Bukefalos 28 år!

Vad kostar era ponnyer i månden?

Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Det hela beror nog på var man bor, nära storstan eller inte, för det finns ingen chans i helvetet att hitta såpass billiga stallplatser i närheten av malmö.

Jag är uppriktigt sagt avis! :angel:
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Allting låter ju super billigt för er :O Jag försöker att dra ihop det till en acceptabel summa för mamma, men får fortfarande inte ha häst... :(:( Nån som vet den billigaste försäkringen till häst, men som ändå är bra? Alltså billigast i månaden.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

lite halvt knapplån

Herregud!! Var bor ni för att ha det så billigt?! Era stallägare kan ju inte tjäna ett rött öre på er. :eek:

Jag känner stallägarna sen jag var liten, min syster har hjälpt dem med deras häst i över 10 år och de senaste åren har jag hjälpt till i hennes ställe när hon flytt landet :p
Så kravet på att få den stallhyran var att jag hjälper till och mockar nån gång ibland när de inte kan och så. Men de tycker jag man gör ändå i ett stall, hjälper varann. Så jag ser de inte som ett betungande krav. De går sällan inne ändå, så de blir ju inte många gånger på ett år. Men hade jag inte hjälpt till hade jag fått betala 800. Men de känner som sagt mig så det är väl kompispris.

För övrigt så bor jag på bonnavischan utanför Varberg. Kallhyra kan tilläggas och det finns ingen paddock eller så, men fina ridvägar och 30 min skritt till paddock och ridhus.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats: 600kr/månad. ingår: 3 fodrinagr, ut-och insläpp och där finns en hyfsat bra ridbana.
foder Hö: 700kr/månaden (hämtar själv då stallet har hösilage och min tant tål inte det)får: 8kg hö/dygn. D&H sexteen+ : ½ kg delat på morgon och kväll. Så en säck på 20kg räcker ca 40dagar.
hovslagare: 350 kr / var 8-10 v.
strö
: Haml som köpes av stallägaren för 10kr st, använder ca 5-10 i månaden.
försäkring: 282kr i månaden (if)
träningar: vi tränar inte, bara "skogsmullar"

Tanten är en 17 år gammal Arab/halvblods korsning (ser ut som en arab).
Hyfsat lättfödd och hobbyrids bara.
Vad har du för försäkring på henne ? :crazy: . Ska kanske skaffa b-ponny och försöker klura ut hur mycket han kommer kosta i månaden ... Och sen komme ju försäkringen som jag aldrig vet vilken, det finns ju massor ? :banana: . Svara på min mejl eftersom jag inte är särskilt mycke på denna sida :angel: . stella_chille@hotmail.com
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Ridponnyhingst 2 år

stallplats (kollektivstall hemma på gården där jag hyr bostad, spån ingår) 500 kr/månad
foder (fri tillgång på hö , just nu inget kraftfoder alls) 450 kr/månad
hovslagare verkning varannan månad ungefär 150 kr/månad
strö -
försäkringar 100 kr/månad
träningar -

om vintern turas vi om att släppa in och ut, ta på och av täcken, mocka osv... nu under sommaren går alla hästar ute men vi håller koll på vatten osv tillsammans.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Stallplats: 500 kronor/månad (ren kallhyra)
Foder: 100 kr/storbal (delar med de andra i stallet), 45 kr/morotsäck, pellets 200 kr ungefär och samma för mineralerna.
Strö: 1100/spånpall (18 balar) och 60 kr/torvbal
Hovslagare 500-600 kr/gång

Sen tillkommer ju veterinärvård, eventuell utrustning, försäkringen (står föräldrarna för fortfarande). Tränar och tävlar inget, eftersom jag bara har en ponny och fyllt 18, men när jag gjorde det gick det på 100 kr för släpet, ungefär 100 kr/tävling i startavgift och 50 kr/träning (tränade privat för ponnyns gamla fodervärd så det blev ju mycket billigare än att träna på en ridklubb.)
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Stallplats: 2400:- (detta ingår oxå: in & utsläpp, täcke på & av)
Foder: Ingår i hyran
(Detta é vad Diba äter: 0,6 kg havre, 6 kilo hö, 4dl betfor, 1dl mineraler, vitlök)
Strö: Ingår i hyran (1 torvbal i veckan)
Hovslagare: 700:- var 6 vecka
Försäkring: Betalar månadsvis ca 400:- i mån har inte riktig koll
Träning: Rider inte för nån tränare får väldigt mycket hjälp av stallkompisar...
Tävlar gör jag inte då jag é för gammal för att tävla Ponny tävlar bara på klubbtävlingar på ridklubben som ligger vägg i vägg med stallet och betalar 100:- per klass

Vaccinationerna 1gg om året mellan 300-600 beroende vilken typ av vaccination och peppar pepper så é Diba väldigt sällan skadad var dock till vet. och raspade tänder och det gick på 1700 för undersökning, raspning m.m

Diba é 10 år och korsningsponny och vi é mer skogsmulle ryttare men vi försöker iallafall träna med stallkompisarna så mycket som möjligt när dom tränar på hemma plan :rofl:
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats: om man räknar in extra foder bör det landa på 4500-4600 kr/mån. Då ingår in-/ut-släpp, täckesbyte, fodringar och foder och strö. Min får runt kilot kraft, 1 kg betfor, 7 kg HorseHage, VSL och salt.
hovslagare: runt 1200-1300kr(vet inte än då nya sulor ska på) var 3:e månad ungefär
strö: ingår i stallhyran
försäkringar: Det minns jag inte. Men hästen är en billig en. Så det är inte så mycket per år.
träningar: 350 kr per gång. Och jag rider ca 3-4 ggr/mån.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Har en maxad B-ponny.

stallplats (och vad ingår),

Står på lösdrift, kostar 700 kr. Det är ett kollektiv så man får turas om med pass. Har tillgång på en utebox, varmvatten, uppvärmd sadelkammare osv.

foder (och hur mycket mat får eran varje dag)

Hon fick fruktansvärt mycket silage i år. 9 kg/dag, ganska torrt. Inget annat utöver det, silaget kostade ca. 3 kr/kg.

hovslagare

Hon går barfota så hovis kostar 250 kr/ verkning. Verkas inte överdrivet ofta heller, sliter bra själv.

strö

Halmen i lösdriften gick på ca. 300 kr på ett halvår.

försäkringar

164 kr/ mån. Ska nog höjas snart då jag funderar på att ändra villkoren lite.

träningar

Förr tränade vi varannan vecka hos en B-tränare som kostade 200 kr/ gång + 50 kr för ridhusavgiften.

Veterinären har hittills bara varit ute för att vaccinera och kostar ca. 600 kr per år, utrustningen har jag inte behövt byta ut ännu så det har kostat 0 kr.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Så här mycket kostar min D-ponny som är installad i södra Stockholm:

Stallplats : 2600kr/mån (sommar 2400), box inkl. utsläpp, frukostfodr. lunchfodr. täcke av, täcke på, kollektivt på kvällar och helger, ingen mockning.

Foder: 8kg hö ingår i hyran, 1 kg till/dag: 120kr/månad
kraft: 100kr
morötter, äpplen, tillskott och div godis: ca 150 kr
betfor: 20 kr
Totalt: 410 kr

Hovslagare: 600 kr/månad (rundskodd var 8de vecka, + snösulor och broddar vintertid)

Strö , ingår i hyran men hade kostat ca 250 kr/månad

Försäkring: ca 130 kr/månad (gammal häst, ingen klinikvård och låg liv)

Träningar: ca 150 kr/månad tränar sällan

Utrustning: ca 500kr/månad, köpte häst i höstas och det är mycket som saknas...

Div underhåll, (träckprov 2ggr/år, avmaskningsmedel 2ggr/år, influensavaccin 1ggr/år, raspning 1ggr/år): 300 kr/månad

Bensinkostnad till och från stallet 1 ggr/dag (5 mil) : ung. 1500kr

Hjälp, det blev mycket det här! Vill egentligen inte veta... avskräckande exempel? totalt 4700 kr per månad + bensin. Och då gäller förstås att Besse är frisk och kry...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Stallplats 5900, allt utom mockning.
Foder Allt ingår, olika kraftfoder m.m. Men jag ger Müsli, vitaminer osv. 400 kr per månad.
Hovslagare, 1000 kr
Försäkringar 1000 kr
Träningar, 2000 kr
Utrustning 500 kr

Dryga 10 000 i månaden skulle jag gissa på att hon kostar oss. Men min skola ger 1000 kronor till träningar så det är ju en 1000 lapp mindre.
Sedan så tillkommer veterinärkostnader, medicinkostnader, tandläkare, vaccinering osv. bara det har säkerligen gått på 10-15 000 i år då hon varit en olycksfågel i vår.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

OJ, vad billigt alla verkar ha det!

Själv bor jag i huvudstaden, och de flesta jag känner genom tävling och träning står dyrare och exklusivare än mig...

stallhyra; 2800, Det mesta servicen ingår, har ca 4 helgutsläpp om året bara. mockning och lunchning ingår ej, men det sköter min morfar åt min ponny:) stora hagar(största jag sett i sthlm), men ändå inte så mycket hästar. går buss, belyst ridbana finns.

Foder; Hö ca 4-5 kg på vintern, a 3.30/kg. 1 kg kraft. mineraler och vitaminer. totalt
ca 700/mån.

Spån; ca 6 balar/vecka(morfar slösar med ströet och min häst e lite rörig...), ca 70/styck = 420/mån.

Försäkring; Står mamma för..ca 500/mån?

Hovis; 1050/gång var 6:e vecka ger ca 650/mån

Träning; ca 1500/mån.

Tävling; ca 400/mån, exkl bensin. Mer förut när vi åkte på lite meetings...


Totalsumma;ca 7000/månad, och då brukar meeting, extra träningar och viss nödvändig utrustning tillkomma. Vaccinationer, tandkontroller, ridhushyror, bensin och dyl har jag inte heller räknat med.

på sommaren blir det lite billigare stallhyra och foder, så ca 6000 då.

Usch, är ju så sjukt mycket pengar, men det är faktist svårt att komma ned i så mycket lägre vad gäller foder, strö och stallhyra här i trakterna. Blir ju lite billigare längre ut, men då tillkommer bensinkostnader, så det blir ungefär samma i alla fall.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats 1000:-/mån, full service

foder vi får hösilage i stallhyran, min häst äter ca 10 kg hö/dag. och just nu är hon skadad så hon får ingen "vanlig" mat, utan äter 1½ kg kornkross/dag för att hålla hullet, vilket kostar oss ca 100 kr/mån. i vanliga fall äter hon kraft, korn och mineraler och då blir det kanske 250-300 kr/mån

hovslagare, 300 kr var 6-8 vecka. stallägaren är hovslagare

strö, spån ingår i hyran

försäkringar, vet ej min fader sköter detta ;p

träningar, förr tränade vi varje vecka för ca 400 kr/mån, men nu är hon ju skadad som sagt

totalt: ca 1800 kr/mån. man får ju dock lägga till ev ny utrustning om det behövs, och tävlingsavgifter m.m :)

just ja, ska kanske tillägga att jag bor i norrlandsskogarna också ;)
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

visste inte vart jag skulle lägga denna, så flytta gärna om det är fel (:

iaf, nu är det äntligen dags att skaffa ponny, en riktigt fin c-ponnytjej har vi hittat :D

vet ju att pengarna lätt springer iväg sen också, men jag skulle vilja veta lite vad ni betalar för era ponnyer varje månad.
ex.
stallplats (och vad ingår),
foder (och hur mycket mat får eran varje dag),
hovslagare,
strö,
försäkringar,
träningar,
och något mer som jag säkert har glömt.

:)

Har själv en c-ponny..
Försäkring: 2500
Stallplats: Hemma
Foder: Min ponny får 4-6 kg hö, ett kg betfor, ett kg havre, b-vitaminer, vitlök och mineraler (per dag)
Hovslagare: Var åttonde vecka hovslagare 700 kr
Strö: 500 i månaden, Torv och spån
Träning: Gratis

Vet inte exakta priset men såhär ser det ut för hennes del:p
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Snabbläste lite i tråden, och kan ju bara säga att jag önskar att jag bodde någon annanstans. (Bor i en förort till sthlm) Haha jag som tyckte att min häst/mitt stall var ganska billigt.

Har foderhäst.
stallplats (och vad ingår), 2700:- box, strö, och hösilage.
foder (och hur mycket mat får eran varje dag), Köper kraftfoder själv och det blir kanske 300:-/månad.
hovslagare, 1000:- varannan månad.
strö, ingår i stallhyran.
försäkringar, betalar inte försäkringen, de gör ägarna.
träningar, 600-1200:-

Sen blir det mer med utrustning, morötter haha, och annat som tillkommer.

så kanske 4-5000:-/månad
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Totalsumma;ca 7000/månad

:eek::eek::eek:

Jag ska precis bli inackordering i Borås och jag betalar 1500 kronor för mockning, alla fodringar, alla in/utsläpp+ täcke på/av, spån och 10 kg hö...
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

:eek::eek::eek:

Jag ska precis bli inackordering i Borås och jag betalar 1500 kronor för mockning, alla fodringar, alla in/utsläpp+ täcke på/av, spån och 10 kg hö...

Min kompis har sina hästar installade nu betalar hon 1200 per häst med allt, med det ska höjas till 1600 med allt.

7000:eek::eek:??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Stallägarna och de som jobbar kan inte tjäna mycket på det där.
I vårat stall kostar det 7200 i stallhyra (tror jag) om man vill ha allt fixat åt sig.
 
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

Stallägarna och de som jobbar kan inte tjäna mycket på det där.
I vårat stall kostar det 7200 i stallhyra (tror jag) om man vill ha allt fixat åt sig.

Ja tro det dyraste här jag bor ligger på 3000 i månaden och då ingår allting.

Men i storstäderna kan det säkert vara dyrare men 7200 låter dyrt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kostar era ponnyer i månden?

stallplats (och vad ingår): 1000, kallhyra. fast morgonfodreing ingår, ridhus,paddock
foder (och hur mycket mat får eran varje dag)hö,ca 2-2,5kr/kg äter 7-9 kg per dag(haha jag orkar inte räkna just nu) 8 dl havre,2½ dl kraft, ingen koll på vad det kostar per dag heller. saltsten och 3-4 dl betfor
hovslagare: ca 750-1000 var 5-7 vecka
strö: ca 50 kr i veckan
försäkringar: antingen är det 200 eller 400 haha :o
träningar: ca 200 i veckan

superkoll haha:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 520
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 493
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 147
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp