Välkomna till världens årets föl 2015

Out of Lemonade!
Sto född 18/5 e: Luxus CML u: Out of Reach xx ue: Be My Cheif xx
11255810_10205074314752354_8891225748602911537_n.jpg
 
Idag vid 18-tiden födde Rise n'Shine ett hingstföl e. Ulk d''eté. Hon har inte haft några tecken att tala om. Litet juver - igår var första gången det gick att få ut ngt, då låg mjölken på 19. Efter fölning gick det upp till 22 - vilket är okej.

11350923_811818355597944_1932235351_n.jpg


Eftersom jag endast kan se dom via övervakningslänken så får det bli såhär till att börja med
 
DSC_0037_resize_1.jpg

30 maj föddes Rocky Mountain fölet Iris Fortunata. Hon var väldigt svag och fick åka till Störmsholm ett par dagar men nu blir hon bara vildare för varje dag och jag börjar tro att det här kommer att fungera!
 
jag har varit fölmorska åt en kompis som köpt en av mina quarteruppfödningar. Hon fölade 6/6 (beräknad till 1/6) ett välskapt hingstföl som kommer heta något med Pontiac
Mamma heter Baloos PocaHontas och pappa All Dun Working
Han kommer nog se ut som pappa:) då han har en ål så blir han en dun
Pappa
AllDunWorking071jpg-for-web-large-1295106302.jpg

Och så Pontiac
7E49B556-E8A4-46FA-88E9-D8D6FF23CAB8.jpg
 
Kvart över sex på eftermiddagen fölade min tant idag. Dygn 333. Hon skötte det väldigt smidigt själv. Ett mörkbrunt stoföl blev det som var på benen enormt snabbt och verkar väldigt pigg och glad. Dock gav jag henne en halv burk frystorkad råmjölk eftersom mamma har läckt en hel del mjölk. Ska se om det går att få i henne resten också men så fort hon hittade den riktiga mjölkbaren så duger inte flaskan riktigt längre. Bild kommer i morgon.
 
Senast ändrad:
Fölis går just nu under arbetsnamnet Flora. Lite försiktig än så länge men tror att hon kommer bli väldigt social bara hon får lite tid. Hon roade sig med att galoppera runt runt i boxen så fick gå ut en stund i fina vädret. Mamma är lite överbeskyddande så hon får inte gå mer än någon meter ifrån. Däremot så har mamma inget emot att man pysslar med bäbis så det är skönt. Tog ut vet. och gjorde en foal-check i morse och det visade på ok värden så verkar ha gått hyfsat bra med råmjölken trots läckage. Hon har lite lustig färg på svansen, med mört i mitten och ljust på sidorna.

5211-1433962504-1339da111d9c54fffbc41c8922e4f91e.jpg


5212-1433962525-933d516937adad7db323d4cbc91a31cf.jpg
 
Moderatorn påminner om att detta är tråden för födelseannonser och inte för diskussioner så det kan bli lite ensidigt om man bara skriver om sitt föl här eftersom man inte får kommentera:)

Det finns en tråd för föl födda 2015 där man får kommentera för fullt!
 
Har fölmorskat åt två kallblod av norsk travstam som jag har hos mig för fölövervakning och därpå omsorg under sommaren

Föl nr 1 en svart stor hingst , kallad "Svarten" född tidigt på morgonen 8/6. Fölningen gick komplikationsfritt och även allt annat med fölet. Dock var efterbörden en annan historia och efter jag försökt binda upp efter konstens alla regler och med tyngder samt motion 1gång/ halvtimmen utan föl så hämtade jag oxytocin på hästkliniken efter ca 4 Tim och sprutade henne med- inget resultat (de inte lila hinnorna syns inte alls under hela tiden )
Via Rådgivning via veterinär i telefonen så gav vi ytterligare oxytocin men ingenting händer så ringer ut distriktaren som kommer efter ett par timmar och som försöker vrida ut den med hjälp av tång - inget resultat. Då sätter hon dropp som innehåller ytterligare oxytocin samtidigt som hon fortsätter vrida inget händer. Men stackars stoet har ju rejäla "värkar "så hon lägger sig ner medans vet jobbar med efterbörden. Då sätter hon in en slang som får vattenfylla efterbörden med koksalt så det blir som en ballong av det. Hon lyckas med hjälp av det få det hela att lossa. Och efterbörden såg tom hel ut. Så det var en pärs men mediciner sattes in och stoet mår utmärkt , inga fångkänningar eller otrevligt avslag. Men har rekommenderat ägarna att kolla med bakterieprov på 30 dagars brunsten.
Bild på "Svarten"
Pappa heter Felles Kjereste
Och mamma Vinning Alfa
E7677658-AFAA-47ED-8C88-064608E18115.jpg
0B191CCB-DB8B-4ABE-9024-90457E41A615.jpg
 
Det andra fölet kom15 dagar för tidigt men hade vakat en vecka innan hon kom för mamman satte fullt juver , vit mjölk och höga värden på reffen redan 21 dagar på reffen. Nu höll hon den en vecka till vilket var bra. Reffen låg i taket sista tre dagarna och rejäla vaxproppar hade hon också. Men inte förrens mjölken började rinna var det dags för fölis att komma. Ca kl 8 på morgonen 17/6 kommen liten men välmående tjej. Allt enligt skolboken denna fölning så inga konstigheter.
"Lillan" är också av kallblodig norsk travstam
Pappa heter även här Felles Kjereste
Och mamma O.S Jonna
FBE15970-0D80-4E84-BA90-6E9ED2FA0B8A.jpg

D9A38BFC-F5C8-4460-9B26-946F27AE911E.jpg
 
Klockan 21.30 söndag 14 juni föddes ett stoföl e. Hip Hop u. Jez e. Cortez-Robin Z. Fölet är brunt med stjärn. Nu undrar jag hur jag ska lyckas publicera några foton.:confused:

Ladda upp foton i ett webalbum.
Klicka på ikonen till höger in smileysen på listen här ovanför.
Klistra in länk till fotot.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
390
Avel Här är tråden för årets födelseannonser. Lägg in en bild eller två, och många är intresserade av sånt som ras, stam och namn. Det här...
Svar
5
· Visningar
2 445
Senast: Görel
·
Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Lägg gärna in stam och ras, det är många intresserade av, och någon/några bilder...
Svar
17
· Visningar
4 314
Senast: Mira
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 954
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp