Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst Okänt offer och Mordplats: Faithful Place av Tana French och jag tyckte bäst om Okänt offer. Jag har verkligen fastnat för Tana French, hennes böcker är psykologiska och "egna" tycker jag, men tycker inte hennes tredje var riktigt lika skarp som de två första. Men ska kolla upp om det finns fler av henne ?!

Just nu läser jag Toner i natten av Jojo Moyes och har läst typ fyra kapitel och hittills tycker jag inte den är lika stark som Livet efter dig och Arvet efter dig, tyvärr. Vet inte ens om jag kommer läsa klart den... =S...

//r
 
Jag är äntligen klar med 1968. Det var väldigt mycket politik och juridik, jag förlorade koncentrationen många gånger i långa utläggningar om marxist-leninism och trottar och demonstrationer och träskor. Om man inte är insatt i de olika ideologierna så blev det lite svårt att hänga med.
Ingen wow-bok i sig, men eftersom det är en det i Det stora århundradet så är jag glad att ha läst den.

Nu tror jag att jag ska testa Höstdåd av Anders de la Motte eftersom det är två dagar kvar innan sista Rosengäddaboken släpps på Storytel.
 
Jag läser Annabelle av Lina Bengtsdotter. Vid första anblicken kanske ett slitet grepp med en polis som inte gjort upp med sitt förflutna och som i tjänsten tvingas återvända till sina barndomstrakter. Men den har ett härligt driv, utan en massa fjantiga cliffhangers, och jag gillar karaktärsskildringarna. Rekommenderas!
 
Lyssnar dessutom på Stolthet och fördom och den är precis som jag förväntat mig, dvs ingenting jag kommer fastna för direkt. Men ja, det är ju en sån där bok som en borde läsa och borde tycka om och jag känner mig därför lite hädisk när jag gillade omskrivningen i Stolthet och fördom och zombier mycket mer :D :angel:
Åh vad skönt, jag trodde att jag var ensam i världen om att inte se storheten i denna (imnsho urtråkiga) klassiker :love:
 
Åh vad skönt, jag trodde att jag var ensam i världen om att inte se storheten i denna (imnsho urtråkiga) klassiker :love:
Vi är två! Helt klart (men filmatiseringen med zombier är bra :D)
Erebos av Ursula Poznanski. En ungdomsbok egentligen som jag plockade ned för att träna tyskan, men började läsa på kvällen ensam på hotellet och blev så rädd för den att jag fick ladda ned Hundhistorier av James Herriot istället. :nailbiting:
Åh, jag läste Poznanskis Saeculum och var väldigt rädd tidvis. Hon verkar bra på det där med läskig stämning (vet inte om Saeculum och Erebos hänger ihop?) :)
 
Bra att du lyfte tråden @Killaloe :up:
Sedan sist har jag lyssnat på
Och varje morgon blir vägen lite längre - Fredrik Backman. En lågmäld historia om en farfar som försvinner in i demens.

Jul i det lilla bageriet på stranden - Jenny Colgan. Sista delen i Lilla bageriet-serien. Jag tyckte bättre om den här än del 2, skönt att avsluta en serie med en positiv känsla :)

Vem gråter vid din grav? - Robin Sharma. Fortsättning/uppföljning på Munken som sålde sin Ferrari. Nja... eller nej.

Just nu lyssnar jag på Projekt Rosie - Graeme Simsion, efter tips från tråden. Jag gillar den, i stort, även om jag ibland stör mig på den lite väl stereotypa beskrivningen av huvudpersonen.
 
Just nu lyssnar jag på Projekt Rosie - Graeme Simsion, efter tips från tråden. Jag gillar den, i stort, även om jag ibland stör mig på den lite väl stereotypa beskrivningen av huvudpersonen.
Jag håller så med, vissa saker är jättebra i böckerna men det är (som i många andra böcker där personer med autismspektrum-diagnoser har en roll) rätt mycket stereotyper och stundtals lite "göra sig rolig på diagnosernas bekostnad". Vilket är synd! :(
 
Erebos av Ursula Poznanski. En ungdomsbok egentligen som jag plockade ned för att träna tyskan, men började läsa på kvällen ensam på hotellet och blev så rädd för den att jag fick ladda ned Hundhistorier av James Herriot istället. :nailbiting:
Åh, nostalgi - Hundhistorier läste jag för länge sen! Måste ladda ner och lyssna och se vad jag tycker nu :love:
 
Jag håller så med, vissa saker är jättebra i böckerna men det är (som i många andra böcker där personer med autismspektrum-diagnoser har en roll) rätt mycket stereotyper och stundtals lite "göra sig rolig på diagnosernas bekostnad". Vilket är synd! :(
Jag som har ett npf tog väldigt illa vid mig av böckerna :down:
 
Jag har inte tagit mig tid att läsa så mycket på senaste, men fortsätter att lyssna igenom Harry Potter-böckerna som godnattsaga. För mig som bara läst dem en gång, och då fick de första tre lästa för mig eftersom jag var för liten när de kom ut, är det fantastiskt att få höra om alla grejer som de tagit bort i filmen!

Nästa vecka åker jag på semester och tänkte läsa en massa då. Var en sväng till biblioteket och lånade hem följande som jag tänkte packa med mig:

- Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr
- Exit West av Mohsin Hamad
- Room av Emma Donoghue
- A Hundred Pieces of Me av Lucy Dillon
- The Fire Child av S.K. Tremayne (äntligen fick jag tag på den @Killaloe!)

Vi får se hur många jag orkar med!
 
Isfolket, del 11 blodshämd
babben larsson Jag vägrar dö nyfiken
En nästan vanlig man - Dan buthler, dag öhrlund.

:D ganska varierad läsning ser jag nu.

eftersom jag lyssnar när jag pendlar eller är ute i stallet så lyssnar jag mest på böcker nu. men läser lite då och då :)
 
- Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr
- Exit West av Mohsin Hamad
- Room av Emma Donoghue
- A Hundred Pieces of Me av Lucy Dillon
- The Fire Child av S.K. Tremayne (äntligen fick jag tag på den @Killaloe!)

Vi får se hur många jag orkar med!
Så himla härligt med semester! :love: Hoppas du får många fina lässtunder! Jag har läst alla utom Exit west av böckerna du listat och mitt tips är att inte börja med Ljuset vi inte ser för även om den verkligen var jättefin är det en tegelsten och är det så att orken är begränsande i läsningen (det är den för mig) är det tråkigt att ta ut sig helt på en sån bok och sen inte orka/hinna läsa mer när en väl har tiden och lusten. Tycker jag då :)
 
Just nu läser jag Toner i natten av Jojo Moyes och har läst typ fyra kapitel och hittills tycker jag inte den är lika stark som Livet efter dig och Arvet efter dig, tyvärr. Vet inte ens om jag kommer läsa klart den... =S...

//r

Nej, jag gillade inte den heller. Förstår att förlaget vill slå mynt av att hennes namn blivit så stort i Sverige, men att ge ut de gamla böckerna... jag vet inte. Hon har ju verkligen blivit bättre med åren!

Har du läst de andra, Sophies historia och Sista brevet från din älskade? (Jag har läst och gillade Sophie, den andra har jag inte lyckats ta mig igenom men tror inte att det var något fel på boken utan snarare på mig :angel:)
 
Jag har inte tagit mig tid att läsa så mycket på senaste, men fortsätter att lyssna igenom Harry Potter-böckerna som godnattsaga. För mig som bara läst dem en gång, och då fick de första tre lästa för mig eftersom jag var för liten när de kom ut, är det fantastiskt att få höra om alla grejer som de tagit bort i filmen!

Nästa vecka åker jag på semester och tänkte läsa en massa då. Var en sväng till biblioteket och lånade hem följande som jag tänkte packa med mig:

- Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr
- Exit West av Mohsin Hamad
- Room av Emma Donoghue
- A Hundred Pieces of Me av Lucy Dillon
- The Fire Child av S.K. Tremayne (äntligen fick jag tag på den @Killaloe!)

Vi får se hur många jag orkar med!

Åh, jag läste Exit West förra veckan. Den var ju verkligen helt fantastisk!
 
Så himla härligt med semester! :love: Hoppas du får många fina lässtunder! Jag har läst alla utom Exit west av böckerna du listat och mitt tips är att inte börja med Ljuset vi inte ser för även om den verkligen var jättefin är det en tegelsten och är det så att orken är begränsande i läsningen (det är den för mig) är det tråkigt att ta ut sig helt på en sån bok och sen inte orka/hinna läsa mer när en väl har tiden och lusten. Tycker jag då :)
Tack, det hoppas jag också! :love:

Jättebra att du sa till angående Ljuset vi inte ser - jag hade lite det intrycket av den redan (jag tycker att utseendet överlag kan säga en hel del när det kommer till böcker) men det var bra att få det bekräftat. Jag tänkte börja med A Hundred Pieces of Me för att komma igång liksom, den känns som en bra och lättläst bok att komma i semester-mode med... :up:

Åh, jag läste Exit West förra veckan. Den var ju verkligen helt fantastisk!
Ja, jag ser mycket fram emot den! Och tackar @niphredil för tipset! :)
 
Härligt att tråden kommit igång igen :)
Det senaste jag läst är:
Världens vackraste man av Lena Ackebo. Den handlar om två systrar i 50-60 årsåldern som egentligen inte tycker så mycket om varandra men som reser till Mallorca tillsammans för att lära känna varandra. Tyckte mycket om den! Fina porträtt av båda systrarna, även om jag blev kraftigt frustrerad på dem emellanåt! Ska definitivt lyssna på fortsättningen :)

Det var vi av Golnaz Hashemzade Bonde. Helt ok, men kanske inte vad jag väntat mig. Handlar om en kvinna som flytt till Sverige som ung. Nu är hon döende och tänker tillbaka på sin ungdom och sin relation till sin dotter.

Doktor glas av Hjalmar Söderberg. @Killaloe jag gav den ett nytt försök! På lite högre tempo var den lättlyssnad och helt ok. Boken handlar om en läkare som blir förtjust i en av sina patienter, med många moraliska frågor igenom.

Eleanor Oliphant is completely fine av Gail Honeyman. Åh, denna boken tyckte jag mycket om :love: ! Den handlar om en kvinna i 30 årsåldern som har många men från sin barndom med en psykopat till mamma. Inte alls så tung som den låter, utan den handlar mer om hennes vardag och hur hon lär känna en ny vän, blir kär i en musiker hon aldrig träffat och massa mer. Rekommenderas!

Nu lyssnar jag på American gods av Neil Gaiman. Hade höga förväntningar på den, men tycker den är rätt intetsägande. Så svårt med Gaiman tycker jag. Vissa böcker älskar jag och andra är rätt trista...
 
Jag har precis läst Vargarnas historia av Emily Fridlund. Vad ovanligt att en svensk författare skriver om en tonåring i skogarna i Minnesota, tänkte jag, men författaren är amerikansk och det svenskklingande namnet beror antagligen på att författaren är från just Minnesota.

Boken är hennes debut. Den är välskriven och jag längtar redan till hennes nästa!

Sen har jag nästan läst färdigt Kära Barbro av Lena Ackebo, uppföljaren till Världens vackraste man som @Ceta precis har läst. Har smygläst slutet och det är en cliffhanger så jag tror och hoppas att det kommer en tredje bok.

Har vidare lånat hem:

De oroliga av Linn Ullman
Kemisten av Stephanie Meyer, samt
Utan dina andetag av Karin Aspenström

Har tidigare läst ungefär halva Till Döds av Peter James enligt tips från snälla @Anna men nä, den gav mig inget alls tyvärr så den åker tillbaka till biblioteket oläst.

Kul att du äntligen läste Doktor Glas @Ceta! Jag rekommenderar verkligen att du fortsätter med Gregorius av Bengt Olsson.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp