Bukefalos 28 år!

vad strör ni med till era hästar?

Sv: vad strör ni med till era hästar?

Halm om det finns tillgång. Bra för hästarna har alltid något att pilla i

Alternativt kutterspän. Lätt att förvara, ljust, luktar gott och lättmockat. Dock något dyrare än halm och icke ätbart.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Vad strör ni med till era hästar?
Vi strör med halm på storbal till våra egna.

Varför har ni valt just
det?

Vi odlar det själva alt. får från grannen, alltså blir det billigast och lättast.

Trivs ni med erat val?
Jag trivs väldigt bra med halmen.

Fördelar
  • Lättmockat,
  • ljust och fint samt ger ett fräscht intryck,
  • lätt att bli av med stacken (åker ut på fälten)
  • viktigast av allt hästen kan alltid sysselsätta sig i boxen!

Nackdelar
  • Kan vara tungt om man ej vet hur man ska hanskas med det
  • "Lättare" att få tag på dåliga exemplar än med tex spån (?)
  • Relativt sett sämre uppsug.förmåga
  • "Halmmage" på hästar med god aptit;)

Torv- tuuungt! (iaf på praktiken där "bäddarna" skulle krävas med potatisgrep varje dag)
Spån- bra! men tråkigt för hästen
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Du måste vara den absolut mest arbetsvilliga hästägare jag stött på!
Riva tidningspapper till bädden för hand!
ojojoj...:eek:
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Nja snarare kalla det att ha för lite att göra på fritiden.:p:rofl:
Nej men skämt och sido...min häst är en av dom käraste familjemedlemmar jag har. Så det är ju klart att jag engagerar mig helhjärtat åt hans dagliga behov...:D:bump::love:
 
Senast ändrad:
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Jag har torvbädd till mina hästar. Dels är det lätt att få till en bra bädd som ligger hela vintern, dels så absorberar torv lukten mycket bättre, så vi har fått en fräschare stallmiljö (detta finns det forskning som stöder :)). Om torven dammar så får man vattna den och jag brukar kalka kissfläckarna och området där hästarna bajsar. Jag tycker inte att det är farligt att mocka i torv, man vänjer sig himla snabbt. Dessutom har hästarna lärt sig att uträtta sin behov utanför bädden. Jag hade spån innan, men det gick åt så mycket och luktade illa efter natten. Nu använder jag ca 1 bal i veckan per häst. Så det har blivit billigare för mig också. Enda nackdelen som jag har hittat är att det blir lite mörkare i stallet. Annars bara fördelar! :)

//Ebba
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

  • vad strör ni med till era hästar?
  • varför har ni valt just det?
  • trivs ni med erat val?
  • fördelar/nackdelar

* Spån med torvbädd i botten.
* Vi hade halm från början, men jag tyckte att det dammade mycket, blev inte lika "rent", sög inte upp kisset och det var svårt att mocka när dom hade trampat runt. Därför bytte vi till spån/torv. Eftersom vi har torvbädd behöver vi andast ta bort bajset= väldigt lättmockat!
* trivs jättebra
* fördelar= lättmockat, rent, varmt (bädd gör ju så att det blir vamrt) och dammar inte, behöver inte fylla på nytt så ofta.
Nackdelar= det är lite dyrare än halm
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Spån

varför har ni valt just det?
Tycker det är mysigt, ljust, ser frächt ut .

trivs ni med erat val?
Ja trivs jätte bra med det.

fördelar/nackdelar
Fördelar :
ljust och fint och ger ett fräscht intryck.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

[*]vad strör ni med till era hästar?
Jag strör med torv på bal.

[*]varför har ni valt just det?
Ridskolan köper in det så det är smidigt och rätt billigt i längden.

[*]trivs ni med erat val?
Oja! Jag tycker att det är jättebra! Min häst är rätt renlig av sig så det är snabbmockat, det dammar inte och jag behöver inte ströa särskilt ofta!

[*]fördelar/nackdelar

Det är ju bra att det blir en bädd o väldigt smidigt att man inte behöver ta ut kisset. Det är bra att det är förpackat ( innan hade vi det i lösvikt:smirk:). Nackdelar är väl att det ser lite mörkt o tråkigt ut...

***************************************************
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

* vad strör ni med till era hästar? Halm
* varför har ni valt just det? För att det är det enda tänkbara alternativet för oss. Hästarna ligger mjukt och har sysselsättning.
* trivs ni med erat val? Ja.
* fördelar/nackdelar Fördelarna är många, nackdelarna är väl endast om man inte får tag på bra halm. Men vi har lyckats :)
Fördelar då:
* Bra för hästen då den har tillgång till grovfoder jämt även om den skulle ha ätit upp höet. Bra även som komplement till höet.
* Mycket trevligare att ligga och sova på halm för hästen.
* Billigt i inköp.
Angående mockning så tycker jag inte det är svårt att mocka i halm.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Jag strör med halm för att jag vill att hästen ska ha något att tugga på hela tiden, det är jätteviktigt för mig! Sen är det ju billigare än spån. Nackdel om det dammar men halmen jag har nu är fin så det är inga problem med det.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Torv

varför har ni valt just det?
Hört många fördelar med torv, så täkte att det var värt att prova.

trivs ni med erat val?
Ja, trivs kanonbra med det!

fördelar/nackdelar
Lättmockat, luktfritt, drygt. Kan vara tugnt att mocka ut.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Spån till 1 , de andra 3 har halm

varför har ni valt just det?
Spån är fräscht+att denna häst inte tål halm , halm är bra för sysselsättning

trivs ni med erat val?
Jadå

fördelar/nackdelar
Fördelar med spån: fräsht, nackdel: priset
Halmensfördel: sysstelsättning+priset, nackdel: att det inte suger upp så bra
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar? Spån och havrehalm
varför har ni valt just det? Spån för att det har god uppsugningsförmåga och halmen för att hästen ska ha nått att pyssla med.
trivs ni med erat val? Ja!
fördelar/nackdelar fördelarna är ju just halmen för hästens skull eftersom han alltid har nått att tugga på.Spånet gör bädden lite ljusare och håller halmen någonsånär på plats.
Nackdel är väl att det inte är direkt lättmockat eftersom jag har en häst som rör runt en del och när halm och spån blandas är det inte så kul.Gödselstacken fylls även på snabbare eftersom halmen tar mycket plats.Men vad gör man inte för sin älskade häst.
Vill att han ska ha det så bra som möjligt sen om jag får slita lite extra just därför gör ingenting .
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

  • vad strör ni med till era hästar?
    Torv
  • varför har ni valt just det?
    Man får bara ha det i stallet där jag står. Spån i undantags fall
  • trivs ni med erat val?
    Ja, trivs jättebra med det
  • fördelar/nackdelar
    Lättmockat, blir en bra bädd. Nackdelar är att det är mörkt så det ser lite tråkigt ut.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Jag strör med spån till mina 2 renliga och sedan halm till unghästen och hingsten eftersom han rullar sej mkt i boxen och skvätter väck spånet om jag har de.
varför har ni valt just det?
För att de e ljusare och luktar frächare med spån hade velat ha de till dom andra 2 men lilla tjejen blir så rastlös av att inte ha nått å pilla i å hingsten ligger på betong om han har spån ändå så har jag nästan 30 cm tjockt lager spån över HELA boxen
trivs ni med erat val?
jag trivs super med mitt val
fördelar/nackdelar
Spånets fördelar: Ljust, luktar br och hästarna äter ej det och blir tjocka =)
Spånets nackdelar: Inte ätbart för lillan å flyger lätt iväg om hästen rullar sej
halm fördelar: Finns alltid att pilla i och är inte så lätt att skvätta åt sidorna
Halm Nackdelar: Kan lukta illa, blir lite mörkare, vissa äter mkt av de och blir tjocka.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
torv.
varför har ni valt just det?
luktar mindre, lättare att mocka ut ekonomiskt (enligt mig, men smaken är som baken.) mindre damm/mögel risk. inte mitt stall så jag har inte valt det, men skulle jag välja så skulle det vara en blandning av torv och kutterspån, fördelar av båda.
och dessutom tycker mina hästar om sin torvbädd.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

skötisen står på spån. Ljust och trevligt. Stallet erbjuder bara två alt. torv eller spån och då skötisen får utsalg av torven så blev det spån. Simple as that.
 
Senast ändrad:
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar? Spån.
varför har ni valt just det? finns i stallet.finns mathalm att ta av oxå
trivs ni med erat val? ja,lättarbetat (har haft halm,torv förut)
fördelar/nackdelar bra uppsugningsförmåga,lättarbetat,nackdelar är väl att hästen inte har något att "pilla" med när maten är slut.men å andra sidan utfodras hästarna 4ggr/dag och jag ger mkt stråfoder.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

:
  • vad strör ni med till era hästar?
    Jag har spån till min häst.
  • varför har ni valt just det?
    Hade halm när jag stod i ett annat stall och var nöjd med det också. (Lite bökigare att mocka kanske..) Sen flyttade jag honom och i stallet han står nu har de andra torvmixbädd, så jag hade det först. Men hans hovar tålde inte det. Strålen nästan frättes bort på en av hovarna!! :eek: Det var väl inte av torven utan av att det var bädd, han är en riktig gris så det är svårt att hålla rent hos honom. Dessutom gillar han att gräva så det blev för mycket urin och gödsel i hovarna.. Så nu står han på spån och det är noga att det inte är surt inne hos honom.
  • trivs ni med erat val?
    Det blir dyrt men funkar bra!!
  • fördelar/nackdelar
    Han mår bra av det!! Lätt att mocka!! (Även om han, som sagt, är en gris och inte speciellt enkel att mocka åt...)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dags att mocka ur och lägga in nytt. Men jag är velig, vad ska jag använda? Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter...
Svar
7
· Visningar
976
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 993
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 144
Senast: Bliss
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 801
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp