Vad tjänar du och vad är du utbildad till?

Det låter som glädjesiffror.

Det verkar stämma när man pratar med de som tog examen förra året i a f. Det är en ganska bred utbildning, folk hamnar på allt från PR-byråer till försäkringsbolag, till kommuner, till inhousejobb, till projektledarjobb.. Drygt 9/10 har jobb inom branschen ett halvår efter examen dessutom.
 
Grundutbildad sjuksköterska med knappt 3 års erfarenhet. Bruttolön idag 28875 kr. Började på 21500 kr så jag kan inte klaga på löneutvecklingen.
 
Skrämmande hur tydligt skillnaden mellan kvinnor och män visualiseras. 97% av kvinnor i alla åldrar tjänar mindre men "bara" 94 % av männen.
Tänk att det är tre procents skillnad, det är en jävla massa. :(

Med min lön tjänar 82 % av kvinnorna mindre, men bara 64 % av männen (i alla åldrar). Jösses. Känns ju nästan som om det måste vara något fel på verktyget...
 
Med min lön tjänar 82 % av kvinnorna mindre, men bara 64 % av männen (i alla åldrar). Jösses. Känns ju nästan som om det måste vara något fel på verktyget...

Verktyget har varit uppe i tråden tidigare. Att uttrycka det som "tjänar" är lätt att misstolka, framför allt när vi i denna diskussion diskuterar vad man har för lön. Verktyget visar vilken deklarerad inkomst folk har, dvs det är efter skatteavdrag, inklusive andra inkomster än lön och framför allt ingår alla som inte har lönearbete, t ex studenter, pensionärer, nolltaxerare m.fl. Så man får se verktyget som ett sätt att jämföra vad man har att leva på varje månad, snarare än att jämföra vad man har för lön.
 
Verktyget har varit uppe i tråden tidigare. Att uttrycka det som "tjänar" är lätt att misstolka, framför allt när vi i denna diskussion diskuterar vad man har för lön. Verktyget visar vilken deklarerad inkomst folk har, dvs det är efter skatteavdrag, inklusive andra inkomster än lön och framför allt ingår alla som inte har lönearbete, t ex studenter, pensionärer, nolltaxerare m.fl. Så man får se verktyget som ett sätt att jämföra vad man har att leva på varje månad, snarare än att jämföra vad man har för lön.

Fast oavsett om man jämför lön eller vad man har att leva på en månad så är det ju fortfarande en enorm klyfta mellan män och kvinnor.
 
Fast oavsett om man jämför lön eller vad man har att leva på en månad så är det ju fortfarande en enorm klyfta mellan män och kvinnor.


I denna jämförelsen tror jag studenter spelar in till stor del. Har inga siffror för i år (iofs är väl jämförelsen för inkomstår 2012 så det stämmer ändå med siffrorna) men studerande för ett par år sen var 60% kvinnor och 40% män.

Eftersom de flesta studerande hamnar lågt ner i listan påverkar det ju en hel del utöver den bittra sanningen att kvinnor generellt sett har sämre lön vid förvärvsarbete.
 
I denna jämförelsen tror jag studenter spelar in till stor del. Har inga siffror för i år (iofs är väl jämförelsen för inkomstår 2012 så det stämmer ändå med siffrorna) men studerande för ett par år sen var 60% kvinnor och 40% män.

Eftersom de flesta studerande hamnar lågt ner i listan påverkar det ju en hel del utöver den bittra sanningen att kvinnor generellt sett har sämre lön vid förvärvsarbete.

Ja det kan ju helt klart vara en orsak, visste inte att det var så stor skillnad i hur många som studerar (och med det menar man även gymnasie, eller bara eftergymnasiala studier?).
 
Fast oavsett om man jämför lön eller vad man har att leva på en månad så är det ju fortfarande en enorm klyfta mellan män och kvinnor.

Elina8 har redan angett en förklaring, dessutom är kvinnor mer sjukskrivna än män och har lägre pension (framför allt kvinnor som varit hemmafruar på heltid eller deltid). Så visst är det en enorm klyfta mellan män och kvinnor i hur mycket pengar de har att leva på men det är ändå ett annat problem än det att kvinnor har lägre lön än män, om än relaterat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 359
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 487
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp