Bukefalos 28 år!

Vad säger man?

Sv: Vad säger man?

Lägger du fram det så för din son så är det ju inte konstigt ifall han reagerar som du säger.

I alla fall jag skulle förklarar VARFÖR också, och även tala om att veterinären gör rätt.
Men det är ju jag det.

I mitt fall är sonen 3,5 år och jag tycker inte jag ska krångla till det med att berätta att vererinären ska avliva dem, utan jag tycker det räcker bra med att gamla hundar dör.

Vill inte ha ska få en negativ syn på veterinären genom att säga att han dödat hans hundar..
Tycker inte heller jag skulle behöva berätta att någon dör på sjukhus, han kommer ju med tiden få veta såna saker, men just nu känns det som det skulle skrämma honom mer än göra honom gott.
 
Sv: Vad säger man?

Nu hoppas jag det dröjer innan någon av våra djur måste avlivas och skulle det hända idag skulle han inte ens märka det. Och jag hoppas att när den dagen kommer (då kommer han nog dessutom vara äldre än 3½ år) så är jag inte så ledsen att jag bryter ihop utan kan säga till honom att katten är sjuk/gammal och ska få åka till veterinären och få en spruta så att han somnar och hamnar i katthimlen.
Det är en himla skillnad att säga det och behålla lugnet eller helt bryta ihop och ligga i fosterställning och gråta så man inte kan andas.

Förstår du skillnaden på vad som blir jobbigt för barnet även fast det är samma sak man säger? Jag vill inte ha ett barn som går runt och är rädd för döden och att alla ska dö. Utan det är något som alla gör när man blir gammal och det är inte obehagligt eller gör ont.
 
Sv: Vad säger man?

Jag håller med. Det kan räcka med att barnet får veta att det är dags för "gamlingarna" att lämna jordelivet. Gör det så enkelt som möjligt.
 
Sv: Vad säger man?

Nu hoppas jag det dröjer innan någon av våra djur måste avlivas och skulle det hända idag skulle han inte ens märka det. Och jag hoppas att när den dagen kommer (då kommer han nog dessutom vara äldre än 3½ år) så är jag inte så ledsen att jag bryter ihop utan kan säga till honom att katten är sjuk/gammal och ska få åka till veterinären och få en spruta så att han somnar och hamnar i katthimlen.
Det är en himla skillnad att säga det och behålla lugnet eller helt bryta ihop och ligga i fosterställning och gråta så man inte kan andas.

Förstår du skillnaden på vad som blir jobbigt för barnet även fast det är samma sak man säger? Jag vill inte ha ett barn som går runt och är rädd för döden och att alla ska dö. Utan det är något som alla gör när man blir gammal och det är inte obehagligt eller gör ont.

Ok, så det finns inget mellanting mellan att vara samlad och tala om något och ligga i fosterställning och gråta så man inte kan andas och tala om något?

Jag håller med, man behöver inte säga allt, men att prata om döden är inte något farligt och om man säger att djuret ska till veterinär och somna in bör man även säga något om en veterinärs arbetsuppgifter, om man inte gjort det förut. Säger man inget om vart djuret ska utan att det bara ska somna in så behöver man ju inte berätta något mer ifall barnet inte frågar. Men om din son frågar, vad säger du då?

Jag har inte sagt att humelibumlan ska berätta en hel historia, men jag tycker att hon ska vara ärlig och säga att hundarna ska somna in för att de är gamla och jag tycker att hon ska berätta det själv, även om hon är ledsen och gråter. Jag tycker också att han ska få vara med när hundarna begravs/sprids för vinden. Just för att barn klarar av det här mycket bättre än vuxna- och för att det är fullständigt naturligt att djur dör.

Att säga att djuret ska till veterinär och få en spruta och sedan inte hjälpa barnet mer genom att förklara vad som händer tycker jag är rent av elakt. Säger man en sån sak och sedan inte går vidare och förklarar så sår man både spruträdsla och rädsla för att veterinär/läkare. Och det är i mina ögon aningens onödigt, om man säger så.

Om man tror på himlen för djur så kan man visst säga det också, det är upp till hur man tror. När mina pojkars pappa dog använde jag det för att det var ett sätt att förklara, men då var de dryga 2 och 3,5 år gamla. Ganska fort lärde de sig att det där med himlen är något man säger och jag skulle aldrig driva på att sitta och titta i himlen efter djur eller människor. Det såddes ett litet frö när jag berättade om himlen och vi har pratat mängder om döden och liknande efter det. Dessutom har jag alltid varit ärlig.
 
Sv: Vad säger man?

I mitt fall är sonen 3,5 år och jag tycker inte jag ska krångla till det med att berätta att vererinären ska avliva dem, utan jag tycker det räcker bra med att gamla hundar dör.

Vill inte ha ska få en negativ syn på veterinären genom att säga att han dödat hans hundar..
Tycker inte heller jag skulle behöva berätta att någon dör på sjukhus, han kommer ju med tiden få veta såna saker, men just nu känns det som det skulle skrämma honom mer än göra honom gott.

Jag har inte sagt att du ska säga det. Men säger du just att de ska avlivas hos veterinär så måste du också ge en lä'ngre förklaring. Säger du att gamla hundar dör så behöver du bara förklara ifall han frågar. Och i vilket fall som helst så börjar han bli mogen för dödpratet. Men var sak har sin tid och man behöver inte ta allt på en gång. Det har jag aldrig påstått.
 
Sv: Vad säger man?

Jag tycker att det räker att man säger att det är dags för hunden att dö, samt vad det innebär att vara död. Man känner inget, kan inte vakna osv.

Sen svarar man ärligt på frågor som barnet har utifrån detta om det nu blir några mer frågor.

Skulle barnet fråga hur hunden dör tycker jag att man ska tala om det, vet avlivar för att djuret är gamalt och inte orkar leva längre. Man gör så med djur.

Om barnet frågar vart djuren kommer sedan tycker jag att det är upp till varje familj att själv bestämma hur de vill göra. Personligen har vi sakt att de är döda och förklarat döden barnen har alltid varit med och grävt ner och det tror jag är bra. Sen om man vill och tror det kan man väl säga att man tror att själen åker upp i himlen. Detta är varken fel eller rätt, alla har rätt till sin tro och ingen av oss kan väl egentlig avgöra hur det verkligen är.
 
Sv: Vad säger man?

Håller med med dig i det mesta i ditt resonemang

Jag håller med, man behöver inte säga allt, men att prata om döden är inte något farligt och om man säger att djuret ska till veterinär och somna in bör man även säga något om en veterinärs arbetsuppgifter, om man inte gjort det förut. Säger man inget om vart djuret ska utan att det bara ska somna in så behöver man ju inte berätta något mer ifall barnet inte frågar. Men om din son frågar, vad säger du då?


Men att använda ord som somna när djuret ska dö är inte bra. Man sover inte när man är död. Dessa begrepp är det mycket noga med att inte blanda ihop för barn. Somna och död är två vitt skilda begrepp. Kan få mycket jobbiga konsevenser i framtiden annars.
 
Sv: Vad säger man?

Håller med med dig i det mesta i ditt resonemang




Men att använda ord som somna när djuret ska dö är inte bra. Man sover inte när man är död. Dessa begrepp är det mycket noga med att inte blanda ihop för barn. Somna och död är två vitt skilda begrepp. Kan få mycket jobbiga konsevenser i framtiden annars.

Jag håller med, men det var ordet som användes här. Själv använder jag död, dör, dödas, avlivas osv, men så är jag ju en lite....grym människa:angel:

Somna in är dock ett ord som används för människor rätt ofta så man kanske kan förklara att somna in är död och somna är sova. Egentligen spelar det inte så stor roll vad man säger, bara man är beredd p åatt även förklara det man säger.
 
Sv: Vad säger man?

Jag är känlsig när det gäller uttryck i samband med döden då jag jobbat nära döden och sett vilka kosekvenser det kan ge barnen i frmatiden.

Ord som gå bort, somna och liknande är tabu för mig när det gäller död. Död är helt enkelt död. Inget som blir enklare av att man förfinar det med "lättare" ord.
 
Sv: Vad säger man?

Jag har inte sagt att du ska säga det. Men säger du just att de ska avlivas hos veterinär så måste du också ge en lä'ngre förklaring. Säger du att gamla hundar dör så behöver du bara förklara ifall han frågar. Och i vilket fall som helst så börjar han bli mogen för dödpratet. Men var sak har sin tid och man behöver inte ta allt på en gång. Det har jag aldrig påstått.

Jag menade inte att du sagt något all :)
Vi får väl se om han frågar o i såfall vad han frågar..
 
Sv: Vad säger man?

*kl*
Jag har nu berättat att våra hundar är gamla o att de snart kommer dö o själen kommer få flyga till himlen.
Jag vill göra det lite förebyggande så han hinner vänja sig vid att de inte kommer vara kvar.

Han blev lite ledsen, för han vill leka med hundarna, frågade om vi kunde köpa ett lejon (!) istället.

Och nu när han blev hämtad av sin pappas tjej så berättade han för henne vad hunden hette och att hans själ snart kommer flyga till himelen. :love:
Tycker det verkar som han tog det bra.. och när dagen kommer o mamma är ledsen känns det lättare förklara att jag saknar dem..
 
Sv: Vad säger man?

Mina tre barn har alltid fått höra sanningen när dom var små(nu är dom vuxna),att djuret ska avlivas (eller dött själv av ålderdom) för att det är sjukt eller gammalt!
Sen att det ska begravas,vissa djur är ej begravda,men då har dom/vi gjort en liten plats med ett kors/blomma på tomten! (vi har inga ceremonier nu när dom är vuxna,men som små)
Har aldrig varit några problem!

Däremot så var inte min sambos barn vana vid djur när vi träffades..så när katten skulle avlivas,så sa sambon till sina pojkar,att den skulle bli stallkatt..i det läget stog mina barn och såg ut som fågelholkar över hans lögn..
Det tog nåt år,sen sa väl mina barn till pjkarna om vad som hänt med katten..

Så något år efter när vi skulle ta bort gamla hunden,då sa jag till sambon,att säg nu inte att det ska bli en stallhund,utan säg sanningen!

Vad jag märkt,är att mina barn reagerar på när föräldrar ljuger för sina barn om avlivning av djur,och det har dom gjort i flera år!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 015
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 280
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 763
Utrustning Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför...
Svar
12
· Visningar
760
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp