Vad vinner man på att "tukta"/rida till hästen vid olydnad?

Det finns ingen logik i att "tukta" hästen. Går den dåligt på banan kopplar den inte ihop prestationen med "tuktningen".
Dock om hästen är olydig och ex. inte går fram och därför inte presterar på banan kan man ren odla hjälperna när man kommer hem och tränar.: då handlar det om tillridning. och har man förberett den bättre så presterar den förhoppningsvis bättre nästa tävling. Ryttaren kanske också behöver utvecklas för att det ska gå bättre på tävling.
Att spöa upp en häst eller bestraffa den leder ingenvart förutom en svidande hästrumpa.
 
Har du någon gång sett en hundförare på en agility tävling ta fram ett spö och ge hunden rapp i baken för att hunden inte hoppar ett hinder?

Skymundan?
Ett fullt ridhus är knappast skymundan
Du har inte hängt med i utveckingen ser jag. Läs tävlingsreglementet så ser du att det är förbjudet att slå hästen som bestraffning.
 
En hundtränare som uppmanar sina elever att spöa hunden med en piska om hunden inte lyder, blir ganska snart arbetslös
Det lär en ridlärare bli också i samma utsträckning men det finns folk till allt. För all del jag har inte stött på någon som uppmnat till det varken när det gäller hästar eller hundar, åtminstone inte de senaste 10 åren.
 
En hundtränare som uppmanar sina elever att spöa hunden med en piska om hunden inte lyder, blir ganska snart arbetslös

Knappast. Det finns mängder med hundtränare som slår hundar med läderkoppel på träning, som lyfter dem i nackskinnet och slänger dem i marken, som nyper/rycker i öron, som slår omkull dem och trycker ned dem i backen till de "ger sig"... det finns mycket sådant inom hundträningen. Vi har ju tom en hyllad hundtränare på TV som håller på med alfarullning, koppelryck, och njursparkar.

Jag tänker som Lobelia. De som använder okontrollerat våld emot djur gör det vanligen emot alla djur sin i sin närhet. Antingen av okunskap, elakhet, eller någon annan orsak.


TS:
Givetvis är det meningslöst att fysiskt bestraffa en häst i efterhand. Det är helt ologiskt och är vanligen bara ett sätt för människor att få utlopp för sin frustration.
 
Knappast. Det finns mängder med hundtränare som slår hundar med läderkoppel på träning, som lyfter dem i nackskinnet och slänger dem i marken, som nyper/rycker i öron, som slår omkull dem och trycker ned dem i backen till de "ger sig"... det finns mycket sådant inom hundträningen. Vi har ju tom en hyllad hundtränare på TV som håller på med alfarullning, koppelryck, och njursparkar.

Jag tänker som Lobelia. De som använder okontrollerat våld emot djur gör det vanligen emot alla djur sin i sin närhet. Antingen av okunskap, elakhet, eller någon annan orsak.


TS:
Givetvis är det meningslöst att fysiskt bestraffa en häst i efterhand. Det är helt ologiskt och är vanligen bara ett sätt för människor att få utlopp för sin frustration.
Ja tränare som uppmanar till både det ena och det andra har jag stött på, men inte regelrätt stryk med ett ridspö. Man kan som du beskriver göra livet obehagligt för en hund likväl som en häst ( sporrar, skarpa bett, inspänningar och mer logisk användning av spöet en regelrätt stryk).

De flesta använder dock spöet till att ge signal med, inte att slåss.
 
en korrigering sker direkt eller inte alls,
vägrar hästen så tar man det igen och skärper till sin ridning, vägrar hästen så har man gjort ngt fel och inte hästens fel.
är hästen trög så är det något att jobba med på hemmaplan, på tävlingen så får man väl sänka kraven och bara jobba med tempot och bra vägar. eller utgå.

jag får dåligt humör när allt skiter sig i ridningen, men att tukta hästen hjälper inte när hon redan är spänd och förvirrad. men att hoppa av och gå några varv runt ridbanan hjälper dock. så att man kan slappna av och rida ordentligt sen.
Håller med helt! Om man ska tillrättavisa hästen ska det göras direkt eller inte alls. Om hästen kommer mot ett hinder och stannar/smiter så är det som sagt INTE lönt att styra tillbaka hästen framför hindret och lappa till den med spöt, utan man tar ett ljupt andetag och gör om, gör rätt. Om man känner att hästen håller på att stanna då så kan man lägga till skänken eller ett litet litet spö, men aldrig som straff!
Håller alltså med dig, helt rätt :)
 
Knappast. Det finns mängder med hundtränare som slår hundar med läderkoppel på träning, som lyfter dem i nackskinnet och slänger dem i marken, som nyper/rycker i öron, som slår omkull dem och trycker ned dem i backen till de "ger sig"... det finns mycket sådant inom hundträningen. Vi har ju tom en hyllad hundtränare på TV som håller på med alfarullning, koppelryck, och njursparkar.

Jag tänker som Lobelia. De som använder okontrollerat våld emot djur gör det vanligen emot alla djur sin i sin närhet. Antingen av okunskap, elakhet, eller någon annan orsak.


TS:
Givetvis är det meningslöst att fysiskt bestraffa en häst i efterhand. Det är helt ologiskt och är vanligen bara ett sätt för människor att få utlopp för sin frustration.
Okey, lobelia skrev precis
"För all del jag har inte stött på någon som uppmnat till det varken när det gäller hästar eller hundar, åtminstone inte de senaste 10 åren."

Du verkar ha en helt annan erfarenhet..

Måste ändå säga att det finns hopp, alla som skriver i tråden är överens om att våld mot djur är rent vidrigt och ska förhindras till varje pris.
Jag hoppas att vi får se "snällare" bett och mindre piska och sporrar i framtiden :)
 
Okey, lobelia skrev precis
"För all del jag har inte stött på någon som uppmnat till det varken när det gäller hästar eller hundar, åtminstone inte de senaste 10 åren."

Du verkar ha en helt annan erfarenhet..

Måste ändå säga att det finns hopp, alla som skriver i tråden är överens om att våld mot djur är rent vidrigt och ska förhindras till varje pris.
Jag hoppas att vi får se "snällare" bett och mindre piska och sporrar i framtiden :)

Det blir lite tokigt när du tar ett citat som detta ur sitt sammanhang. Det syftar här alltså på att jag inte stött på någon ridlrare/tränare som uppmanat någon att ge hästen regelrätt stryk såsom beskrivs i inledningsinlägget eller det jag svarade på, alltså klå upp en häst i efterhand för att den vägrat hoppa. De flesta kunniga oavsett om de förespråkar våld eller inte inser det hopplösa i att straffa hästen (eller hunden) utan att djuret har chans att koppla ihop varför.
 
Inom bruks är det inte särskilt ovanligt med våld emot hundar, både i den rena träningssituationen, och för att få vardagslydnad.

Inom jakt- och skydd är det (i vissa områden) mycket vanligt skulle jag säga.
 
Det enda hästen lär lära sej är väl att bli förvirrad och så sänker man självförtroendet hos den :-(

På den tiden jag hopptävlade var jag nästan ensam om att lugnt klappa och visa hindret för min häst vid en vägran..detta eftersom han blev ängslig när det blev fel. Att spöa opp honom hade ju mest bara resulterat i ett dåligt självförtroende hos hästen och def fler dåliga språng. Tycker jag.

Sen fick jag helt enkelt rida på mer bestämt och tydligt med bra väg nästa gång jag red an på det vägrade hindret.

Sen absolut, är hästen på väg att stanna så kan en förstärkt hjälp,även av ett spö, vara det som behövs och istället vara till mycket hjälp.
Men att tukta i fel ögonblick eller långt senare har väl enligt mej inte någon effekt till ett bättre resultat alls.
Tillrättavisning sker direkt eller inte alls. Typ.
 
Senast ändrad:
Det har ju för det mesta att göra att man själv gjort fel om hästen inte har bakomliggande faktorer, t.ex att den är orutinerad.

Jag förstår mammans intentions men de har nog valt att göra det på ett lite grovt sätt.

Misslyckas jag helt vill jag gärna att min tränare hoppar upp och visar. Jag gör många fel vilket brukar leda till att dessa underbara unghästar jag rider gärna kastar sig upp i luften. Det känner jag att jag inte klarar av och det är inte ett okej beteende, hästen får visa att den är missnöjd men blir det för mycket ska den "tuktas" det kan betyda ett spö på rumpan, det är inte så svårt men i vissa situationen håller jag mig hellre kvar på hästen ;-) Då kan min tränare få hoppa upp och tillrättavisa hästen men det har inte att göra med att den varit dum för att den är dum, den vart dum för jag inte klarade av situationen. Jag gjorde fel, sen gjorde hästen fel, hästen får som sagt gärna visa sitt missnöje för det är då man vet om att man gjort fel men flyger kraken upp i luften så måste man visa att nu gjorde även du fel så nu säger jag till sen gör vi om så gör vi båda rätt.

Jesus Kristus jag är så dålig på att förklara, jag måste göra det klart att vi spöar inte upp hästarna, de ska "tuktas" (vilket är ett kanske missledande ord, det låter grovt) på ett måttligt sätt.

Mamman gjorde fel, men jag förstår vad de är ute efter.
 
Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut.

"]I hoppstallet där jag jobbade var det vanligt att min ena chef "tuktade" hästarna.
Speciellt om han var på dåligt humör.
Han kunde rida emot ett hinder, allt verkade stämma men i sista sekund sliter han tag i hästen och börjar spöa upp den framför hindret!:confused: :(
En annan klassiker var att han noga valde ut ett spö som snärtade utav helvete! Det blev liksom långa bulor och sår utan att man behövde använda mycket kraft. Sen satt han på hästen, snärtade till, hästen gick förskräckt framåt, då blev han arg och slet tag i hästen, snärtade till, slet tag, och upprepade detta flera gånger tills hästen var helt förtvivlad för den förstod ju inte alls vad han ville!
Jag förstår fortfarande inte vad han ville åstadkomma med dessa "metoder".

Att jag slutade och varför är väl rätt uppenbart!:meh::(
I hoppstallet där jag jobbade var det vanligt att min ena chef "tuktade" hästarna.
Speciellt om han var på dåligt humör.
Han kunde rida emot ett hinder, allt verkade stämma men i sista sekund sliter han tag i hästen och börjar spöa upp den framför hindret!:confused: :(
En annan klassiker var att han noga valde ut ett spö som snärtade utav helvete! Det blev liksom långa bulor och sår utan att man behövde använda mycket kraft. Sen satt han på hästen, snärtade till, hästen gick förskräckt framåt, då blev han arg och slet tag i hästen, snärtade till, slet tag, och upprepade detta flera gånger tills hästen var helt förtvivlad för den förstod ju inte alls vad han ville!
Jag förstår fortfarande inte vad han ville åstadkomma med dessa "metoder".

Att jag slutade och varför är väl rätt uppenbart!:meh::(
 
Nu gjorde jag nog fel skulle svara men svarar här i stället. Jag tycker det är djurplågeri att göra så mot djur.
Fy farao för sådana människor. Stackars hästar.
 
Inom bruks är det inte särskilt ovanligt med våld emot hundar, både i den rena träningssituationen, och för att få vardagslydnad.

Inom jakt- och skydd är det (i vissa områden) mycket vanligt skulle jag säga.

våld för att skola jakthundar? hur fungerar det rent praktiskt? Om älghunden inte ställer älg, får den stryk då när den kommer till hundföraren eller om apportören inte apporterar får den stryk då?
Jag skulle tro att du inte vet vad du snackar om
För att exempelvis en tax ska våga ge sig på en grävling i ett gryt måste hunden ha ett väl etablerat självförtroende och lita på sin ägare, vilket man knappast uppnår på annat sätt än att inte använda våld mot jycken.

Däremot är det väl sedan generationer känt att det funkar med hästar. Vad heter det exempelvis när man i USA rider in en häst, då läser man litteratur : "How to Break a Horse" Europa så har vi sedan länge använt andra metoder.
 
Inget ovanligt med våld när de gäller stående fågelhundar tyvärr :(

Tar bara tre av exemplen som räcker mer än väl
1. Va med en på jakt och en satte på sin hund elhalsband och den andra bröt en vidja och dängde hunden när han tog den ur bilen ¨för att den ska lyda¨. Så blev de förbannade när jag sade till att så gör man för fan inte
2. Träffa en av Sveriges högsta jaktdomare som sa att en av 50 i toppen av stående fågelhundarna i Norden är INTE tränade med el mm
3. Såg ett träningspass där kanske 15 tränade med instruktör och om de gör sånt öppet som de jag såg och lärde ut så vad görs inte när ingen ser :(

Är uppväxt i jägarfamilj men aldrig vart i kontakt med den typen av träningsmetoder förän pappa skaffa sin första stående fågelhund och hade aldrig i min vildaste fantasi trott att folk gjorde sånt. Pappa har fått skit för att han mjäkar med sin hund för att han vägrar använda sånna metoder
 
@landsbygdsbo
Så du menar att stryk fungerar bra för att bygga upp förtroende mellan häst och ryttare och bygga upp hästen självförtroende till skillnad från med hundar där stryk inte fungerar? Eller menar du att det inte behövs en häst med självförtroende för att hoppa en terrängbana, höga hinder på hoppbanan eller visa svåra rörelser på dressyrbanan?

Tyvärr har du troligen rätt till en viss gräns när det gäller hästar och fel när det gäller hundar. Man kan träna båda djurslagen med våld eller hot om våld och andra hårda metoder. Det blir inte optimalt, vissa undivider blir rebelliska men för förvånansvärt många så kommer man en bit på vägen med "väl avvägt våld". Det finns många som både har hundar och hästar och det är naivt att tro att dessas syn på träningav djur är fundamentalt olika för att de byter djurslag.
 
@landsbygdsbo
Så du menar att stryk fungerar bra för att bygga upp förtroende mellan häst och ryttare och bygga upp hästen självförtroende till skillnad från med hundar där stryk inte fungerar? Eller menar du att det inte behövs en häst med självförtroende för att hoppa en terrängbana, höga hinder på hoppbanan eller visa svåra rörelser på dressyrbanan?

Tyvärr har du troligen rätt till en viss gräns när det gäller hästar och fel när det gäller hundar. Man kan träna båda djurslagen med våld eller hot om våld och andra hårda metoder. Det blir inte optimalt, vissa undivider blir rebelliska men för förvånansvärt många så kommer man en bit på vägen med "väl avvägt våld". Det finns många som både har hundar och hästar och det är naivt att tro att dessas syn på träningav djur är fundamentalt olika för att de byter djurslag.
Du kan få en hund att avstå från en sak med våld eller obehag, visst det går. Jag har fått hundar att sluta jaga bilar med hjälp av en hink med kallt vatten som hunden får över sig från den passerande bilen. Men för att få en hund att agera självständigt vid möte med gris, älg eller grävling. Ja då är det helt andra metoder som gäller.
 
Du kan få en hund att avstå från en sak med våld eller obehag, visst det går. Jag har fått hundar att sluta jaga bilar med hjälp av en hink med kallt vatten som hunden får över sig från den passerande bilen. Men för att få en hund att agera självständigt vid möte med gris, älg eller grävling. Ja då är det helt andra metoder som gäller.

Exakt vad som går att lära ett djur med våld tänker jag inte debattera över huvudtaget, en del moment är svårare än andra, men du beskriver själv att du använder en form av våld (kasta en hink vatten) mot hunden för att få den att sluta jag bil, det kunde lika gärna varit slag eller en elstött, det går att använda el på avstånd exempelvis. Det samma gäller med hästar, vissa saker är svårt att lära en häst genom våld andra fungerar inte alls. Hundar och hästar är helt jämförbara när det gäller användning av våld, det fungerar ungefär lika bra eller dåligt och det är samma typ av personer som använder våld oavsett djurslag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Coras star
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 343
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp