Bukefalos 28 år!

Vad tjänar du och vad är du utbildad till?

Riktigt jävla osvensk att fråga om inkomst, men jag tycker det iallafall är intressant att höra vad folk jobbar med och tjänar!

Jobbar du med det du är utbildad till? Hur hamnade du på detta yrke?
Vad tjänar du månaden? Nöjd med din inkomst? Deltid, heltid, timis?

Hit me!

Jag jobbar inte med det jag är utbildad till, är lokalvårdare, började som sommarjobbare och skulle sen söka mig vidare... men blev kvar :D

Tjänar 22 100 kr innan skatt, fick ut 16 500 kr när skatten var dragen. Inte speciellt nöjd, men med tanke på att jag inte har nån utbildning så kan jag ju inte förvänta mig så mycket.
Heltid.
 
Jag är utbildad till Hästskötare, jobbar som det och tjänar ca 11000 i månaden, och då jobbar jag bra mycket mer än 100 % :o
 
Kan inte hålla med dig mer...
Nu är det ju mer okej än innan, såklart. Men det är fortfarande för lite.
Ob-tilläggen är dessutom ett jävla skämt, så det är ju tur att jobbet är kul. Oftast.

Fast som polis är man väl garanterad jobb efter utbildning? Bra fördel att slippa söka jobb/vara arbetslös..!
Sen kan jag hålla med om att det är många yrken som borde ha högre löner!

Jag är utbildad djurvårdare från gymnasiet, men aldrig jobbat inom området.
Även utbildad brandman, men jobbar inom annat säkerhetsområde just nu, har ut ca 20'-25'/månaden, timanställd för tillfället.
 
Jag är egenföretagare och brukar kunna plocka ut runt 30 efter skatt. Skulle jag jobba heltid alla årets månader skulle jag självklart kunna plocka ut mer. Hade jag varit anställd hade jag troligen haft 37 ungefär. Stockholmslöner i en bransch där många har bra löner, men där situationen stundtals är galen...

Är projekt- och produktionsledare inom webb/reklam. Gick ut Berghs SoC för sju år sen, har en examen från JMK och lite andra kurser också i bagaget.
 
Utbildad högskoleingenjör, jobbar på kommunens samhällsbyggnadskontor, 5 års jobberfarenhet, tjänar 31 500 kr. Inte supernöjd men helt ok, mitt jobb är rätt trivsamt och icke-stressigt.
 
36 000 kr på 100%-tjänst = 40h/v kontorstid, ingen övertidsersättning. Civilingenjör och har jobbat i ca 2 år. Jag bor bra, äter bra, kan inte göra allt jag vill men har en kul fritid, och har pengar att spara = jag är nöjd.

Det pratas ofta om att den och den borde ha högre lön pga ansvaret. Vad menar ni specifikt då? Jag förutsätter att det menas att reallönen ska öka, men menar ni att lönen för ex. sjuksköterska, polis, lärare och fler som nämnts bör ligga över medellönen eller att de bara ska höjas upp till medel om de ligger under den idag?
 
För att få perspektiv så sin inkomst kan man jämföra här: http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Där kan man se att 2012 hade 50% mindre och 50% av befolkningen mellan 15 och 99 år en inkomst på ca 18 900 kr före skatt. Det är visserligen efter alla avdrag och både nolltaxerare och pensionärer är ju med (lite missvisande tagg "tjänar mindre"), men man kan ändå se att de allra flesta som skrivit i tråden verkar ha mer pengar att röra sig med varje månad än hälften av befolkningen.
 
Fast som polis är man väl garanterad jobb efter utbildning? Bra fördel att slippa söka jobb/vara arbetslös..!
Sen kan jag hålla med om att det är många yrken som borde ha högre löner!

Jag är utbildad djurvårdare från gymnasiet, men aldrig jobbat inom området.
Även utbildad brandman, men jobbar inom annat säkerhetsområde just nu, har ut ca 20'-25'/månaden, timanställd för tillfället.

Ja, så gott som alla är garanterade jobb, men å andra sidan har vi bara en arbetsgivare. Är man inte nöjd så är det take it or leave it som gäller.
Har klasskompisar som tvingats flytta hundra mil hemifrån pga att det varit den tjänsten - eller ingen.
 
Ja, så gott som alla är garanterade jobb, men å andra sidan har vi bara en arbetsgivare. Är man inte nöjd så är det take it or leave it som gäller.
Har klasskompisar som tvingats flytta hundra mil hemifrån pga att det varit den tjänsten - eller ingen.

Fast jag ser det fortfarande som en klar fördel, hur många yrkesutbildningar garanterar jobb efter studier liksom!?
Jag flyttade 100mil för att få den utbildningen jag ville ha, kul? mjae, men flera erfarenheter rikare och det är mest troligt inte för alltid.. :)
 
Fast jag ser det fortfarande som en klar fördel, hur många yrkesutbildningar garanterar jobb efter studier liksom!?
Jag flyttade 100mil för att få den utbildningen jag ville ha, kul? mjae, men flera erfarenheter rikare och det är mest troligt inte för alltid.. :)

Nej, men sen har du inte man/sambo/barn heller som jag förstått det?
Jag vet att du inte tyckte det var något att gnälla över när jag fick mitt jobb i Skåne, men alla kan inte ta sitt pick och pack och bara dra. Eftersom de dessutom ändrade premisserna man söker på under tiden vi gick i skolan, så visste vi inte vad som gällde när vi sökte till polis.

Jag sökte inte till polisutbildningen för att få ett jobb i Norrland tex (nu slapp jag ju det, tack och lov), och hade jag fått det hade jag tackat nej och gjort något annat tills jag fick ett på närmare ort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 289
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 161
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 684
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp