Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

bumpo

Trådstartare
Jag tar självsvådligt och startar en ny tråd eftersom den gamla har 2000 inlägg.

Jag börjar med en fråga om Forsyth-sagan och undrar om någon läst den? Jag ska precis börja med den som mitt semesterläsande.

Sedan vill jag gärna ha tips på bra biografier/självbiografier.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Och jag är så fräck att jag kopierar in mitt sista inlägg här :)


Har precis beställt tre böcker från Adlibris

Den ovillige fundamentalisten - Moshin Hamid
Den stulna romanen - Nawal el Saadawi
Andarnas hus - Isabel Allende

Ser fram emot att läsa alla tre!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Du kanske kan testa att läsa PD James om du inte läst henne tidigare. Jag har precis läst om en triologi av henne - A Taste for Death tror jag den heter. Det är berättelser utan Adam Dagliesh, två av dem med Cordelia Grey som huvudperson.

Jag uppskattar verkligen hennes stil med väldigt fina miljöbeskrivningar. Om man någonsin varit på de ställen hon beskriver känner man igen sig direkt. Billiga utlandsresor hemma i soffan.:angel:

Vid sidan om läser jag om gamla Bo Balderson som är sketakul om man känner sig hemma i den politiska miljön i Sverige på 70-talet.:p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Lycka till med Forsythsagan - den vill jag också läsa.

En riktigt bra biografi är Madeleine Albright's, Madame Secretary. Jag vet att jag läste Golda Meir's memoarer för länge sedan och att jag gillade dem men det var väldigt länge sedan så jag vågar inte säga om jag skulle tycka om dem nu.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har beställt:

DEMICK, BARBARA:NOTHING TO HIDE
DOSTOJEVSKIJ, FJODOR:EN UNDERJORDISK DAGBOK FOSSUM, KARIN:DEN SOM ÄLSKAR NÅGOT ANNAT
FOUCHE, JAMES:JACK HANGER
IZNER, CLAUDE:MORDET I EIFFELTORNET
LEVINE, JAMES A.:DEN BLÅ DAGBOKEN
BARBARA EHRENREICH: NICKEL AND DIMED

Den första för att den handlar om Nordkorea, tvåan för att min förläggare rekommenderade den som ett bra exempel på en bok gestaltad utifrån första person, trean för att jag älskar Fossum, fyran för att författaren la till mig på facebook, femman för att man fick köpa den billigt när man handlade annat, sexan för att någon här rekommenderade den och den lät gripande, sjuan för att jag har tänkt mycket på den boken, senast när jag stod och väntade på en Big Mac strax innan midnatt.

Men dom har inte kommit ännu, så just nu läser jag Populärmusik från Vittula som jag tycker bra om, även om Mannens om dog som en lax var bättre. Läser även Jonas Cederquists Tornsvalan, fick den av honom när han var här och gjorde en intervju, så den får jag läsa klart strax. Under sängen har jag dessutom Vera Efrons Du en av oss som går lite långsamt, hennes andra böcker fångade mig mer tyvärr. Ja, jag läser Joseph Wambaughs Fire Lover också. En fascinerande historia, men tyvärr sann, så Wambaugh får inte samma utrymme som vanligt att briljera, så den är torrare än hans övriga böcker.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Lycka till med Forsythsagan - den vill jag också läsa.

En riktigt bra biografi är Madeleine Albright's, Madame Secretary. Jag vet att jag läste Golda Meir's memoarer för länge sedan och att jag gillade dem men det var väldigt länge sedan så jag vågar inte säga om jag skulle tycka om dem nu.

Tack! På de första tre sidorna fick jag slå upp massor ord, jag som trodde att jag hade en bra engelsk vokabulär :eek:, men sedan rullade det på. Jag börjar precis komma in i handlingen men är lite svårt att hålla reda på alla personer än så länge. Fast, efter 25 sidor kanske det inte är så konstigt.

Madeleine Albrights biografi har jag stått och hållit i. Får väl ta och läsa den nästa gång.

Golda Meir, det var en israelisk premiärminister va?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Golda Meir, det var en israelisk premiärminister va?

Ja, en riktig hårding!:devil:

Här är en kommentar från BBC's presentation av henne:
"Golda Meir was the Iron Lady of Israeli politics years before the epithet was coined for Margaret Thatcher. David Ben Gurion once described her as "the only man in the Cabinet.""
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Om du är det minsta intresserad av internationell galoppsport MÅSTE du läsa Horse Trader om Robert Sangsters uppgång och fall. Den kan jag läsa hur många gånger som helst.:bow:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, en riktig hårding!:devil:

Här är en kommentar från BBC's presentation av henne:
"Golda Meir was the Iron Lady of Israeli politics years before the epithet was coined for Margaret Thatcher. David Ben Gurion once described her as "the only man in the Cabinet.""

Låter onekligen som en intressant kvinna. Har läst om en hel del starka och intressanta kvinnor det senaste.

Bland annat Ulrike Meinhof-biografin av Jutta Ditfurth. Rekommenderas starkt. Jag som inte ens var påtänkt när RAF härjade som värst har bara sett/hört om terrordelen. I biografin får man en mer nyanserad bild. Till exempel på hur hon fråntas sina barn och hur hon blir anklagad för ett brott som hon inte begått. Jag tyckte det var skrämmande att läsa hur det demokratiska BDR behandlade sina medborgare... Bilden som målades upp där påminde snarare om den bild jag fått av DDR i skolan.

Om du är det minsta intresserad av internationell galoppsport MÅSTE du läsa Horse Trader om Robert Sangsters uppgång och fall. Den kan jag läsa hur många gånger som helst.:bow:

Det vet jag inte om jag är men jag ska kolla upp den titeln.

Tack för alla tips!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Hade slut på böcker och panikhandlade en midsommarnattsdröm av Arne Dahl. Håller på att spy. Boken är så otroligt trög och dåligt skriven. Nån som läst den på svenska? Undrar bara ifall trögheten uppkommit vid översättningen till finska...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag beställt My Life av Golda på bibban så jag kan återkomma med en recension. Jag har även läst Hilary Clintons biografi - OK men inte mer.

Skulle nog säga att HorseTrader är mest för de redan frälsta. Om man inte känner igen hästarna blir det väldigt rörigt och inte speciellt intressant.

Och så måste jag beställa Forsythsagan också. Den gick på TV när jag var väldigt ung och låg på sjukhus efter att ha blivit av med blindtarmen. Jag lyckades vända upp och ner på hela avdelningen så jag skulle kunna se sista avsnittet.:o
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har precis slutfört "Glas och aska" av Ann Syréhn Tomasevic. Jag vet inte riktigt vad jag ska ge den för omdöme. Den är välskriven och gripande, men jag undrar om den skulle tåla en ordentlig faktagranskning. Den handlar om en kvinna som föds sent 1800-tal och hinner uppleva många länder och historiska händelser. Jag är inte helt övertygad om att författaren verkligen fångat den tidens anda och levnadsförhållanden. Storyn känns lite tunn trots bokens tjocklek. Men jag gillade den ändå och det är en bra bok. Mycket mer min typ av bok än "En dag" som jag läste innan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag beställt My Life av Golda på bibban så jag kan återkomma med en recension. Jag har även läst Hilary Clintons biografi - OK men inte mer.

Skulle nog säga att HorseTrader är mest för de redan frälsta. Om man inte känner igen hästarna blir det väldigt rörigt och inte speciellt intressant.

Och så måste jag beställa Forsythsagan också. Den gick på TV när jag var väldigt ung och låg på sjukhus efter att ha blivit av med blindtarmen. Jag lyckades vända upp och ner på hela avdelningen så jag skulle kunna se sista avsnittet.:o

Väntar med spänning på recension av My Life. Hilarys har jag börjat läsa i men jag kom liksom ingenstans i den. Så tråkig. :o Får man säga det om Hilary?

Då skippar jag nog Horse Trader.

Och Forsythsagan är spännande. Nu har jag kommit lite längre och får grepp om personerna. Man of Property är den första delen, på svenska heter den En Förmögen Man.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*Smyger in från ÄU*

Håller på för fullt att läsa Stephen King - Om en Buick 8.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

"Domedagsboken" av Connie Willis

Min flickvän har varit på mig i flera år att jag ska läsa den, så det var väl dags :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad är det för bok? Lät lite intressant i titeln.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Läser just nu Radhusdisco av Morgan Larsson, precis före den Svinhugg och Svartvinter av Marianne Cedervall.

Har just beställt från Adlibris:

David Nicholls; En dag
Åsa Larsson; Till dess din vrede upphör
Unni Lindell; Mörkermannen
Tatiana Rosney; Sarahs nyckel
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 181
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
12 269
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 267
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 728
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp