Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag håller med om Oates' skiftande kvalitet, men Blonde gillade jag!

Jag håller med om Oates skiftande kvalitet och tyckte inte ens att Blonde var så jättemärkvärdig:p

Eller rättare sagt: jag föll för Oates i början. Dödgrävarens dotter var en av de första jag läste och den var bra. Men efter några böcker till så tröttnade jag, jag tyckte att hennes iskalla kvinnoporträtt blev lite av en upprepning.

Blonde var visserligen en berörande skildring av en utnyttjad kvinna - men jag gillar sällan greppet att skriva fiktion utifrån en verklig person.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Har äntligen fått lite läslust igen efter månader av lästorka. Det började med Sara Stridsbergs Drömfakulteten i påsk sen försvann halva Middlesex av bara farten :love: Den kan jag verkligen rekommendera, älskar detaljrikedomen och flytet i språket.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kl

Jag har läst Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh. En intressant skildring av hur kvinnor hade (har?) det i en annan del av världen. Många personporträtt som i sin tur förde historien framåt genom huvudpersonens barndom. En positiv läsupplevelse, även om själva historien var förskräcklig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh jag blev besviken på den - tyckte inte språket var bra nog. Men absolut en intressant historia!

Någon nämnde Flickorna i Riyadh - en av mina absoluta favoritböcker :love: Har varit på jakt efter nåt liknande ända sedan den.

KL
Nu är det dags att läsa ut Mitt namn är Röd av min kära Orhan. Får se hur det går!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Åh jag blev besviken på den - tyckte inte språket var bra nog. Men absolut en intressant historia!

Någon nämnde Flickorna i Riyadh - en av mina absoluta favoritböcker :love: Har varit på jakt efter nåt liknande ända sedan den.

KL
Nu är det dags att läsa ut Mitt namn är Röd av min kära Orhan. Får se hur det går!

Jaa, jag tänkte väl att det var du som tipsade om Flickorna men jag kunde inte hitta inlägget och citera det! Åh vad jag tyckte om den.

Berätta om Pamuk, jag har svårt att inte fnissa lite efter Solsidan när Alex försökte vara djup och intellektuell men enbart kände till Mitt namn är röd och tog upp den i varannan mening :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad roligt att du gillade den! Jag blev kär när jag läste den och har tröstlöst letat efter något liknande sedan dess.

Jag älskar ju Pamuk, han är min kära Orhan och han finns ständigt i mitt hjärta :D Haha närå men jag tyckte otroligt mycket om Snö och Oskuldens Museum. Mitt namn är Röd har jag börjat på och den är lika bra den än så länge. Jag uppskattar böckerna dels för skildringarna av miljöerna (jag var KÄR i Istanbul efter Oskuldens museum) men framförallt för hur han beskriver kärlek. Många gillar ju Snö för dess politiska skildring men jag måste vara jättedum för det var inte alls det jag fokuserade på när jag läste den.

Hans Den svarta boken har jag också läst, eller ja försökt, och den tyckte jag inte alls om. När jag läste den förstod jag mångas kritik om att han skulle vara långrandig och svår och pretto och grubblig. Det som borde ha varit en otrolig bok var en bok som jag istället gav upp efter 120 sidor. Jag tappade liksom bort mig när snubben ska gå och köpa kaffe och det följer en tio sidor (kändes det som) skildring av butiksägarens hela jäkla liv, toffel och lukt. Kanske är jag inte intelligent nog, eller så passar den bara inte mig. Det tysta huset var jag heller inte jätteförtjust i. Istanbul - minnen av en stad däremot är vacker.

Alltså, jag är säkert egentligen inte alls smart nog för att förstå Pamuk. Men jag älskar Snö och Oskuldens museum ändå. Han beskriver kärlek och olycklig kärlek precis som den känns i mitt hjärta och han fick mig att älska Istanbul innan jag ens varit där. När jag kom dit kände jag mig hemma. Därför struntar jag i om jag missar det viktigaste i Snö eller inte fattar Den svarta boken. Spela roll!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Nu har jag börjat på en ny bok! Terminal World av Alastair Reynolds. Hans böcker är ju bra mycket bättre än de flesta andra nya i kategorin (sci-fi) men jag börjar tröttna på hans stil. Får se om den här är likadan som dem andra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, platt är ett bra ord för att beskriva det. Men å andra sidan gör det inte så mycket ibland, om historien i sig är tillräckligt intressant.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Läser just nu Mörkrets hjärna av Joseph Conrad. Fattar inte ett skit av handlingen så funderar allt på att byta bok.

Samt Animal farm av George Orwell.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Läser just nu Mörkrets hjärna av Joseph Conrad. Fattar inte ett skit av handlingen så funderar allt på att byta bok.

Samt Animal farm av George Orwell.

Åh fy tusan, den förstnämnda kan vara mitt livs värsta läsupplevelse. Nu kommer det förmodligen vara en massa folk som säger emot mig här, men för mig var det lite som när någon målar en svart prick på en vit vägg i ett parkeringsgarage och kallar det för konst. Det finns säkert folk som kan uppskatta och förstå det, men för mig blir det bara för konstigt, flummigt och ogreppbart och resulterar enbart att jag blir frustrerad och förbannad. Jag vägrade dock att ge upp med Heart of Darkness (men fegade ur och tog hjälp av SparkNotes både en och två gånger), men jag kan tyvärr inte säga att jag var mycket klokare när sista sidan var läst. Och ja, det stör mig fortfarande!

Animal Farm gillade jag dock, även om det krävdes lite diskussioner med min kloke far för att jag som 17-åring skulle greppa allt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Har dock inte riktigt intresse att börja direkt med nästa Oates utan började igår med Mons Kallentofts "Vattenänglar". Har inte läst något av honom förut - stavningen av förnamnet ger mig klåda och aversion - men hittade den här på reabordet på den lokala konsumaffären.

Blev riktigt positivt överraskad av språket redan första sidan, trevligt skrivet! Får se om persongalleriet och storyn håller - i så fall en väldigt trevlig ny deckarbekantskap.

Jag tillhör en av dem som gillar Mons Kallentofts deckare, gillar hans förhållandevis lättlästa men ändå välarbetade språk och hans skicklighet när det kommer till att bygga upp historier och karaktärer. Blir alltid fast på ett eller annat sätt i hans böcker, och det känns alltid lite tomt när allt är slut och man måste vänta på nästa. Testa hans fem första deckare om du gillar Vattenänglar, framförallt Sommardöden och Den femte årstiden är härlig fritidsläsning tycker jag!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Började på Systrar i jeans (The Sisterhood of the Traveling Pants) av Ann Brashares igår kväll. Också ett loppisfynd, tänkte att den väl skulle vara typisk chick-lit och inte så imponerande men kanske underhållande ändå.

Men den är faktiskt riktigt bra! Visst är det chick-lit, men i övre skiktet sådan, om man kan säga så.

Läste Blåst av Erlend Loe igår. Hans böcker är så härligt knäppa.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tillhör en av dem som gillar Mons Kallentofts deckare, gillar hans förhållandevis lättlästa men ändå välarbetade språk och hans skicklighet när det kommer till att bygga upp historier och karaktärer. Blir alltid fast på ett eller annat sätt i hans böcker, och det känns alltid lite tomt när allt är slut och man måste vänta på nästa. Testa hans fem första deckare om du gillar Vattenänglar, framförallt Sommardöden och Den femte årstiden är härlig fritidsläsning tycker jag!

Jag blev imponerad. Väskrivet, en story som var angelägen och höll. Angeläget ämne faktiskt med adoptioner där jag tror att det finns en verklig förankring i att barn säljs. Det finns ju rapporter om unga personer i Kina som sålt en njure för att kunna köpa i-pad och liknande, i Sydamerika (och Indien tror jag) är det tydligen inte ovanligt att stjäla hornhinnor (man begår uppenbarligen våld på en människa för att kunna sälja hornhinna för transplantation).
Gav absolut mersmak!
Jag har bara belagt mig själv med tillfälligt bokköparförbud för att inte öka högen av väntande böcker.
Och så har jag några lånade som ligger och väntar på uppmärksamhet.

Har inte riktigt varit i slag för Blonde, som ju är väldigt tjock, utan i stället lånat "Blocket" av Karin Wahlberg. Den är inte i närheten av Kallentoft i kvalitet tycker jag. Det finns en person som indikeras som misstänkt och jag undrar om boken ska vara så uppenbar eller om det ska komma en kovändning i slutet där någon helt oväntad blir gärningsman. Fast det tror jag inte.
Var inte särskilt förtjust i Wahlbergs första böcker heller och har därför inte läst Majblommorna eller Blocket eller någon senare.
Blev dock så att jag kom hem till min kompis innan hon kommit hem en kväll och tog en bok ur hennes hylla och satte mig i vardagsrummet och läste medan jag väntade på att hon skulle komma hem.
Ja, jag har tillgång till nyckel och kommer och går lite som jag vill, framför allt är jag där varje fredag och lördag och ibland har inte hon eller hennes sambo hunnit hem innan jag kommer och då kastar jag mig över bokhyllan och ibland vinflaskan...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Skall åka till biblioteket och tänkte låna lite ljudböcker att lyssna på i stallet bl.a. Har ni några särskilda tips på böcker som funkar just i det formatet?

Är inte mycket för deckare, men är ganska öppen annars :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Berätta om Pamuk, jag har svårt att inte fnissa lite efter Solsidan när Alex försökte vara djup och intellektuell men enbart kände till Mitt namn är röd och tog upp den i varannan mening :D

Det tänker jag på varenda gång någon pratar exalterat om Orhan Pamuk. :-)
(Och då har jag ändå varit i Kars, men det är inte det jag tänker på.)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Istanbul - minnen av en stad däremot är vacker.

Han beskriver kärlek och olycklig kärlek precis som den känns i mitt hjärta och han fick mig att älska Istanbul innan jag ens varit där. När jag kom dit kände jag mig hemma. Därför struntar jag i om jag missar det viktigaste i Snö eller inte fattar Den svarta boken. Spela roll!

Ja tänk om man kunde skriva om sin barndomsstad som han skriver om Istanbul. Jag blev hur inspirerad som helst att börja på något men har ju flera barndomsstäder så jag har inte samma fokus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 505
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
543
· Visningar
14 913
Senast: Lingon
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 289
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp