Bukefalos 28 år!

Vad ska ni göra med era höns......

Lill76

Trådstartare
nu när man inte får ha dom ute längre, pga fågelinfluensan? Vi har bara några stycken men har ingen möjlighet att hålla dom inomhus. Deras lilla bo som dom sover i är alldeles för litet att stänga in dom i så nu måste vi nog göra oss av med våra söta små hönor :cry: Hur har ni tänkt lösa det?
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Vi har visserligen möjlighet att ha dem inne, men det känns inte lockande. Får se om vi kan försöka att att göra en hönsgård i anslutning till vinterbostaden. Annars har vi faktiskt tänkt tanken att ta bort hönsen.


Du får ha hönsen ute om du kan bara har vatten och fodring inomhus.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Jo, jag läste detta i morse, men funderar ändå över hur vi ska göra. Vi har hönsen i hönsgård med "hönsnät" överallt, alltså både på sidorna och över, för att inte rovfåglarna ska komma till hönsen, men problemet är att småfåglar lätt kan flyga igenom "maskorna" i nätet, och det gör dom gärna med tanke på den goda maten hönsen får.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Lill76 skrev:
Jo, jag läste detta i morse, men funderar ändå över hur vi ska göra. Vi har hönsen i hönsgård med "hönsnät" överallt, alltså både på sidorna och över, för att inte rovfåglarna ska komma till hönsen, men problemet är att småfåglar lätt kan flyga igenom "maskorna" i nätet, och det gör dom gärna med tanke på den goda maten hönsen får.
Ni får inte ge mat eller vatten ute helt enkelt,så då får ni ge dom inne där ni kan och sen släppa ut dom.Eftersom småfåglar kan ta sig in i hönsgården så gäller reglerna som de står.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Det du skriver stämmer inte med det Jordbruksverket säger! Det är inte förbjudet att ge mat ute. Däremot bör man inte göra det.

Undrar över logiken i bestämmelserna. Våra höns går fritt ute och pickar på det mesta. Maten serveras uteslutande inne. MEN... vad hindrar att dom smittas ändå eftersom dom och de vilda fåglarna delar miljö och småfågel även flyger in i hönshuset?
En annan fråga är, hur vi gör med matning av vildfåglarna? Vi drar ju faktiskt ihop ett antal av fr a småfågel runt matstället. (Även våra höns kollar av det stället).

En fråga till är varför man avlivar alla fåglar i en smittad besättning? Vore det inte smartare att spara dom djur som klarar av sjukdomen och avla vidare på dessa? À la naturligt urval.

Än så länge ser jag ingen anledning att bli hysterisk, men om utvecklingen fortsätter åt fel håll blir det inte roligt. Går vi mot en tyst vår???

LIA
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Vad jag läste var

*regler, inte råd
*och en massa ska, inte bör

Kanske du kan peka på var det stod bör och allmänna råd?
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

LIA skrev:
Det du skriver stämmer inte med det Jordbruksverket säger! Det är inte förbjudet att ge mat ute. Däremot bör man inte göra det.

Undrar över logiken i bestämmelserna. Våra höns går fritt ute och pickar på det mesta. Maten serveras uteslutande inne. MEN... vad hindrar att dom smittas ändå eftersom dom och de vilda fåglarna delar miljö och småfågel även flyger in i hönshuset?
En annan fråga är, hur vi gör med matning av vildfåglarna? Vi drar ju faktiskt ihop ett antal av fr a småfågel runt matstället. (Även våra höns kollar av det stället).

En fråga till är varför man avlivar alla fåglar i en smittad besättning? Vore det inte smartare att spara dom djur som klarar av sjukdomen och avla vidare på dessa? À la naturligt urval.
Taget från Jordbruksverkets sida:

För höns och kalkoner som hålls i kommersiellt syfte gäller följande:
De ska inte komma i kontakt med flyttfåglar
De ska hållas inomhus. Om fåglarna inte kan tas inomhus ska de utfodras och ges vatten inomhus eller under skydd utomhus som förhindrar att de kommer i kontakt med flyttfåglar
De ska inte ges vatten från öppna vattenytor där det finns en risk att flyttfåglar vistas.


Än så länge ser jag ingen anledning att bli hysterisk, men om utvecklingen fortsätter åt fel håll blir det inte roligt. Går vi mot en tyst vår???

LIA
Jag har ju inte höns längre, men om man ska dra alla fågelägare(utomhus) över samma linje så bör ju även de mindre besättningarna följa rekommendationerna.Något jag själv frågar mig : Räknas inte strutsar till fåglar och hur ska de göra som ihuvudsak har sina ute?
Lyssnade på radion imorse där de intrevjuvade en som hade bland annat ankor,han sa att det är nästintill omöjligt att ge ankorna vatten inne,de både badar och dricker.Han övervägde att låta avliva sina om de inte kunde lösa det. Tyvärr blir det nog så för många.De avlivar sina djur just för att de inte har möjlighet att hålla de inomhus.Likaså alla de fjäderfä handlare som far omkring på marknader och säljer,det blir ju då förbud mot detta om smittan kommer likaså antalet gör att många håller sina ute med en liten bod som hus till dom, men mat och vatten får de ute.Blir många djur som får sätta livet till misstänker jag.
Jordbruksverket skriver:
För höns och kalkoner som hålls i kommersiellt syfte gäller följande:
De ska inte komma i kontakt med flyttfåglar
De ska hållas inomhus. Om fåglarna inte kan tas inomhus ska de utfodras och ges vatten inomhus eller under skydd utomhus som förhindrar att de kommer i kontakt med flyttfåglarDe ska inte ges vatten från öppna vattenytor där det finns en risk att flyttfåglar vistas.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Fraggel Tess har lagt ut länken till Jordbruksverket. Gå in och läs!

För ickekommersiell fågelhållning gäller:
För andra fåglar som hålls i fångenskap gäller Jordbruksverkets allmänna råd; att ta in fåglarna om det är möjligt. Om detta inte är möjligt bör fåglarna utfodras på skyddade platser.
"Allmänna råd resp bör"! Tydligt tycker jag.

LIA
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

men om man ska dra alla fågelägare(utomhus) över samma linje
Det är inte vad reglerna kräver!

Finns i dagsläget ingen anledning att avliva några fjäderfän som måste gå ute. Allvarligt blir det först om sjukan sprider sig in i våra områden. Då lär vi få överväga alternativen.

Vad är f ö det minst dåliga alternativet? Att avliva i förväg eller att avvakta och avliva om djuren blir smittade?

Fjäderfähandel på marknader är redan nu förbjudet såvitt jag förstår.

Vad innebär "kontakt med flyttfåglar"? Räcker det med att en flyttfågel släpper en klick på den yta där tamfågeln kan befinna sig och hur försäkrar man sig i så fall mot sånt?

LIA, som har ickekommersiella höns.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

LIA skrev:
Det är inte vad reglerna kräver!

Finns i dagsläget ingen anledning att avliva några fjäderfän som måste gå ute. Allvarligt blir det först om sjukan sprider sig in i våra områden. Då lär vi få överväga alternativen.

Vad är f ö det minst dåliga alternativet? Att avliva i förväg eller att avvakta och avliva om djuren blir smittade?

Fjäderfähandel på marknader är redan nu förbjudet såvitt jag förstår.

Vad innebär "kontakt med flyttfåglar"? Räcker det med att en flyttfågel släpper en klick på den yta där tamfågeln kan befinna sig och hur försäkrar man sig i så fall mot sånt?

LIA, som har ickekommersiella höns.
Kontakten är väl både genom att de vistas i samma utrymme,dvs spillning och genom vatten,foder intages från samma kärl. Ju mer folk de intervjuvar så är det mer och mer krav de uttalar.Ärligt så vet man inte vad de vill i grunden. Men varför måla fan på väggen i förväg? Enligt viltfågel experter så ska man inte bli hysterisk utan vara förberedd och med det anser jag man är om man förbereder sina fåglar för att vistas inomhus,och då alla från hobby till rena fågel farmerna.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Jag tycker att om skaffar sig djur så får man också ta hand om dem även i kristider. Höns får man helt enkelt hålla inomhus alt att man har tak på rastgården och nät med mindre maskor. Hur det funkar med andra fåglar vet jag inte då vi bara har höns o vaktlar. Om man har stort och luftigt inomhus så behöver inte hönsen lida av att inte få gå ut. Våra höns väljer att vara inne när det är kallt trots att det är öppet så de kan gå ut, likaså med våra bekantas höns.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Just för att undvika hysteri och oövertänkta beslut är det viktigt att den information som sprids är aktuell och fr a korrekt! Det som skrevs längre upp är inte det!

Dina åsikter kan vara riktiga men är inte detsamma som dagens regler! Viktigt att skilja på det!

Ett faktum som verkar glömmas bort i sammanhanget är att olika influensor har funnits länge bland de vilda fåglarna, även i Sverige. Först när det drabbade tamfåglar och en variant även medförde dödsfall bland människor blev det ett allmänt samtalsämne. Frågan är om vi inte redan haft ett antal vilda fåglar, döda i denna influensa. Man har ju liksom inte brytt sig tidigare, utan bara konstaterat att där ligger en död svan och där ligger tre döda gäss.

LIA
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Jag tycker att om skaffar sig djur så får man också ta hand om dem även i kristider.
Jag håller med helt och fullt. Därför är jag oförstående till tankar om att slakta djuren på det här stadiet.

Idag finns ingen som helst anledning att stänga in hönsen.
Vi har lantrashöns och vitsen med sådana är att dom ska och kan vara ute. Dom är ute oavsett kylan däremot gillar dom inte djup snö.

Det är strunt samma hur "luftigt" det är inomhus, det är ändå inte den miljö hönsen ska behöva leva i! Våra "lider" helt klart dom dagar dom inte får gå ut. Om dom inte väljer det själva förståss p g av snön.

LIA
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Welsh skrev:
Jag tycker att om skaffar sig djur så får man också ta hand om dem även i kristider.

Nu är det inte så att jag tänkt att gå ut och nacka dem bara för att fågelinfluensan är i antågande, utan jag har förlikat mig med tanken att ta bort dem om så behövs. Vi har helt enkelt diskuterat igenom läget här hemma för att veta hur vi ska göra/ha hönsen under den eventuellt stundande "kris"tiden.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Idag finns ingen som helst anledning att stänga in hönsen.
En svan har hittats död bara några mil från oss. De tror att det är skarvar som spridigt smittan i Tyskland, vi har en stor ö som skarvarna häckar på bara 100 m från Ljusterö, tills man vet vad svanen dog av så får våra vackert vara inne.
Våra höns går inte fria då vi har havsörnen som häckar på ön, den gillar små höns :( Vi ska sätta plasttak över hela ute gården till våren.
Kanske våra hönor är nöjdare med att vara inne höns då de kommer från äggkläckningsmaskiner och alltid varit burhöns tills de kom till oss.
Jag hoppas att man får skjuta av den vedervärdiga skarven nu om det visar sig vara fågelinfluensan som den bär med sig. Det är ett djur som verkligen förstör naturen :(
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Hörde igår att det förekommer även på kattdjur och att djur insjuknat och dött.
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

Svanar har alltid hittats döda. Dom har inte så många naturliga fiender och jagas ju inte, så i många fall självdör dom. Finns som sagt ingen anledning att stänga in hönsen än. Men det är naturligtvis ditt beslut.

Även fabrikshöns uppskattar att komma ut även om dom har varit instängda i många generationer. ;)

Ja skarvar är inga kul fåglar. Här kan man verkligen snacka om behov av ett jakttryck (jmfrt med vargar).

Man blir alltmer brydd över hur den här influensahistorien ska ses. Såg en snutt på TV där någon sakkunnig påstod att bara vattenlevande fåglar löpte risk att drabbas. Samtidigt sas att en hök på Rügen varit smittad.
Samma person påstod att orsaken till utbrotten bland tamfåglar skulle bero på vårt intensiva sätt att föda upp djuren. Om så är fallet kan vi med lantraser vara ganska lugna. Eller?

En annan tanke... Om människor, katter och hundar kan bli smittade, kan inte andra djur bli det också? Hästar t ex?

LIA
 
Sv: Vad ska ni göra med era höns......

LIA skrev:
Just för att undvika hysteri och oövertänkta beslut är det viktigt att den information som sprids är aktuell och fr a korrekt! Det som skrevs längre upp är inte det!

Dina åsikter kan vara riktiga men är inte detsamma som dagens regler! Viktigt att skilja på det!

Ett faktum som verkar glömmas bort i sammanhanget är att olika influensor har funnits länge bland de vilda fåglarna, även i Sverige. Först när det drabbade tamfåglar och en variant även medförde dödsfall bland människor blev det ett allmänt samtalsämne. Frågan är om vi inte redan haft ett antal vilda fåglar, döda i denna influensa. Man har ju liksom inte brytt sig tidigare, utan bara konstaterat att där ligger en död svan och där ligger tre döda gäss.

LIA
Vilka uppgifter har jag skrivit som inte stämmer?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
19 301
Senast: Amha
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 365
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 259
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp