Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser om Kallocain av Karin Boye då vi ska arbeta med den i kurserna. Känns förvånansvärt fräsch och modern.

För mig själv plockade jag ned The Death Gate Cycle av Margaret Weis efter rekommendation - något för alla scifinördar därute!

Samt hittade Den frystorkade brudgummen av M Atwood som ligger på att-läsa-listan. Jag gillar noveller, och gillar Atwood, detta blir bra!
 
Var på en second hand-affär häromdagen och de hade en gratislåda med böcker, så jag plockade åt mig några stycken. Bland annat Visst finns det gudar i Alabama av Joshilyn Jackson. Jag är nästan säker på att jag läst den tidigare och gillat den, men det är länge sen. Hur som helst så gillar jag den nu =).

//r
 
Eftersom jag senast tittade in för att höja en bok till skyarna (ja, jag tycker lika mycket om den såhär efter att jag läst klart) tänkte jag bidra med lite balans och prata om hur pinsamt dålig Av skuggor märkt är än så länge. Det var en julklapp och jag väntade mig inget litterärt mästerverk direkt, men även med de förväntningarna som grund är jag besviken.

Stallmiljön är jobbigt pinsamt beskriven på ett sådant där nuskajaglåtsasomattjagvetvadjagprataromochfådetattlåtabra-sätt (vem använder ens ord som ryktdon, till exempel??), det blir liksom aldrig riktigt något flyt i texten och det finns en massa beskrivningar som både haltar och känns onödiga. Och så heter ungefär alla karaktärer som hittills introducerats saker som Rigmor, Tryggve, Ragnar och Britta.

Äsch, jag har lite svårt att sätta ord på vad jag känner (ironiskt nog), men jag hoppas i alla fall att den blir lite bättre snart... :cautious:
 
Eftersom jag senast tittade in för att höja en bok till skyarna (ja, jag tycker lika mycket om den såhär efter att jag läst klart) tänkte jag bidra med lite balans och prata om hur pinsamt dålig Av skuggor märkt är än så länge. Det var en julklapp och jag väntade mig inget litterärt mästerverk direkt, men även med de förväntningarna som grund är jag besviken.

Stallmiljön är jobbigt pinsamt beskriven på ett sådant där nuskajaglåtsasomattjagvetvadjagprataromochfådetattlåtabra-sätt (vem använder ens ord som ryktdon, till exempel??), det blir liksom aldrig riktigt något flyt i texten och det finns en massa beskrivningar som både haltar och känns onödiga. Och så heter ungefär alla karaktärer som hittills introducerats saker som Rigmor, Tryggve, Ragnar och Britta.

Äsch, jag har lite svårt att sätta ord på vad jag känner (ironiskt nog), men jag hoppas i alla fall att den blir lite bättre snart... :cautious:
Uppföljarna har både bättre flyt och bättre storys, men några nobelprisböcker är det ju inte ;)
 
Jag har läst Den gode lögnaren av Nicholas Searle (julklapp från svärmor), ganska lätt att förutse vad som skulle hända, men den var ändå helt ok.

Sen har jag precis läst Ett litet Liv för andra gången och tvingat sambon att börja på den.

Nu ligger Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr och stirrar på mig från nattduksbordet.
 
Jag läser Der Not der Familie Caldera av Gudrun Pausewang. Jag hittade den i bibliotekets bortskänkeshylla och den stack ut för att jag stötte på författarinnan när jag skrev min avhandling för 700 år sedan. Men jag vet inte... Den är skriven 1978 och handlar om en familj i Sydamerika som drabbas av en rad olyckor och rasar ner i fattigdom. Men den är skriven så knepigt...ett väldigt enkelt språk, rakt på sak, lite enfaldigt nästan. Huvudpersonerna framställs som enkla, ärliga människor men de verkar nästan lite dumma - och det tror jag inte alls var meningen... Jag ska läsa ut den och sedan leta fram Rosinkawiese som var den bok av henne jag köpte till avhandlingen. Dock läste jag den nog aldrig då, eller bara lite kursivt.
 
Lyssnat färdigt på Brick Lane av Monica Ali efter tips i tråden. Helt ok, men inget jag kommer minnas :p

Gav mig även på A Christmans Tail av Cressida McLaughlin, men den var så bedrövlig att jag gav upp :wtf:
 
Gav mig även på A Christmans Tail av Cressida McLaughlin, men den var så bedrövlig att jag gav upp :wtf:
Sååååå illa var det väl inte? :D Men jag håller med om att den är trög att komma in i, det har alla tre hennes böcker varit. Men sen har det blivit bättre efter en stund.
 
Sååååå illa var det väl inte? :D Men jag håller med om att den är trög att komma in i, det har alla tre hennes böcker varit. Men sen har det blivit bättre efter en stund.
Tyckte bara den var så fånig :p Är nog inte i rätt sinnestämning för den typen av bok just nu heller ;)
 
Börjar året med #2 Maria Lang, "Farligt att förtära". Fick en flipp innan jul att jag vill läsa alla Maria Langs deckare och halva nöjet är att jaga omkring efter dom på diverse antikvariat :D

Det där håller jag också på med nu, försöker läsa dem i ordning. Vissa finns inte på biblioteket vilket är himla trist, men jag läser de jag kan få tag på och så får jag väl dammsuga loppisar och antikvariat efteråt ;)
 
Det där håller jag också på med nu, försöker läsa dem i ordning. Vissa finns inte på biblioteket vilket är himla trist, men jag läser de jag kan få tag på och så får jag väl dammsuga loppisar och antikvariat efteråt ;)

Har fått för mig att jag måste läsa i ordning så det hjälper ju inte till direkt :D
 
Läste Bessynnerliga berättelser härom veckan och den var absolut läsvärd. Jag gillar ju hela Ransom Riggs-världen så det var lite kul med berättelser från den.

Har även tagit mig igenom Norra Latin och jag hatälskade den verkligen! Tog rätt lång tid (ungefär halva boken) innan jag verkligen fastnade men sen ville jag bara sträcklyssna (svårt dock med tanke på hur lång den är). Fascinerande bok på många sätt och jag gillade karaktärerna i det stora eftersom dom kändes mänskliga så att säga.

Läser just nu Om jag var din tjej och den är verkligen bra! Så tack alla som tipsat om den i den här tråden :) Vet inte om det bidrar till läsupplevelsen men boken känns väldigt barnsligt skriven så att säga - vilket jag tror är bra i sammanhanget eftersom det innebär att personen känns mer verklig, men samtidigt är språket irriterande i sin barnslighet tidvis och jag blir irriterad på sättet saker skrivs :o Men äh, den är bra!
 
Åh suck på världen.

Jag köpte Lost Girls: Unsolved American Mystery av Robert Kolker som handlar om, surprise surprise, ett antal unga kvinnor som försvunnit i USA. Den är välskriven och väldigt intressant och har verkligen fått mig att fastna.

Men så givetvis dårå så är den ju skriven av en man och i början av boken så skriver han nån mening om att de unga kvinnorna, som alltså var prostituerade, "valde att ha sex med män för pengar av olika skäl; för att de var äventyrliga, gillade mode, ville ha mer pengar, för att betala hyran" etc (inget direktcitat). Ooookej, läser meningen och får hjärnsmälta men tänker okej, de här kvinnorna kanske har levt på ett sånt sätt så att vissa kan hävda att de prostituerade sig av egen fri vilja?

ALLA KVINNORNA FÖDDES UTFATTIGA. De var födda in i röriga familjer, fosterhem, alkoholiserade familjer, nån blev våldtagen som väldigt liten och fick ingen hjälp, nån bodde i en trailer park, flera av dem fick barn som sextonåringar och var livrädda för att soc skulle ta dem om de inte fick in tillräckligt med pengar, en var hemlös etc etc etc. Total jävla misär har de här unga kvinnorna vuxit upp i och den här jävla gubbfan tror att de valt att sälja sex för att de gillar kläder. Fuck you.

(ska fortfarande läsa ut boken men stöööööör mig.
 
Börjar året med #2 Maria Lang, "Farligt att förtära". Fick en flipp innan jul att jag vill läsa alla Maria Langs deckare och halva nöjet är att jaga omkring efter dom på diverse antikvariat :D

Det där håller jag också på med nu, försöker läsa dem i ordning. Vissa finns inte på biblioteket vilket är himla trist, men jag läser de jag kan få tag på och så får jag väl dammsuga loppisar och antikvariat efteråt ;)

För många år sedan, medan jag fortfarande bodde i Sverige, gjorde jag en sån grej med Stieg Trenter. :D
 
Jag har läst Anna Lihammers andra och tredje deckare, Än skyddar natten och När gryningen faller. Spännande och intressanta miljöer och intriger, fascinerande tidsperiod men en del lösa trådar och väl mycket upprepningar.

Nu är jag lite rådlös. Jag har fått ett vikariat som skolbibliotekarie vilket jag är superglad över men nu måste jag fokusera min läsning på barn- och ungdomsböcker. Mest för 9-12-åringar men man måste ju ha koll på böcker för ett stort spann läsare. Och böcker för olika syften och teman i undervisningen. Det är väl bara att köra igång, antar jag...

Tips? Gärna!!!
 
Karin Johannisson- Den sårade divan.
Intressant om den sk "kvinniga galenskapen"
 
Nu är jag lite rådlös. Jag har fått ett vikariat som skolbibliotekarie vilket jag är superglad över men nu måste jag fokusera min läsning på barn- och ungdomsböcker. Mest för 9-12-åringar men man måste ju ha koll på böcker för ett stort spann läsare. Och böcker för olika syften och teman i undervisningen. Det är väl bara att köra igång, antar jag...

Tips? Gärna!!!
Grattis! Jag är så avis! :love: låter som värsta drömjobbet ju!

Jag läser ju mycket barn/ungdomslitteratur så har nog skrivit massa tips i denna och förra tråden :)

Men några jag gillat mycket är böckerna om Ivy Pocket, Poppy Pym, böckerna om Hicke Hiskelig (faktiskt mina favoriter :D), hemliga böckerna av Anonymous Bosch, alla om Lockwood & co (lite mer för 12-åringar än 9-åringar), Den magiska kappan (ganska barnslig så kanske med för 7-9 år) En väktares bekännelser (också lite mer för det ädre åldrarna), Ingelin Angeborns böcker tyckte jag var helt okej men vet att dom är väldigt populära bland kidsen :D, vi är en och tårar i havet är nog för lite äldre typ 11+ men bra och tänkvärda böcker.

Sen ska även Kryp-serien vara bra men den ska jag precis påbörja så där kan jag inte uttala mig personligen :)
Eh ja, det var några iaf :D
Hojta till om du vill att jag skickar över några trevliga instagramkonton för inspiration :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
783
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 977
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp