Bukefalos 28 år!

vad strör ni med till era hästar?

Sv: vad strör ni med till era hästar?

förut hade jag spån eftersom "svarta faran" rörde runt allt. var lite lättare att få det rent. fördelen med spån tycker jag är att det suger upp bra. nackdelen e att det e väldigt dyrt å svårt (tycker jag) att hitta ett spån som inte dammar.

har precis flyttat hem "svarta faran" (stått på anläggning m ridhus större delen av vintern) å nu testar jag halm. funkar bättre än jag trodde. fördelen e att hon kan pocka lite i halmen om hon får tråkit å höt tagit slut. nackdelen för henne e att hon doppar allt hö i vatten koppen å skakar runt höt så det blir vatten i hela boxen...halmen hinner inte med å suga upp...:D
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Funderar på att byta till torvmix ifrån halm, då vår halm är lite halvdant bra, lättare att mocka med spån/torv och att han äter rätt mkt så han har en halmbuk :smirk: Men ni som använder torvmix (spån och torv blandat), skulle ni rekommendera det?? Fördelar och nackdelar?
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?

Halm, växelströbädd

varför har ni valt just det?

Halm ingår i hyran

trivs ni med erat val?

Halm är väl helt OK, till rätt typ av häst, men min dam är skimmel, kisstrat och skithäst som ligger och sover, så njaej... Jag hade nog hellre valt annat...

Men Torv är dyrt...

Spån skulle jag kunna få gratis, från ett "hemsnickeri" i närheten, men en av hästarna är allergisk mot terpentenet.

fördelar/nackdelar

Plus
  • Hästarna har alltid ngt att plocka med
  • Går att hålla fräscht, om man har god tillgång på "fint boss" att bottna med, då det suger upp fukten.
  • Ser ljust och fräscht ut
  • Mjuk o skön bädd

Minus
  • Om tråkig halm, dålig uppsugningsförmåga
  • tungmockat
  • går åt mycket nytt till kisstratt om man inte får tag på rejält med "boss" att bottna bädden med
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

vad strör ni med till era hästar?
sågspån
varför har ni valt just det?
Man fick hämta det gratis ca 2 mil bort på ett sågverk
trivs ni med erat val?
bra det är lätt mockat
fördelar
Gratis
lätt mockat
skönbädd

nackdelar
Om det är lite fuktigt så fryser spånet..(deet finns inte tag där vi hämtar/hämtade )
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

Funderar på att byta till torvmix ifrån halm, då vår halm är lite halvdant bra, lättare att mocka med spån/torv och att han äter rätt mkt så han har en halmbuk :smirk: Men ni som använder torvmix (spån och torv blandat), skulle ni rekommendera det?? Fördelar och nackdelar?

torvmix är väldigt bra tycker jag, men det blir ganska tungt att mocka. det passade inte så bra att ha till min häst så jag har bara spån hos honom nu.
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?

*vad strör ni med till era hästar?

Varmstallet står alla på halm, uteboxarna står dom på torv (hosthästar) och lösdriften har spån och halm.

*varför har ni valt just det?

Halm för att jag tycker det funkar bäst, uteboxarna för att det inte finns några alterntativ och lösdriften för att det blir bra med spån och halm blandat.

*trivs ni med erat val?

Ja

*fördelar/nackdelar

NACKDELAR: Inte så många som tar halm och spån!
 
Sv: vad strör ni med till era hästar?


vad strör ni med till era hästar?

Spån
varför har ni valt just det?

För det är lätt att mocka och lätt att bygga bädd

trivs ni med erat val?
Ja, de gör jag..väldigt behändigt när man mockar alla boxar, går fort och så

fördelar/nackdelar

Fördelar:
Lätt mockat
Bra bädd
Ljust och luftigt
Luktar fräscht

Nackdelar:
Dammar endel
Dyrt


:)
En häst har dock halm, det gillar jag inte, ingen bra bädd och tungt/svårt att mocka men billigt:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dags att mocka ur och lägga in nytt. Men jag är velig, vad ska jag använda? Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter...
Svar
7
· Visningar
976
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 993
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 143
Senast: Bliss
·
Utrustning Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 787
Senast: Louiisee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp