Bukefalos 28 år!

väder och boende

Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.

Det kan jag inte påstå. Bor högt upp i Norrbotten. Gillar inte kyla och utövar inga vintersporter.

Idag har vi minus 26.4 O_o
Men jag trivs bra ändå på något underligt vis.
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.

Ja, skulle inte ens flytta ner till Umeå tror jag. Norrut däremot skulle däremot gå bra. Särskilt på våren när inlandet har skoterföre mycket längre än vi har här. Tycker inte om värme men det är klart att det inte behöver vara -30 i flera veckor.
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.

Inte en sekund, var min första tanke. Sedan började jag fundera och kom på att jag visst styrs av klimatet. Till viss del.
Till skillnad från många andra i tråden skulle jag aldrig flytta längre söderut än (möjligtvis) norra Västernorrland, så tillvida att jag inte hade något superintressant jobb som lockade längre söderut. Men då bara tillfälligt, sen skulle jag vilja återvända norrut igen.
Som inbiten norrlänning skulle jag sakna de ljusa sommarnätterna, vårvinterdagarna med ljuset och snön :love:, vintern, norrskenet..... Ja, till och med mörkret och kylan under vinterhalvåret skulle jag längta ihjäl mig till om jag bodde längre söderut.
Vill jag ha sol och värme kan jag åka utomlands, men har nog aldrig riktigt känt det behovet så starkt
 
Har du möjligen hästen på Herstön - d v s alldeles vid havet?! Det här med väder är ju faktiskt många gånger väldigt lokalt! Ett par mil söder om Skellefteå - vid Bureåtrakten - bildas s k snökanoner ute över havet vilket innebär att de kan få ENORMA mängder snö på mkt kort tid (vid något tillfälle t ex 80 cm på ett dygn). Trots att även Luleå ligger vid havet bildas dock inte sådana snökanoner här eftersom det uppenbarligen inte är precis samma förutsättningar.

Jag bor precis vid ett sånt ställe söder om Skellefteå där det blir snökanoner. Rackarns vad jag har fått skotta i vinter! Sen hade vi en period med is, och brukar ha varje vinter men oftast går det rätt bra ändå.
Jag är ursprungligen från västkusten, och hade gärna flyttat tillbaka. Men det kommer aldrig ske, så jag försöker lära mig älska norrland och se fördelar med det, för det finns massor.
 
Jag är född och uppvuxen i norra Västerbotten (och bor här nu också)
Har även bott några år i Åre (där jag trivdes med allt förutom att det inte alls är passande om man vill ha tillgång till ridhus, tränare och tävlingar, också anledningen att jag flyttade) och i Tromsö. Tromsö trivdes jag inte i.

Jag älskar årstiderna i norr, fina ljusa somrar och ordentliga vintrar. Tyvärr, som tornblomma nämnde, börjar våra vintrar vara lite ostabila. Just nu har vi bara is och minimalt med snö. Mörkret påverkar mig inte nämnvärt, kanske för att jag är van vid det, men också för att de långa ljusa sommarnätterna kompenserar upp :)

Jag trivs jättebra i Norrland men skulle nog kunna tänka mig bo i hela landet, förutom där det blåser mycket.... jag hatar blåst.
Norra länet eller landskapet Västerbotten?
 
Jag älskar skåne, förutom på vintern ibland då det bara är blåst och regn... men idag är det ju underbart väder! :) Så underbart att bo på landet också... har redan kommit 3 olika sällskap med ryttare förbiridande :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 181
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 540
Senast: sthu
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 746
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp