Bukefalos 28 år!

Vad sjutton ska jag äta?

I grund och botten stämmer nog det för de flesta. Sen kan man ställa till det för sina hungers- och mättnadssignaler genom att äta dåligt, oregelbundet, för lite eller för mycket. Du kan ju äta med en sammansättning enligt tallriksmodellen men ändå äta för mycket/för lite/för ofta/för sällan.
Men du, varför finns det folk som är överviktiga? Om alla eller nästan alla blir mätta och nöjda genom att äta enligt tallriksmodellen? Varför finns det en massa människor som inte lyckas gå ner i vikt varaktigt om tallriksmodellen funkar för de flesta?

Om man äter enligt tallriksmodellen och är mätt och nöjd och inte sugen så finns det ingen som helst anledning att äta fel.
En observation är att sedan tallriksmodellen introducerats så har övervikt/fetma ökat och inte minskat. Man kan inte automatiskt skylla på tallriksmodellen men att tro att den fungerar med tallriksmodellen när folk blir fetare och fetare i snitt och det är det gällande kostrådet känns naivt.

Det fingerar säkert för många men inte de flesta (i betydelsen en stor majoritet). Är det då för att "alla" med övervikt inte försöker eller har sämre karaktär? Eller är det möjligen för att den inte funkar för alla? Att det finns genetiska variationer som gör vissa mer effektiva att ta till sig näring, att vi reagerar olika på kolhydrater?
 
Men du, varför finns det folk som är överviktiga? Om alla eller nästan alla blir mätta och nöjda genom att äta enligt tallriksmodellen? Varför finns det en massa människor som inte lyckas gå ner i vikt varaktigt om tallriksmodellen funkar för de flesta?

Om man äter enligt tallriksmodellen och är mätt och nöjd och inte sugen så finns det ingen som helst anledning att äta fel.
En observation är att sedan tallriksmodellen introducerats så har övervikt/fetma ökat och inte minskat. Man kan inte automatiskt skylla på tallriksmodellen men att tro att den fungerar med tallriksmodellen när folk blir fetare och fetare i snitt och det är det gällande kostrådet känns naivt.

Det fingerar säkert för många men inte de flesta (i betydelsen en stor majoritet). Är det då för att "alla" med övervikt inte försöker eller har sämre karaktär? Eller är det möjligen för att den inte funkar för alla? Att det finns genetiska variationer som gör vissa mer effektiva att ta till sig näring, att vi reagerar olika på kolhydrater?
Alltså jag har aldrig påstått att tallriksmodellen i sig skulle påverka om folk blir överviktiga eller inte? Du har gravt misstolkat mig.
Jag svarade ang hur olika livsmedel påverkar mättnadskänslan.
 
Alltså jag har aldrig påstått att tallriksmodellen i sig skulle påverka om folk blir överviktiga eller inte? Du har gravt misstolkat mig.
Jag svarade ang hur olika livsmedel påverkar mättnadskänslan.
Och mättnadskänslan är avgörande när det gäller övervikt, den som är mätt äter i allmänhet inte. I synnerhet inte om denne behöver gå ner i vikt. Här rekommenderas tallriksmodellen med motivationen att folk håller sig mätta till nästa måltid.

Tråden handlar dessutom om övervikt. Jag sätter endast in mättnadskänslan i ett sammanhang.
 
Och mättnadskänslan är avgörande när det gäller övervikt, den som är mätt äter i allmänhet inte. I synnerhet inte om denne behöver gå ner i vikt. Här rekommenderas tallriksmodellen med motivationen att folk håller sig mätta till nästa måltid.

Tråden handlar dessutom om övervikt. Jag sätter endast in mättnadskänslan i ett sammanhang.

Nu är jag inte alls lika insatt som @MiniLi, men en anledning till överätning torde väl vara att man inte lyssnar på sina mättnadskänslor och därmed äter mer än vad kroppen behöver? Vilket kan ha t ex psykologiska orsaker (tröst, ångest, etc).
 
Nu är jag inte alls lika insatt som @MiniLi, men en anledning till överätning torde väl vara att man inte lyssnar på sina mättnadskänslor och därmed äter mer än vad kroppen behöver? Vilket kan ha t ex psykologiska orsaker (tröst, ångest, etc).
Ja precis, och då sabbar man också kroppens signalsystem och ”lurar” den att ge hunger/mättnadssignal för tidigt eller för sent.
 
Och mättnadskänslan är avgörande när det gäller övervikt, den som är mätt äter i allmänhet inte. I synnerhet inte om denne behöver gå ner i vikt. Här rekommenderas tallriksmodellen med motivationen att folk håller sig mätta till nästa måltid.

Tråden handlar dessutom om övervikt. Jag sätter endast in mättnadskänslan i ett sammanhang.
Du har helt tagit min kommentar ur sitt sammanhang.
Jag har förövrigt skrivit ett annat inlägg i tråden firekt riktat mot TS ang just portionsstorlek.
 
Men du, varför finns det folk som är överviktiga? Om alla eller nästan alla blir mätta och nöjda genom att äta enligt tallriksmodellen? Varför finns det en massa människor som inte lyckas gå ner i vikt varaktigt om tallriksmodellen funkar för de flesta?

Om man äter enligt tallriksmodellen och är mätt och nöjd och inte sugen så finns det ingen som helst anledning att äta fel.
En observation är att sedan tallriksmodellen introducerats så har övervikt/fetma ökat och inte minskat. Man kan inte automatiskt skylla på tallriksmodellen men att tro att den fungerar med tallriksmodellen när folk blir fetare och fetare i snitt och det är det gällande kostrådet känns naivt.

Det fingerar säkert för många men inte de flesta (i betydelsen en stor majoritet). Är det då för att "alla" med övervikt inte försöker eller har sämre karaktär? Eller är det möjligen för att den inte funkar för alla? Att det finns genetiska variationer som gör vissa mer effektiva att ta till sig näring, att vi reagerar olika på kolhydrater?

Men alltså, hur många äter enligt tallriksmodellen då? I majoriteten av sina måltider? Jag tror inte att problemet är så mycket att det är fel på tallriksmodellen, som att folk inte följer den. Jag tycker att man läser lite överallt om hur folk jobbar för att få i sig sina 500g frukt och grönt/dag, följde de tallriksmodellen så skulle det ju inte vara något problem.
 
Nu har jag inte läst tråden så kanske upprepar mig men för att ligga på 1200 kcal hade jag ökat grönsaksmängden avseendevärt. Då blir det mer att tugga och du blir mättare. Rotfrukter är inte så dumt heller.
 
Finns det någon annan motionsform som funkar?
Träning gör ju generellt väldigt lite för just viktminskning, men i våra storlekar gör det mycket större skillnad än för normsmala just för att vi bränner mer. Det underlättar kaloriräkning något enormt.

Jag har viktrelaterade ryggproblem själv. Har gått till sjukgymnast och fått ett träningsprogram utformat efter mina förutsättningar, bara jag sköter träningen blir ryggen bra och jag blir rörligare överlag. Det kanske kan vara en bra ände att börja i för att få vettig träning anpassat efter dig själv? :)

Är det för dig som träning gör lite för viktminskning eller är det någon forskning som du stödjer påståendet på?
Frågar för att det är träning som gör skillnad för mig. När jag bara åt de kalorier jag skulle enligt viktklubb så gick jag ner ett kilo i veckan, när jag dessutom gick 10 000 steg per dag gick jag ner två kilo i veckan. För mig har det alltid varit motion som gett viktminskning ihop med vettigt ätande.
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.

1200 och äta mat är svårt. 1200 är 6 påsar pulverdiet. Med mat måste du höja målet och tillföra motion.
 
Me matnörden igen som snöat in på den där såsen....

Vissa färdiga gravlaxsåser innehåller tokiga mängder socker, bl.a. Druvans. Istället för en nypa är det 25% !!!!! :confused:
 
Ja fast 1200 kcal när man väger 130 kg måste väl vara åt helsike för lite?

Jag ligger i samma viktklass och när jag gick till dietist så fick jag en matsedel på 2400 kcal per dag, då var det med ca 30 min promenad per dag inräknat. Jag gick ner i vikt på den planen, och jag vill inte påstå att jag har någon superförbränning precis. Så ja, 1200 låter helt sjukt för lite.
 
Jag ligger i samma viktklass och när jag gick till dietist så fick jag en matsedel på 2400 kcal per dag, då var det med ca 30 min promenad per dag inräknat. Jag gick ner i vikt på den planen, och jag vill inte påstå att jag har någon superförbränning precis. Så ja, 1200 låter helt sjukt för lite.

Ja som sagt, det beror ju väldigt mycket på vad man väger! 2 400 är ju väldigt mycket för en person som väger 50 kg tex.
 
Jag äter enligt 5:2 vilket innebär att jag 2 dagar i veckan äter max 500kcal och övriga max 2000kcal. Väger och skriver in allt i Lifesum.
En fastedag innebär 1 ägg till frukost, soppa till lunch (linssoppa tex som mättar trots lite kcal) och en sallad med något tugg till middag.
Just ägg, linser och grönsaker är toppen om man måste hålla sig på lite kcal.

För mig verkar 5:2 vara grejen. Att äta lite 2 dagar i veckan är helt okej eftersom jag dagen efter kan äta den där chokladbiten jag är sugen på idag. När morgondagen kommer brukar jag inte vara så sugen längre :up:
De veckosammanfattningar jag fått visar på att jag snittar drygt 1300kcal per dag utan att det ens känns jobbigt. De gånger jag försökt hålla 1400kcal varje dag har jag gett upp vecka 2 medan 5:2 känns som något jag skulle kunna fortsätta med resten av livet.
 
Nu är jag inte alls lika insatt som @MiniLi, men en anledning till överätning torde väl vara att man inte lyssnar på sina mättnadskänslor och därmed äter mer än vad kroppen behöver? Vilket kan ha t ex psykologiska orsaker (tröst, ångest, etc).
Eller till att man lyssnar på hungerskänslorna, den kosthållning vi har idag, med eller utan tallriksmodell är inget som vi haft genom evolutionen.
 
1200 kcal ar ungefar dar jag ligger nar jag gar ner i vikt om jag inte tranar. Ater jag mer gar jag helt enkelt inte ner i vikt utan att trana.

Jag ater olika typer av aggvite omellett, 3 aggvitor med svamp och spenat, eller korsbars tomater och spenat, eller vad man rakar ha hemma i kryddvaxter och gronsaker ger mellan 100 till 130 kcal ungefar.
drygt 4 dl gron artsoppa med lok, morotter, cellery och kryddor ligger straxt under 220 kcal.
Rotgronsaker och bonor ar suverana i att fylla ut bade narings och mattnadsmassigt.

Sjalv anvander jag slow cookern mycket till grytor med mycket rotgronsaker och ofta kyckling med olika kryddningar. Ibland blir det en burk kokosmjolk och "asian" kryddning med kurry eller annan mer typisk Asisk krydda ... Ibland blir det Mexikansk kryddning med ett par deciliter salsa och tomatig sydamerikansk kryddning ... och ibland blir det en mer traditionell Skandinavisk kryddning.

I dag blir det en slow cooker med cellery root, sotpotatis, daikon (lang vit radisa ungefar) turnips (da google oversatter det till rova, vilket det inte ar, vet jag inte vad det heter pa Svenska), palsternacka, morotter, svarta bonor, jalapenos, kyckling tomater och ett par dl salsa som ar over sedan haromdagen.

For mig kanns det viktigare att portionerna kan bli stora nog att kannas tillfredstallande och sorterar jag bort potatisen, pastan, riset, etc, sa kan jag ata mer och gar fran bordet matt efter en "normal" stor portion mat. Da kan jag sakta krympa portionerna tills magen vant sig och jag kan "unna mig" att lagga till sadant som ar gott men inte direkt for viktminskning.

Blir jag hungrig mellan malen har jag gronsaker, broccoli, strimlad rod/vit kal, etc. som jag kramar ur saften utav en citron over och tuggar i mig emellan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp