Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser för tillfället The selfish gene av Richard Dawkins. Jag älskar denna, tycker detta är så fruktansvärt intressant. :love: Efter första kapitlen var jag helt mindblown, haha!

Sedan läser jag Björnstad av Fredrik Backman! Jag fick dessutom uppföljaren Vi mot er i julklapp så jag har några väldigt trevliga lästimmar framför mig. :)
 
Jag har läst Anna Lihammers andra och tredje deckare, Än skyddar natten och När gryningen faller. Spännande och intressanta miljöer och intriger, fascinerande tidsperiod men en del lösa trådar och väl mycket upprepningar.

Nu är jag lite rådlös. Jag har fått ett vikariat som skolbibliotekarie vilket jag är superglad över men nu måste jag fokusera min läsning på barn- och ungdomsböcker. Mest för 9-12-åringar men man måste ju ha koll på böcker för ett stort spann läsare. Och böcker för olika syften och teman i undervisningen. Det är väl bara att köra igång, antar jag...

Tips? Gärna!!!

Vad kul! Jag är också bibliotekarie men jobbar inte inom yrket för tillfället. Det finns gott om bloggar som drivs av skolbibblos där du kan få en hel del tips, kolla också upp om det inte finns en samverkansgrupp i din kommun mellan de olika skolbiblioteken, brukar vara väldigt givande, skolbibblo kan ju bli lite ensamt ibland, vi brukade hjälpas åt kring olika teman, dela boklådor etc :)
 
Läser just nu första delen i Libba Brays The Diviners-serie. Inte riktigt fastnat än, vet inte om det beror på den lite påklistrade 1920-tals lingon som skaver lite.
 
Jag har börjat på Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin efter tips från min chef. Det är den första delen av tre deckare som utspelar sig i Hudiksvall. Den verkar helt ok! Men jag blev lite förvånad när jag läste på och såg att den tydligen tillhör genren Erotic Crime :o :D Och när jag sa det till chefen idag svarade han fnittrande att "Ja jag tyckte väl att det var lite väl snuskigt ibland!" :angel: :rofl::rofl::rofl:
 
Jag läste ut boken Der Not der Familie Caldera av Pausewang igår och mitt intryck av boken består. Antar att det är någon sorts social-realism typ.

Därefter lyssnade jag klart på andra delen av Elena Ferrante Neapel-serie, Die Geschichte eines neuen Namens. Jag är helt såld, så fängslande. Jag har ju sett böckern i diverse bokhandlar och de har inte intresserat mig alls, men oj vad bra de är! Har redan laddat ner tredje delen!

Imorse började vi (jag och äldsta sonen och hans skolkompis) lyssna på Nils Holgerssons underbara resa på väg till skolan. De var så fascinerade att de inte ville kliva ur bilen när vi kom fram! Jag hade bara laddat ner första kapitlet, för jag visste inte hur passande den var för dem (min son är 6,5 år). Nu har jag laddat ner alla delarna, så vi har tillräckligt att lyssna på i bilen ett tag!
 
Hur var den andra gången?

Inte lika spännande, för jag visste ju vad som skulle hända. Jag kunde koncentrera mig lite mer på personerna och deras relationer, som var något som jag verkligen uppskattade med boken. Det är inte så ofta jag läser om böcker nu för tiden men den här är så lång och göttig och dessutom var det mer än två år sen jag läste den för första gången.

Jag tänkte också på frågan som du ställde här i tråden för ett tag sedan:
Det där i slutet om att Jude hade hoppat ner från taket, och visst syftade det på händelsen i början när de hade nyårsfest och blev utelåsta på taket.

Jag hoppade över vissa delar som var för jobbiga att läsa:
det mesta som hände i klostret, samt allt med broder Luke och doktor Traynor

Jag fick samma känsla som sist, att trots eländet så var den inte så påfrestande att läsa som den skulle kunna vara, tack vare allt positivt med vänskap, kärlek, osv.
 
Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser. Först ut i mitt "mer svenska författare-projekt". Tyckte den var rätt bra, tills jag kom till slutet. Där föll den.

Sedan har jag lyssnat på två juliga engelska feelgood. Christmas at the beach café av Lucy Diamond. En kort, tämligen förutsägbar historia. Och nu senast The Parisian christmas bakeoff av Jenny Oliver. Den gör mig om inte annat väldigt sugen på att baka. :D

Nu är det dags för något svenskt igen.
 
Inte lika spännande, för jag visste ju vad som skulle hända. Jag kunde koncentrera mig lite mer på personerna och deras relationer, som var något som jag verkligen uppskattade med boken. Det är inte så ofta jag läser om böcker nu för tiden men den här är så lång och göttig och dessutom var det mer än två år sen jag läste den för första gången.

Jag tänkte också på frågan som du ställde här i tråden för ett tag sedan:
Det där i slutet om att Jude hade hoppat ner från taket, och visst syftade det på händelsen i början när de hade nyårsfest och blev utelåsta på taket.

Jag hoppade över vissa delar som var för jobbiga att läsa:
det mesta som hände i klostret, samt allt med broder Luke och doktor Traynor

Jag fick samma känsla som sist, att trots eländet så var den inte så påfrestande att läsa som den skulle kunna vara, tack vare allt positivt med vänskap, kärlek, osv.
Ok, tack! Jag missade den återkopplingen till händelsen i början.

Det du hoppade över var asjobbigt, framförallt det sista tyckte jag. Där var det väl lite över gränsen mot spekulativt våld.

Men kul att den höll för en läsning till.

Jag har just beställt Fire and fury :D
 
Jag lyssnade färdigt på Hannah Green and her unfeasibly mundane existence av Michael Marshall Smith imorse. Bokcirkelbok som jag verkligen inte trodde att jag skulle gilla, fantasy och grejer, ni vet - men det gjorde jag. Väldigt rolig och inte så svår att följa med i, vilket jag ibland upplever är problematiskt med fantasy.

Störde mig dock lite på uppläsaren - en karaktär var utan tvekan menad att vara brittisk, men lästes med mycket märklig amerikansk accent. Han som läste var väldigt teatralisk och sådär, så då kunde han ha kostat på sig en brittisk twist till just den rösten. Vissa brittiska ord funkar helt enkelt inte så himla bra på amerikanska ;)
 
Lyssnat på Kallocain av Karin Boye. Tyckte den var väldigt bra!

Om det är nog som har lika dålig koll på den som jag hade innan så är det en dystopi om en framtid i ”världsstaten”. Huvudpersonen arbetar i Kemistaden nr 4 och uppfinner ett sanningsserum för att det ska bli lättare att veta vilka ”medkamrater” som ör spioner eller dyl. Väldigt välskriven och intressant!
 
Jag har läst Anna Lihammers andra och tredje deckare, Än skyddar natten och När gryningen faller. Spännande och intressanta miljöer och intriger, fascinerande tidsperiod men en del lösa trådar och väl mycket upprepningar.

Nu är jag lite rådlös. Jag har fått ett vikariat som skolbibliotekarie vilket jag är superglad över men nu måste jag fokusera min läsning på barn- och ungdomsböcker. Mest för 9-12-åringar men man måste ju ha koll på böcker för ett stort spann läsare. Och böcker för olika syften och teman i undervisningen. Det är väl bara att köra igång, antar jag...

Tips? Gärna!!!

Oj vad roligt. :) Mats Strandbergs Monster-trilogi skulle jag personligen ha börjat med. Ålder 6-9, används ofta som skolläsning. Sen är jag personligen förtjust i böckerna som vinner Barnens romanpris/Barnradions bokpris, eftersom de röstas fram av - barn! Senaste åren har Bennys hemliga rapporter (typ starka vardagsbarn, finns nu en bok 2 också) och Ylvania (fantasy) vunnit.
 
Oj vad roligt. :) Mats Strandbergs Monster-trilogi skulle jag personligen ha börjat med. Ålder 6-9, används ofta som skolläsning. Sen är jag personligen förtjust i böckerna som vinner Barnens romanpris/Barnradions bokpris, eftersom de röstas fram av - barn! Senaste åren har Bennys hemliga rapporter (typ starka vardagsbarn, finns nu en bok 2 också) och Ylvania (fantasy) vunnit.

Men ÅH vilka bra tips! Tack snälla :love:
 
Vad kul! Jag är också bibliotekarie men jobbar inte inom yrket för tillfället. Det finns gott om bloggar som drivs av skolbibblos där du kan få en hel del tips, kolla också upp om det inte finns en samverkansgrupp i din kommun mellan de olika skolbiblioteken, brukar vara väldigt givande, skolbibblo kan ju bli lite ensamt ibland, vi brukade hjälpas åt kring olika teman, dela boklådor etc :)

Tack :)
Jag har hittat flera fina bloggar och även ett stafettkonto på instagram. Så himla inspirerad är jag!
 
Jag har läst Anna Lihammers andra och tredje deckare, Än skyddar natten och När gryningen faller. Spännande och intressanta miljöer och intriger, fascinerande tidsperiod men en del lösa trådar och väl mycket upprepningar.

Nu är jag lite rådlös. Jag har fått ett vikariat som skolbibliotekarie vilket jag är superglad över men nu måste jag fokusera min läsning på barn- och ungdomsböcker. Mest för 9-12-åringar men man måste ju ha koll på böcker för ett stort spann läsare. Och böcker för olika syften och teman i undervisningen. Det är väl bara att köra igång, antar jag...

Tips? Gärna!!!
Vilket roligt jobb! Är det du som jobbar som biblioteksassistent? I så fall har du kanske tillgång till digitala häftet från btj och kan hämta inspiration där?

På rak arm kan jag komma på Ishavspirater av Frida Nilsson och fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg för åldern 9-12 som verkar läsvärda.

Det finns flera bra instagramkonton om ungdomsböcker; barnensboktips är väldigt ambitiöst.
 
Karin Johannisson- Den sårade divan.
Intressant om den sk "kvinniga galenskapen"

Den började jag på för några år sedan och var jättepepp, men kroknade ganska snart pga tyckte den var väldigt svår, många fackord som jag inte förstod så jag hade svårt att få ihop sammanhanget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 210
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
784
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 977
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp