Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är klar med "Ett jävla solsken" en biografi om Ester Blenda Nordström. Av Fatima Bremmer.
Först var den rätt rörig för handlingen hoppade lite fram och tillbaka och eftersom jag lyssnar så var det lite störande. Men när väl handligen kom kronologiskt så blev det bättre. Klart intressant!

Jag gillar inte "låtsas" historiska böcker. Ska det va så ska det vara dokumentärt. Lyssnade nyligen på "Fallna kvinnor" av Eva F. Dahlgren och berättelserna går ihop lite vilket var intressant.
 
Nä AL var ju för helgonförklarad redan då. Men att ingen reagerade när hennes böcker kom?
Astrid Lindgren lånade rätt friskt från många olika källor, det finns en hel del likheter med Anne på Grönkulla och Pippi. Astrid själv har sagt att hon läste och älskade Anne på Grönkulla under sina ungdomsår. :D
Men Ett jävla solsken är uppsatt på listan på böcker som ska läsas i sommar, just nu finns det inget utrymme. :crazy:
 
Astrid Lindgren lånade rätt friskt från många olika källor, det finns en hel del likheter med Anne på Grönkulla och Pippi. Astrid själv har sagt att hon läste och älskade Anne på Grönkulla under sina ungdomsår. :D
Men Ett jävla solsken är uppsatt på listan på böcker som ska läsas i sommar, just nu finns det inget utrymme. :crazy:
Fast det är imte bara likheter, det är såpass att någon kunnat skriva en avhandling om det :D Men läs den! Och Käraste Herman om du hinner/orkar :up:
 
Nu lyssnar jag på "Swede Hollow" av Ola Larsmo. Otroligt spännande och intressant för den som gillar mer dokumentära böcker. Min enda tidigare kunskap om Amerika emmigranter har ju varit Utvandrarna i princip så denna bok var mycket intressant. Jag blev ju tvungen att uppdatera min kunskap om ämnet via Wikipedia och det tycker jag är ett gott betyg för den som gillar fakta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swede_Hollow,_Saint_Paul

Swede Hollow är jättebra, tycker jag och framförallt är Ola Larsmo en fantastisk skribent. Han lyfter fram individer och gör dem levande på ett sätt som jag tycker är ganska unikt.
 
Blev äntligen klar med Alkemistens dotter - vilket trams säger jag bara :o :D

Är även klar med När döden kom till Pemberley som, trots att jag uppenbarligen redan hade koll på handlingen, var väldigt trevlig alltså

Så just nu lyssnar jag på Före fallet som är intressant om än inget jag verklien fastnat i (ännu) samt läser Sköldpaddor hela vägen ner som också går trögt men som jag ändå gillar :)
 
Käraste Herman ligger på min lista!

Håller på med Hennes nya namn men tänder inte riktigt på Ferrante. Jag tycker inte det är dåligt heller, läsningen flyter på, men jag har nog lite svårt att förstå hajpen.
 
Jag läser just nu Drömfaktorn av Mikael Holmberg och gillar den mycket! Har även läst Halva liv (igen) av Mats Strandberg och gillade den lika mycket den här gången!
 
Har lyssnat på En annan Alice av Liane Moriarty. Tyckte den var sådär. Den hade kunnat var mycket bättre på det temat.

Flickan på den dansande hästen (Charlotte Dujardin). Inget litterärt mästerverk direkt, men ändå en intressant historia.

The Lemon Tree Café av Cathy Bramley. Ok slölyssning. Förutsägbart, men lagom för en oengagerad hjärna.

Nu lyssnar jag på Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson. Än så länge rätt värdelös, men jag ska lyssna klart.
 
Är klar med "Ett jävla solsken" en biografi om Ester Blenda Nordström. Av Fatima Bremmer.
Först var den rätt rörig för handlingen hoppade lite fram och tillbaka och eftersom jag lyssnar så var det lite störande. Men när väl handligen kom kronologiskt så blev det bättre. Klart intressant!

Jag gillar inte "låtsas" historiska böcker. Ska det va så ska det vara dokumentärt. Lyssnade nyligen på "Fallna kvinnor" av Eva F. Dahlgren och berättelserna går ihop lite vilket var intressant.

Hur lyssnar du på svenska böcker?
 
Först lyssnade jag på "Fattigfällan" av Charlotta von Zeigbergk och chockades över hur glest vårt skyddsnät visade sig vara. Bra och skrämmande. Sen råkade det bli "Gangsterprinsessan" av Helen Stommel Olsson och där fick personer hjälp med bostad, pengar och så vidare. Så där fanns det ett skyddsnät. Det kan ju vara så att det handlar om olika stadsdelsnämder och att det är olika i olika kommuner? Ja, det satte igång tankarna helt klart. Båda historiorna är ju baserade på verkliga händelser.
 
Har lyssnat på Före fallet - är det någon mer som läst eller lyssnat på den? Känner att jag vill diskutera den för den gjorde mig så sur.
allså jag gillade boken i början men fy vad irriterad och sur jag blev när hela tragedin förklaras med och beror på kvinnohat. Vilket jävla as rent utsagt och det känns så skrämmande att det lika gärna kunnat vara verklighet. Men det som stör mig mest är att folk generellt troligtvis inte kommer se det som kvinnohat utan att det är en ”rimlig” reaktion (eller ja, kanske inte kraschen då men resonemanget bakom) för att ha blivit nobbad. Så jag vet inte om jag egentligen är mest sur på verkligheten eller att boken bara var tillräckligt frustrerande i sig själv.
 
Under min påskledighet läste jag de här;

C893D73A-20E1-4324-AFC2-C0B8FFA2D019.jpeg


Båda väldigt bra, men åtminstone Norra Latin blev väldigt sönderhackad för mig, hade tjänat på att sträckläsas för att hålla spänningen uppe. Tyckte mycket om karaktärerna dock!

(Icke-flytet i läsningen berodde på stirrande på icke-fölande sto. Nu har hon fölat, jag har åter gott flyt, men ingen tid pga jobb igen. :meh: )
 
Har läst Till alla killar jag gillat som var helt okej men rätt barnslig på något sätt. Men stundtals väldigt gulligast småsöt.

Har även fastnat totalt i Träskkungens dotter så himla fascinerande och spännande och svår att lägga ifrån sig. Önskar jag kunde sträcklyssna på den (vilket jag, till min stora besvikelse, inte kaneftersom jag tydligen förväntas vara social vid måltider och annat :meh: :D). Ser iaf så mycket fram emot att fortsätta lyssna!
 
Har inte blivit så mycket lyssnat den här veckan som det brukar bli, men lite i alla fall.

Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson. Rekommenderas inte. Fullkomligt banal historia som inte gav mig någonting.

Conditional Love av Cathy Bramley. Helt i stil med de tidigare jag lyssnat på av henne. Lagom att lyssna på när man inte kan fokusera på boken till 100 % utan hör annat under tiden. Jag har precis börjat på en ny bok av henne, Hetty's Farmhouse Bakery. Jag är ju lite svag för böcker som inkluderar bakning. :laugh:

Anne på egen hand av LM Montgomery. Fjärde delen om Anne på Grönkulla. Nostalgi från barndomen. :love:
 
Har inte blivit så mycket lyssnat den här veckan som det brukar bli, men lite i alla fall.

Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson. Rekommenderas inte. Fullkomligt banal historia som inte gav mig någonting.

Conditional Love av Cathy Bramley. Helt i stil med de tidigare jag lyssnat på av henne. Lagom att lyssna på när man inte kan fokusera på boken till 100 % utan hör annat under tiden. Jag har precis börjat på en ny bok av henne, Hetty's Farmhouse Bakery. Jag är ju lite svag för böcker som inkluderar bakning. :laugh:

Anne på egen hand av LM Montgomery. Fjärde delen om Anne på Grönkulla. Nostalgi från barndomen. :love:
Jag glömde visst. Jag har även lyssnat på Britt-Marie var här. I början tyckte jag att den mest var tragisk, men den växte och tillslut tyckte jag rätt bra om den. Dock inte lika bra som Min mormor hälsar och säger förlåt.
 
Alltså Träskkungens dotter var verkligen en sån där bok som jag fastnar i! Intressant story, snyggt ihoppusslat med sagan om Dykungens dotter och tidvis så löjligt spännande. Jag gillade den verkligen!

Och efter allt jag läst om Ett jävla solsken i den här tråden så lyssnar jag just nu på den. Inser dock att det knte riktigt är min typ av bok, den är intressant och sådär (såklart! Mycket fascinerande person) men ja, jag kan liksom inte riktigt känna att det är något jag fastnar i och längtar efter att läsa. Men så är det iofs alltid med biografier för mig så vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig :o :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 656
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 170
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
780
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 953
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp