Vad skall jag servera på min födelsedag?

Elo

Trådstartare
Jag fyller alldeles för många år i år och tänkte bjuda in några 'extra' personer till min födelsedag. Men vad bjuder man på?

Förutsättningar:
ca 15 personer (ålder från 1 månad till 94 år)
Allergier: nötter och baljväxter
Mkt begränsat med tillagningsmöjligheter på plats, dock går det super att tillaga innan och servera där (med eller utan uppvärmning)
 
Marängtårta i långpanna :d
Den verkar ha lite olika namn men sockerkaksbotten (typ), maräng uppepå, görs i ugnen funkar utmärkt att göra i förväg.
Sedan grädde och bär till servering. Superenkelt, allergivänligt och jättegott.
 
Pasta sallad och pajer är klassiker. Gott bröd med plockmat. Frukt, alternativt fruktsallad. Jag skulle duka upp en mini buffét så alla kan välja vad de vill ha. Den absoluta merparten kan ju förberedas i förväg och sedan bara transporteras till plats.

Edit: kycklingspett och liknande brukar vara populärt.
 
Jag fyller alldeles för många år i år och tänkte bjuda in några 'extra' personer till min födelsedag. Men vad bjuder man på?

Förutsättningar:
ca 15 personer (ålder från 1 månad till 94 år)
Allergier: nötter och baljväxter
Mkt begränsat med tillagningsmöjligheter på plats, dock går det super att tillaga innan och servera där (med eller utan uppvärmning)


Pajer i lite olika varianter med bröd, sallad och dressing är gott och enkelt.

Kallskuret, potatissallad och bröd,, sallad och dressing. Brukar finnas fina fat med kallskuret från till exempel charkdisk i affären eller specialaffärer att beställa beroende på ekonomi och vad du vill lägga på kalaset.

Sallad med couscous eller pasta, bröd och dressing.
 
Med en buffé är chanserna större att man kan plocka ihop något man gillar, en smörgåstårta begränsar. :yuck:

En buffé är mer krävande att servera än en smörgåstårta. Sen är ju buffé också trevligt såklart!

Jag har sett att många har paj med bröd och sallad på större tillställningar. Själv har jag nån gång köpt catering t.ex. den klassiska exotisk platta (kallskuret kött med frukter och potatissallad eller potatisgratäng).
 
Har du möjlighet till att ta med en grill? Jag tycker att korvgrillning med olika sorters korv och buffé på tillbehör som bröd, potatissallad, ett par sallader till och såser ofta blir väldigt trevligt och är lätt att ordna. Korv går att göra enkelt och barnanpassat men även lyxigt och "vuxet". Det finns vegetariska alternativ att köpa + att det även är enkelt och gott att grilla majskolvar.
 
Jag har gjort en ”italiensk” smörgåstårta som blir nästan som en charkbricka, den går hem hos i princip alla som inte gillar ”vanlig” smörgåstårta:

3BEADE66-9E6B-4100-88A5-80EBA238F4D4.jpeg


Från när vi hade dop, den i bakgrunden är med rostbiff
 
Vad gäller smörgåstårta... är en själv inte förtjust i det hade jag inte serverat det vid ens födelsedagsfirande. Ok att en får anpassa sig lite efter sina gäster men inte SÅ mycket!

När jag fyller år vill jag har något jag tycker om också :D
Nej, ganska självklart att man bjuder på något man själv tycker om. Likväl som man kanske tipsar om saker en själv tycker om 😉
 
@Piaff - tur att jag just nu är stoppmätt efter att överlevt hela dagen på två smörgåsar ha inmundigat en pizza. Hade jag fortfarande varit hungrig hade smörgåstårtsabstinensen varit total efter att ha sett dina bilder. De ser superfina ut!

KL

Angående pizza kan man enkelt (och ofta populärt) skapa en buffé genom att göra några sallader av olika typ. Beställa X pizzor av Y varianter från en kvalitetspizzeria. Slica upp pizzorna och servera pizza- och salladsbuffé.
 
Jag har gjort en ”italiensk” smörgåstårta som blir nästan som en charkbricka, den går hem hos i princip alla som inte gillar ”vanlig” smörgåstårta:

Visa bifogad fil 122513

Från när vi hade dop, den i bakgrunden är med rostbiff
Oh så fina, du vill inte dela med dig av vad som är i dom?😁👌

till ts, buffet är kul och korv med olika tillbehör lät trevligt, lite grillade grönsaker tex majs och paprika till kunde varit gott.

Är det nu i sommar det ska vara? Pastasallad med grillad kyckling, kanske så folk kan plocka ihop själva och val på olika dressing + ett gott bröd. Lasagne med vitlöksbröd och sallad kan också vara trevligt, då kan man göra lasagnen i princip färdig och steka det sista på plats.
 
Ur allergi- och dietperspektiv tycker jag att en buffé med ett par sallader, ett par salta pajer, bröd, röror, ostar, och grejer är att föredra framom t.ex smörgåstårta.
Och förstås nån efterrätt samt t.ex uppskuren frukt.

Jag är inte själv överdrivet förtjust i smörgåstårta och jublar kanske inte jättemycket om det serveras. Även om det är festligt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 853
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 703
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp