Vad sjutton ska jag äta?

Finns ingen anledning att dricka så kopiösa mängder vatten per dag. Vad får du det ifrån?
http://ki.se/forskning/sluta-klunka-du-dricker-inte-for-lite-vatten



Herregud vilken LCHF-propaganda. Du kanske bör nämna det så att TS inte tror att en "vettig sås" generellt är gjord på majonnäs och creme fraiche.
Om man tar bort kolhydrater så behöver man fett för att bli mätt, så fungerar jag i alla fall. Och jag sa att jag hade valt att plocka bort potatisen och sås på socker.

Rekommenderar något som jag tycker fungerar för viktminskning och som jag själv mår bra av,behöver du kalla det propaganda?
 
Om man tar bort kolhydrater så behöver man fett för att bli mätt, så fungerar jag i alla fall. Och jag sa att jag hade valt att plocka bort potatisen och sås på socker.

Rekommenderar något som jag tycker fungerar för viktminskning och som jag själv mår bra av,behöver du kalla det propaganda?

Om man tar bort något så behöver man i regel ersätta det för att bli mätt, ja. Vad spelar inte så stor roll. Kalorimässigt så är det betydligt smartare att ta bort feta såser i så fall.

Att jag kallade det för propaganda var för att det var extremt tydligt vartifrån rådet kom. Och jag tror att man ska vara försiktig med onyanserade råd i den här tråden.
 
Nej jag tål inte laktos och det var mer något som minskade hungerskänslorna som jag var ute efter. Måste äta vanlig mat (men mindre) för min mage men jag hade gärna haft något som dämpade hungern tills jag vant mig vid de mindre, mer normala, portionerna..

Tomater, gurka, sallat, spenat, råkost, squash? Du kan äta hur mycket sånt du vill.
 
Om man tar bort något så behöver man i regel ersätta det för att bli mätt, ja. Vad spelar inte så stor roll. Kalorimässigt så är det betydligt smartare att ta bort feta såser i så fall.

Att jag kallade det för propaganda var för att det var extremt tydligt vartifrån rådet kom. Och jag tror att man ska vara försiktig med onyanserade råd i den här tråden.
Fast jag håller inte med. Byter man fyra potatisar mot två-tre matskedar sås så behöver det inte alls vara sämre. Utan att veta kalorier utantill. Dessutom behöver man inte räkna kalorier om man äter LCHF (så länge man inte kraftigt överdrivet portionerna) och det finns jättebra matscheman att följa.

Jag tänkte inte dra ett helt matschema, utan jag kom med ett förslag, tyckte ts att det lät intressant så hade jag kunnat följa upp med detaljer.

Men jag är inte intresserad av att försöka övertyga någon, jag sa vad jag hade valt och vad som jag mår bra av. :)
 
Till lax tycker jag pressad lime är godast, faktiskt!
När jag jobbade som intensivast med att få bort några onödiga kilon, köpte jag påsar med frysta grönsaksblandningar, jag tror det var Findus som var bäst om jag minns rätt. Det finns bl.a. en som heter Spicy Zanju som är jättegod, rätt stark, jag kunde äta en hel sån påse tillsammans med en laxfile´ och bli riktigt mätt utan att ha ätit "för mycket". Där finns flera olika grönsaksblandningar som är väldigt goda och som man kan äta rejält av. Dem rekommenderar jag! Jag hade ingen sås på, men man kanske kan ha lite sojasås om man gillar det, eller en sked creme fraiche? Jag värmde dem i mikron istället för att steka.
 
Fast jag håller inte med. Byter man fyra potatisar mot två-tre matskedar sås så behöver det inte alls vara sämre. Utan att veta kalorier utantill. Dessutom behöver man inte räkna kalorier om man äter LCHF (så länge man inte kraftigt överdrivet portionerna) och det finns jättebra matscheman att följa.

Jag tänkte inte dra ett helt matschema, utan jag kom med ett förslag, tyckte ts att det lät intressant så hade jag kunnat följa upp med detaljer.

Men jag är inte intresserad av att försöka övertyga någon, jag sa vad jag hade valt och vad som jag mår bra av. :)

Det där med att man inte behöver räkna kalorier med LCHF bygger ju på att man har en fungerande mättnadskänsla och att den inte är påverkad av t ex mediciner. Det är dessutom väldigt beroende av hur mycket man brukar äta. Jag tycker därför att det är ett mycket vanskligt uttryck.

Att byta ut potatis och rotfrukter mot fet sås skulle jag säga per se är ett sämre val. Potatis, rotfrukter och grönsaker innehåller mer vitaminer och mineraler samt färre kalorier per gram, vilket är bra om man har problem med överätning. Jag personligen ÄLSKAR feta såser men att på något sätt kalla det för ett bra val är ju bara absurt.
 
Jag håller med de som tycker att det låter felräknat, för det låter inte rimligt att det skulle bli så mycket kalorier på den måltiden. Knappa in fel är lätt hänt, jag har knappat in typ sjuttioelva kg ris hur ofta som helst själv. Och ja, 1200 kcal låter lite.
Nu väger jag lite mer än du men jag låg på ca 1550 kcal/dag när jag räknade. Då med minskning på 1 kg/vecka vilket egentligen är lite att ta i.

Motionerar du med app nånting, typ Endomondo? Om inte kan du få ihop lite extra kalorier där. Själv bränner jag typ en filjard kalorier på en 10 minuters promenad nu, fördelen med att vara tjock :D För mig blev det räddningen ibland när det blev mer kalorier än tänkt för att fortfarande ligga på underskott, och gjorde det möjligt att kunna tjäna ihop lite extra till helgen om jag kände för det och inte bara såg det som förbränning.

Men, 1 potatis är 86 kcal, du har råd med potatis men sprid istället på både lunch och middag så får du ”suget” mättat bättre :)
86 kcal/100 gram, inte per potatis. Potatis varierar ju något enormt i storlek så att generalisera så blir fel väldigt snabbt.
Potatis är ju skitnice på kaloriräkning, innehåller typ ingenting.
 
Det där med att man inte behöver räkna kalorier med LCHF bygger ju på att man har en fungerande mättnadskänsla och att den inte är påverkad av t ex mediciner. Det är dessutom väldigt beroende av hur mycket man brukar äta. Jag tycker därför att det är ett mycket vanskligt uttryck.

Att byta ut potatis och rotfrukter mot fet sås skulle jag säga per se är ett sämre val. Potatis, rotfrukter och grönsaker innehåller mer vitaminer och mineraler samt färre kalorier per gram, vilket är bra om man har problem med överätning. Jag personligen ÄLSKAR feta såser men att på något sätt kalla det för ett bra val är ju bara absurt.
Självklart har du rätt i det. Jag drog det lite för generellt, men som sagt, det finns jättebra scheman med tillhörande recept och mängder. Oavsett vilken metod man väljer så måste det vara vettiga mängder.

Varför skulle det inte vara ett bra val? Gott, mättande. Och mängden är ju inte densamma som fyra potatisar! Google sa att en medelstor potatis väger mellan 85-100gr. Jag äter inte 340-400gr sås. 1dl creme Fraiche väger 100gr, jag pratar om någon matsked.

Lax, en avocado och några matskedar det sås är i mina ögon en perfekt måltid. För mig! Kanske inte för alla andra, men när jag ger tips måste jag ju utgå från vad jag har provat och mått bra av.
 
Ja gravlax såsen är en lyx som jag tydligen inte "har råd" med. Jag väger ca 130 kg...

En bit ner på den här sidan kan du räkna ut vad ditt dagsbehov av kcal är för att hålla vikten.


https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/

Dra den av 500 kcal från det. Då får du fram vad ditt rimliga dagsbehov är och får en sund viktnedgång. Rekommenderar också att skaffa en app med lite fler funktioner.
 
Varför skulle det inte vara ett bra val? Gott, mättande. Och mängden är ju inte densamma som fyra potatisar! Google sa att en medelstor potatis väger mellan 85-100gr. Jag äter inte 340-400gr sås. 1dl creme Fraiche väger 100gr, jag pratar om någon matsked.

Gott ser jag inte överhuvudtaget som ett argument, det är ju helt och hållet subjektivt. Och att grönsaker eller rotfrukter inte skulle vara goda är ungefär ett lika märkligt argument.
Mättande, tja, det kan det ju vara men en matsked creme fraiche ger knappast samma (även psykologiska) mättnad som motsvarande kalorimängd potatis/rotfrukter. Det är väldigt lite sås.
Att du inte äter lika mycket sås som potatis i gram förstod jag.

Lax, en avocado och några matskedar det sås är i mina ögon en perfekt måltid. För mig! Kanske inte för alla andra, men när jag ger tips måste jag ju utgå från vad jag har provat och mått bra av.

I mina ögon är det bara fett, både smak- och näringsmässigt. Avokadon är fet, laxen är fet och så lite fet sås på det. Lax, ugnsrostad sötpotatis och paprika med någon yoghurtsås hade jag föredragit som exempel. Men om det inte är en fråga om att förändra vikt eller ätbeteende, så är det ju bara att äta som man vill :)
 
En bit ner på den här sidan kan du räkna ut vad ditt dagsbehov av kcal är för att hålla vikten.


https://www.mabra.com/halsoverktyg/kaloribehov/

Dra den av 500 kcal från det. Då får du fram vad ditt rimliga dagsbehov är och får en sund viktnedgång. Rekommenderar också att skaffa en app med lite fler funktioner.

Det är tyvärr inte så lätt, det är högst individuellt vad kroppen behöver
 
På tal om viktminskning, är det någon som testat och upplevt det som effektivt med tabletter från apoteket som ska hjälpa med viktminskning. Jag funderar på XL-S Medical max strength och Allevo weight loss?
Jag har bara testat de som ska dämpa aptiten för de kändes som att de var mer troliga att fungera (jag tror inte på magiska bantningspiller eller liknande, utan på kalorier in och kalorier ut) och de fungerade iaf en period. Men jag mådde verkligen jätteilla av de, men de fungerade. :) Minns dock inte vad de hette, men det kan vara något att tänka på. Jag såg dock till att ha bestämda mattider så jag inte råkade hoppa över något.
 
Jag skulle lagga upp laxen, lagga till (farska eller angade farska) gronsaker som broccoli eller liknande och ta 1/4 av avocadon och gora en salsa med tomat, lok och vad man kan vilja ha (ingen majs) av den.
Eller rattare sagt, jag skulle gora salsa av 1/2 avocadon men spara halva salsan tills nasta dag.:p
Nar jag behover skala av nagra kilo ater jag massor av salsa. Det ar betydligt nyttigare an saser och om man inte ar sa fortjust i kottet/fisken/vaddetar kan man ofta gomma det till och med battre i salsa an i sas.:o
 
Jag lagade faktiskt just lax idag och ska också försöka ta tag i vilkten såhär inför sommaren! =) Har lagt på mig tokmycket sedan jag slutade jobba i stall.

Eftersom soppgrönsaker är otroligt billiga just nu kokades morötter, selleri (för jag kan inte MED att äta den rå!) tomat och purjolök i bara en gnutta buljong. Ugnsbakade laxen med citron, salt, lite honung och dill och lade alltsammans på en bädd av blandsallad.
Rörde ihop Nandos periperisås i en klick youghurt.. och jäklar vad jag har ätit! :D
Jag gillar att laga till en del grönsaker och äta dem varma, särskilt under vintern.. det känns på något vis mer som en komplett måltid då. Men jag försöker också hålla mig ifrån potatis, pasta och bröd. Inte slaviskt, men rätt hårt.
 
Jag skulle lagga upp laxen, lagga till (farska eller angade farska) gronsaker som broccoli eller liknande och ta 1/4 av avocadon och gora en salsa med tomat, lok och vad man kan vilja ha (ingen majs) av den.
Eller rattare sagt, jag skulle gora salsa av 1/2 avocadon men spara halva salsan tills nasta dag.:p
Nar jag behover skala av nagra kilo ater jag massor av salsa. Det ar betydligt nyttigare an saser och om man inte ar sa fortjust i kottet/fisken/vaddetar kan man ofta gomma det till och med battre i salsa an i sas.:o

Oh ja, the salsa! Där kan man ju gärna slänga i både frukt och nöt och selleri om man vill dessutom. Tack för att du påminde mig! ^^
 
Jag tycker det är rent fånigt att fundera över potatisen av komponenterna i nämnda måltid. Vågar sätta min högra hand på att ingen någonsin har ätit sig tjock på kokt potatis. Potatis är betydligt mindre energität än lax, avokado och gravlaxsås...
 
Jag håller med de som tycker att det låter felräknat, för det låter inte rimligt att det skulle bli så mycket kalorier på den måltiden. Knappa in fel är lätt hänt, jag har knappat in typ sjuttioelva kg ris hur ofta som helst själv. Och ja, 1200 kcal låter lite.
Nu väger jag lite mer än du men jag låg på ca 1550 kcal/dag när jag räknade. Då med minskning på 1 kg/vecka vilket egentligen är lite att ta i.

Motionerar du med app nånting, typ Endomondo? Om inte kan du få ihop lite extra kalorier där. Själv bränner jag typ en filjard kalorier på en 10 minuters promenad nu, fördelen med att vara tjock :D För mig blev det räddningen ibland när det blev mer kalorier än tänkt för att fortfarande ligga på underskott, och gjorde det möjligt att kunna tjäna ihop lite extra till helgen om jag kände för det och inte bara såg det som förbränning.


86 kcal/100 gram, inte per potatis. Potatis varierar ju något enormt i storlek så att generalisera så blir fel väldigt snabbt.
Potatis är ju skitnice på kaloriräkning, innehåller typ ingenting.
Pga värk rör jag mig ytterst lite. Måste helt enkelt minska i vikt för mina knän gör ont när jag går.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp