Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad olika man kan vara! Och tur är väl det :)
Ja precis! :) Jag älskade The Goldfinch, tyckte liksom varenda sida var full av känsla. Däremot tyckte jag att den var tung bitvis och tog därför en paus efter hundra sidor eller så, för att mäkta med.

Blir spännande att se om @Mineur också lessnar pga svamlighet och för många trådar :D
 
Ja precis! :) Jag älskade The Goldfinch, tyckte liksom varenda sida var full av känsla. Däremot tyckte jag att den var tung bitvis och tog därför en paus efter hundra sidor eller så, för att mäkta med.

Blir spännande att se om @Mineur också lessnar pga svamlighet och för många trådar :D

Jag kan hålla med om att bildspråket var väldigt målande och även vackert bitvis. För min del blev det dock lite för bra med ett så målande språk, det blev liksom för mycket fluff och för uttalat allting. Jag är väl mer för att få bygga lite av världen själv när jag läser och det blir svårt när språket blir så "blommigt".

Ja, det ska onekligen bli intressant att se vad @Mineur tycker :D
 
Jag kan hålla med om att bildspråket var väldigt målande och även vackert bitvis. För min del blev det dock lite för bra med ett så målande språk, det blev liksom för mycket fluff och för uttalat allting. Jag är väl mer för att få bygga lite av världen själv när jag läser och det blir svårt när språket blir så "blommigt".

Ja, det ska onekligen bli intressant att se vad @Mineur tycker :D
Aha, det var inte riktigt så jag menade med känsla. Kan inte riktigt förklara det men jag gillar Tartt just för att det inte är så himla "blommigt", jag tycker hon får fram det väldigt bra ändå. Helt tvärtemot vad du tycker alltså :D
 
Aha, det var inte riktigt så jag menade med känsla. Kan inte riktigt förklara det men jag gillar Tartt just för att det inte är så himla "blommigt", jag tycker hon får fram det väldigt bra ändå. Helt tvärtemot vad du tycker alltså :D

Ursäkta men jag är just nu helt fascinerad av att man kan tycka så lika men ändå så olika :D Blommigt språk kanske inte var riktigt rätt formulering. Jag tror att det var att all misär skulle beskrivas så i detalj och gärna flera gånger om och att alla känslor ältades till förbannelse som störde mig, plus alla sidospår då.
 
@Lazer09 Ja, det är rätt fascinerande. Jag upplevde inte alls att all misär beskrevs överdrivet detaljerat, inte heller att det var mycket sidospår. Vill man inte läsa känslor är nog Donna Tartt fel författare, hur hon beskriver känsloliv är just en av de sakerna jag älskar mest med hennes böcker. Vad som är "älta" och vad som är "beskriva" är ju rätt subjektivt ;).
 
Det ser dessvärre ut som att ni får vänta till jul innan ni får min åsikt i ärendet @niphredil och @Lazer09 - jag tog nämligen just en titt i bokhyllan och insåg att Steglitsan är en av de böckerna som inte fick åka med i resväskan denna gången...:down: Men jag lovar att rapportera så fort jag läst i alla fall! ;)
 
Det ser dessvärre ut som att ni får vänta till jul innan ni får min åsikt i ärendet @niphredil och @Lazer09 - jag tog nämligen just en titt i bokhyllan och insåg att Steglitsan är en av de böckerna som inte fick åka med i resväskan denna gången...:down: Men jag lovar att rapportera så fort jag läst i alla fall! ;)
Attans då :down:. Hoppas du hittar nåt annat bra att läsa istället!
 
Attans då :down:. Hoppas du hittar nåt annat bra att läsa istället!
Oh yes, brist på bra saker att läsa är typ det sista jag har! När jag sållade bort Steglitsan var det för att de andra tolv böckerna kändes viktigare, om det ger dig en liten uppfattning om hur stor min "att läsa härnäst-hög" är... ;)
 
Oh yes, brist på bra saker att läsa är typ det sista jag har! När jag sållade bort Steglitsan var det för att de andra tolv böckerna kändes viktigare, om det ger dig en liten uppfattning om hur stor min "att läsa härnäst-hög" är... ;)
:D. Det brukar vara samma för mig men just nu har jag konstigt nog varken böcker på lut eller lust att läsa. Får hugga in i What I Loved imorgon helt enkelt, då kanske jag kommer igång mer :).
 
Oh yes, brist på bra saker att läsa är typ det sista jag har! När jag sållade bort Steglitsan var det för att de andra tolv böckerna kändes viktigare, om det ger dig en liten uppfattning om hur stor min "att läsa härnäst-hög" är... ;)

Det låter roligt med en så stor och bra "att läsa härnäst hög". Dessutom blir åtminstone jag lite nyfiken på vilka böcker som finns i den där högen :)
 
:D. Det brukar vara samma för mig men just nu har jag konstigt nog varken böcker på lut eller lust att läsa. Får hugga in i What I Loved imorgon helt enkelt, då kanske jag kommer igång mer :).

Vad tråkigt att du inte har så mycket du känner för att läsa :( Hade jag vetat det hade jag skickat med böcker också så du åtminstone hade haft en hög med böcker som du kan låta bli att läsa :) ;)
 
Vad tråkigt att du inte har så mycket du känner för att läsa :( Hade jag vetat det hade jag skickat med böcker också så du åtminstone hade haft en hög med böcker som du kan låta bli att läsa :) ;)
:D Gulle! Men det är okej, jag googlade din bok (den i dhaka) och blev jättesugen på att läsa den så ska kika om den finns i dito.se :). Gör den det är den tvåa på min läslista :)
 
:D Gulle! Men det är okej, jag googlade din bok (den i dhaka) och blev jättesugen på att läsa den så ska kika om den finns i dito.se :). Gör den det är den tvåa på min läslista :)

Den tycker jag absolut att du ska läsa! :) Känns som en Niffe-bok (jag trodde att du redan läst den! Har för mig att det var några stycken som diskuterade den i förra tråden, kan det ha varit @mandalaki kanske?) och får du inte tag i den skickar jag gärna ner min pocket så fort jag är klar med den :)
 
@Killaloe Innan floden? Ja, den gillade jag. Andra har tyckt t ex att personskildringarna är platta men jag var inte så knusslig på den punkten, jag tyckte att jag lärde mig så mycket om hur komplicerad biståndsproblematiken är. Skitintressant.

Jag tänkte väl att du var inblandad i diskussionen om boken :D

Och jag är nog inte heller så knusslig för hittills tycker jag ändå att personerna är fullt tillräckligt beskrivna för att ge en bra bild utan att ta fokus från biståndsarbete :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
128
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 571
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: niardasp
·
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
7 745
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp