månad
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Jag har en D ponny som jag delar med min kompis, Connemara/halvblod.

Stallplats: 1200:- då ingår Hö och halm, fodring morgon och lunch m-f och utsläpp morgon m-f. kvällsfodringar och insläpp delar vi i stallet på och helgerna. så vi har ca 3-4 kvällar då fodring och insläpp räknas och 1 helg varge månad då man ska morgonfodra och lunchfodra samt släppa ut i hagen och mocka åt stallets hästar (inte privat).
Foder: en säck med 20 kg (om inte 25) kostar 180:- Mustang Musli kör vi på. Hon äter 4 dl om dan samt morötter som inte kostar så mkt. och så äter hon 80-100 g mineraler som jag inte vet vad dom kostar:P
Hovslagare: 600:- rundskoning, räknas på 10 veckor då hon inte växer. Så får jag räkna på en tappsko var 6 månad xD förra gången skodde vi om men nu ska vi bara slå på. vet inte vad det kostar.
Försäkring: Vi är bara fodervärdar så vet inte vad den ligger på men vi har betalat för 7 månader, nov-maj, det kostar 2000 sen om vi ska ha kvar henne betalar vi 8000 för ett år. Tror det går till försäkringen;)
Träning: Vi har inte kommigt igång med det än men ska börja ta lektioner ca varannan vecka. det kostar ca 150 kr;)

Hoppas det blir bra med ponnyn! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 520
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 490
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 147
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp