Vad ska vi göra?

yodadog

Trådstartare
Jag och min syster har en vbl-valack på foder sen i december. Han gick på travet innan och nu var det tänkt att han skulle bli ridhäst.
Problemet är att han är för svår att hantera för oss. Det är väl inga farliga grejer egentligen kanske, om man är tuff och orädd och kan säga ifrån. Men det kan inte vi. Vi blir rädda för honom och börjar tröttna.

Men vi kan inte lämna tillbaka honom för då slaktas han.
Jag vågar inte fråga ägaren om vi ska hjälpa till att hitta en ny fodervärd för då kanske hon bara hämtar honom och slaktar honom när hon får veta att vi kanske inte vill ha kvar honom...
Eventuellt att vi skulle kunna köpa honom och lämna ut honom på foder och hitta en annan häst själva. Men det kanske inte finns nån som vill ha honom.

Vad skulle ni ha gjort? Haft kvar hästen?

(Btw, visste inte vart tråden skulle ligga, flytta gärna om den ligger fel.)
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag tycker ni ska ha en eloge som tänkt igenom er själva och kan acceptera att ni inte kan hantera hästen.

ang. vad ni ska göra är det svårt. Om ni har ekonomiska möjligheter så visst, då kan man väl tänka sig att ni skulle kunna köpa honom och sen lämna ut på foder. Men sånt kan bli trassligt, ni riskerar alltid att få tillbaks hästen, om det inte funkar hos fodervärden eller om den skadar sig. Sen skulle jag också ta i beakning hur ni anser hästens chanser är att fungera hos ngn annan. Om det är en svår häst så kanske det trots allt är bättre att den får sluta sina dagar medans den har det bra, snarare än att vandra runt hos olika folk som inte kan hantera den?

jättesvårt beslut, jag vet.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Tack!

Ja jag tror ju att han skulle kunna funka och även bli en fin ridhäst men frågan är ju om man ens skulle hitta nån som skulle vilja ha honom, det finns ju så många travare liksom...
 
Sv: Vad ska vi göra?

Det är ett jättesvårt beslut, man vill ju göra allt för att ha kvar sin häst i livet, men ibland får man ta det där tuffa beslutet och låta hästen somna in.

Hellre det är en häst som blir vandringspokal.
Önskar er iaf all lycka till och hoppas att allt ordnar sig!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ni har haft nog med problemhästar och förtjänar något snällt och som ni tycker om om ni frågar mig!

man måste även få tänka på sig själv lite ibland.... och som någon sa innan en häst lider inte i himmlen...!
De är svårt att hitta ett vettigt hem till en ex travare ni är endå duktiga med hästar.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Mig känner du säkert igen från ridtravartråden ;)

Min herre är väldigt känslig och gör man minsta fel går det fel, har försökt ha några medryttare som blivit rädda för honom , han springer över dom, reser sig och har sig MEN med mig gör han ingenting, han är världens snällaste sålänge man är lugn och gör rätt = inte förvirrar honom med tusen olika signaler, man måste tänka på kroppsspråket.

Jag älskar min pålle över allt annat, det är inte någon dans på rosor, jag har aldrig varit rädd för honom, han har aldrig gjort något allvarligt med mig (och jag har inte varit med då de gick snett med de förra medryttarna, de har endast återberättat) de gånger det varit lite kommunikationsproblem oss emellan är det JAG som brister!

Men jag skulle aldrig sälja honom, ibland känns tanken på att vara hästlös lockande, men då jag aldrig varken skulle vilja låna ut honom och definitivt inte sälja honom finns det inget alternativ, och han är fullt frisk så vi kämpar på, den dagen jag inte kan ha kvar honom längre kommer han få somna in, egoistiskt skulle en del tycka, varför skulle du vara den enda i världen som kan handskas med honom?
Det är jag definitivt inte, har nu en medryttare som det funkar med, och stallägarna i nya stallet berömmer honom var och varannan dag för att han läser både hästars och människors kroppsspråk så bra och att allt är så problemfritt med honom ( i gamla stallet var han livsfarlig och en del ville inte ta in och ut honom...) men jag tvivlar på att någon annan vill lägga ner tiden på honom, han är trots allt en travare och inte modell yngre eller speciellt utmärkande på något sätt.

Summa sumarum, tror du inte du kan reda ut situationen och klara av honom (vilket är ett modigt att våga erkänna) hade jag avlivat, en död häst lider inte och det finns så många travare ute som flänger runt.

Bara mina tankar, ursäkta flamset, jag får skylla på febern ! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska vi göra?

Dåligt av ägaren att ge er dåligt samvete och hota med att slakta hästen om den lämnas tillbaka!

Jag tror dte är viktigt med rutiner för hästen, att ni gör samma sak på samma sätt hela tiden så hästen vet vad som förväntas av den och vad som kommer att hända i olika situationer. Ni behöver bygga upp förtroende mellan varandra.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jo, kanske det!
Allt går liksom fel, han rymmer ur hagen så nu får han stå i en av ensamhagarna=han blir ännu mer uttråkad och får massa överskottsenergi, vi vågar inte rida ut längre, det tar 10 minuter att komma in och ut ur paddocken, han blir rädd för allt, han springer på oss osv.
Men jag tycker ju om honom ändå:crazy:
 
Sv: Vad ska vi göra?

Hihi ja det gör jag:laugh:

Han är ju en väldigt känslig häst och kanske behöver han bara nån som visar att den är ledaren men usch, jag blir ju rädd när han håller på:crazy:
Han har noll respekt, enda gångerna man kan lita på att han är snäll är inne i stallet.
Eller snäll är han väl, men han har som sagt ingen respekt. Han springer över oss bokstavligt talat...
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ja jag tycker också det:(
Det var samma sak med min första foderhäst, inte problemen med hanteringen, men jag hade inte tid eller råd att ha kvar honom och då sa ägaren att hon skulle slakta honom så det var bara att stanna:crazy: Och då var jag bara 14 år, så det var ett himla ansvar.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Svår sits för er. Hade jag varit du skulle jag köpt hästen och lagt ner mycket tid på grundhantering. Låter som att hästen inte visar nån respekt för er, eller att ni helt enkelt inte passar ihop. Har ni råd skulle jag rekomendera att skicka iväg hästen ett tag till nån kunnig person för inridning, men att ni har regelbunden kontakt med denna och så att ni får goda råd för fortsatt träning.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Jag tror att det kan vara så, men det är ju jätte svårt när man inte sett er i verkligheten, om du råkat bo i skellefteå med omnejd kan jag titta förbi, men jag misstänker att du har turen att vara placerad längre söderut än så ;)

Det finns inte någon duktig tränare (NH tänk) där nere som ni kan ta ut ?
Eller om det bor någon bukare i närheten som vill hjälpa er?
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ja, Örebro bor jag i;)

Vet bara om "vanliga" dressyrtränare...
Nån vänlig bukare som kan hjälpa finns väl säkert men jag vet inte hur man hittar nån sån utan att få det att låta som en annons:crazy::angel:;)
 
Sv: Vad ska vi göra?

Allt går liksom fel, han rymmer ur hagen så nu får han stå i en av ensamhagarna=han blir ännu mer uttråkad och får massa överskottsenergi, vi vågar inte rida ut längre, det tar 10 minuter att komma in och ut ur paddocken, han blir rädd för allt, han springer på oss osv.
Men jag tycker ju om honom ändå

En tanke bara: vad äter han? :idea: Ibland fodrar man sig till extra bekymmer.

Först och främst: det är inte er häst. Ni ska inte känna dåligt samvete om ni inte reder ut hästen. Ägaren borde lägga energi på att hjälpa er om hon vore det minsta lilla intresserad av att ni ska reda ut situationen. :grin:

Just att lära sig hästhantering på egen hand är inte särskilt enkelt, men det går förstås. Det beror helt och hållet på om ni vågar och orkar och har tid (tid är jätteviktigt i all hantering). :)

Det är verkligen jättefint av er att försöka med den här hästen. :laugh: Ibland går det inte som man tänkt och är det något man lär sig med åren är det att alla hästar är olika och inte alla passar med en själv. :crazy: Jag såg en intervju med Malin Baryard för några år sedan där hon erkände att hon förr alltid hoppade upp och provred häst bara för att vara snäll, men nu har hon slutat med det. Gillar hon inte vad hon ser hos hästen åker hon hem direkt. Det är något att tänka på tycker jag. :idea:

Om ni ska ha hästen kvar måste ni se till att han får utlopp för sin energi. Det gäller att pyssla med honom mycket och att aktivera honom. Men om ni inte kan få hjälp av någon på plats att visa hur ni ska göra tycker jag att ni gör klokast i att lämna tillbaka honom. Det finns ingen anledning alls att utsätta er för risker. Hästar är fantastiska djur, men de kan också vara fantastiskt besvärliga om man inte klarar av dem. Var rädda om er! :bow:

;) Krocket
 
Sv: Vad ska vi göra?

Tack för ditt svar:)
Han äter hösilage, lusern (hackat strå) och morötter, kraftfodret försvann för länge sedan:angel:

Vissa dagar går det bättre och vissa dagar sämre. Idag tog jag ut honom till paddocken i träns och lina och körde lite lydnadsövningar, han fick visserligen inte direkt nån motion men jag tyckte att det var givande ändå! (Eller så hade han en snäll-dag.)
Jag körde lite back och stanna och gå fint typ, har ganska ofta problem med att leda honom, men nu efter att han backar på "back" och lite hjälpande hand och stannar direkt på "ptroo" så gick han fint och lugnt bredvid mig med huvudet sänkt (vilket är ett tecken på att han är lugn, annars har han huvudet uppe i himlen).
Tog bakvägen in till stallet och han tittade lite hit och dit för det gick en ny häst i en hage där men han lyssnade på mig när jag sa till också:D
Kanske inte världens största grej för er andra men jag blev jätteglad:D
Ska börja kolla stopp och back varje gång jag ska rida/longera/tömköra.

Tror ändå att han kan bli en fin ridhäst (för att vara travare då) så jag vill liksom ta den här chansen nu:crazy: Inte varje dag man nästan får en häst gratis liksom. (Sas från början att vi skulle få köpa honom för en symbolisk summa som vi själva fick bestämma om vi ville.)

Han är ju en fullt frisk häst som visserligen är omusklad och tunn just nu men han är känslig och fin och söker sig ner i form när man rider och tömkör.
Så jag vill verkligen att det ska funka!
 
Sv: Vad ska vi göra?

Vad jag skulle göra :
. Tänka efter hur mycket tid jag har.
. Tänka efter om jag älskar honom.
. Tänka till om vår kemi kan finnas där under ytan.
. Tänka till om jag kan få honom att lita på mej.
. Tänka efter hur mycket pengar jag kan lägga.
. Tänka efter om det finns någon som kan hjälpa
. Tänka efter om jag vill och orkar.
. Tänka efter om jag har tålamodet.
. Tänka efter hur lång tid det får ta.
. Tänka efter vad som är bäst för honom.
. Tänka efter hur han fungerar i flock.
. Tänka efter hur mycket mat behöver han

Beslutet du kommer fram till kommer att vara rätt för dej, men kanske inte för någon annan.
Jag har fler " tänka efter " men de tar jag kanske senare.
Vill tillägga att jag själv har en varmb.travare.
 
Sv: Vad ska vi göra?

tjena

Har själv haft stora problem med mitt varmblod....
Några tips
Longering med lydnadsträning. Lära sig muntliga kommandon.
Tömkörning.
Skogsridning.
Kanske har du testat detta. Har fungerat jättebra för mig.
Lycka till hur du än beslutar dig för att göra.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Det är en jättesvår sits. Min erfarenhet av varmblod säger att ca 10% av alla de som finns där ute blir riktigt bra ridtravare. Om du tycker att han är hetsig och "pigg" tänk på att han precis kommer från travet. Det är en utav de mest stressade miljöer jag varit i, tänk då hästen som samtidigt ska prestera högt.
Jag tycker att om Ni verkligen är villiga att ge hästen en chans så ska Ni börja från marken, inte tänka på att rida innan allt fungerar från backen. Kan man inte kontrollera sin häst där fallerar allt när man sitter på ryggen.

Det är bedrövligt att nuvarande ägare lägger över det på Er. Tycker ABSOLUT INTE att ni ska ta åt Er. Håller med de andra här som skriver att det gör inte ont att komma till himlen. Sedan skriver en annan att Ni redan haft nog med problem hästar då kanske det kan vara värt att lägga lite extra pengar på att köpa en livskamrat som Ni kan rida och ha roligt med från första början.

Förstår Er hur som helst....det är jättejobbigt
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 341
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 681
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 952
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp