Bukefalos 28 år!

väder och boende

Östersund eller Ö-vik skulle jag kunna tänka mig. Men eftersom vi har barn som går i skolan kommer det inte bli av. Det här skulle vi gjort för 10 år sen.

Då kan du inte räkna med "riktig vinter", inte efter Norrlandskusten. Tänk isgata och snöglopp, kortare iskalla perioder varvat med tö. Utöver det är det ett vackert område!
 
Vi är sugna på att bo i Spanien på vintrarna för att (ffa min make) avskyr kylan. Just nu är det inte genomförbart pga hans bolag och i framtiden blir det svårigheter med barnens skolgång så vi får nog vänta tills de är utflugna.
Vi bor i sthlms län och skulle nog kunna tänka mig att flytta inom uppsala län, men inte mer norr ut. Söder ut skulle vara helt okej, men är det mycket långt bort ska det banne mig vara till ett smärre palats för att det ska vara värt det hehe.
 
Just nu har jag svårt att släppa tanken på hur det skulle vara att bo i Nya Zeeland. Mycket för klimatets skull.

Jag bodde i Auckland en höst. När jag kom i augusti var det ruggigt och fuktigt, det första jag köpte var en flanellpyjamas. Det var ständigt fuktigt och just Auckland kallades "four seasons in a day" p g a sina snabba väderväxlingar.

Sen blev det varmare och ljusare, men jag saknade de långa ljusa kvällarna som vi har här. Det blev mörkt snabbt.

Nya Zeeland är underbart av många anledingar. Själv tänker jag inte på vädret utan naturen och alla vänliga människor. Dock vet jag inte hur politiken fungerar där just nu. När jag var där 1998 var det mycket tillgreppsbrott och mycket relationsvåld. Man hade nyligen infört ett marknadsliberalt ekonomiskt system som gjorde många att många fått minskade inkomster eller blivit av med sina jobb, det var en osäkerhet inför framtiden hos många som jag träffade.
 
Vi är sugna på att bo i Spanien på vintrarna för att (ffa min make) avskyr kylan. Just nu är det inte genomförbart pga hans bolag och i framtiden blir det svårigheter med barnens skolgång så vi får nog vänta tills de är utflugna.
Vi bor i sthlms län och skulle nog kunna tänka mig att flytta inom uppsala län, men inte mer norr ut. Söder ut skulle vara helt okej, men är det mycket långt bort ska det banne mig vara till ett smärre palats för att det ska vara värt det hehe.

Det är ganska kallt och ruggigt i Spanien vintertid! Vår och höst är däremot fint tycker jag :)
 
Ja, absolut!
Skulle inte kunna tänka mig att flytta norrut, hatar snö, kyla och mörker.
Flyttar jag blir södra Skåne.
 
Jag bodde i Auckland en höst. När jag kom i augusti var det ruggigt och fuktigt, det första jag köpte var en flanellpyjamas. Det var ständigt fuktigt och just Auckland kallades "four seasons in a day" p g a sina snabba väderväxlingar.

Sen blev det varmare och ljusare, men jag saknade de långa ljusa kvällarna som vi har här. Det blev mörkt snabbt.

Nya Zeeland är underbart av många anledingar. Själv tänker jag inte på vädret utan naturen och alla vänliga människor. Dock vet jag inte hur politiken fungerar där just nu. När jag var där 1998 var det mycket tillgreppsbrott och mycket relationsvåld. Man hade nyligen infört ett marknadsliberalt ekonomiskt system som gjorde många att många fått minskade inkomster eller blivit av med sina jobb, det var en osäkerhet inför framtiden hos många som jag träffade.

Jag har nog en romatiserad bild av att Nya Zeeland är precis som Sverige (ekonomi, politik, samhälle) fast ännu vackrare. Säkert helt fel.
 
Inte En Meter Norrut är mitt valspråk.
Jag önskar hett att bo där det är mellan 10-15 grader vintertid.

Tel Aviv! :angel: Där ligger temperaturen på runt 10-20 grader under kallaste vintern (rätt stor skillnad mellan dag/natt temperatur. Häromdagen hade de 21 grader och sol men i natt kröp det under 10 grader).
Det är dock för varmt på sommarhalvåret (40 grader typ).
 
Helt klart spelar det roll för mig. Både klimat och natur. Det är många arbeten och eventuella partner jag ratat enbart för att det varit för långt söderut. Tråkiga vintrar och alldeles för lite skog och berg. Ljud från vägar och mer människor överallt. Bor alldeles för långt söderut som det är just nu. Men aldrig längre söderut!
 
Tel Aviv! :angel: Där ligger temperaturen på runt 10-20 grader under kallaste vintern (rätt stor skillnad mellan dag/natt temperatur. Häromdagen hade de 21 grader och sol men i natt kröp det under 10 grader).
Det är dock för varmt på sommarhalvåret (40 grader typ).

Nope, inte min kopp te.
15 på vintern, 27-28 Max på sommaren. Det vore kanon!
 
Jag är född och uppvuxen i norra Västerbotten (och bor här nu också)
Har även bott några år i Åre (där jag trivdes med allt förutom att det inte alls är passande om man vill ha tillgång till ridhus, tränare och tävlingar, också anledningen att jag flyttade) och i Tromsö. Tromsö trivdes jag inte i.

Jag älskar årstiderna i norr, fina ljusa somrar och ordentliga vintrar. Tyvärr, som tornblomma nämnde, börjar våra vintrar vara lite ostabila. Just nu har vi bara is och minimalt med snö. Mörkret påverkar mig inte nämnvärt, kanske för att jag är van vid det, men också för att de långa ljusa sommarnätterna kompenserar upp :)

Jag trivs jättebra i Norrland men skulle nog kunna tänka mig bo i hela landet, förutom där det blåser mycket.... jag hatar blåst.
 
Styr väder och klimat vart ni väljer att bo?

Jag är jätte sugen på att flytta uppåt i landet och har varit i flera år. Jag älskar vinter och snö! Här insödra sverige är den inget att hurra över.
I viss mån. Jag flyttade från Göteborg, klarade inte av regnet och blåsten.
Nu bor jag i Örebro län men här är det för fjuttiga vintrar. Jag skulle kunna tänka mig att bo i Falun/Borlänge någonstans för att få mer kyla och snö när det är vinter men ändå härliga somrar och inte alltför avlägset.
 
Det är ganska kallt och ruggigt i Spanien vintertid! Vår och höst är däremot fint tycker jag :)
Fast allt är ju relativt haha, det är ju inte som i Sverige direkt. :) Det är mer än bara vädret som lockar i just Spanien, annars hade man ju kunnat köra på fler medelhavsländer. Det finns en liten Svensk-ort på solkusten som dessutom bara har en timma till... eh, ett berg som jag inte kommer ihåg vad det heter och orkar inte googla, där det även finns skidåkning om man skulle få för sig att man vill roa sig med det. Visserligen tycker jag att det är en nackdel i att det är en Svensk-ort, man åker ju inte till Spanien för att träffa andra Svenskar, men det finns också fördelar i det.

Vi var i Västindien för drygt ett år sedan på Aruba. Jätte vackert och häftigt, men vi var less på ön redan efter två veckor. Tänk att bo där då!! Hua!
 
Ska du vara säker på snö bör du flytta långt upp typ Kiruna alt inåt landet mot fjällen. I tex Norrbotten växlar klimatet väldigt numera. Vintern varierar mellan tö och flera plusgrader och kalla perioder vilket gör att det inte är så mkt snö men däremot en variation mellan gnöglopp och blött för att sedan bli ishalt och knöligt. Jag var där på nyår och då ösregnade det och var 8 grader varmt. Igår när jag åkte hade det frusit på till isgata och var 15 grader kallt. Enormt trist vinterväder. Och så håller det på fram till april typ. Du kan glömma fluffig pudersnö och liknande...

Går inte ens att vara säker på snö i Kiruna numera.
 
Har aldrig bosatt mig efter klimat/väder, men å andra sidan har jag inte flyttat så mycket. Jag trivs ganska bra här i Kalmar län. Fast om jag fick skräddarsy det perfekta klimatet för mig så skulle jag gärna ha max 10 grader varmt året runt. :p Även om jag gärna slipper -20 grader så är allt över 20 grader mycket värre tycker jag, avskyr värmen... Jag gillar när det är runt nollan och eventuellt någon minusgrad, det blir så härlig och frisk luft då. :) Dock gillar jag INTE snö och is och halkan det medför. Var det möjligt med ett ställe med minusgrader där det inte blev snö och halt skulle jag kanske flytta dit. :p
 
Föredrar det definitivt med en medeltemp över 20, men helst över 30.

Då mår man ju dåligt som medel, tål inte värme särskilt bra. Allt över 25 grader tycker jag är ganska plågsamt, särskilt om det varar mer än någon enstaka dag. Men här i mellan-Sverige brukar det handla om högst någon vecka i juli eller augusti.

Tycker att april-oktober är ofta alldeles perfekta här uppe i Sverige. Sedan är det trist med mörkret, kylan och lerslabbet.
 
Fast allt är ju relativt haha, det är ju inte som i Sverige direkt. :) Det är mer än bara vädret som lockar i just Spanien, annars hade man ju kunnat köra på fler medelhavsländer. Det finns en liten Svensk-ort på solkusten som dessutom bara har en timma till... eh, ett berg som jag inte kommer ihåg vad det heter och orkar inte googla, där det även finns skidåkning om man skulle få för sig att man vill roa sig med det. Visserligen tycker jag att det är en nackdel i att det är en Svensk-ort, man åker ju inte till Spanien för att träffa andra Svenskar, men det finns också fördelar i det.

Vi var i Västindien för drygt ett år sedan på Aruba. Jätte vackert och häftigt, men vi var less på ön redan efter två veckor. Tänk att bo där då!! Hua!

Ja Aruba är ju bara en turist-ö numera! Vackert, turistigt och .... trist! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 183
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
257
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 540
Senast: sthu
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp