Bukefalos 28 år!

Vad sjutton ska jag äta?

Gott ser jag inte överhuvudtaget som ett argument, det är ju helt och hållet subjektivt. Och att grönsaker eller rotfrukter inte skulle vara goda är ungefär ett lika märkligt argument.
Mättande, tja, det kan det ju vara men en matsked creme fraiche ger knappast samma (även psykologiska) mättnad som motsvarande kalorimängd potatis/rotfrukter. Det är väldigt lite sås.
Att du inte äter lika mycket sås som potatis i gram förstod jag.



I mina ögon är det bara fett, både smak- och näringsmässigt. Avokadon är fet, laxen är fet och så lite fet sås på det. Lax, ugnsrostad sötpotatis och paprika med någon yoghurtsås hade jag föredragit som exempel. Men om det inte är en fråga om att förändra vikt eller ätbeteende, så är det ju bara att äta som man vill :)
Du läser inte vad jag skriver. Några matskedar. Det här var exempel på EN rätt. Man kan äta lax, med broccoli, blomkål, paprika osv. Rotfrukter är jag själv inte så imponerad av, men där tycker alla olika.

Och lax, avocado och sås, Jo det kan man visst gå ner i vikt på. Samtidigt som man är mätt, pigg och mår bra. Men håller med, det är upp till var och en.

Jag undrar en sak, har du provat äta enligt LCHF-principen? Du kommer med många felaktiga påståenden nämligen. Och det är tråkigt om du uttalar dig negativt om något du inte provat.

Jag sa (tror jag); byt shake mot mat! Jag har provat shake nämligen och är inte imponerad.

Jag uttalar mig inte om typ 5:2, för jag har aldrig provat.

Äta typ 1000kalorier om dagen har jag gjort, tycker inte den metoden är bra heller. Man orkar någon vecka.

Men LCHF tycker jag är en fungerande livsstil, det är inte speciellt svårt att hålla, man får äta god mat(vilket jag tycker är viktigt för att klara av att hålla vanorna) och slipper hålla på att räkna när du kommit in i det.

Men TS får själv välja vilken metod hon tycker om! Jag har gått ner i vikt genom att dricka coca-cola och äta kycklingfilé i en månad. Det går också, men inget man rekommenderar direkt..
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.

Avokadon ensam har över 300 kcal så ta bort den. Det gott och nyttigt fett men ska du äta så extremt lite kcal/dag så har du helt enkelt inte råd med avokado. Om du byter ut det mot broccoli så får du en massa nyttigheter med väldigt lite kcal (34/100g). Mättar bra också tack vare alla fibrer.
 
Gravlaxsås innehåller så mycket socker man tillsätter. Räcker med en nypa socker o salt för gravlaxsås till ett par personer. Dock är det mycket fett precis som i majonnäs.

Jag sällar mig till dem som tror att 1700 kcal är en felräkning.
 
Du läser inte vad jag skriver. Några matskedar. Det här var exempel på EN rätt. Man kan äta lax, med broccoli, blomkål, paprika osv. Rotfrukter är jag själv inte så imponerad av, men där tycker alla olika.

Och lax, avocado och sås, Jo det kan man visst gå ner i vikt på. Samtidigt som man är mätt, pigg och mår bra. Men håller med, det är upp till var och en.

Jag undrar en sak, har du provat äta enligt LCHF-principen? Du kommer med många felaktiga påståenden nämligen. Och det är tråkigt om du uttalar dig negativt om något du inte provat.

Jag sa (tror jag); byt shake mot mat! Jag har provat shake nämligen och är inte imponerad.

Jag uttalar mig inte om typ 5:2, för jag har aldrig provat.

Äta typ 1000kalorier om dagen har jag gjort, tycker inte den metoden är bra heller. Man orkar någon vecka.

Men LCHF tycker jag är en fungerande livsstil, det är inte speciellt svårt att hålla, man får äta god mat(vilket jag tycker är viktigt för att klara av att hålla vanorna) och slipper hålla på att räkna när du kommit in i det.

Men TS får själv välja vilken metod hon tycker om! Jag har gått ner i vikt genom att dricka coca-cola och äta kycklingfilé i en månad. Det går också, men inget man rekommenderar direkt..

I det jag citerade skrev du "någon" matsked. Jag skrev inget huruvida man KAN gå ned i vikt på bara fet mat, jag pratar om matens sammansatta näringsinnehåll och även den psykologiska biten. Shakes har du överhuvudtaget inte nämnt i tråden vad jag kan läsa mig till.

Jag har både provat LCHF och gjort ett mindre vetenskapligt arbete om det. (Och det är ju knappast så svårt att förstå sig på, ät väldigt lite kolhydrater och hoppas på att du är en individ som går in i ketonkroppsproduktion rätt snabbt och smidigt). Vad är det för felaktiga påståenden jag kommer med?
 
4 normalstora potatisar är jättemycket.
På mitt jobb har vi matscheman för olika näringsbehov. Det minsta matschemat ger totalt 2000 kcal/dygn och då är det TVÅ normalstora potatisar som gäller. 4 potatisar äter man i det matschema som totalt ger 3000 kcal och som typ är till för elitidrottare.

Sen tänker jag att 1200 kcal är jättelite. Om du är van vid att äta stora portioner (vilket jag antar eftersom du tycker 4 potatisar är lagom) så kanske du legat på ett rejält överskott och då kommer gå ner bara genom att minska till mer rimliga mängder. Satsa på typ 1800-2000 nu i början och se vad som händer?
 
Jag har själv gått ner via viktklubb och min erfarenhet är att det främst lärde mig hur mycket kalorier olika sorter mat egentligen innehåller. T ex så kan det vara mer kalorier i en tallrik yougurt med musli än en portion riktig mat. Jag började också väga mat för att få koll på hur stor en normal portion är.

Ett knep som fungerat för andra är att successivt minska storleken på portionerna för att vänja sig av med för stora portioner. För mig hjälpte det med regelbundna måltider så att jag aldrig hann bli riktigt hungrig. Jag har också gjort storkok så att jag haft några olika rätter att välja på i frysen så att jag alltid har kunnat ta fram något om jag blivit akut hungrig så att jag har kunnat äta riktig och kalorifattig mat snabbt istället för att dämpa hungern med något onyttigt. Och så har jag sett till att bara ha vettig mat hemma och inga godsaker som kan fresta mig till att välja fel.
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.
För att försöka vara lite mer okrånglig :D Min mamma skulle ha serverat:

Några skivor lax (kallrökt?): två skivor lax
4 normalstora kokta potatisar: två normalstora kokta potatisar (eller ok en, delad itu och en kokt morot, men hon är lite knasig)
En avokado: en halv avokado (eller en fjärdedels avokado om det kniper, eller kanske ingen.)
En dryg matsked sås: ingen sås iofs, men en halv msk sås

Så tror jag du minskat kaloriantalet en hel del. För jag tror, om du räknade rätt, att kalorierna ligger i "några" skivor lax och "en hel" avocado och "4 normalstora" potatisar. (Potatis verkar av icke LCHF människor numera anses vara bra mat och mättande, fast inte i stora mängder. 2-3 potatisar anses vara normal portion.)
 
Senast ändrad:
Jag är inte så van vid att räkna kalorier, men när jag räknade ihop din måltid (100 gram gravlax, 400 gram potatis, 120 gram avokado och 40 gram gravlaxsås) blev det 912 kalorier.

Stämmer in i kören om att du valt onödigt många kaloristinna ingredienser till middagen. Laxfilé, potatis, kokta grönsaker och en yoghurtsås är jättegod mat som man håller sig mätt på länge, och summan blir färre kalorier eftersom den feta såsen och avokadon är borta :)

Här kommer en länk med recept under 500 kalorier/portion
http://www.tasteline.com/halsa/femtva/7-middagar-under-500-kcal/

Som någon annan redan påpekat kanske du även behöver hjälp med att måtta så att du verkligen äter en portion och inte två eller fler. En dietist kan hjälpa dig att lägga upp en rimlig plan!

Lycka till!
 
Jag är inte så van vid att räkna kalorier, men när jag räknade ihop din måltid (100 gram gravlax, 400 gram potatis, 120 gram avokado och 40 gram gravlaxsås) blev det 912 kalorier.

Stämmer in i kören om att du valt onödigt många kaloristinna ingredienser till middagen. Laxfilé, potatis, kokta grönsaker och en yoghurtsås är jättegod mat som man håller sig mätt på länge, och summan blir färre kalorier eftersom den feta såsen och avokadon är borta :)
Vad man blir mätt på och hur länge är mycket individuellt.

Jag skulle varit hungrig direkt efter den måltiden och hungrigare än när jag började äta efter en timme, hade jag skippat potatisen utan tillägg hade jag klarat mig bättre och än bättre med en halv avokado. Man måste prova sig fram till det som fungerar. Det som är rätt för dig funkar inte alls för någon annan.
 
Ts, du nämner att du har värk och även ont i knäna delvis pga övervikten. Om du kan tänka dig det, så skulle jag rekommendera simning, gärna i en lite varmare pool. De flesta städer har t.ex. vattenyoga som är jättebra; det bränner kanske inte massor av kalorier men du rör dig och rörligheten överhuvudtaget förbättras. Även cykling på typ spinningscykel eller annan träningscykel - cykla med väldigt, väldigt lågt motstånd så tar knäna inte stryk. Kan du trampa lugnt men idogt på en stationär cykel i en halvtimma eller bara 20 minuter, har du bränt en hel del! Och det är en bra början!
 
Vad man blir mätt på och hur länge är mycket individuellt.

Jag skulle varit hungrig direkt efter den måltiden och hungrigare än när jag började äta efter en timme, hade jag skippat potatisen utan tillägg hade jag klarat mig bättre och än bättre med en halv avokado. Man måste prova sig fram till det som fungerar. Det som är rätt för dig funkar inte alls för någon annan.
Absolut, men får man inga tips och inspiration kan det ju vara svårt att hitta sättet som funkar bäst för en själv. TS utlyste tips på måltider hon kan äta utan att överskrida sitt kaloriintag.
Tolkade jag din text fel eller menar du att du skulle hålla dig mätt längre om du åt lax och sås än om du åt lax, potatis och sås? Det verkar orimligt.
 
Absolut, men får man inga tips och inspiration kan det ju vara svårt att hitta sättet som funkar bäst för en själv. TS utlyste tips på måltider hon kan äta utan att överskrida sitt kaloriintag.
Tolkade jag din text fel eller menar du att du skulle hålla dig mätt längre om du åt lax och sås än om du åt lax, potatis och sås? Det verkar orimligt.
Jag håller med lite, men håller höjd för individuella skillnader såklart. Men enligt iskalla mätningar så ska potatis tydligen ge bra mättnad länge i förhållande till kalorier.

Baserat iofs på typ tidningsartiklar men
https://xn--kalorirknare-mcb.se/mat-som-mattar-men-med-fa-kalorier/
potatis kommer högst på mat som mättar mest. (personligen, bara jag, skulle trott att tex ägg skulle komma högst)

Ngn annan artikel om kolhydrater och mättnad som jag inte hunnit läsa (men sannolikt läst tidigare)
https://traningslara.se/gi-kolhydrater-blodsocker-och-mattnad/
 
Pga värk rör jag mig ytterst lite. Måste helt enkelt minska i vikt för mina knän gör ont när jag går.
Finns det någon annan motionsform som funkar?
Träning gör ju generellt väldigt lite för just viktminskning, men i våra storlekar gör det mycket större skillnad än för normsmala just för att vi bränner mer. Det underlättar kaloriräkning något enormt.

Jag har viktrelaterade ryggproblem själv. Har gått till sjukgymnast och fått ett träningsprogram utformat efter mina förutsättningar, bara jag sköter träningen blir ryggen bra och jag blir rörligare överlag. Det kanske kan vara en bra ände att börja i för att få vettig träning anpassat efter dig själv? :)
 
Absolut, men får man inga tips och inspiration kan det ju vara svårt att hitta sättet som funkar bäst för en själv. TS utlyste tips på måltider hon kan äta utan att överskrida sitt kaloriintag.
Tolkade jag din text fel eller menar du att du skulle hålla dig mätt längre om du åt lax och sås än om du åt lax, potatis och sås? Det verkar orimligt.
Inlägget jag citerar talar om att så här fungerar det och man blir mätt om man följer råden. Det är småtrist att höra när jag vet att det inte stämmer för mig.

Och ja jag känner mig mättare i längden om jag utesluter kolhydrater som frukt och potatis, inte alla. Av någon anledning så funkar mjölk (ej lät versioner) ok och kanske annat har inte testat.

Jag blir hungrigare och framförallt mer sugen av att äta frukt som mellanmål. Få mål om dagen funkar mycket bättre.
 
Jag håller med lite, men håller höjd för individuella skillnader såklart. Men enligt iskalla mätningar så ska potatis tydligen ge bra mättnad länge i förhållande till kalorier.

Baserat iofs på typ tidningsartiklar men
https://xn--kalorirknare-mcb.se/mat-som-mattar-men-med-fa-kalorier/
potatis kommer högst på mat som mättar mest. (personligen, bara jag, skulle trott att tex ägg skulle komma högst)

Ngn annan artikel om kolhydrater och mättnad som jag inte hunnit läsa (men sannolikt läst tidigare)
https://traningslara.se/gi-kolhydrater-blodsocker-och-mattnad/
Olika livsmedel mättar på olika sätt. Kolhydrater ger en tidig mättnad som kan hjälpa en att sluta äta efter lagom mängd och så att man känner sig nöjd direkt efter måltiden. Protein hjälper till att man håller sig mätt längre tid. Minns inte hur fett påverkar.
Tallriksmodellen tex innebär ju att man får i sig alla tre delar och att man då håller en jämn mättnad tills det är dags att äta nästa gång.
 
Olika livsmedel mättar på olika sätt. Kolhydrater ger en tidig mättnad som kan hjälpa en att sluta äta efter lagom mängd och så att man känner sig nöjd direkt efter måltiden. Protein hjälper till att man håller sig mätt längre tid. Minns inte hur fett påverkar.
Tallriksmodellen tex innebär ju att man får i sig alla tre delar och att man då håller en jämn mättnad tills det är dags att äta nästa gång.
Jag önskar det stämde för mig.....

Problemet för många överviktiga är att det inte fungerar så. Hade det varit så enkelt hade fetma inte varit något problem. Jag har nog aldrig så länge jag minns haft någon jämn mättnad till nästa måltid. Och tallriksmodellen (lite olika formulering under årens gång) har varit det som gällt under många år.

När man vill gå ner i vikt behöver man se till att man tar upp färre kalorier än man förbränner, bara det gör att det är sannolikt att det triggar hungerkänslor. Det gäller att hitta strategier för att göra detta, men att tro att man alla eller ens många kraftigt överviktiga blir mätt på att äta enligt tallriksmodellen med som här starkt begränsat kaloriintag är mycket optimistiskt.
 
Jag önskar det stämde för mig.....

Problemet för många överviktiga är att det inte fungerar så. Hade det varit så enkelt hade fetma inte varit något problem. Jag har nog aldrig så länge jag minns haft någon jämn mättnad till nästa måltid. Och tallriksmodellen (lite olika formulering under årens gång) har varit det som gällt under många år.

När man vill gå ner i vikt behöver man se till att man tar upp färre kalorier än man förbränner, bara det gör att det är sannolikt att det triggar hungerkänslor. Det gäller att hitta strategier för att göra detta, men att tro att man alla eller ens många kraftigt överviktiga blir mätt på att äta enligt tallriksmodellen med som här starkt begränsat kaloriintag är mycket optimistiskt.
I grund och botten stämmer nog det för de flesta. Sen kan man ställa till det för sina hungers- och mättnadssignaler genom att äta dåligt, oregelbundet, för lite eller för mycket. Du kan ju äta med en sammansättning enligt tallriksmodellen men ändå äta för mycket/för lite/för ofta/för sällan.
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.
Bort med sås, mindre potatis och fyll upp med grönsaker. Kokta eller rostade..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp