Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som lyssnat på Terry Pratchetts böcker på Storytel och kan tala om vilken inläsare man ska satsa på? Vid en snabb koll verkar de flesta finnas med två olika.
Jag har lyssnat med Stephen Briggs vilket varit kanon, men jag tänker att det är som med svenska böcker - bara att testa sig fram :)
 
Har lyssnat på the curious incident with the dog at night time. Tycker den var lite småmysig.

Även lyssnat på Harry Potter and the prisoner from azkaban vilken nog var bättre än jag minns tom. Så många skratt jag fick av den! Riktigt fint inläst av Stephen Fry :D
 
Har läst Dålig karma av David Safier. Kul, lättläst bok som fick mej att skratta flera gånger samtidigt som den gav vettiga saker att fundera på. Absolut läsvärd :)
 
Lyssnat klart på Rött Uppror, Gyllene sonen och Morgonstjärnan. Tyckte nog sista var lite svajig, men som helhet var alla tre böckerna bra. Intressant tappning av framtiden :)
Sagt upp Storytel igen nu, har till den 20e att lyssna sen blir det bara vanliga böcker.
 
Jag läser Drömfakulteten av Sara Stridsberg, (M)ornitologen av Johanna Thydell och den där härliga dagbokssamlingen.

Så lyssnar jag på På andra sidan förlåtelsen av Thordis Elva och Tom Stranger. Fick den som recex i förra veckan men jag lyssnar istället, får se om jag kanske börjar växla emellan de två varianterna.
 
Hm, det känns som en evighet sedan jag uppdaterade (inte ens en vecka iofs) så jag hinner liksom glömma vilja böcker jag har skrivit om eller ej :o Det krävs därmed lite tankemöda att komma på alla typ tre böcker :angel: men ändå

Hur som helst så har jag läst Du av Kepnes och jäklar vad bra den var! Definitivt obehaglig och jag kan se vissa paralleller till berättelser från dejtingtråden :down: men otroligt fascinerande bok.

Är dessutom i slutet av Olive Kitteridge och jag gillar den verkligen. Det är kanske inte riktigt rätt bok att läsa på kvällar och nätter, för jag tror den hade vunnit lite på att jag var mer med som läsare och kunde ta till mig allt, men så välskriven! Och bra! Så det är nästan att jag funderar på om jag inte skulle läsa om den framöver och då inte läsa den när jag precis ska sova :o :)

Lyssnar även på Den perfekte vännen vilket mest av allt är tragiskt, faktiskt. Karlsson är ju bra på att skriva om tragiska livsöden men ibland blir det lite för bra och lite för jobbigt.
 
Jag har äntligen kommit igång med läsningen igen. Igår läste jag ut Den glömda trädgården av Kate Morton, den gillade jag! Men listade ut hur det hängde ihop ganska tidigt, trots detta var det härlig läsning :)

Nu läser jag Störst av allt av Malin Persson Giolito.
 
Har påbörjat och släppt två böcker det senaste som jag inte fastnat i. Ovanligt för mig, men orkar inte lyssna på oengagerande böcker..

Den första var, tyvärr, "Hidden figures". Lyssnade första timman, men den var så tråkigt skriven så inte ens det intressanta ämnet gjorde att jag fortsatte. Får se filmen istället!

Sen började jag på "Norse mythology" av Neil Gaiman, men fastnade inte alls. Känns som en skolbok typ. Hade förväntat mig mer av hand fantastiska berättarkonst. Kanske ger den en chans till, men får se...
 
Jag blev klar med Gökens rop igår och den tog sig verkligen mot slutet! Det kändes som att författaren (vet inte vilket namn jag ska välja :D) först var lite osäker på hur hon skulle skriva i en annan genre, men sen hittade sitt skrivspråk även där. :up: Började på Silkesmasken nu, hoppas att den ger samma behållning!
 
Jag har läst halva The Trespasser av Tana French. Min vana trogen kunde jag inte låta bli att läsa de sista sidorna och javisst, jag hade gissat rätt när det gällde mördare. Trist. :meh:
 
Och nu har jag lyssnat klart på På andra sidan förlåtelsen av Thordis Elva och Tom Stranger. Ämnet är intressant och många delar av boken superviktiga (att inte göra våldtäkt till en fråga om vad kvinnan gör eller har på sig osv., samt att lyfta det här med att det mesta sexuella våldet inte begås i en mörk park av en främling utan även snygge surfkillen kan vara en våldtäktsman) - dock blev jag lite störd på språket på sina ställen. Kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det var. Kanske lite för... fluffigt och utbroderat.

(Thordis Elva blev våldtagen av Tom Stranger, då hennes pojkvän, när hon var sexton år. Som vuxen återtog de kontakten och brevväxlade i åtta år, för att sedan besluta sig för att träffas i Kapstaden för att försöka reda ut det hela. Deras TedTalk finns här.)
 
Den här veckan har jag lyssnat klart på Flyga Drake, Silkesmasken samt några fler delar av Isfolket. Just nu håller jag på med Fågelskådaren. Den får inga toppoäng direkt. Tyckte den första var lite roligare.
 
Jag har lyssnat på Törst av Jo Nesbö och är så himla besviken. Jag har lästa alla tidigare Harry Hole för ett par år sedan och tyckte väldigt mycket om dom men den här fick jag kämpa mig igenom. Jonas Malmsjö var uppläsare och jag tror att hans uppläsning förstörde ganska mycket då han hade en tendens att försöka få alla meningar att låta spännande och jag störde mig dessutom på de olika röster han gav karaktärerna.
I övrigt så var författaren väldigt glad i att försöka få mig som läsare att känna att jag visste vem mördaren var väldigt tidigt utan att den personen uttalades som misstänkt. Jag satt halva boken och var irriterad över det.

Före det så läste jag En osynlig och Lykttändaren av Pontus Ljunghill, två väldigt trevliga böcker som utspelar sig i tjugotalets Stockholm. Den andra boken utspelar sig före den första vilket jag tyckte förstörde en del av spänningen i att följa huvudkaraktären. Man i övrigt var jag väldigt förtjust i dom.
 
Wonderland Creek av Lynn Austin har varit veckans läsning, trevlig historisk roman. Ingen wow-bok men jag gillade den :)
 
Löst klart "The princess diarist" av Carrie Fisher. Är klart besviken. Trodde den skulle handla om hennes dagboksanteckningar från inspelningen av episod IV, och typ roliga anekdoter och så. Men..
den handlade till 2/3 om hennes romans med Harrisson Ford. Typ bara massa fluff om hur kär hon var, och han var tyst typ. Resterande 1/3 handlade om när hon gav autografer not betalning på olika Comic con. Ganska ointressant tyvärr :down:
 
Satt en stund i solstolen (!) och fick med mig ut en bok jag fått i present men inte känt mig sugen på, Sonjas sista vilja av Åsa Hellström. Typ chicklit, inte vad jag brukar läsa. Som tidsfördriv i solstolen tycker jag att den funkar, hyfsat välskriven om man inte retar sig (som jag) på vissa saker.

Medelålders kvinnor finner lyckan när de hittar varsin man (och får sex). Gah.:yuck:
 
Det går trögt framåt för mig med Den perfekte vännen för den engagerar mig verkligen inte. Inte alls lika intressant och givande att lyssna på den som typ alla andra av Karlssons böcker. Tror att jag dels kanske fått en lite för hög dos på för kort tid, men även för att det känns som novellerna överlag håller ganska så låg nivå jämfört med andra saker han skrivit.

Däremot lyssnar jag på Prinsen och Tiggargossen i bilen och den är klart underhållande. Jag har dessutom aldrig hört ordet kittelflickare användas så frekvent som i den boken, där språket och uttrycken är den största behållningen :D

Har även läst Stoner och tja, vad kan en säga mer än att den kändes otroligt tragisk. Den har verkligen fått mig att reagera såväl med vemod som med irritation över sakernas tillstånd i boken, vilket jag tycker är en prestation i sig - att beröra läsaren så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 288
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp