Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså Träskkungens dotter var verkligen en sån där bok som jag fastnar i! Intressant story, snyggt ihoppusslat med sagan om Dykungens dotter och tidvis så löjligt spännande. Jag gillade den verkligen!

Och efter allt jag läst om Ett jävla solsken i den här tråden så lyssnar jag just nu på den. Inser dock att det knte riktigt är min typ av bok, den är intressant och sådär (såklart! Mycket fascinerande person) men ja, jag kan liksom inte riktigt känna att det är något jag fastnar i och längtar efter att läsa. Men så är det iofs alltid med biografier för mig så vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig :o:)

Jag har också ofta svårt att ta till mig eller känna något engagemang för biografier men denna fångade mig. Tidsperioden, hennes person och engagemang. Svårt att förklara men jag tycker att Ester Blenda kändes så levande och det fanns sidor hos henne som jag på nåt sätt kan identifiera mig med.
 
Jag har också ofta svårt att ta till mig eller känna något engagemang för biografier men denna fångade mig. Tidsperioden, hennes person och engagemang. Svårt att förklara men jag tycker att Ester Blenda kändes så levande och det fanns sidor hos henne som jag på nåt sätt kan identifiera mig med.
Ja det är ju allt det du radar upp som fått mig intresserad av boken från början, just för att hon verkar ha varianten så fascinerande person :) Och det känns hoppfullt att du gillar boken iom att vi verkar ha liknande utgångsläge när det gäller biografier - så mer lite tur kanske det lossnar även för mig :)
 
Kör Victoria Benedictsson-tema nu, frustration och försök till frigörelse vid förra sekelskiftet. "Pengar" just för tillfället - 16:åring blir mer eller mindre ovilligt bortgift med äldre rik man, hennes instängdhet och försök att utveckla sig själv i en snäv social roll. Puh!
 
Jag har läst massor sedan sist men ska inte tråka ut er ;-) Skulle någon vara nyfiken finns det ju på bloggen, även om jag ligger 23 böcker efter där :angel:

Så jag svarar på trådens fråga, jag lyssnar på Nej och åter nej! av Nina Lykke - började imorse på väg till jobbet och den verkar mycket lovande. Som inbunden bok läser jag Stephen Frys Mythos, hans "re-telling" av de grekiska myterna som är både humoristisk och lojal till (mot?) originalet, så att säga. Som e-bok började jag på 1793 av Niklas Natt och Dag igår kväll, vilket jag inte borde ha gjort för jag ville fortsätta läsa alldeles för sent ;)
 
Jag fortsatte läsningen av Magisterium-serien (mot bättre vetande, jag är dålig på att avsluta serier när jag väl börjat :D) och den är himla lagom läsning. Spännande, enkel, tidvis rätt förutsägbar (som alla böcker av både Black och Clare tycker jag :angel: ), en del snott från Harry Potter och tja, en rätt ordinär ungdomsbok om magiker. :D
 
Karin Alvtegen "Skugga" som jag gillade mycket. Ingen deckare, jag undviker helst deckare och läser helst annat, det ger mig helt enkelt mer. Mycket spännande tyckte jag och jag väntade ivrigt på upplösningen.
 
Läser just nu fjärde boken i serien Prästdöttrarna. Vilka underbara böcker :love: kan inte släppa den men vill inte att det ska ta slut. Måste försöka hitta något liknande att stilla abstinensen med när denna boken är klar. De utspelar sig i Sverige i mitten på 1600-talet och följer en rad intressanta karaktärer. Rekomenderas :)

Om någon har tips på liknande historiska romaner tar jag tacksamt emot tips!
 
Om jag minns rätt hade jag precis börjat på Hetty's Farmhouse bakery (Cathy Bramley) sist jag rapporterade här. Den gillade jag inte speciellt mycket, kan inte riktigt sätta fingret på varför. Däremot upptäckte jag att den skulle ha läst efter Appelby Farm som jag precis lyssnat klart på nu. Den första spoilade den andra en del även om de är helt fristående. Har dessutom konstaterat att innan Appelby farm borde jag lyssnat på Ivy Lane eftersom samma sak hände nu igen. Men jag får helt enkelt leva med att ha tagit som i helt fel ordning. Att de slutar lyckligt är ju ingen överraskning.

Har också fortsatt med Anne på Grönkulla. Drömslottet och nu näst på tur Anne på Ingelside.

Som svensk författare fick det bli lite svensk kungahistoria i form av Herman Lindqvist. Vår dramatiska historia del 1 och 2 har jag hunnit med.
 
Läser just nu fjärde boken i serien Prästdöttrarna. Vilka underbara böcker :love: kan inte släppa den men vill inte att det ska ta slut. Måste försöka hitta något liknande att stilla abstinensen med när denna boken är klar. De utspelar sig i Sverige i mitten på 1600-talet och följer en rad intressanta karaktärer. Rekomenderas :)

Om någon har tips på liknande historiska romaner tar jag tacksamt emot tips!
Göran Redins Lövberga-serie om du inte läst den.
 
Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Jobbig, och nej jag tyckte inte om den alls. Huvudpersonen var alldeles för lik mig:o
 
1793 är helt fantastisk! 20% kvar, ungefär.

Lyssnar på Bara du av Ninni Schulman. Långsam än så länge men jag gillar det. Den är inte så lång, så jag antar att det, när det väl händer saker, kommer att bli riktigt intensivt.
 
Vi ska snart på semester och jag skulle vilja ha någon passande hörbok. Bör utspela sig i Provence/Cote d'Azur/Provencalska alperna... Helst ingen deckare och ingen kärleksroman. Gärna historisk!
 
Och så var det dags för en uppdatering av de senaste veckornas böcker :)

Colorado tävlar i Dubai av Helena Mansen (min ipad vägrar lägga till den där betoningen på e..). Kul med en hästbok som omväxling. Lättläst trevlig historia, hade allt varit bra om ens egna hästproblem magiskt skulle hitta sin lösning på samma sätt som i böckerna. Men det är charmen med dem också :)

I skydd av mörket av Stephen Booth. En i serien av samma författare, började läsa dem för flera år sen men bara glömt bort att fortsätta. Spännande historia, lugn brittisk deckare med lagom tempo och händelseförlopp som utveckas i sakta mak och där man inte fattar hur allt riktigt hängde ihop förrän i slutet. Läsvärd.

Nu ser du mig av S.J. Bolton. Spännande deckare som knyter till historien om Jack the Ripper. Väldigt spännade med flera intressanta vändningar i historien. Rätt rå däremot med väldigt ingående detaljer om vad som hänt offren. Annars bra!

I museets dolda vrår av Kate Atkinson. Lite udda och speciell historia om en dysfunktionell familj och släktens historia. Ganska underhållande och helt okej som kvällsläsning :)
 
Jag läste nyligen ut Miss Peregrins hem för besynnerliga barn. Kände mest ett "meh" efteråt. Den var okej som så, men rätt långsam, plus att jag inte gillar grabben storyn följer. Trots det lyckades den locka mig att vilja läsa de andra böckerna i serien.

Började sedan läsa The Handmaid's Tale. Den är bra hittills, även om jag inte kommit så långt ännu. Jag vill helst inte sträckläsa den, eftersom jag tittar på tv-serien och inte vill bli irriterad på alla detaljer som missas :p

Därför började jag med Mona Lisas Leende. Den är också bra hittills. Lättläst.
 
Jag har precis lyssnat klart på Vi är en av Sarah Crossan. Om tvillingarna Grace och Tipi som är förenade vid höften och delar underliv och ben. Så rörande, vacker och finstämd. Jag grät mycket men skrattade också.

Har läst mycket Spejarens lärling och Percy Jackson och kände att jag ville ha mer kvinnliga hjältar. Googlade "feministisk fantasy" och hittade Kristin Cashores De utvalda. Urk. Jag fick sluta läsa och fortsätter leta efter någon som klarar Bechdels test.

Annars har jag läst flera böcker för låg-och mellanstadiet med egensinniga, starka och väldigt fint skildrade flickor som huvudpersoner. Haj-Jenny, böckerna om Hedvig av Frida Nilsson och Den förskräckliga historien om Lilla Hon är några exempel.

Läser just nu superfina Stormhästen av Nick Garlick samt Judehatets svarta bok av Lorenz, Berg Eriksen och Harket.

Japp, jag har blivit en sån som läser många böcker samtidigt. Det trodde jag aldrig.

Tillägg: Jag ska ut i rabatterna nu med första delen av Warriors av Erin Hunter i lurarna.
 
@Sasse jag såg säsong 1 av Handmaid innan jag läste boken. Tyckte inte att de störde varann, var och en står på egna ben. Detaljerna i serien är så moderniserade, boken kom -85. Det gör att mycket skiljer.

Jag tyckte nog nästan att serien slog boken, faktiskt.
 
@Sasse jag såg säsong 1 av Handmaid innan jag läste boken. Tyckte inte att de störde varann, var och en står på egna ben. Detaljerna i serien är så moderniserade, boken kom -85. Det gör att mycket skiljer.

Jag tyckte nog nästan att serien slog boken, faktiskt.
Då kanske jag kan läsa boken utan att störa mig på serien, trots allt. :)



Har läst klart Mona Lisas Leende. Den började okej, men jag tyckte den blev tråkig mot slutet. Inte vad jag väntat mig.

Jag har abstinens nu. Vill läsa något riktigt bra, med starka karaktärer, spänning och/eller twister. Får ta och kolla vad biblioteket har att erbjuda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 650
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 943
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp