Bukefalos 28 år!

Vad säger man?

Sv: Vad säger man?

säg att hundarna måste åka bort, och säg till honom att ge dem en puss innan de åker..
 
Sv: Vad säger man?

säg att hundarna måste åka bort, och säg till honom att ge dem en puss innan de åker..

Lite rädd att det ska skapa framtida problem med att säga man ska åka bort, han kanske då tror man aldrig återkommer?
För det kommer de ju inte göra.
 
Sv: Vad säger man?

Jag har alltid talat om vad som kommer att hända och varför det händer och det har inte inneburit några problem vare sig just då, eller längre fram.
 
Sv: Vad säger man?

Jag har alltid talat om vad som kommer att hända och varför det händer och det har inte inneburit några problem vare sig just då, eller längre fram.

Jo jag vill ju berätta att de åker till himlen osv..

Lite problem är att jag vill berätta det som en ganska bra grej, men vet inte om jag kommer klara det utan att bryta ihop totalt inför han.. :cry:
Jag vill inte att han ska bli ledsen över det, utan mer se det som livets gång o att de leker o busar i himlan..
 
Sv: Vad säger man?

Små barn nöjer sej oftast med en enkel förklaring, krångla inte till det med en massa förklaringar hit och dit utan säg bara att hunden måste flytta! Men framför allt var ärlig, det tjänar man alltid på i längden!
 
Sv: Vad säger man?

Finns det ingen annan som kan berätta då?

Jag tror det jobbigaste för din son är att du blir så himla ledsen, inte att hunden ska avlivas. Hunden ska till hundhimlen och leka med alla andra hundar och äta massa korv! Jag tror reaktionen blir mer "Mamma varför är du så ledsen, *hund* ska ju till hundhimlen och få äta massa korv! Du vet ju hur mycket *hund* tycker om korv! (eller vad det nu är hunden tycker om..)
 
Sv: Vad säger man?

Jag har hamnat i en situation som gör det omöjligt att ha dem kvar :(

Det finns ingen annan som kan ta dem då om det är situationen det är fel på och inte hundarna?

Annars tycker jag att du har fått bra förslag på vad du kan säga. Sedan tror inte jag att det är så farligt om du blir ledsen. Ledsen blir man ju när någon försvinner det går väl att säga det, att det är ok att gråta för att man kommer sakna någon.
 
Sv: Vad säger man?

Det finns ingen annan som kan ta dem då om det är situationen det är fel på och inte hundarna?

Annars tycker jag att du har fått bra förslag på vad du kan säga. Sedan tror inte jag att det är så farligt om du blir ledsen. Ledsen blir man ju när någon försvinner det går väl att säga det, att det är ok att gråta för att man kommer sakna någon.

Eftersom hundarna är ganska gamla (14 resp.10 år) så är omplacering inte direkt något att fundera över, jag har frågat de jag känner och ingen kan/vill ta dem och att sätta ut dem på blocket känns inte som ett alternativ.:(
 
Sv: Vad säger man?

Jag tycker du ska förklara att djur, när de blir gamla, kan få ont och bli väldigt trötta i kroppen. Att de till slut åker till hundhimlen och att det är dags före era gamlingar att åka nu. Kanske inte riktigt hela sanningen i ditt läge, men jag tycker det är betydligt bättre än att säga att de ska flytta.
 
Sv: Vad säger man?

Var ärlig, barn tar detta betydligt bättre än vuxna och även små barn behöver lära sig att hantera döden.

Vi föds, vi dör, sånt är livet inget blir bättre av att vi försöker att skydda barnen från döden snarare tvärt om en dag upptäcker dom trots allt hur livet ser ut och då framför allt barn som växer upp i djurfamiljer.

Hade det vart mitt barn hade jag förklarat att hundarna nu ska dö och de kommer aldrig att komma tillbaka. Utefter det hade jag svarat på de frågor som uppkommit i samband med detta varken mer eller mindre.

Lycka till!!

Förresten måste jag säga att du fattar ett klokt beslut i ditt val att avliva dom om du ej kan ha dem kvar, det är hjärtskärande att se annonser ute på blocken på gamla hundar. Dom förtjänar bättre. *Kram*
 
Sv: Vad säger man?

Säg sanningen bara, på ett eller annat sätt.
Barn klarar döden bättre än vad vi gör.

Jag var inte gammal när min farmors hund skulle somna in,(jag var hos henne dagligen när mamma jobbade och hunden följde mig vart jag gick)
Jag visste mycket väl vad som skulle hända och kramade honom hejdå.
Sedan frågade jag farmor om han skulle få kopplet med sig till himlen och det skulle han få....då förklarade jag att om han då kommer flygande som ängel ska jag ta kopplet och dra ner honom på jorden igen.

Barn ser på saker på ett annat sätt än vi gör.
 
Sv: Vad säger man?

Små barn nöjer sej oftast med en enkel förklaring, krångla inte till det med en massa förklaringar hit och dit utan säg bara att hunden måste flytta! Men framför allt var ärlig, det tjänar man alltid på i längden!

Tucker du pratar lite emot dig själv här.
I ena andetaget säger du att man inte ska krångla till det, säga att hunden måste flytta, vilket faktiskt inte är sant.
I andra andetaget säger du att man ska vara ärlig.


TS
Har arbetat med detta en del i skolan, barn och döden, barn och sorg etc. och man ska alltid vara ärlig mot barnen och berätta precis vad som ska hända. Barn ska dessutom alltid få vara med på begravning, kan ha betydelse för barnet senare i livet, även om det inte kommer ihåg det.
Hade jag varit tre år så hade jag nog velat vara med när hunden begravits, kanske har det inte så stor betydelse då, men som sagt senare kan det ha det. Barn behöver få veta, rent konkret, vad som sker. Ser det att hunden ligger där, så vet de det, sedan kan man försöka förklara att det bara är skalet, att hunden nu är i himmelen etc.
Även om barnet inte i framtiden kommer komma ihåg att den har varit med under denna ceremoni, så får den det återberättat och det ÄR viktigt att även barn, oavsett ålder, får ta del av även denna bit av livet, vare sig det handlar om djur eller människor. Dessutom tar barn ofta det på ett helt annat sätt än vad vi vuxna gör.

Finns en bok som heter Farfar och lammen, som är en underbar bok. Den finns på flera begravningsbyrår att få, tror inte att den kostar något.
Handlar om en pojke som förlorar sin farfar och om hur man ska gå tillväga för att handskas med barn, döden och sorg.
Efter själva sagan är det även med faktabaserad text som kan vara nyttig att läsa, för både barn och vuxna.

Detta är mina åsikter och det jag tror på, sedan gör ju var och en som de vill, självklart.
Detta blev ett långt inlägg, har inte mycket annat för mig såhär dags.
 
Sv: Vad säger man?

Jo jag vill ju berätta att de åker till himlen osv..

Lite problem är att jag vill berätta det som en ganska bra grej, men vet inte om jag kommer klara det utan att bryta ihop totalt inför han.. :cry:
Jag vill inte att han ska bli ledsen över det, utan mer se det som livets gång o att de leker o busar i himlan..

Men tror du på det där själv? :crazy:

Alltså helt seriöst, tror hundägare (här verkar det vara samtliga) att det hoppar omkring hundar uppe bland molnen och käkar korv?

Vilka vanföreställningar vill man ge sina barn :crazy: ?

Jag minns skräckkänslan i magen när jag satt på ett charterflyg bredvid en barnfamilj och barnen tittade ut genom fönstret hela tiden för att se om de fick syn på sin hamster eller mormors katt :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger man?

När min sambos systerdotter var tre (nu fyra) tog de bort ena katten (16 år gammal). Jag vet inte exakt hur de sa men det hon fick veta var att Skuggan är gammal, är trött och ska somna in.
Inget mer med det, dagen efter när hon var här berättade hon med allvarlig min att Skuggis blev gammal och trött och nu är han död.

Jag tror att döden är så lugn och rofylld och icke-ångestladdad som vi vuxna gör det. Jag skulle inte hitta på något om att hunden bor på landet och jagar kaniner, då får man bara massa följdfrågor typ "kan vi åka och hälsa på".
Personligen har jag haft husdjur sedan före jag föddes, under min uppväxt har över tjugo djur dött (allt från hundar, hästar, marsvin, kaniner, hamstrar och akvariefiskar) och aldrig någonsin har jag hört annat än att de just, dött.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
642
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 268
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 015
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp