Bukefalos 28 år!

Vad tjänar du och vad är du utbildad till?

Visstidare som miljöinspektör, 26 000 då jag kom in på ett bananskal som administratör. Får jag tillsvidaretjänsten som legat ute kommer jag inte godta ett öre under 29 000 utan en mycket god anledning.

Är utbildad miljövetare (kandidat).

Och apropå 500 000 kr/år, här är det inte ovanligt att tjäna det - inom industri som t ex gruvslusk. Men alla gruvisar går runt och tror att dom tjänar dåligt jämfört med oss "pappersvändare" :D
 
Digital marknadsföring och webb, 30 000 kr i månaden plus lite förmåner. Fem års arbetslivserfarenhet, läst två år på ky.
Kommer ev. studera till hösten.
 
Utbildad veterinär med två års erfarenhet. Får 29.600 kr i månaden vilket jag är hemskt missnöjd med då det inte ens är rekommenderad ingångslön för en nyutexaminerad.

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Tror jag håller mig från den svenska arbetsmarknaden :angel:.

Trådsvar:
Jobbar som statlig veterinär i Norge med ett års erfarenhet. Tjänar ca 37000 kr/månad (får ut ca 25000 kr), vilket även var min ingångslön som nyexad.

Den relativt höga lönen äts tyvärr upp av det faktum att jag har dubbla boendekostnader och ett långdistansförhållande (2500 kr i månaden i flygbiljetter...). Så jag går minus varje månad ändå :crazy:. Söker jobb hemma i Köpenhamn varje gång något dyker upp. Ett enda boende och att slippa biljäkeln skulle spara mig många rara riksdaler :arghh:!
 
Är etolog. Har en masterutbildning med biolog i grunden och inriktning etologi.

Jobbar dels som "universitetsadjunkt i etologi" = lärare på universitetet. Där har jag 30 före skatt (1½ år har jag varit där).

Sedan jobbar jag på somrarna på djurpark med djurvård och utbildning (både lägerskolor och diverse information till besökare inkl guidningar). Minns inte vad min timlön är där, ca 130. Det jobbet kör jag på med för att det är så jäkla kul, med dubbelt boende som det kommer bli i år lär jag gå back på det haha... :D
 
Kom på en fråga när jag läser vad alla tjänar. När anser ni att man har en hög lön?

Undrar eftersom jag själv tycker att jag tjänar bra, men det är ju inga jättesummor.
 
Kom på en fråga när jag läser vad alla tjänar. När anser ni att man har en hög lön?

Undrar eftersom jag själv tycker att jag tjänar bra, men det är ju inga jättesummor.

Är ju knivigt att svara på, det är ju relativt. 35 000 för en nyutexad sjuksköterska hade varit väldigt hög lön. För en civilingenjör med många års erfarenhet är det ingen en hög lön.

Men kan ju förstås alltid jämföra lönen med medellönen i Sverige. Jag skulle säga att strax under 40 000 och över så är man högavlönad.
 
Sorry för lite trådkap!
Men ni som jobbar inom ekonomi och/eller juridik, ungefär vad tjänar ni? :D
(Alltså utbildade civilekonomer/motsvarande eller jurister)

Sen lite OnT: Jag går ju själv bara i gymnasiet, är ju endast 17 år gammal än så länge...
Har jobbat och jobbar som show-groom åt några som tävlar/tävlade på regional-nationell nivå och stall-groom i ett privatstall, tjänar inte ett öre på det, haha! :p Men jag gör det för att jag tycker det är kul, inte för pengarna. Och jag är väldigt lycklig över det ändå, att jag ens får chansen att jobba där jag jobbar/har jobbat :love:

Jag är jurist, på affärsjuridisk byrå. Anställd i snart 2,5 år och utan att avslöja exakt belopp så tjänar jag väl som biträdande jurister i snitt gör när de är inne på år 2-3 (en bit över 43 000), plus en hel rad fina förmåner. Bortavtalad övertid såklart och jobbar i perioder mkt mer än en normal heltid, men har förmånen att älska både mitt yrke och min arbetsplats så känner mig mkt priviligerad.
 
Tror du riskkapitalägande kommer att påverka lönerna åt någotdera håll? Och hur kan det vara veterinäröverskott? Är det många utlandsutbildade, eller inte tillräckligt med tjänster i landet? Nyyyyyyyfiken :) (funderade på veterinär när jag sökte läkarprogrammet, men då var det i princip omöjligt att komma in, få platser och krav på MVG i allt)

Är fortfarande lika omöjligt att komma in ;)
Det är ett enormt överskott pga alla som pluggat utomlands. De få platserna som finns på universitetet är så få just för att behålla en jämn arbetsmarknad, men nu strömmar det bara in folk som pluggat utomlands, inte minst från Östeuropa och Mellanöstern men också många svenska studenter som valt att söka sig utomlands för sin utbildning (inkl jag själv).
Än så länge har man inte märkt av någon skillnad vad gäller lön pga riskkapitalisternas intåg. Det är lite som det alltid varit, bättre lön på mindre kliniker än stora djursjukhus oavsett om det tillhör en koncern eller ej.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
7620 kr i månaden går jag inte ens runt på. Men det är ju mer än existensminimum så jag ska väl bara vara glad att man ens får något alls.

Det beror ju på vad du har för boendekostnad om du har rätt till socialbidrag eller inte. Boendekostnaden är inte inräknad i existensminimum. Det är en hel del annat som inte är det heller.
 
Jag tjänar lite drygt 23 000 och får ut lite drygt 16 000 på mitt jobb som administrativ assistent på ett utbildningsföretag. Jag har ingen utbildning inom området.

De utbildningar jag har är 2-årig jordbrukslinje, kretsloppskurs och 10 veckors hästskötarutbildning. Jag landade alltså ganska långt ifrån.
 
Jag jobbar deltid som receptionist på en stor hotellkedja och tjänar £6.50 i timmen vilket motsvarar ca 84 kr i timmen. För samma jobb inom samma kedja i Sverige fick jag 109 kr i timmen... Så fina är löneskillnaderna, men å andra sidan är det billigare att leva här också så jag tror att det jämnar ut sig. Jag är relativt outbildad inom området.

Pluggar annars sista terminen på universitetet och hoppas hitta ett betydligt bättre jobb att sätta tänderna efter examen. Kommer att ha en BA Honours-examen i marknadsföring och hospitality management. Siktar på minst £1700 i månaden, alltså runt 22 000 kr, vilket känns realistiskt i den här stan med de jobb jag tänkt söka.
 
Civilingenjör (samt en fil.kand), utexad 2009. Tjänar strax under
40 000 kr/månad och hoppas på att höja det en del i årets lönerevision.

Har ett jobb jag gillar och bra villkor i övrigt så jag är nöjd.
 
När jag jobbar är jag Apotekare och har 30 000 i månadslön. Ligger lågt jämfört med andra med samma utbildning, men jobbar bara lite helger eftersom jag pluggar heltid och därför inte har några extra ansvarsområden. Bra OB på helger, på söndagar har jag nästan 400 kr i timmen. Så även om jag inte jobbar mycket blir det tydlig skillnad i kassan!
 
@Teilani är det ett roligt jobb att vara apotekare? Hur är utbildningen? Svår? Rolig?

Uj vad långt det blev, förlåt!

Vet inte om jag är rätt person att svara eftersom jag själv håller på att byta bana, men ger min inblick i det.

Jag tyckte utbildningen var rolig, vi läser ju mycket kemi och molkylär cellbiologi och det tycker jag är intressant. Sen kommer kroppen och allt om hur den funkar också jättekul. Lite mindre roligt med galenik (hur man tillverkar läkemedel) och samhällesfarmaci var väldigt torrt, men det är små korta kurser.

Svårt, det är så individuellt vad man upplever som svårt. Jag tyckte målen med kurserna var tydliga, oftast bra föreläsningar och relevanta labbar. Böckerna var bara på engelska och det kan såklart bli tufft för en del. Jag fick skriva om en del tentor, i första hand för att jag prioriterat annat än att plugga just då. Om man bara börjar plugga till en tenta i tid, och kollar på gamla tentor vilken nivå man ska lägga sig på så brukar det inte vara svårt. Kan ta ett tag innan man kommer in i det, men svårt blir det bara om man har extremt höga krav på sig själv.

Jag fick mitt första jobb i England, skittufft. Tog ett år innan kände jag att jag klarade det och tyckte sen jättemycket om mitt jobb. Efter två år flyttade jag hem, hästar, pojkvän osv, inte ett lätt beslut. Att jobba på apotek i Sverige tycker inte jag är lika kul som i England. Man har mindre ansvar och mindre kontakt med vårdcentraler och sjukhus. Det är fortfarande roligt att möta människor och prata läkemedel, men jag känner att jag vill göra mer.

Jag har kompisar som jobbar på läkemedelsföretag och forskar, eller inom landstinget och går igenom medicinlistor. Nån jobbar inom myndighet med att inspektera apotek. Flera är chefer på sina apotek, och många jobbar faktiskt i Norge. De trivs jättebra med sina jobb!

Men jag vill inte forska, jag vill inte vara chef och jag vill jobba med människor inte papper, helst i Sverige. Då tycker jag att det finns dåligt med karriärsvägar i Sverige, för att "bara" expediera recept på apotek vill jag inte göra hela livet. I England finns mängder med vidareutbildningar och sätt att arbeta kliniskt med patienter, men inte i Sverige. Så jag valde att börja plugga till läkare fyra år efter min apotekarexamen, nu är jag färdig efter jul och vet fortfarande inte riktigt om jag valt rätt.

Känslan jag hade i Plymouth där varje dag var en glädje på jobbet och jag trivdes fantastiskt bra är svårslagen. Trots att jag nu har hus, man, barn och häst och egentligen allt jag kan önska mig. Jag saknar fortfarande någonting och jag tror inte det är fyren...

Smeatons_tower_-_Plymouth_Hoe.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 194
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2
Svar
31
· Visningar
1 612
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 664
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp