Bukefalos 28 år!

väder och boende

Ajda

Trådstartare
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.
 
Ja, det gör det. Jag är uppvuxen långt upp i norr och bor numer i Örebro. Framförallt ville jag bort från mörkret, mådde inte alls bra av att leva i mörker nästan halva året. Gillar inte snö och kyla heller, men står ut i små doser.
 
Absolut!

Jag hatar vinter och snö och skulle aldrig flytta uppåt i landet, inte ens för att plugga. Jag skulle definitivt avstå från en intressant utbildning om den bara gick i norra Sverige för jag skulle må så dåligt av mörkret och kylan.
 
Ja och nej. Som yngre var det oväsentligt. Jag flyttade runt i landet utan att blinka; för studier, jobb och familjen - då var klimatet/vädret sekundärt. Nu däremot skulle jag ta med det i beslutet, mest för att jag har insett hur bra jag har det och för att jag trivs så bra - och för att jag de facto har provat att bo på olika ställen och har lite att jämföra med.
 
Delvis. Jag bodde i norra Hälsingland för många år sedan och det gör jag inte om. Jag står inte ut med så långa och intensiva vintrar. Dessutom blir odlingen på sommaren alltför begränsad för mig i så barska odlingszoner.
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.

Ja.

Jag är på väg att flytta söderut just för att jag inte pallar vädret där jag bor nu.
 
Absolut! Norrland vill jag gärna bo i men kommer inte hända pga vintern ffa. Kallt o mörkt!
Skåne vill jag inte heller bo i, eller på västkusten pga vintern där med, regnigt o kallt o blåsigt. Så jag verkar bli fast i Mellansverige för gott!
 
Provat att bo i Luleå spm yngre, det gick inte bra. Jag behöver solljus även på vintern, men visst älskade jag norrskenet. Snö och kyla tyckte jag inte var så farligt.

Just nu har jag svårt att släppa tanken på hur det skulle vara att bo i Nya Zeeland. Mycket för klimatets skull.
 
Klart det spelar roll, det ska mycket till för att jag ska kunna tänka mig att flytta norrut pga kula, snö och mörker. Vissa delar av Sverige söderut är tveksamt också med tanke på blåst och fukt. Har funderingar på utomlands, men då just till såna ställen där klimat är i min smak, typ kanarieöarna.
 
Min flytt till södra Skåne var delvis motiverad av vädret. Är uppväxt i Dalarna där vi ofta hade snö från oktober till april.
Jag avskyr snö, speciellt som vuxen, och har hellre en skånsk vinter med grått väder och blåst. Jag är en av dom som faktiskt gillar blåst :o
 
Jag älskar snö och skulle kunna flytta lite längre norrut än idag (norra Uppland) men det är knappast aktuellt.

Jag gillar tydligt delade årstider och det har vi ju oftast haft här.
 
Ja, det styr väldigt mycket! Förut innan jag visste bättre så provade jag att bo lite överallt, men det gjorde också att jag fick uppleva hur mycket jag påverkas av olika väder/klimat. Jag kan inte tänka mig att bo på en plats där klimatet av någon anledning får mig att må dåligt, inte om det inte kommer till "bo där eller bo på gatan".
 
Just nu har jag svårt att släppa tanken på hur det skulle vara att bo i Nya Zeeland. Mycket för klimatets skull.
Kan tänka mig att det är cirka fantastiskt! Stränder, vulkaner, varma källor, alptoppar, glaciärer, sydligt norrsken, gröna vidder, fjordar och hobbithålor :D Det mest fantastiska landet!

Vad gäller bo i Sverige tycker jag mellersta Sverige är bra. Snö på vintern, sommar på sommaren och inte alltför mörkt.
 
Japp! Jag gillar snön som turist :D

Föredrar det definitivt med en medeltemp över 20, men helst över 30.

Däremot skulle jag inte avstå ett jobb pga klimatet (och det är jobbet som bestämmer flyttar).
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.

Ja jag älskar "mitt" Bohuslän o andas saltvatten enligt maken. Vill inte vara utan saltvatten, underbart att bada i sjön( havet) nästan hela året, det karga landskapet o underbara ljuset vi har här. Stort minus alla j.., badgäster men nu är det underbart Vill inte flytta från detta.
 
Helst vill jag ha kalla vintrar med snö och riktigt varma somrar. Men Sverige bjuder ju sällan på det. Känns mer och mer som man kan jämföra oss med Storbritanniens väderlek. I alla fall här i Östergötland. Konstant halvtaskigt.
 
Ska du vara säker på snö bör du flytta långt upp typ Kiruna alt inåt landet mot fjällen. I tex Norrbotten växlar klimatet väldigt numera. Vintern varierar mellan tö och flera plusgrader och kalla perioder vilket gör att det inte är så mkt snö men däremot en variation mellan gnöglopp och blött för att sedan bli ishalt och knöligt. Jag var där på nyår och då ösregnade det och var 8 grader varmt. Igår när jag åkte hade det frusit på till isgata och var 15 grader kallt. Enormt trist vinterväder. Och så håller det på fram till april typ. Du kan glömma fluffig pudersnö och liknande...
 
Personligen skulle jag inte tacka nej till Karibiskt klimat. Där är det runt 27-28 grader varmt året om (ngt mer regn på sommarhalvåret och soligare och torrare på vintern). Ungefär samma temperatur i vattnet. Enda nackdelen är att jag tycker att det är snyggt med höst/vinterkläder :angel:
 
Just nu bor jag där jag behöver bo pga halvtidsbarn, sambons jobb osv.
Men jag trivs inte i södra Sverige. Inte min reumatiska kropp heller. Jag är ifrån Dalarna och drömmer om att flytta tillbaka. Är så less på 6-7 månader lång, regnig höst och ingen vettig vinter. Jag älskar många vinteraktiviteter som skidor på längd och utför, skridskor, isfiske och skoter. Här nere finns inget kul att göra på "vintern". Sambon är inte helt ovillig till det. Men pga hans jobb blir det nog svårt. Han har kämpat hårt i 19 år för att nå den position han har och han vill högre och de möjligheterna finns inte norröver.
Kanske om 10-15 år eller så.
 
Ska du vara säker på snö bör du flytta långt upp typ Kiruna alt inåt landet mot fjällen. I tex Norrbotten växlar klimatet väldigt numera. Vintern varierar mellan tö och flera plusgrader och kalla perioder vilket gör att det inte är så mkt snö men däremot en variation mellan gnöglopp och blött för att sedan bli ishalt och knöligt. Jag var där på nyår och då ösregnade det och var 8 grader varmt. Igår när jag åkte hade det frusit på till isgata och var 15 grader kallt. Enormt trist vinterväder. Och så håller det på fram till april typ. Du kan glömma fluffig pudersnö och liknande...

Östersund eller Ö-vik skulle jag kunna tänka mig. Men eftersom vi har barn som går i skolan kommer det inte bli av. Det här skulle vi gjort för 10 år sen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 269
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: seahawk
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 646
Senast: sthu
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 289
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp