Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Att jag svarade Cornelia- att det inte är arbete som hon menar utan mer lydnadslek- jag ser inget konstigt att göra så med hästar- tycker ändå han verkar trevlig och såklart har han lagt mycket tid.

lydnadslek är ju din bedömning. för mig är det ingen skillnad i sig ang. annan uppvisning i olika grenar. så därav min fråga vad du vill med inlägget i sig, att just denna typ av uppvisning inte fyller kriterier i fråga om uppvisning ? Jag blir lite förvirrad av vad du avser och exakt vad du kritiserar just i denna gren som sagt, jmf med tex dressyr ridning?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag blir lite förvirrad av vad du avser och exakt vad du kritiserar just i denna gren som sagt, jmf med tex dressyr ridning?

Jag svarade på C, som jag skrev förut.
Som detta:
Har många gånger funderat över just detta, att folk blir lite provocerade av att det funkar att både rida och arbeta från marken utan alla de där grejerna ...

Funkar att rida ja, det har väl ingen någonsin gått emot, men funkar inte att arbeta på det vis en dressyrhäst gör om det var det du undrade.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Och det var just det jag svarade på, du vill lägga till något som inte hör hemma i numret som utförs såsom att utföra dressyrrörelser i en hopptävling eller trailhinder på dressyrbanan.

Nej, jag vill inte lägga till något i numret, det får vara hur stor frihet för min del som helst - jag svarade på ett inlägg där någon skrev att det gick lika bra utan alla pryttlar och det var det jag svarade på- att det går inte "lika bra".
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag svarade på C, som jag skrev förut.
Som detta:

Funkar att rida ja, det har väl ingen någonsin gått emot, men funkar inte att arbeta på det vis en dressyrhäst gör om det var det du undrade.

Jag förstår fortfarande inte vad detta har att göra med det tråden handlar om? vad är det som stör dig?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Orkar inte läsa hela tråden... :o

Men jag har ingen åsikt alls, förutom att jag tycker att det är sjukt nonchalant att rasta hästarna lösa på arenans område och stall. Det skedde ju en incident, och jag hade precis som tjejen i bakgrunden svurit och gapat en hel del. Hästar är hästar, och kan de komma loss och störa andra som inte jublar lika mkt över deras följsamhet, så ska man leda dem i träns som precis alla andra får göra. På vilken tävling som helst.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Håller jag helt med om, men det är inte det tråden handlar om utan nu handlar den om ditten och datten och allt däremellan ....
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag förstår fortfarande inte vad detta har att göra med det tråden handlar om? vad är det som stör dig?

Jag svarade ett påstående-och det var inte ens från dig, jag förstår inte faktiskt vad det är i det som stör dig, jag tycker jag har försökt förklara vad jag menade.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag förstår precis vad du menar..

Va bra.

KL

Sedan så tror jag efter att ha kollat lite på filmen igen, för att tåla en sådan kvick och kraftig korrigering, både vad gäller den som blir korrigerad och de som är intill, så måste de vara vana även vid det.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sedan så tror jag efter att ha kollat lite på filmen igen, för att tåla en sådan kvick och kraftig korrigering, både vad gäller den som blir korrigerad och de som är intill, så måste de vara vana även vid det.
Vad för korrigering? Tror jag missade den. Sen är ju hästar väldigt olika, alla hästar blir inte särskilt brydda medans vissa blir väldigt skärrade av mindre. Tycker hans hästar verkar vara av det mera lugna hållet.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Funkar att rida ja, det har väl ingen någonsin gått emot, men funkar inte att arbeta på det vis en dressyrhäst gör om det var det du undrade.
Det går, med rätt energi från människans sida så kan hästar mycket väl samla sig och arbeta utan utrustning lika bra som med utrustning. Skillnaden är väl att det kräver betydligt mycket mera av ryttaren när den inte har någon hjälp av utrustningen. Den skickligheten att samla och rida en häst är nog få som har.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Hittills har ingen på Buke, vad jag vet, kunnat visa något exempel på det och de som kommer närmst verkar vara de som tränar med utrustning normalt. Mycket går att gör utan utrustningen men en del blir på gränsen till omöjligt.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det går, med rätt energi från människans sida så kan hästar mycket väl samla sig och arbeta utan utrustning lika bra som med utrustning. Skillnaden är väl att det kräver betydligt mycket mera av ryttaren när den inte har någon hjälp av utrustningen. Den skickligheten att samla och rida en häst är nog få som har.

Nej det går inte på samma sätt men det var väl knappast vad denna tråd öht handlar om så jag förstår öht inte varför det blir ett ämne att älta runt .
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Att trådar går ifrån ämnen ibland är ju knappast konstigt, tycker ändå det har med Francois Pignon att göra i hög grad eftersom han faktiskt inte använder utrustningen utan har all komunikation med hästarna lösa. Är inom samma ämne. Nu har jag visserligen inte sett just honom samla hästen på det sättet utan utrustning dock men ändå. Är ändå inom samma ämne.

Sen undrar jag ändå, vad exakt är det för skillnad egentligen om man är såpass ridkunnig. Även i hanteringen skulle jag säga, har man den energin och kontrollen och samspelet och harmonin med hästen, då behövs det heller ingen utrustning där för att ha kontroll.

Utrustingen ska i min värld ses som en vägledning för hästen. Så varför isåfall är utrustningen så avgörande, förutom att den gör det lätt att fuska sig till en form man vill ha på hästen. Detsamma egentligen med utrustningen vid markarbete och ledning osv. Det är en hjälp att visa hästen att den ska följa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Precis, pignons nummer har inte ett dugg med ridning, samling, form eller svåra rörelser att göra utan handlar om samspelet mellan honom och en flock lösa hästar.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Precis, pignons nummer har inte ett dugg med ridning, samling, form eller svåra rörelser att göra utan handlar om samspelet mellan honom och en flock lösa hästar.
Dock har det ändå diskuterats att han har gått med hästarna lösa? Och vikten av att rida med någon form av utrustning för andras skull även om det inte behövs etc. Om jag läser tråden rätt så handlar den inte enbart om hans nummer utan om hans hantering osv även utanför arenan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Att trådar går ifrån ämnen ibland är ju knappast konstigt, tycker ändå det har med Francois Pignon att göra i hög grad eftersom han faktiskt inte använder utrustningen utan har all komunikation med hästarna lösa. Är inom samma ämne. Nu har jag visserligen inte sett just honom samla hästen på det sättet utan utrustning dock men ändå. Är ändå inom samma ämne.

Sen undrar jag ändå, vad exakt är det för skillnad egentligen om man är såpass ridkunnig. Även i hanteringen skulle jag säga, har man den energin och kontrollen och samspelet och harmonin med hästen, då behövs det heller ingen utrustning där för att ha kontroll.

Utrustingen ska i min värld ses som en vägledning för hästen. Så varför isåfall är utrustningen så avgörande, förutom att den gör det lätt att fuska sig till en form man vill ha på hästen. Detsamma egentligen med utrustningen vid markarbete och ledning osv. Det är en hjälp att visa hästen att den ska följa.

Jag ser öht ingen parallell mellan frihetsdressyr och uppsutten dressyrridning på häst. utrustning eller inte, så att det dessutom diskuteras samling uppsuttet utan utrustning jmf med utrustning i denna tråd, blir rätt extremt frågar du mig.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag ser öht ingen parallell mellan frihetsdressyr och uppsutten dressyrridning på häst. utrustning eller inte, så att det dessutom diskuteras samling uppsuttet utan utrustning jmf med utrustning i denna tråd, blir rätt extremt frågar du mig.
Jag ser inte frihetsdressyr och det samspelet han har på banan där som en egen isolerad grej, se på helheten istället hur han hanterar och lever med hästarna. Det är där samspelet syns, frihetsdressyr är just vad det är, det är inlärda konster.

Att enbart diskutera frihetsdressyr, vad har isåfall detta med Francois Pignon att göra? Då det enbart ska diskuteras frihetsdressyr som en enskild grej och inte Francois Pignon som person och hans sätt att ha hästarna på och hur han väljer att hantera och umgås med dom.

Så behövs det utrustningen inom hanterandet. Är det respektlöst mot omgivningen eller inte sättet han hanterar hästarna på? Det är ju det som stor del av tråden handlar om. Och då kommer man ju till frågan om hur nödvändig utrustning egentligen är för att ha kontroll på hästarna. Den ena frågan leder ju till den andra.

Sen tycker jag det i stor grad handlar om samspel inom dressyren, vad annars handlar dressyren om egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Du kan väl läsa det jag skrev igen, och vad trådens rubrik handlar om. vad har frihetsdressyr vid hand att göra med uppsutten samling dressyrmässigt utan utrustning - eller med - att göra med detta öht?

Är det ngt som blir otydligt i det jag skriver ang. skillnaden? för isåfall förstår jag inte detta så förklara isåfall gärna vad du anser att det finns ett samband mellan avsutten frihetsdressyr och uppsutten dressyr med och utan utrustning om det är samling vi pratar om?

Pignon uppsuttet rider ju öht inte tävlingsdressyr öht så vad är det som gör att diskussionen snurrar in på ngt sånt öht? Hela hans ridstil om vi nu ska ta uppsuttet när han är det, är ju frihetsdressyr, inte tävlingsdressyr öht?

Varför ödslar folk ens tid på att blanda in tävlingsdressyr och samling i detta sammanhang utifrån det Pignon utför, det fattar jag öht inte? ! Det är ju upperbart redan i grunden att självklart är det olika grenar och förhållningssätt som diskuteras. eller vad vill man med diskussionen som den urartar sig - omvandla tävlingsdressyr till uppsutten frihetsdressyr - eller vice versa? Jag hoppas du du ser att mitt svar i sig är generellt och en fråga till inte bara dig utan flera i sammanhanget.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 369
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp