Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

många travhästar är skeva just på v bak .. utåt bruten i kota.sliter utsida hårt. men i statisk belastning står den på insida därav en starkare och växande insida. det ser faktiskt ut som om du bytit hovslagare för 3 mån sen som försöker att korrigera upp vinklarna.eller så laborerar din hovis med vinkl. och därav timglas form på hov..
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

*KL* Ang fång, så lite OT, men jag har aldrig sett karakteristiska fånghovar BAK? Bara nyfiken alltså, men det kan 'bli det' bak med?

Fång uppträder alltid på alla fyra hovarna, beroende på viken typ av fångrelaterad utlösande faktor som föreligger så avspeglar sig utifrån historiken och den enskilda individens extriör den kliniska undersökningen sig olika på fram och bak utifrån trauma.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

många travhästar är skeva just på v bak .. utåt bruten i kota.sliter utsida hårt. men i statisk belastning står den på insida därav en starkare och växande insida. det ser faktiskt ut som om du bytit hovslagare för 3 mån sen som försöker att korrigera upp vinklarna.eller så laborerar din hovis med vinkl. och därav timglas form på hov..


Kan det även orsaka separation av vägghornet i både tådel och traktdelen???
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

många travhästar är skeva just på v bak .. utåt bruten i kota.sliter utsida hårt. men i statisk belastning står den på insida därav en starkare och växande insida.

Jag håller med dig om att många travare är skeva på just v.b. Detta beror enligt mig på att dessa travare tvingas till för mkt enformligt arbete i "rätvarv" och därför inte tränas symetriskt.

Lateralt hårt sliten utsida kan aldrig leda till utåt roterad kota då en högre medial insida leder till innåt roterad kota. I en statisk balans med större belastning på den mediala sidan uppvisar även denna individ en innåt roterad kota. För att statiskt häva denna innåt roterade kota skall den innre trakt,sidodel sänkas och skon utifrån hoven placeras med ett ökat utlägg(understöd) på hoven laterala del.Då har vi uppnått statisk balans med en statisk icke roterad kota.

Hur detta sedan i dynamisk balans utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar stämmer överens med den statiska balansen betyder nödvändigtvis inte att den statiska balansen ger en dynamisk balans. Vissa hästar breddar sig mer ju högre hastighet dom går i medans andra blir mer marktrånga ju högre hastigheten blir.

En sak är dock säkert den mest belastade delen av hoven som utsätts för störts påfrestning blir helt naturligt även den svagaste delen.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Fång uppträder alltid på alla fyra hovarna, beroende på viken typ av fångrelaterad utlösande faktor som föreligger så avspeglar sig utifrån historiken och den enskilda individens extriör den kliniska undersökningen sig olika på fram och bak utifrån trauma.


Jag vet det, men jag har aldrigs ett det ge deformerade hovar bak, ens vid mycket grava fånganfall med hovbenssänkning/rotation runt om. Därför jag var nyfiken.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

att travhästar breddar menas att dom i svävnings fasen går utanför frambenen.. men landningen sker närmare medellinjen ju fortare hästen travar.. i tävlings tempo springer hästen endast på medellinjen..
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

att travhästar breddar menas att dom i svävnings fasen går utanför frambenen.. men landningen sker närmare medellinjen ju fortare hästen travar.. i tävlings tempo springer hästen endast på medellinjen..


Jo det är ju allmänt känt att ju högre tempo ju mer medial balans söker den enskilda individen för en fysiologisk balans.

För en "naturlig häst" (läs vildhäst) så är denna flyktinstinkt ca 3 km och då ofta på medellinje,,,(läs rakt spår). Kan vi då omvandla hästens naturliga flyktinstinkt,flyktväg genom att jämföra det med en ovalbana med doserade svängar???

Kan vi även anse att hästens naturliga högsta gångart är trav???
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

tåkappan sitter ju snett...eller hästen har flyttat skon?? jag hade personligen velat ha en längre sko bak så hästen får mer stöd..annars tror jag att de andra har sagt en del vettiga saker..
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

...brukar inte hästar få ränder på hovarna vid foderbyten och/eller när de varit sjuka? Det är vad jag har trott i alla fall.... tänk om hon har haft fång?? :confused:
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ojojoj, tusen tack för det svaret. Lätt att förstå och jag tackar för förklaringen om varför hoven ser ut som den gör. :bow:
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ballförsjkuten? Vad är det?

Han breddar ej, om man inte låter honom i väldigt ökad trav. Vill säga för mkt men upplever ej att han är varken trång eller bred.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

DIG gillar jag. :D Jag ska ta en ny bild idag! På hela benet bakifrån, ev fler.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

ser ut som om den skulle behöva slippa skor ngr år för att hinna få nya hovar som växer ut!
Berätta mer, hur tror du att det skulle förbättra hovkvaliten att ha honom oskodd?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Det är bråttom nu snälla T.S. ta fort som fasen och åk in till en klinik för klinisk kontroll i stället för att här be om svar.
Återkom gärna senare med röntgenbilder och Veterinärt utlåtande..
Oj, du lät både säker och allvarlig. Om hästen inte visar på fång på annat sätt eller har ont, är det ändå fång? Tyder det på långvarig fång, mild, grav? Jag tar alla dessa inlägg på fullaste allvar, det ska alla veta.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jätteintressant!! *Lyrisk av alla kloka inlägg* Berätta mer. Jag ska snart berätta mer men ngt fullbordat svar har jag ej, bara lite mer o berätta om hovarna.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

...brukar inte hästar få ränder på hovarna vid foderbyten och/eller när de varit sjuka? Det är vad jag har trott i alla fall.... tänk om hon har haft fång?? :confused:


Allt som stör/förändrar horntillväxten ger ränder, t ex foderbyten. Så det finns både fångränder och foderränder. De skiljer sig åt dock, foderränderna har samma avstånd mellan ränderna hela vägen, meda fångränder har bredare avstånd i trakten/baktill på hoven än mitt fram. Förenklat så tänk dig foderränder såhär = och fångränder < (fast inte så extremt då, men för att förklara hur jag menar)

Foderränder är betydligt 'jämnare' och 'rakare' och 'viker inte av' när de kommer mot trakten.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Fång uppträder alltid på alla fyra hovarna, beroende på viken typ av fångrelaterad utlösande faktor som föreligger så avspeglar sig utifrån historiken och den enskilda individens extriör den kliniska undersökningen sig olika på fram och bak utifrån trauma.


Inte behöver fång visa sig på alla fyra hovar!!! Totalt fel!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 686
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 154
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp