Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Inte behöver fång visa sig på alla fyra hovar!!! Totalt fel!!!


(Foder och förgiftnings)Fång påverkar hela hästen, inklusive alla 4 hovarna. Grunden till fång är att det (av olika anledningar beroende på om det är foder eller förgiftningsfång) frisläpps toxiner (gifter) ut i hästens blod. (Undantaget belastningsfång). Dvs HELA hästen dit blod når är strikt sett påverkad vid fång. Att hovarna drabbas hårdast är för att de är långt från hjärtat (blodet cirkulerar långsammare). Toxinerna frisläpps från blodet och man får en inflammation och skada i den känsliga vävnaden i hoven. På alla fyra hovarna.

Däremot behöver SYMPTOM inte uppträda på alla fyra hovarna. Inflammation ger sig så småningom, kruxet är skadan den kan göra i lameller osv, eftersom hovbenet så att säga 'hänger fritt' i hoven. Försvagas omgivande vävnad för mycket så kan hovbenet sjunka och/eller rotera från sitt normala läge (och i extremfallet gå igenom sulan, då inget 'håller emot').

Eftersom hästar bär 2/3 av sin vikt på frambenen och således framhovarna så ger det oftast kraftigast symptom fram.

Så HELA hästen och def alla fyra hovarna påverkas av fång, däremot kan SYMPTOMEN visa sig på enbart framhovarna (eller vad gäller belastningsfång - på en hov allena, belastningsfång påverkar inte hela hästen heller)

Så ni har rätt båda två, men ni talar om olika saker, fång resp fångsymptom.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Finns det som kan misstänkas som fångrand på hoven även på de andra hovarna?
Har du inte märk några symtom från hovarna för ca 2 månader sedan? Eller då randen kan tänkas bildats.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ja fång är de då inte. Då skulle väldigt många hästar ha de i så fall. Väldigt stor del av de travare ja sett har sett ut liknande på bakföterna
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

min häst har då INTE fång alla fall o ser ut sådär. insidan på bakfötterna är "böjd" inåt. Inte ända uppifrån utan en bit från marken. har tyvärr inte haft möjlighet att fota ännu. så krabbit att lägga upp bilden...
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ja fång är de då inte. Då skulle väldigt många hästar ha de i så fall. Väldigt stor del av de travare ja sett har sett ut liknande på bakföterna


Eftersom coari skrev:
Är inte fång den utlösande faktorn till dessa hovar enligt bilderna så ska i alla fall jag avsluta mitt yrke som hovis.

Så börjar jag tycka det skulle vara VÄLDIGT intressant att verkligen VETA om hästen har haft fång eller ej ;)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Fång uppträder alltid på alla fyra hovarna, beroende på viken typ av fångrelaterad utlösande faktor som föreligger så avspeglar sig utifrån historiken och den enskilda individens extriör den kliniska undersökningen sig olika på fram och bak utifrån trauma.

Till Coari och AW
Jag är med på att alla hovarna påverkas men undrar lite vad man kan dra för slutsats om det sedan bara syns i bakhovarna? Min häst hade breddad lamellrand i båda bak. Lite svagt i den ena och mer i den andra. Kan det vara belastningsfång i stället för foderfång eller kan det vara så att hon belastar ena bakhoven mer/fel och det på något sätt har blivit en kombination av båda fångtyperna?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Till Coari och AW
Jag är med på att alla hovarna påverkas men undrar lite vad man kan dra för slutsats om det sedan bara syns i bakhovarna? Min häst hade breddad lamellrand i båda bak. Lite svagt i den ena och mer i den andra. Kan det vara belastningsfång i stället för foderfång eller kan det vara så att hon belastar ena bakhoven mer/fel och det på något sätt har blivit en kombination av båda fångtyperna?

Breddad lamellrand/blödningar i lamellranden/etc kan de ju få av andra orsaker än av fång.

Jag är ingen expert - alls, men har og inte ens hört om att foder/förgiftningsfång enbart skulle visa sig i bakhovarna?

Utan jag skulle mer tro på belastningsrelaterade orsaker till breddningen av lamellranden. Är hästen lång i tårna/har varit lång i tårna?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag kan kika på de andra hovarna. Kan ta bilder också. Ang hur han varit tar jag när jag sätter in fler bilder. Vill har lite mer från er först.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Breddad lamellrand/blödningar i lamellranden/etc kan de ju få av andra orsaker än av fång.

Jag är ingen expert - alls, men har og inte ens hört om att foder/förgiftningsfång enbart skulle visa sig i bakhovarna?

Utan jag skulle mer tro på belastningsrelaterade orsaker till breddningen av lamellranden. Är hästen lång i tårna/har varit lång i tårna?

Ursäkta lite trådkapning. Hoppas att det är OK.
Jag är lite fundersam över detta med min häst och har skrivit en del i andra trådar. Det är samma häst jag pratar om hela tiden. Jag har naturligtvis fått olika svar och vet att det inte är så konstigt att alla tror olika. Jag vet andra som har pratat med vet om detta med fång i ena bakhoven och fått till svar att det kan vara så. Då menar jag att det bara syns i en hov. Jag förstår att alla påverkas. Andra menar att det inte kan det. En av anledningarna till att jag undrar är att jag har hört att flera andra som har haft samma hovslagare som jag hade tidigare har fått halta hästar antagligen pga av skoningen. Det är därför jag undrar över ev felbelastning. Jag bytte hovslagare direkt till en med lång erfarenhet av bla fånghästar. När han hade skott tre av hovarna frågade han om hon verkligen hade haft fång men sedan upptäckte han det i den fjärde hoven dvs ena bakhoven. Ett av mina problem är att jag inte märkte när hon hade själva fånganfallet. Jag tror att AW har svarat mig en gång tidigare att det är inte säkert att man märker det. Hur som helst så måste det ha varit ganska långt före min nya hovslagare kom så det hade kanske redan växt bort? När han kom första gången reagerade han på att hon hade låga trakter. Men han är nog ganska säker på att hon har haft fång.I morgon ska han sko om henne för tredje gången. Hon mår nu bra och går på begränsat bete och rids varje dag men jag skulle gärna vilja veta vad som utlöste allting någon gång i höstas. Jag har i och för sig insett att jag nog aldrig får det men slutar nog aldrig att funderar över det elller oroa mig för att det kommer tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Eftersom coari skrev:
Är inte fång den utlösande faktorn till dessa hovar enligt bilderna så ska i alla fall jag avsluta mitt yrke som hovis.

Så börjar jag tycka det skulle vara VÄLDIGT intressant att verkligen VETA om hästen har haft fång eller ej ;)


Ha ha,,, nu börjar det bli riktigt spännande.

Jag tror jag det vad du hoppas på. :p

Jag ger mig inte förän det precenteras röntgenbilder på dessa hovar som bevisar att hovbenet inte har ett förändrat läge.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Breddad lamellrand/blödningar i lamellranden/etc kan de ju få av andra orsaker än av fång.

Jag är ingen expert - alls, men har og inte ens hört om att foder/förgiftningsfång enbart skulle visa sig i bakhovarna?

Utan jag skulle mer tro på belastningsrelaterade orsaker till breddningen av lamellranden. Är hästen lång i tårna/har varit lång i tårna?

Hur uppkommer breddad lamellrand utan att fång är det utlösande traumat??

Blödningar i lamellranden har jag dock sett utifrån annan trauma typ bottenverkade hovar eller genom "tjopp tjopp" verkade hovar med klinga.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Tack,, då slapp jag dra hela den grundläggande baskunskapen avseende fång.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Hur uppkommer breddad lamellrand utan att fång är det utlösande traumat??

Blödningar i lamellranden har jag dock sett utifrån annan trauma typ bottenverkade hovar eller genom "tjopp tjopp" verkade hovar med klinga.

Vad menar du med bottenverkade hovar? Går det att förklara så att någon som inte är hovslagare förstår så gör gärna det.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

tycker den ser sned ut? Alltså lägre på ena sidan.
Och så ser det ut som fångränder,eller är jag helt fel ute? Ser ut å va relativt färskt också, eftersom dom sitter precis under kronranden.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Nej min häst har då aldrig haft de o inte dom andra ja träffat heller. Har fotat hennes fötter nu o ska sätta in dom snart.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Herrejösses vad snett o vint:crazy:

Den behöver ju korrigeras av ngn skicklig hovis.

Har den haft Fång?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag följer med spänning denna tråden!
Hoppas på fler svar snart!
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Berätta mer! :bow: Varför, vad kan man göra?


Det vi har gjort på min häst (också travare, aldrig travtränad, sliter yttersidan) är att min hovslagare verkar hovarna så raka de bara går att få, och sedan har han satt på guldskor(vet inte vad de heter, men de är stenhårda, går typ inte att slita) och TVINGAT hoven att bli rak, i stort sett. Ska försöka förklara mer: Vad man kan göra (som hovslagaren tipsade om) var att antingen så svetsar man på tre punkter med hårdmetall på yttersidan av skon, eller så borrar man två extra broddhål (så de finns tre) och sätter i blindbrodd, och byter sedan efter hand de slits.
Hans teori är alltså (iomed att min häst är rak i skelettet, och "bara" har varit felverkad VÄLDIGT länge) att man ska "tvinga" hoven till ett rakt läge.
Hovarna kommer ju aldrig bli raka om hon fortsätter att slita skon snett. Detta är tyvärr något som vi troligtvis kommer behöva fortsätta med så länge vi har henne, och kanske efter det med.


Ska ta kort på hennes hovar (och skor) så du kan få se!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Lite fel väg att gå tycker jag... en häst som inte har någon exteriör defekt men ändå nöter utsidorna till den grad du beskriver skulle jag ta till veterinär i första hand. Ett ömmande bakknä brukar ge precis detta symtom - nöter ner utsidorna enormt (även trakterna) och gör man inget åt det så till sist har man en skev hov. Att bara bromsa det förloppet löser inget av problemen.
Nu behöver det inte vara ett bakknä just i detta fallet men jag tog det som ett exempel.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

hon veterinärbesiktades när vi köpte henne, utan anmärkning.
just min hästs fel var att hon gått utan skor och slitit och när skorna sattes på så rätade de inte upp hoven, och så har det fortsatt ända tills vi köpte henne.

TS häst kanske har någon skada, det vet jag tyvärr inte, men jag beskrev ett sätt som fungerar på min (friska ;)) häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 725
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 248
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 430
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 752
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp