Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nu läst ut "Analfabeten som kunde räkna" av Jonas Jonasson. Gillade karaktären Nombeko, och några till, men mot slutet kändes den inte jätterolig, så halvbra betyg helt enkelt.

Lyssnar nu utöver de andra böckerna jag har igång på "och bergen svarade" av Khaled Hosseini. Gillar den än så länge :)
 
Köpte precis George Orwells bok 1984. Den ser jag fram emot.

Men DET var ett bra klassikerval måste jag säga. Bra och väldigt obehaglig. Och det ryktas om att Orwell skrev den på uppdrag av CIA/den amerikanska regeringen.
 
Detta med ljudböcker... Hur gör ni? Tog det övning? Jag vill så gärna kunna lyssna. Jag hör, men det går liksom in i ena örat ut genom andra. Har ni några tips? Hur gör ni för att fokusera bäst?

Kanske är min ADHD som förstör för mig. :cry:
 
Men DET var ett bra klassikerval måste jag säga. Bra och väldigt obehaglig. Och det ryktas om att Orwell skrev den på uppdrag av CIA/den amerikanska regeringen.
Den är ju väldigt aktuell idag när vi är så otroligt övervakade och övervakningsmöjligheterna är i stort sett obegränsade.
 
@Mammadutt För mig så handlar det om hur mycket annat jag har i huvudet, och vad jag gör samtidigt. Om inte har allt för mycket krångel i huvudet kan jag lyssna bra när jag kör bil/promenerar/diskar. Är det för mycket att tänka på/oroa sig över funkar det dock inte, då tar tankarna över. Och jag kan inte göra allt för koncentrationskrävande saker samtidigt, typ kolla fb :p Då slutar jag lyssna!
 
Det är så mycket som konkurrerar om min tid att jag fortfarande inte är klar med Americanah. Men jag måste ändå få lovsjunga den i alla tonarter. Först var jag bara dödsimponerad av allt klokt som problematiseras runt ras och rasism, sedan hittade jag de andra lagren där författaren så skarpt och elegant blottlägger människors drivkrafter. Ibland så skarpt att man till och med blir irriterad på Ifemelus cyniska reflektioner.

Och nu mot slutet inser jag också hur hon (författaren alltså) hela tiden varit en jäkel på att skildra kärleksrelationer.

Håller med @niphredil om allt!
Jag blev fruktansvärt nyfiken efter att ha läst detta och började googla på Americana. Och fick fram Americana av Don Delillo. Skriven 1971? Där blev jag lite förvånad, men kollade på bibliotekslistan och såg att det finns en översättning 2014. Tidigare ej översatt till svenska.
Sen började ni prata om HON??? VA??? Don Delillo är italiensk-amerikansk MAN.
Det tog lite mer googling innan jag hade löst mysteriet.
Men jag blev definitivt sugen på att läsa boken. DVS den med H. :D :o
 
Detta med ljudböcker... Hur gör ni? Tog det övning? Jag vill så gärna kunna lyssna. Jag hör, men det går liksom in i ena örat ut genom andra. Har ni några tips? Hur gör ni för att fokusera bäst?

Kanske är min ADHD som förstör för mig. :cry:

För mig handlar det mycket om vilken bok det är. Är den tråkig, jättelång eller för invecklad hänger jag inte med och kan inte fokusera. Så jag väljer mest roliga och lite lättare böcker :) det är även svårt att lyssna och läsa så jag lyssnat mest när jag pysslar i stallet, kör bil, promenerar osv :)
 
@Ceta @Killaloe tack för era svar. Lyssnade på en "självhjälpsbok" och städade en gång det var hyfsat lätt då, men jag tror det hade mkt att göra med hur hon läste upp boken.

Känner ni också skillnad på uppläsare? Hon pratade mjukt och sakta och tog lite längre pauser. (Sanna Edin, både författare och uppläsare av aktuell bok)

Testade ligga ner i mörkret och lyssna på en paasilinnabok igår men det gick inget vidare.

Jag har ju ofta speedade tankar i huvudet min hyperaktivitet sitter många ggr där...

Testade ha ljudboken (Paasilinnaboken) en bit ifrån (ej hörlurar) det var skillnad, som att fokusera på radio...

Får nog öva öva ööööva :wtf:

Just nu har jag ovanligt svårt att läsa också. Ska testa lyssna och läsa samtidigt :D
 
@Mammadutt
Det är absolut skillnad på uppläsare och uppläsare! Jag har några som jag verkligen gillar och ibland väljer jag bok efter uppläsare snarare än vilken bok det är :o

En av mina favoriter är Anna Maria Käll, hon läser så himla bra tycker jag. Tydligt utan att det blir överdrivet, lagom snabbt (även om det går att ställa in i ex storytel) och har väldigt trevlig röst att lyssna på.
 
@Diskurs jag hittade den i second-hand butiken, kände igen den, då tänkte jag: detta är nog en klassiker :D Gick på adlibris via mobilen och insåg att jag hade minsann rätt. (Jag har så dåligt minne så det var minsann coolt att känna igen en gammal bok sådär).

Min far och hans fru har tydligen massa klassiker kvar också, trots storrensning och farsans böcker som brann upp innan dom träffades. Ska låna Brott och Straff sen, den vill jag verkligen läsa. Finns förvisso hos Storytel och E2GO men vissa böcker känns fel att läsa i iPaden tycker jag.

Jag har postit-lappar i plånboken med böcker att läsa/köpa/låna.

Har skrivit ner lite från denna tråden tex :banana::bump:
 
@Mammadutt
Det är absolut skillnad på uppläsare och uppläsare! Jag har några som jag verkligen gillar och ibland väljer jag bok efter uppläsare snarare än vilken bok det är :o

En av mina favoriter är Anna Maria Käll, hon läser så himla bra tycker jag. Tydligt utan att det blir överdrivet, lagom snabbt (även om det går att ställa in i ex storytel) och har väldigt trevlig röst att lyssna på.

Ohhh går det att ställa in? Tack för tipset :banana: Tjihoo det kan nog hjälpa mkt!
 
Jag blev fruktansvärt nyfiken efter att ha läst detta och började googla på Americana. Och fick fram Americana av Don Delillo. Skriven 1971? Där blev jag lite förvånad, men kollade på bibliotekslistan och såg att det finns en översättning 2014. Tidigare ej översatt till svenska.
Sen började ni prata om HON??? VA??? Don Delillo är italiensk-amerikansk MAN.
Det tog lite mer googling innan jag hade löst mysteriet.
Men jag blev definitivt sugen på att läsa boken. DVS den med H. :D :o
Haha, Don DeLillo är ju en av de där amerikanska prettogubbarna :D

Americanah är en sån som Ifemelu, Adichies huvudperson - när hon kommer tillbaka till Nigeria efter att ha varit i USA.
 
Molnfri bombnatt. Jag har inte vågat läsa den för jag har en känsla av att hon är skicklig och kryper under skinnet mer än jag klarar av. Men jag kan tänka mig att den är väldigt bra.
Ja, hon är skicklig och skriver så man tror att det är självupplevt. Det är den enda bok som jag läser om med jämna mellanrum och jag drabbas lika mycket av den varje gång!
 
Haha, Don DeLillo är ju en av de där amerikanska prettogubbarna :D

Americanah är en sån som Ifemelu, Adichies huvudperson - när hon kommer tillbaka till Nigeria efter att ha varit i USA.
Precis! Jag var VÄLDIGT förvånad!

DeLillo anses av moderna kritiker vara en av de centrala gestalterna i den litterära postmodernismen. Den amerikanske litteraturkritikern Harald Bloom angav honom som en av de fyra stora författarna av sin tid.

:confused:
Lät väldigt gubbigt, pretto och o-Mandalakiskt!
Men Americanah är definitivt på listan :) Ser fram emot att läsa den.
 
Precis! Jag var VÄLDIGT förvånad!

DeLillo anses av moderna kritiker vara en av de centrala gestalterna i den litterära postmodernismen. Den amerikanske litteraturkritikern Harald Bloom angav honom som en av de fyra stora författarna av sin tid.

:confused:
Lät väldigt gubbigt, pretto och o-Mandalakiskt!
Men Americanah är definitivt på listan :) Ser fram emot att läsa den.
Jag har lust att börja om på Americanah för att vara säker på att jag inte missat något i själva storyn, den berättas i olika tidskeenden lite fram och tillbaka. Läste baksidestexten när jag var klar, den är rätt missvisande för enligt den låter berättelsen främst som kärlekshistoria. Men det kom ungefär sist i min upplevelse av den.
 
Jag har lust att börja om på Americanah för att vara säker på att jag inte missat något i själva storyn, den berättas i olika tidskeenden lite fram och tillbaka. Läste baksidestexten när jag var klar, den är rätt missvisande för enligt den låter berättelsen främst som kärlekshistoria. Men det kom ungefär sist i min upplevelse av den.
Med en riktigt bra bok får man ofta bästa läsupplevelsen andra gången man läser den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 790
Senast: pepp
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
184
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 375
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp