Vad sjutton ska jag äta?

Men potatis är bra, äckligt, men bra mat är det. I rimliga mängder. Du behöver ju inte ta ur potatisen helt.
Om du är gravt överviktig är det nog mer ralistiskt att satsa på 1800kcal. En större kropp bränner mer kcal. Är du dessutom van att överäta blir det ju jättesvårt att dra ner så drastiskt.

Som Vogue skrev drick mycket vatten, men inte för mycket det är inte bra det heller;)

Det här med diet ändring är ju inget du ska ''Stå ut med'' 4 månader utan det här ska du hålla resten av livet.
Du behöver inte sätta ban på att äta choklad eller potatis, ät bara lite.
 
Det där är dock oerhört individuellt. Jag äter tex oftast 2 mål per dag, ett på förmiddagen och ett på kvällen och delar det ganska jämt fördelat kcal-mässigt mellan målen.

Menade innehållet i maten :) Älskar hon potatis och det suget har fått henne att gå upp i vikt (tex) är det ju bättre med 1 potatis både till lunch och middag så att hon känner att hon får äta god mat istället för att äta 3 potatis till lunch och sen räckte kalorierna bara till sallad vid middagen och så känner man sig olycklig för att man måste banta. Mer så :)
 
Menade innehållet i maten :) Älskar hon potatis och det suget har fått henne att gå upp i vikt (tex) är det ju bättre med 1 potatis både till lunch och middag så att hon känner att hon får äta god mat istället för att äta 3 potatis till lunch och sen räckte kalorierna bara till sallad vid middagen och så känner man sig olycklig för att man måste banta. Mer så :)

Tror fortfarande det är mkt inidivuellt hur man lägger upp det! Olika för alla vad som funkar bäst. Kanske mår ngn bra av att unna sig snabbmat vid ett tillfälle och så verkligen njuta av det? Inget konstigt med det! :)
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.

Avokado är supergott men en hel funkar inte vid viktminskning om du inte vill äta enbart en sån till middag. Som pålägg på ett knäcke låter rimligare om du vill gå ner.
Såsen är lyx just nu.. Beroende på vilken sort.

Jag hade valt laxen för det mättar bra, tillsammas med kanske 2 normalstora potatisar och lite yoghurtsås och grönsaker till. 4 normalstora potatisar låter mer som att det är för när man vill hålla vikten.
Kanske behöver du justera storleken på portionerna? (Våg är bättre än ögat)
Sen så skulle jag öka till iaf 1500 kcal per dag.
Plocka bort kalorier per vecka gradvis istället så du behåller tålamodet.
Ska du tex äta 2000 kcal för att hålla vikten så testa att lägga dig på 1700 kcal första veckan, sedan 1650 andra veckan och fortsätt så tills du balanserat portionerna med antal kcal du har per dag tills du når dit du vill hålla dig.
 
Gravlaxsås är olja, vinäger, dill, salt, socker och senap så det är ungefär som majonnäs. Vispas ihop på en minut så ingen anledning att köpa dyr i affären. Sidospår.
 
Jag hade ätit laxen med sallad med god vinägrett och fetaost istället. Det står man sig hyfsat bra på.

När jag ska ner i vikt så räknar jag inte kalorier så mycket som jag skalar bort pasta, ris, potatis, bröd.
Jag äter rätt mkt kalorier då i form av både fett, proteiner och grönsaker odlade ovan mark. Trots det går jag ner rejält.

För mig är det mer hållbart att leva så och sen synda till det rejält ibland utan att räkna något alls. Om jag äter en liten bit choklad, en liten potatis etc så är jag inte nöjd och kan lika gärna skita i det. För mig triggar det bara att vilja ha mer potatis/socker/etc. Den livsstilen kan jag leva med forever sas. Men att hela tiden gå och bara gå och känna att jag bara får ditt eller datt lite grann är inget för mig. Hellre då låta bli för det mesta för att få sunka till det rejält också.

För mig är det viktigaste att få rätt balans i det man äter varje mål för att hålla blodsockret stabilt. Svajar det lägger man på sig mer än om det hålls i schack. Så jag är noga med lagom mycket kolhydrater av rätt sort, protein och bra fett. Äter man för mkt stärkelserikt utan protein och fett så drar blodsockret iväg. Så även mellanmål vill jag ha protein och fett i, alltså inte bara en frukt..
 
Valde en gratis app. Måste kanske betala lite för bättre funktioner.
Om du har lite dålig koll på vad du kan äta och tycker det är krångligt med kalorier, så kan jag rekommendera viktväktarnas app. Mycket gratismat - ägg, kyckling, laxfile, grönsaker, frukt, sallad, och resten räknas i smartpoints. Jag hade 23 SP om dagen och 42 i veckobonus. Du kan också få tips från andra medlemmar i appen, hitta recept och veckomenyer. Jag ska egentligen hålla mig borta från dieter (gammal ätstörning), men tycker överlag att VV har en sund inställning och man blir lite styrd att göra lite bättre val än man annars gjort!
 
Jag skulle personligen ta bort potatisen, gjort en vettig sås på typ creme Fraiche, majonnäs och valt bort gravlaxsåsen. Det är mycket socker!

Äggröra till frukost? Eller kokta ägg med smör/majonnäs så håller man sig mätt.
 
Det är jättesvårt att få med både kött/proteinkälla OCH kolhydratkälla OCH fettkälla i en och samma måltid om man går på ett viktminskningsprogram, oftast får man nöja sig med två av de sakerna och inte för generösa portioner.

Alltså lax och sås ELLER potatis och sås ELLER lax och potatis. Magra grönsaker kan man slösa med till alla alternativen, fet sås är sällan värd sina kalorier.

Jag gör gärna yoghurtbaserade såser, inte på turkisk/grekisk yoghurt utan vanlig frukostyoghurt. Jag har i lite vitlök och örter, eller lite mangochutney, eller sambal oelek.

När jag käkar 1200 kcal/dag gör jag oftast en smoothie med banan, yoghurt, bär och lite sojamjöl som jag tar slurkar ur under förmiddagen. Sen knäckemacka och frukt till mellis, kanske något ägg, och en rätt på ca 400 kcal till middag.
 
På tal om viktminskning, är det någon som testat och upplevt det som effektivt med tabletter från apoteket som ska hjälpa med viktminskning. Jag funderar på XL-S Medical max strength och Allevo weight loss?
 
På tal om viktminskning, är det någon som testat och upplevt det som effektivt med tabletter från apoteket som ska hjälpa med viktminskning. Jag funderar på XL-S Medical max strength och Allevo weight loss?

Jag törs inte. Min mage är uppfuckad nog som den är.
 
Jag törs inte. Min mage är uppfuckad nog som den är.
Det är det jag är lite orolig för, min mage är ju lite speciell men ibland känns det som att jag skulle behöva lite extra kick för att hålla motivationen och energin uppe. Jag hoppas att det någon som testat med positiva resultat!
 
Det är det jag är lite orolig för, min mage är ju lite speciell men ibland känns det som att jag skulle behöva lite extra kick för att hålla motivationen och energin uppe. Jag hoppas att det någon som testat med positiva resultat!

Alltså VLCD-skakes är skonsamt mot magen om man inte har problem med mjölk, det är bara så nedbrytande tråkigt. Och jag tror inte det är bra för kroppen att hålla på för länge ned VLCD.

Såna där piller som ska minska upptaget är däremot inte skonsamma för fem öre, om det inte har kommit någon ny magisk variant.
 
Alltså VLCD-skakes är skonsamt mot magen om man inte har problem med mjölk, det är bara så nedbrytande tråkigt. Och jag tror inte det är bra för kroppen att hålla på för länge ned VLCD.

Såna där piller som ska minska upptaget är däremot inte skonsamma för fem öre, om det inte har kommit någon ny magisk variant.
Nej jag tål inte laktos och det var mer något som minskade hungerskänslorna som jag var ute efter. Måste äta vanlig mat (men mindre) för min mage men jag hade gärna haft något som dämpade hungern tills jag vant mig vid de mindre, mer normala, portionerna..
 
Menade innehållet i maten :) Älskar hon potatis och det suget har fått henne att gå upp i vikt (tex) är det ju bättre med 1 potatis både till lunch och middag så att hon känner att hon får äta god mat istället för att äta 3 potatis till lunch och sen räckte kalorierna bara till sallad vid middagen och så känner man sig olycklig för att man måste banta. Mer så :)
Det är mycket personligt hur man föredrar det. Jag äter hellre ordentligt av det jag tycker om en gång än att dutta ut det.
 
Alltså 4 kokta potatisar är MYCKET. 1-2 st är lagom. En avocado ensam borde räcka som kvällsmål ihop med tex laxen och massor av sallad.

1200 kcal/5 = 240kcal per mål.
1200/4 = 300 kcal per mål.

1500 kcal/5 = 300kcal per mål
1500/4 = 375kcal per mål.

Mycket rimligare och dricker du minst 2-3 liter om vatten varje dag så kommer du att gå ner ihop med motion trots 300 kcal extra :)

Finns ingen anledning att dricka så kopiösa mängder vatten per dag. Vad får du det ifrån?
http://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten

Jag skulle personligen ta bort potatisen, gjort en vettig sås på typ creme Fraiche, majonnäs och valt bort gravlaxsåsen. Det är mycket socker!

Äggröra till frukost? Eller kokta ägg med smör/majonnäs så håller man sig mätt.

Herregud vilken LCHF-propaganda. Du kanske bör nämna det så att TS inte tror att en "vettig sås" generellt är gjord på majonnäs och creme fraiche.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp