Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Yrja

Trådstartare
Alla bilder är tagna på väster bakhov. Vad ser ni på dessa bilder? Behöver jag komplimera med andra bilder? Exvis. där man ser med av hästen, en annan vinkel eller liknande.

Vbl, 10 år. Varit ridhäst i 5 år, innan dess travhäst.

FRAMIFRÅN
hov1.jpg


BAKIFRÅN
hov2.jpg


OVANIFRÅN
hov3.jpg


INSIDA
hov4.jpg


UTSIDA
hov5.jpg
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag tycker hoven ser skev ut, eller är det bara jag? :S sliter skon ojämt?
Ränderna på hovväggen är inte raka.
Enligt mig är tån för lång och hoven har flytit ut, det ser man på första bilden. Trakterna kan vara för höga.
Annars ser hovkvalitén ut att vara fin :)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Kotan är utåt roterad, vad som ska göras? Det får du fråga forumets hovisar om.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

sliter skon ojämt?
Där snuddade du vid ngt. Men jag skriver inte mer än, jag vill ha oberoende åsikter och kunskap först. Gärna hur hoven ser ut, varför, bra/dåligt? och hur det ska åtgärdas om det inte ska se ut så. Vad är fel, vad är rätt? Vad ser ni, hur tänker ni?

Jag är själv inte riktigt klar i detta så dela gärna mer er. Ingen kommer att dömmas utefter vad han eller hon säger, har rätt eller fel i. Jag söker kunskap! :bow:
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag brukar inte vilja kommentera utifrån bara bilder, men rent generellt vill jag säga att det ser snett och vint ut, insidan ser klart högre ut. Hoven har en kraftig rand ca 1½cm nedanför kronranden och en "midja" nedanför den vilket gör att det åtminstone ser ut som att hoven är utfluten.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Förklara gärna! :)

Titta på bilderna framifrån och bakifrån, titta inte på hoven utan ovanför på kotan. Tycker du att kotan ligger ovanför hoven, eller var tycker du att den befinner sig?

Insidan är högre, detta brukar ge en utåt roterad kota vilket det har gjort i ditt fall. Men det finns mer på den här hoven som behöver åtgärdas, den som emindy kallar midja beror på ojämn belastning och jag tro inte att det enbart sträcker sig till en för hög insida. Därför kan säkert den person som arbetar med hovar svara dig bättre än det här.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Har du röntgat dessa hovar??? Det ser klart misstänkt ut som fång.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Kan inte tillräckligt om hovar för att uttala mig, mer än att det är snett och vint. Men orsak, verkan och åtgärd lämnar jag därhän.

Men jag bara måste få säga: Vilka häftiga vita tecken!! :love:
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Min häst ser ungefär lika dan ut. INsidan på hoven är väldigt skev om man inte håller efter den. Men hon är inte ballföskjuten som din häst ser ut att vara???

Man ser tydligt hur dom sliter på hoven och hur dom landar i den tuffa träningen. Rätt vanligt på travhästarna.

Breddar din häst eller är den trång när hon travar?
Min är jätte trång. Lite sär av hennes hovvinkel. Kan sätta in en bild sen. NU ser dom ännu värre ut då hon gått utan skor en månad...
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Har exakt likadan midja på min fånghästs hovar. Efter fånganfallet i våras.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Tänkte på en annan sak. Den lite udda teckningen på framsidan av kotleden. Är den medfödd eller beror det på en gammal skada? (Ärr?)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag är verkligen ingen expert men jag tycker den ser ojämn ut. Högre på insidan, ojämnt sliten (den sliter yttersidan mer). Annars tycker jag hovkvaliteten och hovvinkeln ser bra ut (längden). :smirk:

Det handlar nog mer om hästens benställning än om själva hoven, det vore bra med en helhetsbild bakifrån. Kanske är den hjulbent bak?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Han ser ut att slita ruskigt ojämnt! Jag har sett barfota hästar slita ojämnt men aldrig skodda hästar? :confused:
Ser även ut som hoven är skadad på något sätt både baktill och framtill..ser ut som om den skulle behöva slippa skor ngr år för att hinna få nya hovar som växer ut!
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Tycker att det ser ut som fång, borde veta var tvungen att avliva min för hon fick kronisk fång..
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

*KL* Ang fång, så lite OT, men jag har aldrig sett karakteristiska fånghovar BAK? Bara nyfiken alltså, men det kan 'bli det' bak med?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

jag skulle gissa på att hästen roterar hovarna utåt? och skorna därför slits mer på yttersidan.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ja det var bl a min tanke, men man törs ju inte skriva det eftersom risken är väl att man återigen blir idiotförklarad.

Ha ha,,,, i så fall är vi två som blir idiotförklarade för jag är helt bestämt inne på den linjen oxå.

Tyvärr så ser man förutom dom "klassiska" fångränderna (som lätt kan förväxlas för ett ovant öga med sk foderränder) början till separeration i vägghornet i tådel ca en cm under kronranden samt även påbörjan i traktdelen.

Separartion av vägghornet är ett ytterst alvarligt tecken på att ngt mer än utfluten hov, felverkad hov ex ex är det grundläggande traumat.

Är inte fång den utlösande faktorn till dessa hovar enligt bilderna så ska i alla fall jag avsluta mitt yrke som hovis.

Det är bråttom nu snälla T.S. ta fort som fasen och åk in till en klinik för klinisk kontroll i stället för att här be om svar.
Återkom gärna senare med röntgenbilder och Veterinärt utlåtande..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 629
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 968
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp