Bukefalos 28 år!

Vad sjutton ska jag äta?

Du har helt tagit min kommentar ur sitt sammanhang.
Jag har förövrigt skrivit ett annat inlägg i tråden firekt riktat mot TS ang just portionsstorlek.
Ur sitt sammanhang, i vilket sammanhang skrev du den då? Jag trodde du menade att man blev mätt av det generellt när du skrev det och protesterade då jag har en annan upplevelse och förklarade varför samt varför jag inte tror på att den funkar för alla.
 
1200 kalorier är svältläge för de flesta även de på 60 kg behöver mer.

Och vad innebär svältläge?
Jag låg där när jag tränade och skulle gå ner i vikt, inte hamnade min kropp i svältläge :confused:
Ämnesomsättning varierar ju mellan individer och även vad dessa kcal är för något. Jag kommer på skit om mina 1200 kcal är godis och läsk men mår jäkligt bra på 1200 kcal om det är naturligt, grönsaker, frukt, rotfrukter, ägg etc. Och jäkligt mätt.
 
Hade velat ha en lite bättre källa. Svältläget är en myt, det verkar de flesta dietister ganska överens om. Även om man googlar ;)
Källa på att det är en myt? Som de flesta är överens om.

Jag har bara skrivit min uppfattning och knappast hävdat att det är en vetenskaplig sanning.
 
Om jag åt enbart 1200 kcal om dagen skulle jag, oavsett om det kallas svält eller nånting annat, uppleva det som väldigt jobbigt. Jag skulle vara hungrig hela tiden, oavsett vad jag åt, jag skulle känna mig darrig, svag, frusen, irriterad, you name it. Då, när jag hade min grava ätstörning, hade det triggat obalansen ännu mer. Men det var jag, OBS! Idag, skulle jag rekommendera ett högre kaloriintag OCH ett högre uttag, dvs nån form av träning. Simning, lätt cykling, superstillsam jogging (typ 100 m jogg, 100 m gång, etc till man kom upp i 2 km till en början). Att ENBART dra ner på energiintaget var, för mig, en mycket mycket dålig strategi. Ju mindre jag åt, desto mindre orkade jag, desto mindre gjorde jag av med, etc.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ray
Källa på att det är en myt? Som de flesta är överens om.

Jag har bara skrivit min uppfattning och knappast hävdat att det är en vetenskaplig sanning.
@tornblomma
Ett tillägg, jag googlade själv för att se om jag mindes så fel. Jag hittade ingen som hävdade att grundtesen var fel, att man sänker kaloribehovet. Flera menade att svältläget var en myt men har en slutkläm att energiförbrukningen är permanent men inte så mycket, "bara" 200 kalorier.

Jag tror du förväxlar det med de som påstår att man inte går ner i vikt och att svältläget blockar det. Det har ingen här påstått. Självklart går man ner i vikt om man sänker kaloriintaget så drastiskt som till 1200 kalorier och väger 130 kg.
 
Svältläge är en myt, ja. Om svältläget fanns så skulle det inte finnas anorektiker, svältande barn i katastrofzoner eller döda judar i koncentrationsläger.

Vad hyfsat färsk forskning dock visar, är att kroppen är väldigt duktig på att "autojustera" sig. Dvs vid ett långvarigt energiunderskott så börjar vi omedvetet röra oss mindre. Vi tar hiss istället för trappor, går långsammare och börjar fuska med motion.
 
Det är det jag är lite orolig för, min mage är ju lite speciell men ibland känns det som att jag skulle behöva lite extra kick för att hålla motivationen och energin uppe. Jag hoppas att det någon som testat med positiva resultat!

Påsar funkar för mig. Levde på potatispurjosoppa i typ 8 veckor.
 
Påsar funkar för mig. Levde på potatispurjosoppa i typ 8 veckor.
Min mage fungerar inte på bara soppa, måste äta "riktig" mat iaf 1 gång om dagen om den inte ska tappa konceptet :) Det var därför jag ute efter något som mer dämpade hungerskänslorna så jag inte vill äta så himla mycket.
 
Är det för dig som träning gör lite för viktminskning eller är det någon forskning som du stödjer påståendet på?
Frågar för att det är träning som gör skillnad för mig. När jag bara åt de kalorier jag skulle enligt viktklubb så gick jag ner ett kilo i veckan, när jag dessutom gick 10 000 steg per dag gick jag ner två kilo i veckan. För mig har det alltid varit motion som gett viktminskning ihop med vettigt ätande.
Nej för mig gör träning stor skillnad iom att jag pga min storlek bränner mycket. Men generellt bränner träning ganska lite kalorier, så tänker man just kaloriräkning är det mer effektivt att justera kosten än att träna. Då tänker jag bara på kalorier dock, träning för givetvis med sig fler fördelar!
 
Hade velat ha en lite bättre källa. Svältläget är en myt, det verkar de flesta dietister ganska överens om. Även om man googlar ;)
Svältläge vet jag inte men enligt en dietist jag fått råd av så är det väldigt svårt att få i sig de näringsämnen kroppen behöver på mindre än 1300 kcal/dag.
 
Min mage fungerar inte på bara soppa, måste äta "riktig" mat iaf 1 gång om dagen om den inte ska tappa konceptet :) Det var därför jag ute efter något som mer dämpade hungerskänslorna så jag inte vill äta så himla mycket.

Okej, jag funkar på vad som helst typ. Jag tyckte ägg var bra, kokt ägg var min start på mat igen, mättar länge och är nyttigt.
 
Okej, jag funkar på vad som helst typ. Jag tyckte ägg var bra, kokt ägg var min start på mat igen, mättar länge och är nyttigt.
Ja verkligen, älskar ägg i alla former haha! Mitt problem är att jag inte riktigt har nån mättnadskänsla, jag kan i princip äta hur mycket som helst. Har svårt att uppskatta vad som är normala portioner och proportioner
 
Nej för mig gör träning stor skillnad iom att jag pga min storlek bränner mycket. Men generellt bränner träning ganska lite kalorier, så tänker man just kaloriräkning är det mer effektivt att justera kosten än att träna. Då tänker jag bara på kalorier dock, träning för givetvis med sig fler fördelar!
Hur mycket beräknar du att du förbränner när du gör vad/hur länge?
 
Nej för mig gör träning stor skillnad iom att jag pga min storlek bränner mycket. Men generellt bränner träning ganska lite kalorier, så tänker man just kaloriräkning är det mer effektivt att justera kosten än att träna. Då tänker jag bara på kalorier dock, träning för givetvis med sig fler fördelar!
OT men titta på dig nu! Jag tänker ibland på när du startade din tråd om viktminskning för säkert flera år sen och du var så otroligt clueless. Nu sitter du här och ger vettiga råd till andra med riktig erfarenhet i bagaget :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp