Vad ska man döpa en katt till?

Min förra katt blev en Gullan. En bastant herre på ca 7 kg, söbdagsnamnet var Valentine. Sen fick vi hem en liten avlivningshotad kattunge som vi omplacerade, han döpte vi till Sigge Spinnare. Den nya tänkte vi ge ett coolt namn, det blev Frans. Han ser helt enkelt ut som en sån :laugh:
 
Min nuvarande heter Valentin för han har ett hjärta på axeln :love:. Har nog bara haft en katt med ett traditionellt kattnamn: Selma, men hon såg ut om en sådan så det var okej! Övriga katter vi har haft har hetat Nix, Willä (med betoning på ä), Toppsi samt en hemlösing som döptes till Hemingway. Min mammas nya familj har tradition av att döpa sina katter helknas. Den stora hankatten heter Pippi, tidigare katter har hetat Björn (hona), Åke (hona) och Floyd. Deras nuvarande heter Barbro och Folke.

Känns som man ropar in en senildement tant när man ropar på Barbro :rofl:
 
Den enda katt jag namngett var en kattunge som fick namnet Fritz.
Han föddes i stallet vi stod i då, och blev min stora favorit av de tre kattsyskonen. Jag kallade honom Fritz av nån anledning som jag inte minns, och när det var dags för Fritz att flytta hemifrån möttes det stackars unga paret som skulle bli hans nya familj av en snyftande unge som kramade kattungen och sa "hejdå Fritz" på bästa hollywood-kärlekspar-kommer-aldrig-ses-igen-vis :o:rofl:
Fritz nya människor lovade att han skulle få behålla sitt namn, och det var en bra tröst minns jag :D

Annars gillar jag bastanta namn på katter. Gunnar, är ett väldigt bra kattnamn tycker jag. Och Hjördis!
 
Vad tycker ni är bra namn till en katt? De vanligaste namnen är ju väldigt traditionella, som Maja, Nisse osv. Det är ju kul att döpa katten till något mer originellt :) Har ni några roliga tips på inspiration till andra namn?

Min sambo hade en gång en katt som hette Svinto. Det skulle jag kunna kalla för ganska originellt. ;)Annars har jag en katt som blev döpt till Oskar Ernesto Poopenheim. Det sista namnet fick han för att han alltid skulle gå på lådan och lägga en bomb så fort jag skulle borsta tänderna.. så det förtjänar han att kallas. :D

När jag var liten hade farmor en gul katt som hette Masse. Jag fick veta för ett par veckor sedan att han egentligen hette Masarin efter någon bok som hette Loranga, Masarin och Dartanjang. Också ganska originellt tycker jag. :)
 
I stallet kör vi med alfabetet... :angel:
Dvs A, B, C osv och så hittar vi på namn som börjar på den bokstaven. Senaste var Fritz och Gertrud. :)
 
Den enda katt jag namngett var en kattunge som fick namnet Fritz.
Han föddes i stallet vi stod i då, och blev min stora favorit av de tre kattsyskonen. Jag kallade honom Fritz av nån anledning som jag inte minns, och när det var dags för Fritz att flytta hemifrån möttes det stackars unga paret som skulle bli hans nya familj av en snyftande unge som kramade kattungen och sa "hejdå Fritz" på bästa hollywood-kärlekspar-kommer-aldrig-ses-igen-vis :o:rofl:
Fritz nya människor lovade att han skulle få behålla sitt namn, och det var en bra tröst minns jag :D

Annars gillar jag bastanta namn på katter. Gunnar, är ett väldigt bra kattnamn tycker jag. Och Hjördis!
Vår Fritz var en honkatt och hennes bror hette Gertrud...

Jag har haft en häst som hette Gunnar!
 
Våran katt heter Jack, anledningen till namnvalet vet jag inte då han kallades det redan hos uppfödaren :) Smeknamnet sommartid när han kommer in med möss och fåglar är dock Jack the ripper :nailbiting::angel:

Och här sitter då jag med en katt vid namn Pipen. Det är gulligare än Gaphalsen. Frågor på det? :angel:
Hade vi döpt våran idag så är det rätt sannolikt att Gaphalsen hade varit första förslaget :rofl: Men när man vant sig vid att dom alltid låter så tycker iallafall jag att det är lite mysigt att få svar när man säger saker till katten :o
 
Hos mig bor Selma, som över tid blev Semlan. Hade också en alldeles ljuvlig liten Sigvard. Tidigare fanns en Dustin (russin bluekorsning) och en Molly.
 
Min första katt då jag var liten hette Kitty, efter Hello Kitty. :angel:

Dom vi har nu heter Wilma och Halvbart. Sistnämnda fick sitt namn innan han kom till oss. Jag brukar låtsas att det är franskt och uttala det 'Albêrt... typ. :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 046
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
806
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 667
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp