Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om dessa hovar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Varför åker jag inte till klinik? För att omständigheterna säger att det är ologiskt. Det finns ingenting som säger att det är ett njurfel och inte ens 3 vererinärer anser att en hovslagare kan se det med blotta ögat.


Kappvändande igen.. Du har på upprepade ställen i den här tråden uttryckt din fulla övertygelse om att hästen HAR njurproblem. Med ledning av vad du sett för 'symptom' och det din hovslagare sa. Om du antar/tror hästen har njurproblem är det inte försvarbart att INTE låta veterinärundersöka hästen, om så bara med ett simpelt blodprov, innan du börjar experimentera själv med icke vadertagen behandling. (Läste du Helena Handbergs varning?)

Och jag anser fortfarande inte att din hovslagare kan se njurproblem, däremot är DU övertygad om att hästen har det. Och så anser jag att allt annat än att i första skedet ta ett blodprov för att se om hästen har det eller ej är galet.

JAG varken tror eller inte tror din häst har njuproblem, däremot tror jag att den har en hel del problem kopplade till sin bakdel. Om de är snedhet, fång/andra hovåkommor, hältor eller vad kan jag inte sia om över nätet.

Men jag vidhåller att man tar saker i RÄTT ordning. Du började helt okej med hovslagaren, men sen spårade det ut. Jag anser hästen bör gås igenom, full hältutredning, inkl då blodprov om du och/elelr vet är orolig för njurarna, på klinik. Och SEN örtnissar och alternativbehandlare om det är vad som är bäst.

Men inte börja i fel ände. SPECIELLT inte när DU är övertygad (för även om du nu försöker hävda motsatsen så räcker det att läsa dina inlägg i första halvan av tråden) om att njurarna inte mår som de ska.

Du tappar tyvärr stadigt i förtroende hos mig tråden igenom =/
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

B kommer oavsät det ut för att besiktiga ryggen på min häst. Vi kan lådsas att vi testar vet's andra exempel - ryggproblem - först.

Fast här kommer vi ju då det jag skrev om.

1. Varför starta i svansen när man kan börja med huvudet?
2. En seriös alternativbehandlare ska inte behandla en häst med den historia du har uppgett här, denne bör rekommendera dig ett besök hos veterinär först i annat fall får man ifrågasätta personens seriositet.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

fång!:smirk:
ta dig tid med hovslagaren....så han får titta.
vi har mycket fång på våra welshar..så...
fenylbutazon,hovslagare,ev.vetrinären....
lycka till!!!:smirk:
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag menade precis det jag skrev: Att enligt de flesta veterinärer, så är det betydligt vanligare att bakbensproblem ger sekundärproblem i ryggen, än att ryggproblem ger sekundärproblem i benen.

Dvs, en häst med rygg och bakdelsproblem, så är det oftare bakbenen som är grundproblemet än ryggen. (Naturligtvis händer det att ryggen är grundproblemet och ger bakbensproblem med, men det omvända är vanligare).

PROTEST!!

Det finns faktisk forkning som styrker det motsatta kan du hälsa dina Veterinärer.

Om vi sedan ser till den Chiropraktiska expertisen så är det oavkortat alltid genom ett primärt trauma, rotation i höft,bäcken,ländrygg som oavkortat ger en secundär snedbelastning i nedre benets leder.

Fast den sista delen vet jag att många Veterinärer har mkt svårt för att förstå och erkänna.

Slutligen så kan jag inte förstå varför du blir upprörd över TS kappvändningar.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Som jag skrev, så saker härledda till snedhet etc är inte 'medräknat' i uttalandet, precis enligt den anledning du skrev - de flesta/många veterinärer ser (såg, det börjar ju tack och lov bli ändring) sådant.

Sen, det är inte 'mina veterinärer', det är (eller var, förhoppningsvis har även de som ingår där börjat se mer snedheten och kiropraktikens roll med) de som ingår/ingick i ryggprojektet på SLU också.

Och jag ser att du också kappvänder vilt (kanske därför du inte störs av att TS gör det). Det var väl X sidor sen du konstaterade att du lämnade tråden. Sen kunde du inte hålla dig borta, men då var det ju baaara för att hjälpa din kära kollega. Vad ska du skylla på den här gången? ;)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Som jag skrev, så saker härledda till snedhet etc är inte 'medräknat' i uttalandet, precis enligt den anledning du skrev - de flesta/många veterinärer ser (såg, det börjar ju tack och lov bli ändring) sådant.

Sen, det är inte 'mina veterinärer', det är (eller var, förhoppningsvis har även de som ingår där börjat se mer snedheten och kiropraktikens roll med) de som ingår/ingick i ryggprojektet på SLU också.

Och jag ser att du också kappvänder vilt (kanske därför du inte störs av att TS gör det). Det var väl X sidor sen du konstaterade att du lämnade tråden. Sen kunde du inte hålla dig borta, men då var det ju baaara för att hjälpa din kära kollega. Vad ska du skylla på den här gången? ;)

Du brukar ofta skriva så bra, utförliga och tydliga inlägg. Den här debatten om ryggproblem har jag försökt att följa eftersom jag är intresserad av problemet. Det är möjligt att jag är ganska trött efter en intensiv helg med mycket ridning och mycket regn. Men det känns som om det blir total förvirring i hjärnan när jag försöker följa diskussionen. Hoppas att jag är piggare imorgon.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Varför åker jag inte till klinik? För att omständigheterna säger att det är ologiskt. Det finns ingenting som säger att det är ett njurfel och inte ens 3 vererinärer anser att en hovslagare kan se det med blotta ögat.

Det är inte p.g.a. att du misstänker njurproblem som hästen ska till klinik. Det är för att den har så kassa hovar och dessutom misstanke om tidigare fång och därmed trolig hovbensrotation. Att den dessutom verkar ha problem i ryggen är bara ytterligare en anledning att åka och kolla den. Där kan du dessutom på några minuter få klara fakta angående dina misstankar om njurproblem.

Dra inte ut på det längre, boka tid och kör till klinik!
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Vad är detta med att ringa Jordbruksverket och djurskydds inspektören? Tycker att denna tråden har blivit lite löjligt lång. Du skulle ju kollat med vet för länge sedan och eventuellt en annan hovslagare. Tycker att du verkar lite konstig (eller ganska mycket faktiskt). Fattar bara inte hur tråden kunde blir så här jättelåååånggg.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

fång!:smirk:
ta dig tid med hovslagaren....så han får titta.
vi har mycket fång på våra welshar..så...
fenylbutazon,hovslagare,ev.vetrinären....
lycka till!!!:smirk:
Ehh ,vad då EV veterinären?:eek:
Veterinären är väl den du tar ut FÖRST,för inte behandlar du väl dina hästar själv med gammal medicin du har hemma?*ryser*
Akut fång är lika med veterinär skall ut direkt och spruta medicin direkt i blodet!!
Att ge pulver du har hemma och behandla själv har inte samma snabba effekt.Dessutom skall veterinären ställa diagnosen.;)
Hoppas jag missförstod ditt inlägg och att du av misstag satte åtgärderna i fel ordning.:confused:

Om du har mkt fång på dina ponnier,försök hitta orsaken.:idea:
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

UPPDATERING:

B har varit ute. Han hade inte fått veta ngt av oss innan mer än att hästen "hade problem".

Han kände på hästen och hittade reaktioner på några ställen. Bla njurpunkterna och bakknän. Han hittade att hästen hade lite "harhas". Mer på v bak än på höger. Hästen hade dålig blodcirkulation på en del ställen och var onödigt hård i en del muskler.

Han använde sig av akupunkturnålar och laser för att stimulera punkter och få igång blodcirkulationen.

Hästen reagerade ganska starkt i början och tyckte inte alls om beröringen när han kände och letade. Men efter att han satt igång behandlingen efter en stund så slappnade han av och stod med slutna ögon.

Rådet vi fick var att ta en manprov. Blodprov säger för lite och han tyckte att vi skulle försöka ta reda på så mycket som möjligt för att lättare kunna reda ut varför han fått såna problem. Men vi fick förstås göra som vi själva ville.

Vad som händer nu återstår att se. :cool:

Vi hittade fö att hästen börjat flagna lite mer på halsen och på ett ställe var han mycket känslig för beröring.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Hårprov säger bara saker om historiken, inget om nuvarande tillstånd.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Vad sa han om hovarna då?

Pratade ni någonting om misstanken om att han blivit förgiftad?

Vissta han vad "hårdheten" i musklerna berodde på?

Många frågor... men jag är nyfiken.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag har inte orkat läsa hela tråden men jag hade en häst som fick Ehrlichias (eller hur det stavas) 2 gånger.

Fick åka till Sveriges dyraste hovslagare (jobbar bla som hovslagere under Falsterbo Horse Show) och bokstavligen smida nya specialskor var 6:e vecka. Det tog lång tid varje gång men oj vad fin hon blev i hovarna. Hon tävlade då hoppning 1.20. Hon såg inte riktigt så illa ut som på dessa bilder men något liknande var det. Hon var ömfotad jämt men blev bättre då jag åkte till den dyra hovslagaren.

Efter andra omgången med Ehrlichias klarade inte kroppen av mer, hon betedde sig precis som en fånghäst och blev utdömd.

Jag vill bara säga att "vanliga" hovslagare fixar inte sådant här, du måste hitta en specialhovslagare (alltså inte dem som man hör är bra och lyckats med massor utan ring ordf. i hovslagarförbundet) med massor av erfarenheter från alla möjliga håll och som kan smida nya skor till din häst. Ni vanliga hovslagre som råkar läsa detta så har jag inget emot er, jag har en alldeles vanlig hovslagare nu till min häst (men han har inte problem) men ni kan inte sådant...

Det är precis som med vet. och läkare, alla kan inte allt. De hittar specialområden.

Ta ett prov på Borrelia och Ehrlichias också, 600 spänn, om du inte gjort det.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Ehh ,vad då EV veterinären?:eek:
Veterinären är väl den du tar ut FÖRST,för inte behandlar du väl dina hästar själv med gammal medicin du har hemma?*ryser*
Akut fång är lika med veterinär skall ut direkt och spruta medicin direkt i blodet!!
Att ge pulver du har hemma och behandla själv har inte samma snabba effekt.Dessutom skall veterinären ställa diagnosen.;)
Hoppas jag missförstod ditt inlägg och att du av misstag satte åtgärderna i fel ordning.:confused:

Om du har mkt fång på dina ponnier,försök hitta orsaken.:idea:

Fast, nu måste jag faktiskt sticka ut hakan lite. På den tiden jag hade fånghäst, så jag hade *alltid* fenylbutazon hemma. De flesta jag vet med fånghäst har likadant. För, när du upptäcker fång en lördagkväll, distriktsveterinären får du tag på efter X timmar, och får då veta att h*n sitter fast med en synnerligen komplicerad kalvning/fölning/kolik/etc, då är det faktiskt betydligt bättre att kunna ge butta (eller finadyne eller metacam, åsikterna går ju isär vilket som är bäst) oralt, än att inte göra/ge något alla på många timmar.

Dock så naturligtvis om veterinären kan komma ut snarast och ge intravenöst är ju det att föredra, men som sagt, det är ju inte alltid det går.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Jag vill bara säga att "vanliga" hovslagare fixar inte sådant här, du måste hitta en specialhovslagare (alltså inte dem som man hör är bra och lyckats med massor utan ring ordf. i hovslagarförbundet) med massor av erfarenheter från alla möjliga håll och som kan smida nya skor till din häst. Ni vanliga hovslagre som råkar läsa detta så har jag inget emot er, jag har en alldeles vanlig hovslagare nu till min häst (men han har inte problem) men ni kan inte sådant...

Nu tar det hus i helvete.. :devil:

Jag förstår hur du menar med ditt uttalande, men det är lite väl magstarkt formulerat, och ffa olyckligt formulerat. Det finns inte 'vanliga' och 'ovanliga' hovslagare. Utan det finns hovslagare, punkt (så länge vi håller oss till de utbildade och struntar i skopåspikarna). Olika hovslagare har dock dels olika stor erfarenhet, olika mycket fortbildning och ffa olika stort intresse av att fördjupa sig inom olika områden.

Men det finns alldeles utmärkta, 'vanliga' hovslagare som har både utrustning för och kunskap att smida individuellt utformade sjukbeslag. Utan att de skott på Falsterbo ;)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Hjälp, vilken tråd...
Snälla TS, kolla upp ordentligt varför hovarna ser ut som de gör!

Är själv "alternativare", men tar alltid hjälp av vet. i inledningsskedet för att veta vad det är som ska behandlas.

Visst, alternativ ses som flummigt i väst men det innebär inte att de som tror på de metoderna måste avstå från västvärldens veterinärkunskap. Du som hästägare kan ju i detta fall försöka öka på förståelsen mellan disciplinerna genom att anlita bägge.

Jag skulle 1) röntga hovar (för att utesluta rotation/sänkning) och 2) utreda hästen med hjälp av veterinär för att 3) komplettera med alternativ behandling vid behov.

Veterinärer är inte dumma i huvet, vet du;)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Nu tar det hus i helvete.. :devil:

Jag förstår hur du menar med ditt uttalande, men det är lite väl magstarkt formulerat, och ffa olyckligt formulerat. Det finns inte 'vanliga' och 'ovanliga' hovslagare. Utan det finns hovslagare, punkt (så länge vi håller oss till de utbildade och struntar i skopåspikarna). Olika hovslagare har dock dels olika stor erfarenhet, olika mycket fortbildning och ffa olika stort intresse av att fördjupa sig inom olika områden.

Men det finns alldeles utmärkta, 'vanliga' hovslagare som har både utrustning för och kunskap att smida individuellt utformade sjukbeslag. Utan att de skott på Falsterbo ;)


Ja, ja....;)
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Och jag ser att du också kappvänder vilt (kanske därför du inte störs av att TS gör det). Det var väl X sidor sen du konstaterade att du lämnade tråden. Sen kunde du inte hålla dig borta, men då var det ju baaara för att hjälpa din kära kollega. Vad ska du skylla på den här gången? ;)


Direkta svar till TS va det jag menade,, du ser väl själv att det är helt meningslöst att föra en vettig diskution med h*n.

Om jag hjälper en kollega med ett inlägg som inte ens TS verkar ha noterat eller sett skillnaden på fysioligisk skoning kontra skoningen på sin egen häst säger väl en hel del.

Att jag sedan "pratar" med dig i denna tråd innebär väl inte att jag svarar TS. Ursäkta då att jag tilltalade dig, gjorde det endast utifrån att jag fann det som mer kunskapsgivande då din hästkunskap verkar ligga över "genomsnittet".

Kan inte du som gärna diskuterar med TS fråga h*n hur fasen denna hovis som skor denna häst kunde missa att den har harhas, för mig är det en gåta hur man missar en harhas men hittar njurarna som hovis.

Slutligen ska inget hus i helvete starta här, vi ska bara konstatera att alla utbildade hovisar som även genomgått fortbildningsblocken är fullt kapabla till samtliga specialbeslag och för den enskilda individens enskilda behov,trauma åtgärda samtliga problem. Dock så sker all den typ av "specialbehandling" i samarbete med Expertis inom Veterinärvårde. Eget "kladd" utan historik,trauma,fullständig utredning om skador,status, samt uppföljning är vi strikt rekomenderade att inte utföra.

All kontakt under rehabeliteringen sker oxå strikt mellan hovis och behandlande Veterinär. Detta för att inga missförstånd skall uppstå vilket alltid uppstår mellan hästägare och Veterinär p.g.a. hästägarens ofantliga förmåga att "glömma" eller missförstå viktig information.

tello: fråga, jobbar eller jobbade bl a som hovis under Falsterbo Horse show?
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Kan inte du som gärna diskuterar med TS fråga h*n hur fasen denna hovis som skor denna häst kunde missa att den har harhas, för mig är det en gåta hur man missar en harhas men hittar njurarna som hovis.

TS har slutat svara mig med, det gjorde hon ungefär när jag började fråga vilken veterinär hon pratat med på MK då jag reagerade på dels hur hon berättade att det gått till, och dels svaret. Dvs jag började helt ärligt undra om hon övht pratat med någon vet på MK. Hon svarade först 'en manlig, minns inte namnet', men när jag frågade om dialekten blev det tyst. Jag råkar ju nämligen veta exakt vilka veterinärer som jobbade aktuell dag :angel:

Jag reagerade också ang harhas, att det 'brukar väl hovslagare se'. Nu har JAG aldrig sett en harhas IRL, men bara av det man hört i bekantskapskretsen så tycker jag det verkar vara en sådan där grej som det är 'typiskt' att hovslagaren är den första att påpeka.
 
Sv: Vad säger ni om dessa hovar?

Okej, jag vill inte ge mig in i debatten om hovslageri för jag vet att åsikterna är oändliga. Den cirkusen med hovslagare och vad de absolut INTE :devil: kunde göra för min häst är ett avslutat kapitel.

Alla anlitar ju givetvis den man tycker verkar bra för sin häst. I mitt fall var jag tvungen att leta upp en hovslagare som kan mycket mycket mer än de får lära sig på hovslagarskolan + extrakurser och har massor av erfarenhet med problemhovar. Sen finns det säkert många duktiga hovslagare ute i landet, jag drar inte alla över en kam.

Sen ångrar jag att jag skrev att denna hovslagare arbetar med tävlingshästarna under F Horse Show, det har ju inget med saken att göra egentligen förutom att jag kanske ville mena att h*n är otroligt duktig och välkänd för tävlingsryttare på elitnivå. De anlitar inte vilken hovslagare som helst till sina hästar. Jag ville bara dela med mig av en erfarenhet till trådstartaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 686
Senast: verser
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 156
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp