Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det är hennes samlade krönikor och kåserier från DN, så man kanske inte kan säga att boken direkt utspelar sig någonstans. Hennes texter utgår från hennes eget liv och egna upplevelser och hon har bott i Värmland, Göteborg, Paris och Stockholm. Nu bor hon i Stockholm och har sommarställe i Grums i Värmland.
Jag reagerade mest på att det finns ett uteställe, eller rättare sagt fanns ett uteställe som hette just Blue moon bar i Västerås, så jag gjorde kopplingen dit. :D
 
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn utläst. Bra, men jag har tyvärr förlorat lite för mycket av mitt barnasinne för att tycka att den var fantastisk. Jag tror inte att jag kommer att läsa de två följande delarna.
 
Jag reagerade mest på att det finns ett uteställe, eller rättare sagt fanns ett uteställe som hette just Blue moon bar i Västerås, så jag gjorde kopplingen dit. :D

Jag har för mig att Hellquists Blue Moon Bar ligger i Karlstad, men jag är inte helt säker på det :)
(och nu såg jag att du hade kollat själv, bah, förlåt!)
==

Jag läste ut Ett litet liv i lördags och det är tveklöst årets läsupplevelse hittills. Kanske någonsin. Helt otrolig!

Läste även ut Den som törstar av Kristina Appelqvist :)

Nu läser jag Brott och straff, tro det eller ej, parallellt med Det nionde brevet av Catrin Ormestad.
 
Lyssnat klart på "Little women". Tycker den var mysig, och kommer nog lyssna på de andra två med, men med lite annat emellan :)

Har även läst klart "Lyckan är en sällsam fågel" av Anna Gavalda. Hade lite svårt att komma in i den, men den tog sig mot slutet. Den var så himla deppig första halvan :p @Killaloe är den nått du vill ha?


Nu börjar jag på Carrie Fishers "The princess diarist" :)
 
Jag väntar på om Liza Marklund kommer ge ut någon mera bok. Jag älskar hennes böcker :love:

Läser just nu "Ända in i märgen" en bok om en tjej som ramlade av en häst och blev illa skadad.
 
Brott och straff går betydligt bättre än jag hade trott! Har haft den i hyllan i många herrans år men aldrig tagit mig för att plocka upp den då jag trodde att det skulle vara otroligt segt och rörigt med tusentals namn. Många namn är det visserligen, men jag tycker att jag märker vilka jag behöver lägga på minnet och inte. Spännande är det också, även om jag vet ungefär hur det slutar vet jag inte hela vägen dit.

Det nionde brevet är helt okej hittills. Fina personporträtt och intressanta miljöer. Det är någonting med öar och småorter som dels gör mig klaustrofobisk men dels fungerar kittlande.
 
Har även läst klart "Lyckan är en sällsam fågel" av Anna Gavalda. Hade lite svårt att komma in i den, men den tog sig mot slutet. Den var så himla deppig första halvan :p @Killaloe är den nått du vill ha?

Tack för omtanken! Men har redan läst den och tror till och med att jag har ett ex boende i min bokhylla :D
 
Jag läste Mirakelverkstaden i helgen och den var ett okej men inget jag tror jag kommer komma ihåg någon längre tid.

Påbörjade läsningen av En väktares bekännelse och halvvägs in i boken gillar jag den riktigt mycket. Jag har dock lite svårt att se vilken åldersgrupp den vänder sig till (fast jag vet att det är en ungdomsbok alltså :D) för jag tycker den är både högt och lågt. Men ändå, helt klart en bok jag hade älskat som yngre, framförallt om jag hade koll på Stockholm :)
 
Har läst Krighästen och andra kämpar av Arto Paasilinna. Fyndig liten bok med humor och roligt skrivsätt, precis som hans böcker brukar vara. Om jag hade varit bättre på finska så skulle jag gärna läsa nån av hans böcker oöversatta, de lär vara riktigt bra skrivna på originalspråket. Tyvärr hade jag missat en del nyanser och smådetaljer då, och det är det som gör hans böcker roliga tycker jag.

Undrar vad jag ska läsa nu då.. Har massor att välja på.
 
Klar med Det nionde brevet och ja, den är läsvärd. Intressant berättelse som blev riktigt spännande till slut. :)
 
Brott och straff går betydligt bättre än jag hade trott! Har haft den i hyllan i många herrans år men aldrig tagit mig för att plocka upp den då jag trodde att det skulle vara otroligt segt och rörigt med tusentals namn. Många namn är det visserligen, men jag tycker att jag märker vilka jag behöver lägga på minnet och inte. Spännande är det också, även om jag vet ungefär hur det slutar vet jag inte hela vägen dit.
.

Respekt! Jag har börjat på Idioten säkert fem gånger men alltså maken till sömnpiller. Ser fram emot att höra vad du tyckte när du läst ut den!
 
Jag är på gång igen!!

Läste Alex Schulmans Glöm mig igår (och försummade kanske BARNEN litegrann while reading). Sorglig och otroligt välskriven.

Har läst halva De polyglotta älskarna av Lina Wolff. Den är bra men märklig!

Jag har beställt fyra böcker av Sarah Moss på Adlibris. Har tidigare lånat några av dem på biblioteket men blir stressad av att lånetiden håller på att gå ut, de tar ett tag att läsa eftersom de är på engelska. De jag har beställt är:

Night Waking
The Tidal Zone
Bodies of Light
Signs for lost Children

Har även Pappan och havet hemma och ska försöka börja på den efter De polyglotta älskarna. Har aldrig riktigt gett Tove Janson en chans så det är dags nu.
 
Har även Pappan och havet hemma och ska försöka börja på den efter De polyglotta älskarna. Har aldrig riktigt gett Tove Janson en chans så det är dags nu.

Ja men samma här! Jag var och lyssnade på ett föredrag om Tove Jansson igår och insåg att jag väl aldrig läst något av henne förutom Vem kan trösta knyttet någon gång på lekis - men är ändå intresserad av henne som person, liksom. Tänkte att jag ska lyssna lite på det som finns på Storytel åtminstone :)
 
Ja men samma här! Jag var och lyssnade på ett föredrag om Tove Jansson igår och insåg att jag väl aldrig läst något av henne förutom Vem kan trösta knyttet någon gång på lekis - men är ändå intresserad av henne som person, liksom. Tänkte att jag ska lyssna lite på det som finns på Storytel åtminstone :)

Ååååh, Tove...:love::love::love: Läs Sommarboken och (om du fixar mumintrollen) Det osynliga barnet. Själv älskar jag allt vad mumintroll heter - de litterära då, inte de moderna, filmade. Så filosofiska och coola böcker.
 
Brott och straff går betydligt bättre än jag hade trott! Har haft den i hyllan i många herrans år men aldrig tagit mig för att plocka upp den då jag trodde att det skulle vara otroligt segt och rörigt med tusentals namn. Många namn är det visserligen, men jag tycker att jag märker vilka jag behöver lägga på minnet och inte. Spännande är det också, även om jag vet ungefär hur det slutar vet jag inte hela vägen dit.

Det nionde brevet är helt okej hittills. Fina personporträtt och intressanta miljöer. Det är någonting med öar och småorter som dels gör mig klaustrofobisk men dels fungerar kittlande.
Säger som @Diskurs Respekt! Maken till tråkig historia. Det var nog när jag läste den som jag insåg att De Stora Klassikerna inte är något för mig. Det enda jag minns är en snubbe som gick gata upp och gata ner och hade feber. Inte så där omedelbart intressant. :meh:
 
Säger som @Diskurs Respekt! Maken till tråkig historia. Det var nog när jag läste den som jag insåg att De Stora Klassikerna inte är något för mig. Det enda jag minns är en snubbe som gick gata upp och gata ner och hade feber. Inte så där omedelbart intressant. :meh:

Ja jag vet inte, jag tycker att det är både intressant och spännande faktiskt. Det säger väl något om nivån av spänning i mitt vardagliga liv, kanske.

Jag menar, att få lära sig att feber beror på att man har fått i sig för lite öl och pepparrot är väl sannerligen något att bära med sig! ;)
 
Ja jag vet inte, jag tycker att det är både intressant och spännande faktiskt. Det säger väl något om nivån av spänning i mitt vardagliga liv, kanske.

Jag menar, att få lära sig att feber beror på att man har fått i sig för lite öl och pepparrot är väl sannerligen något att bära med sig! ;)
Det är matdetaljerna som fastnar hos dig :up:
 
Det är matdetaljerna som fastnar hos dig :up:

Javisst! Hör bara här på kotteletterna:

"Hans ansikte, som var mycket fräscht och rentav vackert, verkade trots allt yngre än en fyrtiofemårings. Som två kotletter inramade de mörka polisongerna detta ansikte; de satt där, mycket välansade och täta, ovanför en blank, ljus, välrakad haka. Inte ens håret, som för övrigt var lätt grånat och som blivit lagt och ondulerat hos frisören, gjorde det där löjliga eller komiska intrycket som ondulerat hår brukar då det oundvikligen får den ondulerade att se ut som en tysk som skall ingå i det äkta ståndet."

:love: :love: :love:
 
Javisst! Hör bara här på kotteletterna:

"Hans ansikte, som var mycket fräscht och rentav vackert, verkade trots allt yngre än en fyrtiofemårings. Som två kotletter inramade de mörka polisongerna detta ansikte; de satt där, mycket välansade och täta, ovanför en blank, ljus, välrakad haka. Inte ens håret, som för övrigt var lätt grånat och som blivit lagt och ondulerat hos frisören, gjorde det där löjliga eller komiska intrycket som ondulerat hår brukar då det oundvikligen får den ondulerade att se ut som en tysk som skall ingå i det äkta ståndet."

:love: :love: :love:
Åh, kotletterna igen! Jag som trodde att Jan Guillou var först med dem, i Tjuvarnas marknad. Fast han menade inte just polisongerna när han pratade om kotlettfrilla.

http://www.di.se/artiklar/2007/9/7/darfor-regerar-kotlettfrisyren-i-finansvarlden/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 074
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 876
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp