Bukefalos 28 år!

vad strör ni med till era hästar?

lethal_smile

Trådstartare
moderator: om tråden ligger fel så vg. flytta den.
jag vet att det finns tidigare trådar om detta, men eftersom de har blivit så gamla så gör jag en ny.

jag har några frågor:
  • vad strör ni med till era hästar?
  • varför har ni valt just det?
  • trivs ni med erat val?
  • fördelar/nackdelar

själv har jag just nu halm eftersom vi får det gratis i stallet som jag står i, men eftersom vi har hittat så mycket fukt och mögel i halmen så tänkte jag bya tll torvmix (torv och spån blandat).

jag hade helst valt att enbart ha spån eftersom jag tycker att det är lättast att mocka i, men eftersom stallägaren är allärgisk mot spån så måste jag blanda ut det med torv.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

* vad strör ni med till era hästar?
Vi strör med halm från storbal.

* varför har ni valt just det?
Det är det billigaste och enklaste alternativet- får halmen från grannbonden.

* Trivs ni med erat val?
Ja, det känns som det bästa alternativet.

* Fördelar:
Det är lätt att bli av med gödselstacken till bönder som gödslar med det när det brunnit, det är billigt med halm, lättmockat och lättströat, hästen kan ibland pyssla med halmen när natthöet tagit slut...hmmm och jag har aldrig varit med om att halmen haft dålig kvalité.

*Nackdelar:
Halmen suger inte upp lika bra som spån(och torv?), så det är alltid en liten kisspöl i botten som måste torka, det blir dammigt i stallet och boxen när jag slänger ner halm (genom "boxtaket" :angel:) så det blir mycket att damma av och vädra ur i boxen, det tar stor plats och ca 1/2 av vår säsongsförbrukning måste förvaras utomhus. Den blöta och äckliga halmen undviker jag att använda:crazy:
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Hejsan.
Jag har bara min häst hemma på gården och
tar då gladeligen mig tid åt att engagera mig hjärtligt åt vad min häst står på då han är hosthäst.

vad strör ni med till era hästar?
Jag använder tidningspapper till min häst.

varför har ni valt just det?
Det var vad veterinärerna på en vetklinik rekommenderade nästefter
torv då jag ringde och hörde mig för vad som var bra strö till en hosthäst.
Har aldrig gillat torv då det är så tungt att mocka i..plus att när det legat ett tag så dammar torvet...

trivs ni med erat val?
Jag trivs utmärkt med det.
Hästen hostar inte. Då han har gjort det tidigare av att stå på spån i förra våren.
Dessutom så tycker jag det är otroligt kul och strimla sönder tidningspapper.
Jag hade en dokumentförstörare...men den gick sönder...så jag bestämde mig för att strimla tidningspappret för hand varje dag till min älskade hästs bädd. :love:


fördelar/nackdelar
Fördelar:
-Tidningspapper dammar inte.
-Tidningspapper är sterilt.
Tidningspapper tar inte så mycket plats att förvara.
-Det är gratis att hämta på återvinningsstation om man frågar först...annars kan man bli anmäld för stöld.:crazy:
-Grannen har en enorm eldningsgrop som jag och min sambo forslar tidningspappret till i sopsäckar med hästsläpet en gång i månaden(har inte tillgång till en godkänd gödselstad så detta funkar utmärkt). :D

Nackdelar:
-Det går åt ganska mycket ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: vad strör ni med till era hästar?

*Tre av hästarna står på halm - tycker de ser trevligt ut, är billigt + att de alltid hr något att plocka med.
*En häst står på spån - äter kopiöst med halm om hon får fri tillgång, får nån kaka halm per dag att pilla med.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

* Vi strör med "dammfritt" kutterspån som vi köper i plastade balar.

* Det är väldigt svårt att få tag i halm där vi bor, och då känns det som om det är kutterspån som är det näst bästa. Dessa balar är väldigt smidiga att ha och göra med.

* Vi tycker det fungerar jättebra.

* Fördelar: Väldigt lätt att hantera. Lätt att förvara då det håller sig torrt, är hårdpackat och lätt att stapla.
Lättmockat och drygt. Går bra som bädd och "vanligt"
Dammar inte så mycket, även om dammfritt väl är en överdrift.

* Nackdelar: Ganska dyrt.
Kan nog vara svårt att bli av med. Hos oss tar dock grannbonden gärna hand om gödslen.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Min står på torvmix, helt enkelt för att det är vad vi har i stallet. Men tycker det är superbra. Lite stalosan på, så håller sig bädden schyst, ingen lukt, hyfsat lättmockat även till en gris som min dam. :)

Första som funkat utan att hon gräver hål på mitten dessutom.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Har alltid haft spån för det är vad jag tycker är bäst. Ljust och lättmockat, dammar inte och luktar inte. Har tidigare haft växelströbädd som fungerat ypperligt. De senast 2 vintrarna har jag haft permanentbädd i stället. Då har jag ett bottenlager av torv och spån ovanpå. Det fungerar också kalasbra. Fördelen är att det blir varmare för hästarna att ligga på samt att det blir mindre gödselstack. När vi tar ut bäddarna till våren vill alla ha suveränt gödselmedel. Fyller det i säckar direkt så är det bara att hämta.
Torvmix tror jag är ett bra alternativ för dig. Det blir ljust och fräscht samtidigt som det bilnder vätska väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Hej vi strör med kutter spån som är damfritt, fördelen är att det är lätt och mocka och det inte går åt så mkt och jag får det gratis från ett hyvleri.:bow:
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Vi har först en spånbädd, sen halm över.
varför har ni valt just det?
Det är inte jag som beslutat det utan det var så när jag kom dit.
trivs ni med erat val?
Jag tycker det fungerar bra, hästarna verkar trivas mycket bra med det iallafall.
fördelar/nackdelar
Fördelarna är väl att hästarna uppskattar det, dom ligger ner mycket på natten och vilar. Det blir mjukt osv. Det ser även väldigt fint ut om nu det har någon betydelse :).
Nackdelarna är att det kan vara ganska jobbigt att mocka. Speciellt om dom har gått runt och så.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Jag strör med spån till min häst. Varför jag valt det är väl för det är lättmockat, lätttillgängligt och inte alls speciellt tungt. Dock har jag blivit bortskämd, får ta gratis av svärfar som hämtar spån till korna och alltid får över. Vilket betyder att det kommer direkt från sågen och aldrig innehåller kutterspån. Så när boxgrannen överfyllt boxen med mer spån än nödvändigt så gnäller jag - det är skitjobbigt att mocka kutter!
Jag trivs med mitt val, nackdelen är väl att jag får hämta och skotta spånet i säckar själv, vilket man blir väldigt spånig av :angel:
Fördelen är som sagt att det är extremt lättmockat, och gratis.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Olika "sorters" spån (kutterspån, sågspån, hyvelspån och allt vad det heter) som vi hämtar mycket billigt på det lokala sågverket.

varför har ni valt just det?
Det användes spån när jag flyttade till stallet, så det har inte jag beslutat om, men det är billigt och mycket bra. Lätt att mocka i.

trivs ni med erat val?
Ja, det är jättebra.

fördelar/nackdelar
Framför allt är det billigt. Det är lätt att mocka i. Det blir ljust och fint i stallet. Det är mjukt för hästarna att ligga på.

Den enda nackdelen jag kommer på är väl att det blir lite skräpigt. Det är mycket att sopa.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Torv

varför har ni valt just det?
För att det är det som jag gillar bäst och att det sen dessutom är billigt från lokala torvmossen och det som finns erbjudet i stallet är en bonus. Det är ganska luktfritt om man häller på lite stallosan oxå:bump:

trivs ni med erat val?
Jag tycker det är super med permanentbädd av torv. Lättmockat tom med mina skitgrisar till hästar:D.

fördelar/nackdelar
Luktfritt, lättmockat och drygt är väl klara fördelar.
Kan vara lite tungt att ta in och att det blir rätt så mörkt är väl nackdelarna egentligen.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

[*]vad strör ni med till era hästar?
Halm


[*]varför har ni valt just det?
Billigast (tar halmen efter skörd hemma på gården).


[*]trivs ni med erat val?
Ja. Vi har väldigt fin halm i år.


[*]fördelar/nackdelar
Fördelar: hästen har alltid något att pyssla med, lättmockat vid vardagsmockning.

Nackdelar: Tungmockat vid urmockning. Mockar ur helt ca 1g/månad åt den ena, och en gång var 6:e v åt den andra. Går inte att ha permanentbädd till mina hästar, de gräver runt i boxen. Fyller på med ny halm ca varannan dag åt båda.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

*vad strör ni med till era hästar?
strör med halm

*varför har ni valt just det?
ljust, mjukt, bra för hästen att ha ngt att sysselsätta sig med, bra för hovarna, luftigt, gott att sova i tycker pålle, lättmockat när det gäller honom då han i torv sprider ut allt.

*trivs ni med erat val?
yesbox

*fördelar/nackdelar
fördelarna är anledningarna till varför jag valt halm :)
nackdelen är väl att det luktar mer amoniak än vad torven gör, men det är inte så farligt. sen är det väl något dyrare i vårt stall.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Spån
varför har ni valt just det?
Det är det som ingår i hyran
trivs ni med erat val?
Ja, drömmen skulle iof vara halm(tar dock för mkt plats på gödselstacken)
fördelar/nackdelar
Fördelar:
*Relativt lätt att mocka
*Man ser skiten bra till skillnad mot torv
*Ser ljust och fint ut när det är nytt
Nackdelar:
* Ser alla småbitar av skit vilket jag stör mig jättemkt på!
* Blir snabbt brunfärgat och ser då lite smutsigt ut
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

strör med torvmix, bara positivt med det, inte lika flygit som spån men ljusare än torv osv, dammar inte och håller sig fräsch och luktar fräscht.
har inte valt det själv. eller jo på sätt o vis, kan välja på spån oxå men eftersom jag har bädd är det bättre med torvmix! :D
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
Spån

varför har ni valt just det?
För att jag inte får tag i halm

trivs ni med erat val?
Hade hellre haft halm, så jag är inte helt nöjd, men det duger

fördelar/nackdelar
Lättare att mocka än halm, tråkigare för hästarna.

/M
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Vad strör ni med till era hästar?
Sågspån med vetahalm över/lite blandat.

Varför har ni valt just det?
Vi hade först enbart spån, sedan spån och torv, men min häst sprider ut skiten så mycket i boxen så hela bädden blir smutsig och det är svårt att mocka. Därför lade vi till halm istället för att få det att ligga still.

Trivs ni med erat val?
Japp! :bow:

Fördelar:
- Det är väldigt lättmockat.
- Det ser fint ut och luktar gott!
- Man behöver inte oroa sig att hästen är hungrig om man försover sig eller liknande eftersom den alltid kan stå och tugga lite på halmen i värsta fall.
- Det blir varmare i stallet, och det gör i sin tur att vattnet inte fryser lika lätt och hästen kan vara utan täcke i de flesta fall.
- Spånet suger upp kisset och halmen gör att bädden hålls på plats.
- Det är billigt!

Nackdelar:
- Har man en häst som bara äter, äter och äter kan halmen orsaka förstoppning osv.
- Gödselstacken växer snabbare än med spån eller torv.
- Man måste lägga in mer halm nästan varannan dag^^
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Vad strör ni med till era hästar?
Spån.

Varför har ni valt just det?
Lättmockat och billigt. Lätt att få tag på och hantera, och dammet är minimalt. Hö får hästen ändå så hon klarar sig gott och väl inför varje natt, så halm är ingen nödvändighet på så sätt.

Trivs ni med erat val?
Japp!

Fördelar/nackdelar
* Lätt att mocka
* Går inte åt speciellt mycket

* Syns väldigt tydligt när det blir skitigt
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Så när boxgrannen överfyllt boxen med mer spån än nödvändigt så gnäller jag - det är skitjobbigt att mocka kutter!

Vad är skillnaden för dig? Balat spån är oftast torrare och lite flygigare, men jag har aldrig märkt någon skillnad på att mocka i spån från en såg eller balat spån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dags att mocka ur och lägga in nytt. Men jag är velig, vad ska jag använda? Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter...
Svar
7
· Visningar
976
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 993
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 143
Senast: Bliss
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 788
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp