Vad pysslade hon med? Långt...

Boll

Trådstartare
Igår när jag skulle åka till ridhuset betedde sig Belle väldigt märkligt.
När vi hade lastat försökte hon lägga sig ner i transporten. Direkt hon kom in, innan vi stängt! :eek:
Jag lastade ur och hon var lugn, så jag lastade direkt igen stängde och åkte iväg. Efter en stund började det banka som sjutton i transporten, min kompis gick och kollade, men både Belle och kompisens häst stod på alla fyra benen. Belle var dock lite skärrad och blåste, men stod stilla.
nästan Framme vid ridhuset började det baka igen och när vi kom fram (tio minuters resa) var Belle totalt sjöblöt av svett. Det rann av henne.

Vi lastade av och Belle gick ganska lungt av vilket är ovanligt, hon brukar ha ganska bråttom ut efter att några år tidigare ha haft sällskap av ilsken geting i transporten, stackaren.
Vi har dock åkt mycket sedan dess och inget som liknar det här har någonsin hänt...

Väl ute var Belle helt lugn. Hon visade inte tecken på att ha ont och betedde sig inte annorlunda i ridhuset, utan var precis som vanligt. Jag red ganska lungt. Belle hade ju redan motionerat själv...:crazy:

När vi skulle åka hem igen var det inte utan att jag var riktigt nervös inför vad som skulle hända...

Belle går rakt in utan problem.
Men när luckan stängts försöker hon åter igen lägga sig ner.
Kompisens häst som står bredvid är kolugn.
Vi står stilla på plan mark och hästen försöker lägga sig. Jag begriper ingenting! :eek:
Hon är totalt okontaktbar.
Jag försöker prata lugnande, rycka i grimskaftet, ja till och med slå till henne :o för att få henne att "vakna upp" Ingenting hjälper.
Tillslut går jag ut ur transporten och stänger framdörren (knyter inte fast henne) för att hon inte ska få för sig att ta sig ut den vägen och för att jag inte ska komma till skada själv. Och så inväntar jag att hon ska lugna ner sig.
Efter någon/några minuter är det lungt, men Belle flåsar och har väldigt spänd blick, typ avskärmad...dimmig ( inte uppspärrade ögon)
Vi kör iväg, för hem måste vi ju.
Belle bankar ibland, men när vi kommer hem och ska lasta ur är hon lugn, men svettig. Har inte alls bråttom som hon brukar utan går raskt men inte mer än så. Mycket konstigt!

När hon ska lägga sig i transporten så viker sig inte benen på henne rakt ner, utan hon liksom trycker alla fyra benen mot ytterväggen och lägger hela sin tyngd mot mellanväggen. På mellanväggen är ett tydligt svettavtryck av hela hästen från hals till rumpa.

Jag fattar ingenting. Hon har aldrigt gjort såhär innan...

Vad kan det vara, någon som har en teori???

Hon och kompisens häst är goda vänner och Belle är dessutom ledare över henne så det har inget med den andra hästen att göra. De har dessutom åkt ihop förr.

// Anna
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

lite kolikvarning kanske?
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Men hon visade ju ingen tendens att vilja lägga sig utanför transporten. Där var hon precis som vanligt.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

min häst betedde sej lite underligt en dag, ville springa eller bara stå still men inte lägga sej, och vet. trodde att de kunde vara en känning av kolik.
han blev också mycket mer orolig i boxen och stallet men va relativt lugn ute men va endå lite stressad på nåt sätt.

dom verkar kunna reagera väldigt olika vid kolik.
hon kanske kände sej tryggare ute helt enkelt med mer utrymme och frisk luft?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Nej, det kan inte vara kolik hon hade. Hon betedde sig precis som vanligt, utom i transporten, även vid ridning. Pigg framåt och inte det minsta spänd. Inget fel på aptiten eller några som helst andra symtom på kolik.

Hon försökte inte lägga sig rakt ner heller, utan tog liksom spjärn med alla fyta mot ytterväggen och lade sig mot mellanväggen.


Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag tror absolut inte det var kolik.

// Anna
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Kanske kan det vara epilepsianfall, eftersom hon var okontaktbar också. En tanke bara.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Ja, det är ju en tanke... men, jag tror inte det är det heller. Hon blev ju likadan på både dit och hemresan. Det känns lite konstigt om hon skulle få epilepsianfall båda gångerna. Brukar man inte tugga fradga då också? Det gjorde hon inte.

// Anna
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

kanske va så att hon helt plötsligt blev bredåkare? de är vanligt att dom helt plötsligt inte vill stå trångt.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Ja, visst låter det lite som panik, men varför helt plötsligt bara sådär?
Och hon hade inte bråttom ut och var inte svår att få in...
Tänkte testa att hon får åka brett nästa gång, men transporten stod ju stilla när hon försökte lägga sig! Vi hade ju inte ens hunnit stänga den första gången hon tänkte lägga sig ner. Hon försökte inte heller ta sig ut varesig frammåt eller bakåt.
Jättekonstigt beteende...

// Anna
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

att din häst fått någon form av panik är väl självklart men det svåraste är att komma på varför. Jag gissar att hon är van att åka och att hon åkt med kompishästen förr?
Det behöver inte vara något fel utan bara att hon fått för sig att det var farligt just den här gången. Hon kan tex haft enmardröm.
Om det händer igen så byta plats på hästarna för det kan göra Bella får tänka om lite när hon åker och vissa hästar behöver såna ombyten för att stoppa ett felaktigt beteende. Det är ofta en liten förändring som ger såna här plötsliga reaktioner hos hästen.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Jag tror inte att dom behöver tugga fradga vid epilepsianfall. Vet en häst som drabbades i höstas och det var panikartat, men den hästen böjde huvudet bakåt och snodde runt runt. Det hände visst precis efter utlastning samt även i boxen vet jag. Hästen som var ett halvblod blev utdömd och är avlivad nu. Men som sagt, det behöver ju inte vara epilepsi på din häst.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Jag har två hästar som beter sej så, när man kör dem med mellanvägg (vilket man följaktligen inte gör!).
Båda åker utmärkt med väggen "åt sidan", båda är oerhört lättlastade, och när de har fått sådana panikattacker i transporten, har de varit, som du säger, okontaktbara i transporten, men helt lugna när de kommer ut.
Båda vill emellertid att man kör försiktigt i svängar, speciellt i vänstersväng.
Det kan alltså vara så att din häst, hastigt och inte så lustigt, blivit en "bredåkare".
Det kan ju ibland fungera med en transport med mjuk nederdel på mellanväggen.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Jag tror också din häst blev bredåkare i all hast. Varför det blir så här vet jag inte. Men jag har upplevt det med två hästar. Det var bara att acceptera. En löste sig med mjuk mellanvägg. Den andra var man tvungen att ställa väggen åt ena sidan. Det börjar ofta i en skarp vänstersväng. Så tappar hästen förtroendet för transporten. Den kan inte "bredda". Men den går in lika snällt som förut. Men kastar sig och får panik där inne. Jättejobbigt, jag vet. Men man måste "lyssna på hästarna", dom säger ju något när dom gör så här.
Beteendet går inte över om man inte gör något åt det. Lycka till med din häst.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Det behöver inte vara något fel utan bara att hon fått för sig att det var farligt just den här gången. Hon kan tex haft enmardröm.

vad menar du - mardröm? :confused:

att en häst försöker lägga sig är yttersta tecknet på panik. den känner sig så trängd att den inte vet vart den skall ta vägen. detta beteendet är reflexmässigt och instinktsmässigt - inte en medveten tanke hos hästen.

varför det sker i en viss situation är svårare att svara på. uppenbarligen upplevde hästen det helt plötsligt mkt jobbigt.

hästar är flyktdjur av naturen och därmed gillar de inte, naturligt, trånga utrymmen.

det spelar sällan roll att den åkt så tidigare - panik/klaustrofobi kan yttra sig mkt plötsligt oavsett.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

När hon ska lägga sig i transporten så viker sig inte benen på henne rakt ner, utan hon liksom trycker alla fyra benen mot ytterväggen och lägger hela sin tyngd mot mellanväggen. På mellanväggen är ett tydligt svettavtryck av hela hästen från hals till rumpa.


// Anna

Jag hade en häst förut som gjorde precis samma sak. Han var inte lättlastad för fem öre och det kunde ta timmar att få in honom i transporten. Men när han väl kommit in så stod han alltid stilla. Allt eftersom det gick lättare att lasta började han hålla på med underliga saker i transporten, som du beskrev så gjorde han likadant med att han la sig mot mellanväggen med alla fyra benen mot ytterväggen. Han la sig aldrig men det såg verkligen ut som om han var påväg att göra det. Dom gånger det var riktigt illa så var hela hästen vit av svett (det var en svart häst) och han var helt okontaktbar.
På grund av hans otur så åkte vi mycket fram och tillbaka hos veterinären som jag tror bidrog mycket till hans ångest att åka transport. Vi tävlade inte, delvis för att han inte gick att lasta men till veterinären måste man ju åka till. :cry:

Jag tror att beteendet är ångest relaterat. Jag tror så för att vi övade mycket på lastning, därför blev han allt lättare att lasta men blev då allt värre att köra. Jag har idag sålt den hästen så jag vet inte om han har problemen idag.

Du får hoppas på att det var en engångsföreteelse. Jag vet inte hur man skulle kunna "bota" det beteendet förutom att göra transporter så lite obehagliga som möjligt och att målet för resan inte alltid är ett stenhårt träningspass ;) Kanske är det nått sådannt som hästen kan förknippa transporten med??
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Har varit med om precis samma sak. Trodde först att det var kolik, men sen bredda vi väggen.

Har inga problem med det längre!!
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Ah! ruggigt likt vad som hände med min medryttarhäst för precis en vecka sedan när vi skulle på dressyrträning. . Kabom lät det bak i transporten och när jag tittade in satt han ner. Sedan fick min kusin kolla vad han höll på med och det visade sig att han försökte lägga sig ner i tranporten :eek:. Han har aldrig stökat i transporten och travhäst som han är har han åkt transport väldigft mycket

Trodde något var rikigt fel med honom först så vi fick lasta ur och kolla honom men vi hittade inget. Men, vi tänkte lite och kom fram till att vi skulle linda av honom lindor som han hade på sig. Sagt och gjort och sedan bytte vi plats på min kusins ponny och min medryttarhäst och då gick allt helt kanon. :bump: Så om du har lindor eller transportskydd så prova åka utan dem en gång.

Visst är det inte bra om de åker utan skydd men bättre det och att de står still än att de river transporten, göra sig och hästen bredvid illa.
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

Knapplån

Håller med dom som säger att hästen troligen blivit "bredåkare". Det kan verkligen komma plötsligt!
Vad är det för ras, hur stor är den?
 
Sv: Vad pysslade hon med? Långt...

KL

Precis som många andra säger vill hästen nog åka brett. Mitt sto gör precis likadant om mellanväggen är i. Innan jag fattade det! Gick hur bra som helst att lasta, sen när vi stängde fick hon panik. Bröt av mellanväggen till och med. Står helt kolugnt när hon får åka brett
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 679
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp